כל מה שחשוב ויפה

מטפיל טבעי לטפיל תעשייתי

בחודש שעבר הציג ערן רוזנפלד את Pvc Parasite - פרויקט הגמר שלו במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון אבני - בתערוכה Make Me, שהתקיימה כחלק מפסטיבל העיצוב של לודז׳ בפולין. את צינורות ה-PVC הוא מצא בעודו מנסה למצוא חיבור חדש בין פלסטיק ועץ, תוך כדי שיטוטים בסביבת מגוריו ביער בן שמן

White red

Yuval:

הי ערן. מה שלומך?

Eran:

מצוין, ואתה?

Yuval:

לא רע בכלל. שמח שהגיע החורף!

Eran:

כן, הייתה שבת נעימה מאוד. קצת חורף וקצת קיץ

Yuval:

כן… אז אולי לפני שנתחיל, בוא תספר קצת על עצמך, בן כמה, מה ואיפה למדת, וכן הלאה

Eran:

אוקי. ערן רוזנפלד, בן 30, סיימתי את לימודי במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון אבני ב-2014. אני גר במושב בן שמן, מקום הולדתי. מ-2013 אני עובד עם דני הוכברג בעיצוב תערוכות ויצא לי גם לעבוד קצת עם עידו ברונו על כמה פרויקטים, ובמקביל אני עובד בצוות פיתוח של מתקן אופניים לרכב. בזמן האחרון אני מקדיש את מירב זמני לקידום ופיתוח פרויקט pvc parasite

Yuval:

ספר אם כך על הפרויקט. מאיפה הגיע הרעיון ומה היה תהליך הפיתוח

Eran:

כל הפרויקט התחיל במטרה למצוא חיבור חדש בין פלסטיק ועץ. המחקר התמקד תחילה בהתבוננות בסביבת מגורי, בדגש על טיולים ביער בן שמן, וחיפוש אחר חיבורים שונים בין החי ביער לבין אובייקטים דוממים כמו זבל למשל, או חיבור הצמחים לאבנים או לעצמם. מיינתי את סוגי החיבורים בתרשימים והמחקר משך אותי להתמקד בסוגי טפילים ביער, טפיל טבעי ו״טפיל תעשייתי״ שהוא הזבל, וכך הגעתי לצינורות הפי.וי.סי שהיו בשפע ביער.

במקביל עבדתי בבית ועשיתי הרבה ניסיונות לחבר בין החומרים (צינורות בגדלים שונים ועץ גולמי או מעובד). החיבורים נעשו על ידי חימום הצינורות על גבי מדורה, והלבשה וקיבוע הצורה על גבי העץ בצורות שונות, ועל ידי שימוש בצורת ובאופי החומרים השונים כמו למשל שימוש באחיזת הצינור על גבי ענפים בעץ או החדרת הפלסטיק אל חריצי הגזע של העץ

working Logpvc Cuscuta-Palaestina

Yuval:

אז מה זה בעצם הדבר הזה? מה הוא יודע או אמור לעשות?

Eran:

יצרתי כיסאות, מדפים וקונסטרוקציות שונות עד שהחלטתי ליצור ציר לעגלה. לקחתי צינור וליפפתי אותו סביב מוט אורן מעובד וכך יצרתי ציר בעל ברקס; כלומר, לאחר שהצינור התקשה על המוט הוא לחץ עליו ובכך יצר את הברקס בזמן פתיחת הציר. במילים אחרות, הלחץ מהמוט השתחרר, העגלה יכלה לנוע, וכך שמתי לב שהצינור אינו מחליק על המוט. האחיזה שנוצרה כתוצאה מכך יודעת לחבוק את המוט ולא לזוז, ובזמן שיחרור הלחץ, על ידי גמישות החומר, לנוע על גבי המוט (מקווה שזה ברור). ואז החלטתי ליצור מנורה שיודעת לזוז על גבי המוט ולתת שימוש נוסף למנורה בכך שאפשר לשחק ביתר קלות בגובה שלה לשימושים שונים

Yuval:

זה היה פרויקט הגמר שלך, נכון?

Eran:

כן

Yuval:

אז מה קרה איתו בשנה האחרונה ואיך הוא הגיע ללודז׳?

Eran:

שמעתי מחבר שגר בפולין על הפסטיבל בלודז׳. הגשתי מועמדות עם הסבר קצת על התהליך ויחד עם עוד 25 מעצבים מכל העולם נבחרתי מתוך 250 להציג ב-make me, האירוע המרכזי למעצבים צעירים שנערך בפסטיבל. השנה עסק הפסטיבל בשימוש חוזר ולמידה מהטבע, מה שהתאים לרוח הפרויקט שלי

Yuval:

מה אתה יכול לספר על הפסטיבל באופן כללי?

Eran:

הפסטיבל נערך בכל העיר והיו המון חללי תצוגה בבניינים עתיקים שהיו מפוזרים בעיר. היו המון תערוכות בנושא ההיסטוריה של מוצרי צריכה בסיסיים ועיצוב לעולם השלישי, ודוכנים של מותגים כמו ikea ועוד, עבודות סטודנטים נבחרות וסדנאות על קידום עיצוב עם מעצבים בעלי ניסיון מכל העולם, הזה ועוד פעילויות כמו פסטיבל אורות ומיצגים על גבי הבניינים. היה יפה לראות את העיר היחסית ריקה הזו קמה לתחייה עם הפסטיבל

Yuval:

ומה אתה יכול לספר על make me?

Eran:

זו תחרות למעצבים צעירים מכל העולם, במה לנושאים הרלוונטיים כיום בעולם העיצוב. רוב הפרויקטים היו בעלי אמירה חדשנית שבאה לידי ביטוי בצורה, בחומר או בשימוש, ובעיקר התייחסו למה שמאוד טרנדי בעולם העיצוב כיום: הלמידה מהטבע ושילוב של טכנולוגיה וחומרים שונים מעולם הטבע או התעשייה

Yuval:

אתה יכול לתת דוגמאות לכמה פרויקטים?‎

Eran:

אחד הפרויקטים הבולטים היה פרויקט הנעלים Contemporary Primitives של Jagoda Fryca, שעסק בתופעות הלוואי של יצור המוני ואיך אפשר לעשות שימוש חוזר בשאריות, חומרים וטכניקות של העולם התעשייתי בצורה מאוד חופשית. התוצאה הייתה תוצרים של תעשייה בצורה ייחודית ושונה. לדוגמה: נעלים משומשות שמכוסות בסיליקון בחלק התחתון וכך נוצרה ייחודיות בצורה ושימוש בחומר.

עוד פרויקט מעניין היה NURN של Joanna Jurga – תיבת קבורה מתכלה שמבוססת על תרבות הקבורה הסלבית, שבה בטקס הקבורה היו שורפים את תיבת הקבורה ושולחים לים. היא יצרה תיבות עשויות תרכובת של כותנה – שהיא בעצמה צפה – ולאט לאט מתמזגת עם הים. המחקר התרבותי והמחקר של אופי החומר והשימוש בו היו מאוד מעניינים

table red table red detail switches

Yuval:

ואיך התקבל הפרויקט שלך? איזה תגובות קיבלת?

Eran:

התגובות של האנשים היו טובות. הם בעיקר אמרו שהפעולה היא מאוד פשוטה והמוצר הסופי מראה את דרך הכנתוף וממש התלהבו ברגע שראו את היכולת של המנורה לנוע על המוט.

בתרגום מפולנית, הביקורת של השופטים בתחרות הייתה ש״הפרויקט מתבלט בניצול מעניין של חומרי pvc קיימים. המעצב הדגיש בתיאור הפרויקט את ההשראה מחומרים ביולוגיים, ולמרות שמעצבים רבים שמצהירים על השראה כזו אבל לא מצליחים להציג אותה במוצר הסופי, בפרויקט הזה היא מובעת באופן נפלא. בנוסף, ניכר במנורות שמעוצבות ברוח DIY, שניתן דגש גדול על הפרטים הקטנים ועל הגימור הסופי, דבר שלוקה בחסר בפרויקטים אחרים שנעשים ברוח זו

Yuval:

נייס! אז מה עכשיו? איך ממשיכים מפה?

Eran:

חלק מהמנורות כבר למכירה בחנות מדפים ביפו ואני עובד על ייצור של מנורות חדשות. בנוסף אני מפתח עוד מוצרים שהיכולת של המחברים יכולה להתאים להם. אני מתכנן ליזום אירוע תערוכה אינטראקטיבי, כלומר, שהמוצרים ימלאו את החלל תוך כדי (ליצור מנורות לעיניי קהל)

Yuval:

נשמע מעניין. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Eran:

כן: היה לי כבוד רב להשתתף בתערוכה בפולין, מאוד חשוב להיות מחוברים למה שקורה בעולם ביחס לעיצוב, וגם לודז׳ היא עיר מרתקת, פוסט אפוקליפטית כזאת, שנותנת אחלה תשתית לארועים שכאלו. חוץ מזה פולין היא מקום נחמד לבקר בו, ורשה ממש דומה בחוויה שלה לתל אביב ומלאת אופציות תרבותיות

Yuval:

כן, הייתי בוורשה לפני שנתיים-שלוש ומאד נהניתי

Eran:

תענוג … וגם ממש זול

Yuval:

לגמרי

greywhite greywhite detail 1 greywhite detail stand grey detail

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. נדב

    לידיעת המעצב – PVC פולט בחימום רעלים מסוכנים מאוד ועל כן חימומו או חיתוכו בחום הם בלתי חוקיים על פי חוק אויר נקי.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden