כל מה שחשוב ויפה
לנה דובינסקי. צילומים: שי בן אפרים

אקזיט: עשור למלגת ״סטודיו ראשון״ בבית בנימיני

בחודש שעבר נפתחה בבית בנימיני התערוכה אקזיט, לרגל עשור למלגת ״סטודיו ראשון״ (אוצרת: שלומית באומן). המלגה ניתנת על ידי בית בנימיני ומוענקת פעם בשנה לשניים-שלושה בוגרים טריים של בתי ספר גבוהים לאמנות ועיצוב, שיש בהם התמחות בקרמיקה. המלגה כוללת קבלת סטודיו וציוד לעבודה שוטפת בקרמיקה למשך שנה. כמו כן מקבלי המלגה עוזרים בהפעלת בית הספר לאמנות הקרמיקה של בית בנימיני, ויוצרים קשרים עם פעילים בסצנה של היצירה הישראלית והבין לאומית בתחום. הסטודיו והפעילות בבית בנימיני מהווים חממה נוחה וייחודית ליוצרים הצעירים להתגבשות מקצועית ומהווים שלב מעבר – או סוג של מקפצה – מהאקדמיה המוגנת ליצירה עצמאית ובוגרת.

התערוכה מסכמת את פעילותם המקצועית של 15 יוצרים מתוך 18 מקבלי המלגה – כוכבית בן עזרא גולדנברג, גיא ג׳אנה, אילת גבריאלי, דימה גורביץ׳, גל גורן, יעל גרונר, לנה דובינסקי, רועי יהלומי, אחיה כנה, יוליה צוקרמן, שרה קמינקר, אפרת קרן, רעות רבוח, נעמה רוזנפלד ושרה שוראקי – שמרביתם הפכו במהלך השנים ליוצרים קרמיים מרכזיים ובעלי השפעה.

שניה לפני שהיא ננעלת, ביקשתי מלנה דובינסקי, אחת הזוכות הראשונות במלגה, שמלמדת גם במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, לספר על נקודת המבט שלה על יצירה קרמית עכשווית, וכיצד זו באה לידי ביטוי בפעילותה המקצועית ובהוראה. הצילומים שמלווים את הפוסט לקוחים כולם מתוך העבודות שבתערוכה.

רעות רבוח

רעות רבוח

Yuval:

הי לנה. מה שלומך?

Lena:

טוב, תודה. ואתה?

Yuval:

לא רע בכלל. עדין מופתע משעון הקיץ אבל מברך אותו לשלום. שנעבור לתכל׳ס?

Lena:

בטח, אני מוכנה

Yuval:

יפה! בואי תספרי כמה מילים על עצמך לטובת מי שלא מכיר – מה למדת, איפה, מתי ומה עשית מאז

Lena:

את התואר הראשון למדתי במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, ואת התואר השני בתכנית הבינתחומית לאמנויות באוניברסיטת תל אביב. אני מעצבת עצמאית, עובדת בסטודיו על פרויקטים שרובם בייצור עצמי, מרצה בבצלאל במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, וגם אוצרת וכותבת

Yuval:

מתי סיימת את בצלאל?

Lena:

בשנת 2004

Yuval:

מה שאומר שדי מהר קיבלת את מלגת סטודיו ראשון של בית בנימיני

Lena:

חודש לאחר תערוכת הגמר התחלתי לעבוד בסטודיו של בית בנימיני, בזכות המלגה. זו הייתה שנה מופלאה, שאיפשרה לי להתחיל בצורה רכה וקלה את דרכי המקצועית

Yuval:

מה עשית בשנה הזו, ואיך ואיפה ובמה את רואה את הקשר של השנה הזו למה שאת עושה מאד והיום

Lena:

בסטודיו של בית בנימיני יש את כל הציוד שנדרש כדי להפיק פרויקטים בייצור עצמי בחומרים הקרמיים. במהלך השנה הפקתי פרויקטים עצמאיים והשתתפתי בתערוכות שונות, וכן התחלתי לעבוד עם חברות עיצוב וחברות שביקשו לפתח מוצרים, כמעצבת

Yuval:

ומבחינת גיבוש שפה?

Lena:

מאז ועד היום אני רואה חשיבות רבה לדבוק בהכרה המחודשת באחריותו החברתית והסביבתית של המעצב, ובהבטים האתיים של העשייה והייצור העצמי. אני בוחרת להציב את ההתנסות הפעילה כדרך מועדפת לצבירת הידע הרלוונטי בעבור המעצב, ומבקשת לחלוש על מכלול תהליכי הייצור, זאת כחלק ממגמה המוחה כנגד השחיקה והרדוקציה של הפן התרבותי והפן ההומני בהליכי הייצור ההמוני העכשווי. אני מחפשת הזדמנויות למימוש ערכי השפה המקומית והייצור המקומי בעידן הגלובליזציה

Yuval:

את יכולה לתת כמה דוגמאות קונקרטיות דרך עבודות שלך?

Lena:

בעבודה שמוצגת כעת בבית בנימיני, ביקשתי לחקור את הקשר ההיסטורי המקומי בין המדיום הקרמי והטקסט, באמצעות ההתבוננות בכדי חימר שהתגלו בהם המגילות הגנוזות בקומראן שליד ים המלח. המגילות מכילות את נוסח המקרא הקדום ביותר בעברית שנמצא עד כה. אני עיצבתי מיכלים שנועדו כדי לשמור סיפורים ורשמים אישיים: צורת המכסה של הקופסה מזכירה את צורת המכסים של הכדים בשהם נמצאו המגילות. לדברי הארכיאולוגים – זו צורה ייחודית לאיזור הקומראן.

בסדרה אחרת תכננתי ״כלי מידה״ כמידות אורך שהיו נהוגות בתקופת המקרא באיזור, המכונות בהתאם לאיברי ותנועות הגוף: אמה, טפח, אצבע ורגל. העבודה מכילה ארבעה כלי מידה, כל אחד מותאם למונחים מוסכמים ובעלי זיקה למידות גוף האדם

Yuval:

עד כמה חשוב לך להיות קשורה למסורת הקרמית ולמקום שבו את פועלת? ולמה?

Lena:

כשעוסקים בחומר הקרמי, הפן ההיסטורי עשיר ביותר ומצוי בכל היבט של העשייה. עם זאת הייתי רוצה להציע גם גישות חדשות ביחס אל ההיסטורי ואל המקומי. אני מניחה שבאמצעות כך אפשר יהיה לפתח מתודה קונספטואלית בתחומי העיצוב, המבססת תרחישים אפשריים המתחשבים בטבע האדם, ובצורך שלו לחוש כבעל שורשים וכמחזיק בזיקה וקשר לקודמיו

שרה קמינקר

שרה קמינקר

Yuval:

אז אני רוצה לשאול אותך שאלה, שקשורה גם לתפקיד שלך ראש מסלול עיצוב במחלקה בבצלאל (הגדרתי נכון את התפקיד?). פעמים רבות נדמה שבמקצועות הקראפט השונים, וקרמיקה בתוכם, חלק מהיוצרים שמים דגש על הטכניקה והכישורים, ופחות על הקונספט; ואילו בתשובות שלך את מדברת הרבה על קונספט ופחות על הטכניקה. את מסכימה? חושבת שאני טועה? ואיפה כל זה נכנס בהוראה?

וכן, אני יודע שזו שאלה ארוכה ומסובכת…

Lena:

החל משנת הלימודים האחרונה החלוקה למסלולים במחלקה השתנתה, ולכן התפקיד פחות רלוונטי 🙂

אבל כן, אני מלמדת בתחום העיצוב במחלקה שיש בה גם התמחויות בתחומי הקראפט והאמנות. אני אכן מונחית בידי תפיסת עולם עיצובית הקובעת כי במהלך הפיתוח הרעיוני ישנה חשיבות עליונה לסוגיות הנוגעות לחומר ולאפשרויות הביצוע, והן מהוות חלק בלתי נפרד מתהליך העיצוב. אולם, אנחנו לא יכולים להתעלם מהשינויים החלים בתחומי העיצוב והייצור, בעת שהולך וגובר העניין בעולם המנטלי והרגשי של האדם, והעיצוב מצטייר לא רק ככלי אסתטי או פונקציונלי אלא ככלי שיאפשר שינוי מעמיק יותר בסביבה האנושית, בייחוד אל מול הביקורת הגוברת ביחס לשיטות הנהוגות פסי ההיצור ההמוניים, והכלכלה הגלובלית.

אני מאמינה שהפן הטכנולוגי, האפשרות ליצור ולייצר את הדברים כפי שאנו מאמינים שצריך, הוא הכלי שיסלול את הדרך לשינוי. מבחינתי שני אלו קשורים קשר בל ינותק. זו תפיסת העולם שמנחה אותי בתפקידי כמרצה – אני שואפת להעניק לסטודנטים שלי הן את ההבנות שיאפשרו להם לנסח את האמירה האישית שלהם ואת תפיסת עולמם כמעצבים באמצעות עבודתם, וכן להעניק להם את הכלים המעשיים לממש את הדברים בחומר

Yuval:

בהמשך לכך אם כן, בואי נחזור רגע לתערוכה בבית בנימיני. אמנם את רק מציגה אחת, ולא את האוצרת, אבל מעניין אותי בכל זאת לשאול – מה יכול להבין על התחום הקרמי בישראל מי שיבקר בתערוכה, והאם את חושבת שאפשר לראות בה איזשהו שינוי ב-10 השנים שהמלגה קיימת?

Lena:

בעיניי, המשתתפים הצעירים יותר מצליחים להציג עשייה שמשקפת אמביציות מחקריות גבוהות יותר. מספר לא מבוטל של פרויקטים מביאים גישות אקספרימנטליות, פחות חד-משמעיות, כאלו שמראות את התהליך המחקרי שבו מעורב היוצר. לדעתי זוהי התפתחות חיובית, המרמזת שהסטודיו בבית בנימיני הופך למרכז מחקרי בתחום הקרמי ושהמלגה סוללת את הדרך למשהו ניסיוני הרבה יותר, שפחות מחוייב לכללי המציאות ולדרכי העשייה המוכרות

רועי יהלומי

רועי יהלומי

Yuval:

יפה! אני מודה שעדין לא ביקרתי בתערוכה אבל מאד סקרן לראות את מה שמוצג בה. משהו חשוב נוסף להוסיף לפני שמסיימים?

Lena:

התערוכה תהייה פתוחה עד 25/4 ואתה מוזמן לבקר בבית בנימיני גם מעבר לכך- הפעילות שם שוקקת לאורך כל השנה ותמיד יש משהו מעניין!

Yuval:

בהחלט!

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden