כל מה שחשוב ויפה

רדי Two Go

בשבוע הבא תיפתח במוזיאון העיצוב של לונדון התערוכה Cycle Revolution, שתעסוק במהפיכה שחווה ויוצר עולם הרכיבה על אופניים. בין הפרויקטים שיוצגו בתערוכה יהיה אפשר למצוא גם את Two go של יעל אבני – ארגז נשיאה (של תנובה) שיכול להפוך לכיסא, שהתחיל כפרויקט סטודנטיאלי במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון

במסגרת קורס עיצוב לקיימות (מסלול שבו לומדים על עיצוב באוריינטציה סביבתית-חברתית) בשנה ד׳ בלימודים, קיבלה יעל אבני תרגיל: לעצב מוצר ״עשה זאת בעצמך״, משהו פשוט ליצירה, שיהיה מבוסס על מוצרים וחומרי גלם שזמינים לכולם (ולא רק לסטודנטים לעיצוב), ושבעזרת הוראות הרכבה פשוטות כל אחד יוכל לבנות לעצמו מוצר כזה.

״גישת ׳עשה זאת בעצמך׳ היא פן נוסף בגישה של עיצוב בר-קיימא/עיצוב סביבתי״, מספרת אבני. ״גם כי עושים שימוש במוצרים שכבר יוצרו וקיימים ולא צריך לייצר מחדש (וליצור עוד פסולת פוטנציאלית), וגם כי גישה זו מעודדת אנשים ליצור לעצמם מתוך אמונה כי הדבר יגביר את הקשר הסנטימנטלי בין המשתמש לבין האובייקט. משמע, הוא יתאמץ לתקן אותו אם יתקלקל, או לפחות יחשוב פעמיים לפני שיחליף אותו באחר (לאנשים קשה יותר לזרוק משהו שהם הכינו ממה שהם רכשו).

״אני תמיד מעדיפה ליצור מוצרים פונקציונליים שבאים לתת מענה לצורך אמיתי. הצורך שניסיתי לענות עליו הוא צורך שנתקלתי בו לא מעט פעמים: הצורך להרכיב אדם מבוגר נוסף על האופניים. בתהליך המחקר בדקתי עם רוכבי אופניים אם הצורך הזה קיים גם אצלם וגיליתי שלא מעט אנשים מאלתרים בתחום הזה: מניחים כרית קטנה או מכינים ריפוד ומחברים אותו לסבל האופניים״.

תהליך 1

תמונות מתהליך העבודה

תהליך 2 תהליך 3

האתגר הראשון היה למצוא חומר זמין שיוכל לשמש כמושבי אופניים אלטרנטיבי. ״חיפשתי חומר שיהיה עמיד בתנאי חוץ (שמש, גשם, חתולי רחוב), זמין (שאנשים יוכלו למצוא/לרכוש בסביבתם הקרובה) והכי חשוב שלא ימשוך תשומת לב (כדי שלא יגנבו את המושב ביחד עם האופניים). הסתובבתי המון ברחבי תל אביב, שוחחתי עם רוכבים ובעיקר הסתכלתי על האופניים סביבי, ובסוף נפל לי האסימון שאני צריכה להשתמש בארגזי תנובה: הם עמידים, הם זמינים והם מאד לא זרים על סבל האופניים״.

האתגר השני היה למצוא דרך להפוך את הארגז למושב. אבני ניסתה צורות חיתוך ודרכי חיבור שונות שגם יתאימו לצורה של הארגז וגם ינצלו בצורה טובה את החוזק המבני שלו. אחרי שהאי מצאה את דרך החיתוך הנכונה למושב, היא חיפשה דרכים שונות לחיבור החלקים שיאפשרו את הרכבתו בחזרה לארגז בעת הצורך.

האתגר השלישי והאחרון היה למצוא את דרך הייצור ותהליכי העבודה הפשוטים ביותר כך שלא יצריכו יכולות טכניות גבוהות מידי וכמה שיותר אנשים יוכלו לייצר אחד לעצמם. התהליך כלל שימוש במחברים/פרזולים זמינים ואיתור כלי עבודה ידידותיים למשתמש. ״אחרי כל זה נשאר לייצר הוראות הרכבה קומוניקטיביות, כי המטרה של כל הפרויקט היתה לייצר פרויקט שכל אחד יוכל להכין לעצמו אם ירצה״.

two03 page4

אבני היא בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון (2009), ובימים אלו היא מלמדת במחלקה את הקורס Fixperts ביחד עם פרופ׳ גד צ׳רני. במקביל היא לומדת לתואר שני בעיצוב תעשייתי חברתי-רפואי בטכניון ועובדת על מיזם חדש בתחום עיצוב וטכנולוגיה לאנשים עם צרכים מיוחדים במכון.

לאחר סיום הלימודים היא עבדה בסטודיו יוביקו לעיצוב מחומרים ממוחזרים של המעצב אורי בן-צבי, שם פיתחה מוצרים לסדנאות עיצוב לילדים ולמבוגרים. בהמשך היא הוזמנה על ידי מיכל רינות (בעבר ראש המעבדה לאינטראקציה במכון הטכנולוגי בחולון וכיום ראש ה-Indent center בשנקר) לפתח סדנאות עיצוב לילדים, שהועברו בין השאר במוזיאון העיצוב חולון, במוזיאון פתח תקווה ובמוזיאון המדע בירושלים. בנוסף עסקה בהנחיית סטודנטים בתחום עיצוב אינטראקציה בפרויקטים חברתיים-קהילתיים שנעשו בשיתוף פעולה עם מתנ״סים ובתי ספר לחינוך מיוחד בחולון.

ב-2013 היא הקימה את באהלבית – עסק קטן שבו היא נותנת שירותי הנדיוומן לכל דורשת (״מעבר לתליית וילונות ומדפים והרכבת רהיטי איקאה יוצא שאני מתכננת ובונה רהיטים ופתרונות ספציפיים לפי הצורך״). כיום יש לה מוצר אחד שהיא מייצרת ומוכרת באופן עצמאי – Dolly-Kit – גלגלים המיועדים להובלה של משאות כבדים. הפרויקט התחיל גם כן בשנה ג׳ בלימודים, בתחילה כדי לסייע לה להוביל רהיטים יפים וכבדים שהיא מוצאת ברחוב אליה הביתה ולאחר מכן הוא עבר תהליך פיתוח נוסף והוצג בתערוכות. במהלך השנים פיתחה מוצר יחד עם המעצבת דנה יחיא-שווקמן בעבור עמותת מילב״ת בתל השומר, שמציעה מוצרים ייעודיים לבעלי צרכים מיוחדים.

Dolly Kit

Dolly Kit

Cycle Revolution היא עוד תחנה שבה מוצג הפרויקט ברחבי העולם. אחרי הלימודים פירסמה אבני את הפרויקט בגרסתו הקודמת באתר instructables – מאגר פרויקטי DIY ענק שאפשר למצוא בו הוראות הרכבה כמעט לכל דבר (החל מצמידים ליד עד מכסחות דשא). ״קיבלתי המון תגובות נלהבות. חלק קצת חששו מהנשיאה של אדם מבוגר, מסתבר שבטורונטו זה לא חוקי להרכיב אדם נוסף לעומת קולומביה שכן, אבל סך הכל התגובות היו מאד חיוביות״.

ב-2010 אחרי מקצה שיפורים היא שלחה את הפרויקט לתחרות Seoul cycle design (הפרויקט עלה לגמר אבל לא זכה). ב-2011 היא הציגה אותו בתערוכה בגלריית ״הקצה״ בנהריה, וגם שהם היא הניחה ליד הארגז הוראות הרכבה כך שכל מבקרי התערוכה יכלו לקחת הוראות ולבנות לעצמם. ב-2013 הפרויקט התפרסם בספר Velo—2nd Gear שיצא לאור בהוצאת גשטאלטן בגרמנית, שסקר את תרבות האופניים בכלל והחידושים בתחום, והשנה (2015) פנו אליה ממוזיאון העיצוב בלונדון לתערוכה שתפתח ב-18 בנובמבר.

twogo

״בנימה קצת יותר אישית אוסיף שאיפשהו באמצע הלימודים, כשנחשפתי למונח/מסלול ׳עיצוב חברתי-סביבתי׳, הבנתי שעיצוב תעשייתי הוא אחד המקצועות שיותר מזיקים לסביבה. בתור מעצבי מוצר אנחנו עסוקים בלהמציא מוצרים שהעולם לרוב לא צריך והסתדר טוב מאד גם בלעדיהם, וזו מסקנה לא פשוטה להגיע אליה באמצע הלימודים. זה יצר אצלי דיסוננס גדול בין האהבה שלי ליצירה ועשייה לבין העובדה שהמקצוע הזה פשוט מייצר ה-מ-ו-ן פסולת.

״חיפשתי לעסוק בעיצוב שיש לו ערך (לסביבה או לחברה). ושם באמת התחלתי להרגיש בנוח במקום שבו אני יוצרת. הפרויקט הזה, Two Go, רק חידד אצלי את המסקנה שיש המון דרכים להמשיך וליצור ועדיין להיות עם חוש אחריות למה שקורה סביבנו. מה שהתחיל בתור תרגיל בלימודים הפך די מהר לדרך חיים. מאז ועד היום אני מחפשת דרכים ללמד אנשים לעשות וליצור בעצמם אם במסגרת סדנאות העיצוב שפיתחתי, העסק של באהלבית שמידי פעם אני מלמדת איך להשתמש במקדחה ולתלות לבד דברים בבית, או במסגרת ההנחיה שלי במכון טכנולוגי חולון״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden