כל מה שחשוב ויפה
מתוך התערוכה ״אחרי 20 שנה: עיצוב, זיכרון, רבין״, גלריה ויטרינה. כל הצילומים: עומר ביטס

עידן חדש בגלריה ויטרינה בחולון

בשבוע שעבר נחנכה במכון טכנולוגי חולון גלריה ויטרינה, ששילשה את שטחה ל-250 מ״ר. תוכנית התערוכות לשנה הקרובה, שתשים דגש על מעצבים ישראליים מהדור הצעיר ודור הביניים, ביחד עם החלל המרשים, הם זריקת מרץ ותוספת חיונית מאין כמוה לסצינת העיצוב המקומית

בין כל המוזמנים, המעצבים, האמנים והמבקרים, שפקדו בתאריך הסמלי של פתיחת התערוכה ״אחרי עשרים שנה: עיצוב זיכרון רבין״ ביום רביעי ה-4/11, היה קל לשכוח לרגע שזהו רגע משמעותי לא רק מבחינת התארית ההיסטורי אלא גם לעולם העיצוב. מי שביקר בעבר בתערוכות בגלריה ויטרינה של הפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון, התקשה לזהות את המהפך שהגלריה עברה תחת ידיו של האדריכל אודי קרמסקי: שיפוץ מקיף ששילש (!) את שטחה ל-250 מ״ר בהשקעה של 750,000 ש״ח, שנתרמו על ידי רוני מזרחי, מנכ״ל קבוצת מזרחי ובניו.

IMG_7896-HDR

״גלריה ויטרינה החלה דרכה לפני יותר מעשור כיוזמה של הדקאן היוצא, פרופ׳ בעז טל ז״ל, שהיה איש חזון והבין היטב את הצורך של מוסד אקדמי להציג לסטודנטים שלנו את המגמות בעולם היצירה הישראלי״, מספרת פרופ׳ דנה אריאלי, דקאן הפקולטה לעיצוב במכון. ״עם כניסתי לתפקיד החלטתי להאיץ מעט את הקצב, ומאז 2012 אנחנו מציגים בין שבע לתשע תערוכות בשנה, שנעות על המנעד שבין עיצוב ישראלי, עיצוב אוטונומי, עיצוב אקספרימנטלי וכמובן עיצוב צעיר.

״לפני כשנה כמעט, החלטתי לצאת לתהליך תכנונה מחדש של גלריה מחודשת, עם שטח משמעותי פי כמה. רצה הגורל וממש כאשר השלמנו את התכנון, פנה אליי איש יקר, רוני מזרחי, ושאל אותי האם יש לי חלום. ואני, כמעריצה גדולה של מרתין לותר קינג, השבתי בחיוב כמובן… הצגתי לו את התוכניות שהיו על שולחני, שקיבלתי מאחד האדריכלים המוכשרים ביותר שיש לנו במחלקה לעיצוב פנים, אודי קרמסקי, והסברתי לו בהתלהבות גדולה מה אפשר לעשות במקום הזה. הוא ביקש יומיים לחשוב, ולתדהמתי ענה לי כעבור יומיים שהוא הולך על זה״.

IMG_7933

ב-1 באוגוסט 2015, מייד לאחר תערוכת הבוגרים, החלו העבודות והתוצאה: גלריה לעיצוב מרשימה, תוספת חיונית מאין כמוה לעולם העיצוב המקומי שמשווע לחללי תצוגה ראויים ופעילים, עם אג׳נדה של תמיכה בפעילות המקומית. ״עולם העיצוב הישראלי עבר קפיצה אדירה בשני העשורים האחרונים ואי אפשר היום להסתובב בעולם בלי להפגש בעיצוב תעשייתי, בעיצוב מוצר, בעיצוב תכשיטים, בעיצוב קרמי, באופנה, במעצבים הפועלים בתחומי התקשורת החזותית וכמובן גם בעיצוב פנים ובאדריכלות״, אומרת אריאלי.

״כמעט כל אחד מהתחומים האלו נהנים מתרומתם של מעצבים ישראלים פורצי דרך, וזאת עוד בטרם אמרתי מילה על ממשקי העיצוב האינטראקטיבי, וכמובן עיצוב להיי טק, עיצוב וטכנולוגיה, ביו-דיזיין ועוד ועוד. הדבר הזה מקבל נראות אצלנו שכן דומה כי הבוגרים של הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי, החוגגת השנה ארבעים, עוד לא סיימו את לימודיהם והם כבר ׳נחטפים׳ אל העולם שבחוץ. אני שמה את המילה הזו במרכאות שכן רק לפני מספר חודשים ׳נחטף׳ בוגר שלנו, נועם קולמן, למשרדו של רון ארד… במילים אחרות: ישנם בוגרים, ולא מדובר על מקרה בודד אלא על תופעה של ממש, שמצליחים לפרוץ דרך בעולם ולהשתלב במשרדים החשובים ביותר שעוסקים בתחום הזה.

״וכשחשבתי על הדרכים השונות להציג את עולם העיצוב הישראלי בתוך מסגרת אקדמית, השאלה הראשונה שהעסיקה אותי הייתה היכן אפשר לראות את סיפורי ההצלחה האלו. לאורך השנים האחרונות זכינו לארח רבים מהם בהרצאות הפתוחות לקהל שאנו מקיימים כאן בכל יום שלישי בפקולטה לעיצוב, ובכל זאת אין כמו מראה עיניים – בוודאי בכל מה שקשור לעיצוב דו ותלת-ממדי״.

IMG_7924

התערוכה ״אחרי עשרים שנה: עיצוב זיכרון רבין״, שחנכה את הגלריה, היא הראשונה בשנת הלימוד הקרובה. בהמשך השנה לאחר מכן יתקיימו התערוכות ״הקראפט החדש״ – אוצרת: יעל אילת ון אסן; ״חומרים חכמים, חומרים טיפשים״ – אוצרת: שלומית באומן; יגאל פליקס, ״Imitating Michal Joy״ – אוצר: אריה ברקוביץ׳; שי זילברמן ואביב ליכטר – ״End Paper״; איתן ברטל, אסף כהן, דודי אופנהיים, ג׳ודית אשר – ״NO GRAPHICS״; ״בין הבית לעיר״, אוצרת: יעל אילת ון אסן; ו״בקטנה: מחווה לפרופסור עמי דרך״ – אוצר: אריה ברקוביץ׳.

״כידוע לכל מי שעוסק בעולם העיצוב, מאוד חסרה לנו בארץ גלריה שתוקדש כולה לתחום העיצוב הישראלי ותוכל להראות את תוצריו, מתוך הנחת דגש על הדור הצעיר ודור הביניים, ולאו דווקא דור הוותיקים. מוזיאון העיצוב השכן אלינו מציג עיצוב ישראלי, אך הוא פונה יותר החוצה וכמובן אל מעצבים ישראלים שכבר ׳עשו את זה׳, ואילו אנחנו רצינו להציג דווקא את הצעיר ואת הפורץ דרך.

״אני יודעת שצפויות לנו שנים מרתקות, שכן התכנית לשנה הקרובה כבר סגורה לגמרי ויש בה הרבה מאוד תכני עיצוב מרתקים, רובם המכריע מתוך המקום הישראלי. בשלב הזה יש לנו כוונה להציע את הפלטפורמה הזו בעיקר למעצבים ישראלים בגלל המחסור האדיר בחלל תצוגה המתמקד בתחום הזה, אף כי גם השנה, כמו בשנה שעברה, יוצג כאן עיצוב בינלאומי במידה שיש לו ערך יוצא דופן.

״מבחינתי לראות את דלתותיה השקופות של ויטרינה נעות על המסלול החשמלי בפעם הראשונה ונפתחות לרווחה ב-4 בנובמבר 2015 בשעות הצהריים, שעות ספורות לפני הפתיחה של תערוכת ׳אחרי עשרים שנה: עיצוב זיכרון רבין׳, זו הגשמה של חלום, ואני מודה לרוני על כך מקרב לב. אני מודה שהחסרתי פעימה כמה פעמים בדרך בעיקר לאור רשימת המשתתפים המכובדת בתערוכה הראשונה שלנו בחלל הזה״.

ויטרינה-3

line

האדריכל אודי קרמסקי מספר על האתגר ליצור מבנה של גלריה בתוך מבנה הפקולטה, שחי את חייו התוססים ומארח לתוכו כעת ישות מחודשת

״בתוך בנין מס׳ 6 במכון, המקום שבו אני גם מלמד עיצוב פנים, מצאתי שהדרך הטובה לתכנון וחידוש גלריה קיימת, המצרפת אליה שני חללים נוספים לכדי מערך אחד שלם, היא להכיל את הקיים, לעטוף אותו, ולהניח לו להמשיך בחייו שלו. להמשיך הלאה אל מחוז חפץ – אל הגלריה המורכבת כעת מחלל גדול הניתן לחלוקה לשלוש גלריות, שאחת מהן ממשיכה להתקיים ככיתה ואולם הרצאות, ובכך לשמש כמקום רב תכליתי למערכות תצוגה משתנות. חללי הפנים לבנים כעת, מאכלסים מערכת משולבת ומורכבת של תאורה, חשמל ותקשורת, מיזוג ומוטות תלייה, הנצמדים ככל הניתן לתקרת הגלריה המחופה לוחות גבס ומאפשרים לעבודות המוצגות מרחב קיום מקסימלי בחלל הנתון.

״השטח שחזיתות הגלריה חופפות את המבנה הקיים נשמר, אך גם מייצר ישות חדשה ונבדלת. החומרים המרכיבים את החזיתות הם מאבני הבנייה הנפוצות אך מתוכנים בפירוט מוקפד המייצר שפה עצמאית בחלל הגדול. מתווה החזיתות אינו עוקב במדויק אחר הבניין הקיים (קירות, עמודים, תקרות) ובכך שומר על עצמאות מבנית, תוך הקפדה על כיבוד תקרות קיימות, גופי תאורה ישנים וקירות עם טקסטורה של הגשת עבודות מאתמול, שתמשיך בודאי גם מחר. קירות אלו גם מכילים מסכי תצוגה המאפשרים רובד נוסף בייצוג תערוכות בכל אחת מהגלריות. עצמאות זו מביאה איתה את התחושה שהחלל המחודש מגיע עם מטען ממקום אחר.

״פניה של הגלריה כעת אל המבנה המארח להמשך קיום אורח חיים אקדמי, המשלב אליו כוחות יצירה מפנים ומחוץ, אל אירועים מגוונים וימים של תערוכות רבות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden