כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

המאסטר צ׳אט של ישראל

בחודש שעבר נפתחה תערוכה חדשה שבמרכזה עומד פרויקט מסקרן: מאסטרצ׳אט, שנוצר על ידי איתמר שמשוני במיוחד בעבור סדנאות האמנים בירושלים. (אוצרת: מעין שלף). במסגרת הפרויקט הזמין שמשוני ארבעה ציירים ישראלים – יאיר גרבוז, מרים כבסה, יצחק ליבנה וזויה צ׳רקסקי-נאדי – לסדרה של שיחות וירטואליות. ארבעת הציירים, מדורות שונים ובעלי סגנונות שונים, נפגשו באמצעות תוכנת צ׳אט ותועדו בעודם משוחחים זה עם זו מול מסך המחשב. בשיחות הם מדברים על מדיום הציור בהקשרים טכניים, רגשיים, אינטלקטואליים ופוליטיים, על אמנות, על הפרויקט ו״על החיים עצמם״. בעקבות השיחות צייר שמשוני ציור על בסיס הוראותיהם והערותיהם של הציירים, שמוצג בחלל התערוכה לצד תיעוד השיחות.

שמשוני, בן 35, הוא בוגר התואר הראשון והשני של המחלקה לאמנות בבצלאל, ומרצה במחלקה לאמנויות המסך ובתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. בשנים האחרונות הוא יצר עבודות שבודקות את הקשר בין החיים לאמנות: ב-2009 הציג את משחק העונה, עבודת וידאו שבה הוא מצייר בזמן ששדרני הספורט זוהיר בהלול ודני דבורין משדרים את פעולותיו. עבודה בולטת אחרת שלו היא סטוני 1.0, הרובוט, שבשעות היום מנקה את המצבה שהופקד עליה, מפטרל סביבה, ומניח עליה אבנים ופרחים כשצריך.

itamar_shimshony_36.45

״הרעיון לתערוכה הגיע מתמונה שהייתה לי בראש של ארבעה ציירים מדברים ביניהם״, הוא מספר. ״תמיד סיקרן אותי לדעת על מה ציירים מדברים. רציתי להגיע לציירים טוטאליים, כאלה שכל היום בסטודי. נפגשתי עם ציירים וניסיתי להגיע לקבוצה שתהיה בין החברים שלה כימיה, וזה באמת מה שקרה: את איציק לבנה הכרתי מהלימודים בבצלאל, הוא הראשון שלוהק. בהמשך נפגשתי עם יאיר גרבוז שהביא אנרגיה רעננה והבטיח לעזור במה שיוכל, והציע את זויה צ׳רקסקי ואת מרים כבסה, ולאחר ששתיהן הסכימו יצאנו לדרך״.

איך זה התנהל בפועל?

״פעם בשבוע ניהלנו שיחה של 20 דקות, כל התאום היה עם מפיקה שדאגה שהכל יקרה, ובזמן  השיחה היה גם איש טכני שדאג שהכל יעבוד ויחדע לפתור בעיות טכניות. ארבע דקות לפני השיחה נשלח להם מייל עם נושא, כל החומרים הוקלטו והועברו לעורך הוידאו שלי. השיחות התארכו, נוצרו קשרים וכימיה בין המשתתפים, והחומרים נהיו ממש מעניינים.

״לקח לי זמן להבין מה אני עושה עם החומרים הנדירים האלה, עד שלבסוף הגיע הרעיון של ריאליטי: רציתי לבדוק את הגבול, איך משתלבים הטקסטים והחשיפה שלהם עם מנגנון עריכה ובימוי של ריאליטי״.

itamar_shimshony_39.33

אתה יכול לספר קצת על מה הם דיברו, מה היה חשוב לך להדגיש, ואולי גם מה נשאר בחוץ ולמה?

״נושאי השיחות סבבו סביב תהליכי יצירה, היצירה בארץ וההבדל מהיצירה בחוץ לארץ, עם איזו מוסיקה הם עובדים ומה ההשפעה על היצירה שלהם. באחד מהקטעים בסרט נשאלו זויה ויצחק מה היה קורה אם הם היו מציירים ציור ביחד והשיחה התגלגלה למקומות מצחיקים ומרגשים ורצון גדול של שניהם לצייר ביחד…

יום הצילום הראשון היה אחרי נאום הקמעות של גרבוז בכיכר רבין, ואפשר לראות בסרט איך הוא מתמודד עם המציאות ואיך זה משתלב בשיחות שלו עם השאר. בכל מקרה השארתי בחוץ כל מיני דיבורים על אמנות ועוד הרבה דברים אחרים. רציתי לשמור בעריכה על קצב של תוכנית אז לפי זה הוכתבה העריכה״.

מה הפתיע אותך?

״הפתיע אותי שהם נהיו כל כך מחוברים והעובדה שהם התמכרו לזה ולא ממש רצו שזה יגמר. וגם חלק מהתשובות הפתיעו אותי, כמו זאת שלזויה יש בעיה עם סאונד ושהיא עובדת עם אטמי אוזניים. ויש עוד…״.

itamar_shimshony_44.37

איפה עובר במקרה הזה הפער מבחינתך בין גימיק נחמד לבין פעולה שיש לה ערך אמנותי (וזה לא סותר כמובן אחד את השני)?

״כן, זה היה מסוכן והבנתי שמילת המפתח היא מינונים, איך לאזן את הכל וגם לתת ערך מוסף. ניסיתי לשמר את תפיסות החיים שלהם ואת דפוסי הפעולה שלהם, אבל גם להגחיך את עניין הריאליטי ולייצר ביניהם תחרות שבכלל לא הייתה״.

מה חשוב לך שיקרה למבקר בתערוכה, עם מה הוא אמור לצאת מבחינתך?

״המבקר גם אמור לצאת מבולבל וגם עם חיוך. המנוע הראשי בעבודות שלי הוא הומור משם הכל יוצא, וגם פה יש איזו הרגשה שזה קורה ובכלל לא קורה. לצורך זה שמתי בחלל תיבת הצבעות עם ארבעה כפתורי, כשכל לחיצה שווה למשלוח sms, וכך אם אהבת את גרבוז אז יש לך אופציה להצביע לו ובסוף התערוכה ב־17 ביולי יוכרז המאסטר צ׳אט של ישראל…

״כמו כן בחלל יש פלזמה עם הסטודיואים שלהם ריקים, אולי כדי לייצר את ההרגשה של 24 שעות. וגם יש ציור שאני ציירתי בעקבות השיחות שלהם ובהשראתם, אז הצופה ייצא עם הרגשה שיש מצב שציירים יפגשו לדבר אבל הפעם לא בבית קפה אלא בבית מול המחשב עם האוזניות…״.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden