כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

דנה כהן, ״נלבש מחדש״. מתוך תצוגת האופנה של המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר. צילום: רפי דלויה

רציתי להראות שגם מיחזור יכול להיות אטרקטיבי, ולגרום לאנשים לרצות ללבוש את הקולקציה

״באמצעות קולקציה צבעונית, עשירה ומרהיבה, העשויה מחומרים זולים ופשוטים, הוענקו חיים חדשים לסוודרים משומשים שנועדו לגריסה ולשימוש צנוע כסחבות ומטליות״. כך נימקו חברי ועדת פרס המצויינות על-שם פיני לייטרסדורף את בחירתם בקולקציה של דנה כהן, בוגרת טריה של המחלקה לעיצוב אופנה, כזוכה בפרס היוקרתי בסך 50 אלף ש״ח על יצירתיות ומקוריות בעיצוב אופנה ע״ש פיני לייטרסדורף לשנת 2015.

הקולקציה של כהן – ״נלבש מחדש״ (Worn Again)- עוצבה ברוח הקיימות, המעודדת שמירה על הסביבה ושינוי באופניי השימוש והצריכה של החומר. בהנחייתה העיצובית של אורית פרייליך, ובעזרת אירית בדוסה ואדווה ברונר, מנחות הטקסטיל – סוודרים ישנים שנגרסו לחומר גלם אחיד הפכו לפריטים חדשים ויוצאי דופן באמצעות תהליכי ליבוד מורכבים ושילוב עם סריגים שיצרה כהן במיוחד.

ביום חמישי ושישי הקרובים יהיה אפשר להתרשם מקרוב מהקולקציה שעיצבה כהן, לצד הקולקציות של שאר הבוגרים הטריים, בשואו-רום חד-פעמי בערב השקת אירועי סוף השנה של שנקר: יום חמישי, ה-16.07, בין השעות 23:00-20:00; יום שישי, ה-17.07 (אירוע מכירה) בין השעות 13:00-10:00.

ליחצו כאן לכל המוסדות, התאריכים והשעות של תערוכות הבוגרים 2015

Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Ron_Kedmi_(2)

Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Ron_Kedmi_(1)

צילומים: רון קדמי

Yuval:

הי דנה. מה שלומך?

Dana:

הי יובל, מצויין, מה איתך?

Yuval:

לא רע בכלל! ממש בפתח עונת תערוכות סוף השנה, מתכונן לשבועיים לא קלים, אבל לא מתלונן

Dana:

הולך להיות מעניין! יש לי מידע פנימי…

Yuval:

לגמרי. אז מה, הספקת טיפה לעכל את הזכייה? אני זוכר כשחזרת מקידמת הבמה אל אחורי הקלעים של תצוגת האופנה והיית צריכה לשבת ולשתות משהו כדי להירגע…

Dana:

הספקתי, כן, זה באמת היה אחד הדברים הכי מרגשים ומשמחים שקרו לי

Yuval:

בצדק. אני חייב לשאול לפני הכל מה תעשי עם הכסף…

Dana:

וואו. שאלה קשה, אבל יצא לי לחשוב על זה, ואני רוצה לפתח את קולקציית הגמר שלי ולהרחיב אותה לקולקציה יותר גדולה. בעצם להמשיך איתה עוד. קיבלתי תגובות מדהימות והיו לי הרבה רעיונות שלא ביצעתי, כי היינו מוגבלים בכמות הפריטים בקולקצייה

Yuval:

מה עם איזה טיול קטן לחו״ל? או פינוק אחר?

Dana:

גם זה יהיה

Yuval:

מעולה. אז בואי נתחיל בפרויקט הגמר שלך. ספרי כמה מילים על התהליך, מאיפה התחלת

Dana:

הפרויקט מעוצב ברוח הקיימות. נקודת הפתיחה הייתה בחילופי הסטודנטים שעשיתי באמסטרדם בשנה שעברה. השתתפתי בקורס קיימות באופנה, ולהפתעתי הוא היה קורס חובה. מאותו רגע הבנתי שנושא הקיימות רלוונטי, חדשני ומרתק.

כשחזרתי לארץ ידעתי שאני רוצה להפיץ את המודעות לאיכות הסביבה, זה קסם לי. ראיתי בזה אופציה לקדם ערכים חברתיים אך גם אפשרות אדירה לצאת מחוץ לקופסה – לחפש חומרים חדשים, להתעסק בהם ולחדש איתם את עולם האופנה

Yuval:

ואז מה? איך ממשיכים?

Dana:

חיפשתי חומרים ממוחזרים עוד לפני שהתחיל פרויקט הגמר. מצאתי מפעל שהסכים לשתף איתי פעולה, ואחרי ביקורים רבים במפעל ונסיונות עם חומרים שונים, בחרתי בחומר הגלם שלי: הסוודרים שנמסרו למחזור. הסוודרים עברו תהליך של מחזור ומחומר הגלם שנותר ייצרתי בד חדש. יש לי שליטה מלאה על הפטרנים והרגשתי שיש לי ״צבעי שמן״ מהממים שאני צריכה להבין מה אני מצירת איתם

Yuval:

איזה סוודרים נמסרים למיחזור? מאיפה הם באים?

Dana:

הסוודרים מגיעים ממיכלי מחזור (מיחזוריות) שמצויים בערים השונות, ולאחר מכן מסווגים ונמסרים למפעלי מחזור שונים על פי דרישה (לפי מה שאני יודעת)

IMG_6241 IMG_6262 IMG_6276

Yuval:

אז מה הוא חומר הגלם הזה? איך נראה סוודר שעבר תהליך של מיחזור?

Dana:

גרסתי את הסוודרים וחומר הגלם שנוצר הוא סיב. יצרתי מגוון צבעים רחב של סיבים, שהעברתי כמה תהליכים במספר מכונות עד ליצירת הבד החדש. זה היה שלב שבו הייתי צריכה מסגרת שתתחום אותי: השראה לפטרנים ולשילובים צבעים בעיקר

Yuval:

ומה הייתה המסגרת?

Dana:

פתחתי את ארון הבגדים של סבא שלי ז״ל, שנשמר שנים, ופגשתי בסוודרים המסורתיים: הארגייל (מעויינים) והפסים: זו היתה ההשראה ליצירת הפטרנים. הפטרנים שיצרתי בבד הממוחזר נעשו בעבודת יד, רציתי להמשיך לפתח את הבד וחיברתי אליו את ה״סריג הישן״. השתמשתי בבדי סריג שנסרגו ועוצבו במיוחד בעבור הפרויקט.

החפיפה בין שני הבדים נוצרת באמצעות פרימה, הממחישה את המעבר מסוודר לבד חדש. יש מעבר מעבודת מכונה (סריגים) לעבודת יד (לבד). כך נוצר בד חדש, שהתחיל מסריג והופך לבד חדש. פטרן ממוחשב הופך לפטרן ידני.

ההשראה לסקאלה הצבעונית הגיעה בצורה אסוציאטיבית מהציורים של ג׳קסון פולוק. מצאתי מכנה משותף בין ציוריו האקספרסיוניסטיים לבין דרך עבודתי עם חומר הגלם, וגם בוויזואליה של הבד החדש שנוצר. כל מערכת לבוש נבנתה מבחינה צבעונית על פי ציור אחר של פולוק.

הסוודרים הישנים של סבא שלי וציורי ג׳קסון פולוק היו הכלים שפיקסו אותי בתהליך יצירת הבד

Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Rafi_Daloya(9)

צילום: רפי דלויה

PINK-FIBERS PINK

Yuval:

מעניין אותי האם הייתה לך באיזשהו שלב רתיעה מכך שזה סוודרים שמישהו אחר לבש אותם פעם? אם זה היה isuue מתישהו, כי יש אנשים שזה יכול להרתיע אותם

Dana:

אני יכולה לדמיין. אצלי זה הפוך, יש משהו בחפצים אישיים ש״נמסרו״ שמאז ומתמיד משך אותי: הם מלאים בתוכן, בעבר, במטען רגשי. אני מרגישה שהצלחתי לתת לכל אותם סוודרים חיים חדשים, הזדמנות נוספת. נגעתי בחיים של אחרים והבאתי אותם למימד של המשכיות. באשר למובן הפיזי, תהיתי אם החומר עצמו ״מלוכלך״, אבל התהליכים שהסוודרים עברו עד שהם הפכו לבד חדש יצרו בדים נקיים!

Yuval:

טוב לדעת! אני מסתכל שוב על הקולקציה ומעניין אותי כמה שליטה יש לך על התוצאה הסופית

Dana:

אין לי שליטה מלאה על הגוונים שנוצרים, כי הגוונים תלויים בגווני הסוודרים שנגרסו וזה לגמרי שרירותי, ומעט שליטה בדיוק של הפאטרנים. אבל בכל שאר הדברים היתה לי שליטה די מלאה. למשל בגזרות: בחרתי לעצב גזרות לבישות ובכך לייצר אלטרנטיבה לבגדים כפי שאנחנו מכירים אותם. הגזרות הן על זמניות, הבגד יחזיק לשנים ולא יהיה תלוי בטרנדים. לטרנד יש זמן מוגבל.

אבל חוסר השליטה תורם לייחודיות. אם יש משהו שאני מנסה להמנע ממנו בתהליך העיצוב באופן כללי זה שבגד שאני אעצב יהיה דומה למשהו אחר… ולכן אני נמנעת מחיפוש אחר טרנדים, אלא פשוט מנסה להרגיש את רוח התקופה והאנשים הסובבים אותי. בינתיים זה עובד ואני מרגישה הכי נאמנה לעצמי

Yuval:

כלומר היה לך חשוב שזה יהיה לביש, בניגוד אולי לקולקציות שלפעמים מוצגות בתצוגות אופנה שהשואו שם חשוב יותר, או לפחות באותה מידה

Dana:

נכון, כי מדובר פה במיחזור. רציתי להראות שגם מיחזור יכול להיות אטרקטיבי ולגרום לאנשים לרצות ללבוש את הקולקציה

Yuval:

מגניב. האמת, אני כבר סקרן לראות את ההמשך של הפרויקט. בינינו, חשבת שתזכי בפרס ליצירתיות ומקוריות בעיצוב? זו חתיכת כותרת מחייבת

Dana:

תודה! חשבתי שיש לי סיכוי אבל לא הייתי בטוחה, אולי כי המסר של הקולקציה לא תמיד עובר מיידית, אלא רק לאחר מבט מוקפד בפרטים של הבגדים. אני שמחה שידעו להעריך את הקולקציה ואת הרעיון והעבודה מאחוריה

Yuval:

אז מה עכשיו? לאן את רוצה לקחת את הקולקציה? יש לך כבר כיוונים קונקרטיים?

Dana:

אני רוצה לייצר מערכות לבוש לבישות עם סקאלת צבעים ופאטרנים רחבה יותר וגם להציג אותה. אני רואה בבד החדש שיצרתי המון פוטנציאל… אפילו בתחומים שלא קשורים לאופנה כמו עיצוב תעשייתי. זה ממש חומר גלם להמון דברים. יש לי עבודה מאתגרת!

Yuval:

עיצוב תעשייתי! עכשיו סיקרנת אותי עוד יותר

Dana:

כן! זה חומר גלם! אני תמיד רואה את כל התמונה ואת הפוטנציאל בדברים

Yuval:

יפה. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Dana:

אני מקווה שהעלתי את המודעות לקיימות, אני אישית רואה בזה אופציה לקדם ערכיים חברתיים אך גם אפשרות אדירה לצאת מחוץ לקופסה ולחפש חומרים מקוריים.

ותודה רבה!

Yuval:

בכיף

מתוך תצוגת האופנה. צילומים: רפי דלויה

מתוך תצוגת האופנה. צילומים: רפי דלויה

Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Rafi_Daloya(4) Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Rafi_Daloya(11) Dana_Cohen._Shenkar_fashion_2015._Photo_Rafi_Daloya(3)

תגובה אחת

  1. נוי

    אחת הקולקציות היפות שנתקלתי בהן. מקסים ומרגש.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden