כל מה שחשוב ויפה

אני בספק אם מלבד מזוזה בכניסה ודגל ישראל במזווה, היה להם אי פעם משהו עם סממן פולקלוריסטי

רגע לפני שהוא סיים את התואר שלו בכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, אסף הררי – שמעיד על עצמו שמאז ומעולם אהב אמנות ועיצוב – לקח שני קורסים בעיצוב תלת-ממד ובאילוסטרייטור, ״על מנת שאוכל להגשים את החלום ולהפוך להיות מזכרתן – מעצב מזכרות – אושר על ידי האקדמיה ללשון :)״, הוא מספר. ואת המוצר הראשון של פיסת היסטוריה עיצב הררי – בן 30 (נשוי + תינוקת בת 3 חודשים) – עוד בזמן הלימודים.

זה היה ה-Herzl Action Figure (שבראש הפוסט), בדמותו של בנימין זאב הרצל שנשען על גדר המרפסת בבאזל. ״ההתלהבות מהמוצר הייתה גדולה יחסית והבנתי שיש בארץ ובחו״ל ביקוש לעוד מוצרים בסגנון. כך החלטתי לפתוח את העסק, ועד שהוא עמד על הרגליים עבדתי שנתיים כשכיר, כמתאם פרויקטים בחברה לפרויקטים ימיים (כאיש חיל ים לשעבר)״.

מה עמד מאחורי ההחלטה לפתוח עסק? 

״המטרה המרכזית הייתה לבצע סוג של ׳מהפכה׳ בתחום המזכרות הישראליות/יהודיות – עיצוב מוצרים עם מעט הומור, בניחוח מערבי ומודרני, שיהוו אלטרנטיבה למוצרי היודאיקה המסורתיים. בימינו לאדם צעיר כמעט ואין אפשרות לקשט את ביתו בחפצים המאפיינים את תרבות העם שלו; בין אם היא מוגדרת על ידו כישראלית ובין אם יהודית. יש מעט חפצים עם זהות ישראלית, וחפצים עם זהות יהודית אפשר למצוא רק במוצרי היודאיקה, שמצטיירים כמשהו זקן, דתי, אפור וישן.

״האהבה שלי לפולקלור היהודי/ישראלי, לחנויות מזכרות (gift shops), לתרבות הפופ-ארט ול-vinyl figures (השכיחים בארצות הברית), הובילה אותי לנסות וליצור תמהיל שנקרא פיסת היסטוריה, ולבצע מודרניזציה לתרבות ההיסטורית של מדינת ישראל וכן ליהדות. כך, לאחר ההצלחה של דמותו של הרצל החלטתי להמשיך ולעצב סדרה של דמויות גדולי האומה שנקראת ׳דמויות הפעולה של ציון׳ – Zion's Action FIgures – הכוללת את דמויותיהם של בגין, בן-גוריון, גולדה ומשה דיין.

״הדמויות עשויות וייניל ומגיעות באריזה הכוללת את תקציר קורות החיים של כל דמות. פיתוח סדרת הדמויות נעשה לצד פיתוח הקונספט של העסק כולו, שכלל גם בניית תדמית צעירה ומודרנית לצד עיצוב מוצרים נוספים דוגמת טי-שירטים ופוסטרים. אני מאמין שמזכרות, דמויות, פרטי אספנות וכדומה הינם חלק מהתרבות והזהות של המדינה וגם חלון הראווה שלה. אלו תורמים לא רק לנראות של המדינה כלפי חוץ (כלפי תיירים) אלא גם, ואולי בעיקר, לשיפור הדימוי העצמי. זוהי למעשה התרומה הקטנה של פיסת היסטוריה לתרבות המקומית ולפולקלור הישראלי״.

all

״כיום המוצרים משווקים בכ-20 חנויות מוזיאונים ותיירות ברחבי הארץ, לצד חנות מזכרות וירטואלית שבה נמכרים גם פוסטרים וטי-שירטים לצד דמויותיהם של גדולי האומה ומוצרים נוספים. האתר עצמו פונה לתפוצות ולכן נכון להיום הוא באנגלית בלבד. המוצרים החדשים ביותר הם סדרת האריחים וסט המיניאטורות של מלכי ישראל. האריחים הם סדרה של שלושה אריחי קרמיקה – ׳כשארט-דקו פוגש אתרי מורשת ישראלים׳ (באנגלית זה נשמע יותר טוב…), המציגים את מצדה, ים כנרת ומגדל דוד. המלכים (KINGS) הם סט מיניאטורות של שלושת מלכי ישראל – שאול, דוד ושלמה, המעוטרים בפסוק ובאובייקט, כל אחד המשקף את דמותו״.

מה למדת על המוצרים ועל הקהל מאז שפתחת אותו ועד היום?

״את המוצרים קונים הרבה תיירים ומקומיים, מכל הגילאים והמינים. העובדה המשמחת ביותר היא שהרבה צעירים ישראלים קונים את הדמויות, שאני בספק אם מלבד למזוזה בכניסה לביתם ודגל ישראל במזווה היה להם אי פעם משהו על המדף עם סממן פולקלוריסטי״.

pieceofhistory1

Kings

מה התוכניות לעתיד?

״בטווח הקרוב דמותו של זאב ז׳בוטינסקי תצטרף לסדרה עוד השנה. פרט לכך ישנו עוד מוצר מיוחד שעוד מוקדם מדי בשביל לחשוף. בטווח הרחוק אני מקווה להמשיך ולגדול, לעצב ולפתח מוצרים נוספים שבשאיפה יהיו בכל בית ישראלי ובכל בית יהודי בתפוצות.

״לצערי, בגלל הנושא שאני עוסק בו – יהדות, ישראליות וציונות – אני נאלץ להתמודד בכל יום עם המון ביקורת והודעות אנטי-ישראליות/יהודיות. למרות שאני מאוד מנסה להיות א-פוליטי, הן בסגנון העיצוב והן במגוון המוצרים, לקהל קשה להימנע מזה, והאמת שזה די מובן״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. תומר

    רעיון מעולה ומקורי, כל הכבוד ויישר כח!!

  2. עמית

    שחצן! יש מעצבים שמעצבים מוצרים יהודיים ישראלים מודרנים עכשוויים ראויים הרבה לפניו.
    ספק אם היה מגיע לרעיונות שהגיע אליהם בלעדיהם. הוא הסתכל טוב טוב על הטרנדים הקיימים לפני שהתחיל במלאכתו.
    קצת צניעות לא תזיק לו.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden