כל מה שחשוב ויפה
אלסי - רעיון מגירה. צילום: בן קלמר

רוצים להצליח? תראו טלוויזיה

סטפנו ג׳יובנוני, שעיצב כמה מהמוצרים הידועים והנמכרים ביותר של חברת העיצוב האיטלקית הידועה אלסי, אוהב לראות טלוויזיה. אבל, הוא לא אוהב לראות כל דבר – לא את סדרות הדרמה האיכותיות זוכות הפרסים, גם לא את הסרטים ההוליוודים שוברי הקופות. לא. הוא דווקא אוהב לראות את תכניות האירוח האיטלקיות הצעקניות.

״מעניין אותי להכיר את התרבות ואת החברה שלנו, ולכן אני רואה את כל תכניות האירוח שקשורות לפוליטיקה״, הוא מספר בשיחת טלפון מהמשרד שלו במילאנו. ״ככלל אני מתעניין בלהבין את האנשים שמסביבי, ודרך התכניות האלו אתה מקבל הזדמנות להבין את הרגע הנוכחי, את הדרמה שמניעה את החברה שלנו. חשוב לעקוב אחר ולהבין את ההקשר שבו אתה מעצב, ולשמחתי יש לנו הרבה תכניות כאלו באיטליה. וגם אם הן משעממות זה עדין מעניין אותי לצפות בהן״, הוא מוסיף בחיוך.

סטפנו ג׳יובנוני

סטפנו ג׳יובנוני

כך (פחות או יותר) מתחיל הראיון שפרסמתי במגזין את בחודש שעבר, לרגל פתיחת התערוכה רעיון מגירה (אוצרת: פרנצ׳סקה אפיאני) במוזיאון העיצוב חולון בסוף חודש מרץ (נעילה: 6/6). בניגוד לתערוכות עיצוב רגילות, התערוכה לא מציגה את רבי המכר של אלסי – בהם סוחט הלימונים של פיליפ סטארק, שהקושי להשתשמש בו למטרה שלשמו לא נוצר לא מנעה ממנו להפוך לאחד האייקונים המפורסמים של עולם העיצוב (בארץ אפשר להשיג את המוצרים ש אלסי ברשת טולמנ׳ס).

בתערוכה בחולון מוצגים זה לצד זה על שולחנות ארוכים, מעל ל-50 דגמים שתהליך הפיתוח שלהם נעצר לפני שהגיעו לקו הגמר, של המעצבים והאדריכלים הטובים והמפורסמים בעולם שעבדו עם אלסי, ובהם פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק, אטורה סוטסאס חדיד, האחים קמפנה, אלסנדרו מנדיני, אטורה סוטסאס, מרסל ונדרס, דרור בן שטרית, אקילה קסטיליוני, ריצ׳ארד מאייר ועוד.

מודלים של מכוניות בעבור חברת אלסי של פיליפ סטארק משנת 1991. צילום: בן קלמר

מודלים של מכוניות של פיליפ סטארק בעבור חברת אלסי משנת 1991. צילום: בן קלמר

״באלסי לא מתייחסים אל זה כהופסק או נדחה, אלא מדברים על ׳הוקפא׳״, מסבירה גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון. ״ולמה הוקפא? קודם כל האנושיות האיטלקית: הם לא יגידו לך לא אלא ימצאו את הדרך לדחות אותך בלי להגיד ׳אנחנו לא רוצים אותך׳. אבל הדבר החשוב שאלברטו אלסי אומר הוא שיכול להיות שבעתיד תנאי השוק ישתנו או שיפתרו קשיים טכנולוגיים, ואז הם אולי יחזרו לעבוד על מה שהוקפא.

״צריך להבין שיש כמה סיבות שפרויקטים מוקפאים: בזמן תהליך הפיתוח המעצב החליט שלא בא לו להמשיך כי המוצר מכוער או סתם לא מה שהוא דמיין שיקרה. יש אוביקטים שנעצרו כי מבחינה תפעולית אי אפשר היה להשתמש בהם או כאלו שמכון התקנים לא אישר. יש פרויקטים שעולה המון כסף לייצר אותם והחשש הוא שהקהל לא יבין על מה הוא משלם ולכן זה לא יימכר. ויש סתם מוצרים שהמאמץ לייצר אותם פשוט לא הגיוני. המעצב רצה סכו״ם שטוח, אבל מה לעשות שכף וכפית צריכים נפח?״.

טולמנ'ס - אלסי, עיצוב סטפנו גיבנוני, 148 שח (2)

סטפנו ג׳יובנוני לאלסי

ג׳יובנוני, בן 61, למד אדריכלות בפירנצה בשנות ה-70. הוא חי ועובד במילאנו, ומלבד אלסי הוא עבד עם חברות ומותגים רבים כמו פיאט, אל ג׳י, לוריאל, ניסאן, נסטלה, ריפליי, סמסונג, סייקו ועוד. בעבור אלסי הוא עיצב למעלה מ-300 מוצרי מתכת ופלסטיק – רבים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל של החברה. כך לדוגמה, אלברטו אלסי, מנכ״ל החברה, מכנה אותו ״The champion of super and popular״.

בניגוד למעצבים רבים הוא לא רואה בהצלחה מסחרית התפשרות, והוא גם לא מאמין שצריך לחנך את השוק. אם לחזור לעולם הטלוויזיה, הוא סבור שאת ההצלחה שלו כמעצב אפשר לשפוט כמו ששופטים סדרת טלוויזיה טובה: האם היא עברה משלב הפיילוט להפקה, וחשוב מכך – האם הוזמנה עונה שנייה. ״אם אתה יוצר תוכנית שלא מצליחה לפנות לקהל רחב, התוכנית תרד אחרי עונה אחת. זה אולי נשמע ציני אבל אני באמת מאמין שעיצוב תעשייתי זה אותו דבר – תחום שמשקיעים בו הרבה זמן, אנרגיה וכסף בשביל להגיע להצלחה מסחרית.

״רוב הקולגות שלי מאמינים מבחינה אידיאלוגית שעיצוב יכול לחנך אנשים. אני לא חושב ככה: אני מאמין שכמעצבים אנחנו צריכים להציע לציבור מה שהם רוצים, בהתאם לתשוקות שלהם. אנחנו יכולים לדחוף לכיוון מסויים אבל אנחנו צריכים להבין את התרבות שלנו, ולעצב משהו שאנשים מבינים, לעצב חפצים שמתאימים לזהות שלנו. האובייקט צריך לבטא את החברה שבה אנו חיים והאובייקטים שבבעלותנו צריכים להעביר מסרים על מי שאנחנו״.

סטפנו ג׳יובנוני לאלסי

סטפנו ג׳יובנוני לאלסי

סיבה נוספת להצלחה שלו היא שלדבריו, בניגוד לרוב המעצבים שבדרך כלל פחות מתעניינים בכל מה שקשור לשיווק, הוא דווקא מתעניין בלהבין את הצד המסחרי של המוצר שהוא מעצב. ״זה היה אצלי ככה כבר מההתחלה, ואני מאמין שזו הסיבה שהצלחתי לעצב מוצרים ששברו את כל שיאי המכירות של אלסי. הקדשנו הרבה מחשבה איך לתקשר עם אנשים פשוטים, איך לקחת את העיצוב למקומות חדשים בכל הקשור לדור הצעיר. הקדשנו הרבה זמן לחשוב ולהבין איזה רגש המוצר הסופי מעורר אצל האנשים; זה חלק מהדי-אן-איי ומהמהות של אלסי.

״בדרך כלל מעצבים פחות מתעניינים בכל מה שקשור לשיווק, אבל אני דווקא מתעניין בלהבין את הצד המסחרי של המוצר שאני מעצב. אני מוצא הרבה הנאה בלהבין מה קורה למוצר מרגע שהוא מגיע למדף. לכן, כשאני מעצב אני מדבר עם אנשי השיווק, ומקדיש לכך באופן יחסי הרבה זמן. אתה לא יכול שלא לקחת בחשבון את השוק כאחד המרכיבים הכי חשובים בהצלחה של מוצר אם אנחנו מדברים על עיצוב תעשייתי״.

ולסיום עוד כמה צילומים מתוך התערוכה במוזיאון העיצוב:

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden