כל מה שחשוב ויפה

מילאנו 2015. פיני ליבוביץ

חודשיים לאחר שהסתיים שבוע העיצוב של מילאנו, המעצבים הישראלים מסכמים את החוויה, מספרים על ההכנות, ומתחילים לחשוב על השנה הבאה. מילאנו 2015 | פרויקט מיוחד


IMG_5136 השטיח על כיסא הגלריה

מי:

פיני ליבוביץ, מעצב מוצר ותעשייה, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר.

מה:

השנה לא תכננתי לנסוע למילאנו, ובטח לא להציג, הכל קרה כאשר ההזדמנויות התדפקו על דלתי. חודשיים וחצי לפני שבוע העיצוב הגיע לסטודיו לפגישה אלברטו לוי, גלריסט ממילאנו, ומשם הכל התגלגל במהירות… אלברטו הזמין שטיחים מהסטודיו שאותם ייצר במפעל בתורכיה. השטיחים הוצגו עם שטיחים של יוצר לבנוני ומכאן שם התערוכה שבה הצגתי – Far Away So Close. ניסיון החיבור לא צלח בגלל החשש הפוליטי מגורמים בלבנון, כך שהצגנו בחללים נפרדים.

בנוסף לעבודת השטיחים אלברטו ביקש ממני להציב בגלריה מיצב שעסק בקובייה, ה-T-E-X-T-B-L-O-C-K. המיצב עסק בקוביה ובמתח בין צורה (נראות) לפונקציה. הקוביה שנוצרה הפכה לסוג של ״אות״ היכולה ליצור הברה, מילה ובלוק טקסט. המיצב הכיל בתוכו מספר אין סופי של תצורות הצבה.

כמו כן השתתפתי בתערוכה קבוצתית שאצרו מאוריציו גלנטה וטל לנצמן בנושא של Food Design: כל משתתף הציג מנה (מזון קונספטואלי) ואני בחרתי לעשות כמנה אחרונה קינוח – ארטיקים…. התערוכה הוצגה בחלל של חברת המטבחים Valcucine תחת השם Tampting Art.

happy5 סקיצה בסטודיו לארטיקים כמנה אחרונה

ההכנות:

החשש התחיל ברגע שאמרתי כן: ההתחייבות בלהציג, ההוצאות הכספיות הדרושות לשם כך ועוד. בפרויקט השטיחים (שהופק על ידי הגלריה המזמינה) הבנתי שהיכולת שלי לשלוט בפרויקט תהיה קטנה. למרות ההוראות המדויקות שיצאו מהסטודיו – התוצאה שהגיעה מהמפעל הייתה אחרת. כך למדתי על התפר הדק שקיים לפעמים בין עבודת מלאכה (craft) ועיצוב, איך עיצוב יכול לשלוט או לא לשלוט בתהליך המלאכה. אבל בסופו של דבר אני אוהב את הגולמיות והראשוניות של התוצאה, והאתגר העתידי הוא לעשות מעבר נכון יותר אל עולם השטיחים.

פרויקט הקוביות היה באמצע הדרך כאשר החלטתי על המסע למילאנו. האתגר הגדול היה לייצר מצב ייחודי במקום מאד מוכר, ברמת הנראות ובפונקציה. בבסיס הפרויקט עומדת קוביה בעלת יחוד, המתחברת לקוביה נוספת באמצעות המדף. המדף שימש כמדף אבל גם כמחבר הקושר את הקוביות זו לזו ומייצב את המערכת למוצר שימושי ללא כלי עבודה. שלב הביצוע הזריז דרש למצוא בעל מלאכה איכותי – המסוגל לבצע את הפרויקט ברמה בינלאומית.

IMG_5165 IMG_5237

במילאנו:

שבוע העיצוב במילאנו הוא זירה רוויה בעיצוב של אנשים שרצים מפתיחה אחת לשנייה, והיכולת למשוך תשומת לב בלי מנגנונים של יחסי ציבור היא מורכבת. ערב הפתיחה בגלריה לווה בחשש טבעי, אבל לשמחתי הגלריה הייתה מלאה במוזמנים, חברים, סטודנטים, בעלי גלריות, קולגות למקצוע ולקוחות עתידיים. פגשתי שם אנשים שאין לי שום דרך אחרת לפגוש אותם.

אסור לשכוח שהאירועים המרכזיים והחשובים המתקיימים בשבוע העיצוב במילאנו נמצאים בסלונה דה מובילה, התערוכה המסחרית הגדולה בעולם בתחום הרהיטים. זו הסצנה המרכזית, כל שאר האירועים הם תפאורה נהדרת המזינים את המורכבות המסחרית של העיצוב הבינלאומי, השילוב בין מסחר ותרבות.

הקמת התערוכה בגלריה2

חודשיים אחרי:

מילאנו היא בהחלט חוויה עוצמתית אבל צריך לעשות תיאום ציפיות: אין קסמים, דברים קורים כי עושים עבודת שטח. קשה להכין פרויקט למילאנו בחודשיים… במקרה שלי הפעם החשיפה צלחה כי היא השיגה את המטרה שכיוונתי אליה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden