כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

שירה שובל, שלמה אברהמוב, 2012. פרויקט ManLTD

ורד הפילוסוף

ביום חמישי תיפתח בגלריה גרנדART חיפה התערוכה ״ורד הפילוסוף״, לזכרו של ד״ר שלמה אברהמוב. שירה שובל מספרת על ההיכרות ועבודה המשותפת עם אברהמוב, ועל החיבור יוצא הדופן בין התיאורטיקן, האמן והמורה הוותיק, לבין האמנית והמעצבת הצעירה

שלמה אברהמוב, ורד הפילוסוף, 2012

שלמה אברהמוב, ורד הפילוסוף, 2012

Yuval:

הי שירה

Shira:

הי יובל!

Yuval:

מה שלומך? מתרגשת לקראת התערוכה?

Shira:

שלומי טוב, מה שלומך? מתרגשת מאוד

Yuval:

אני בסדר גמור, תודה. אני מניח שההתרגשות נובכת מכך שאחרי הכל זו לא עוד תערוכה בשבילך

Shira:

נכון. זאת תערוכה משותפת עם שלמה, שכבר לא איתנו

Yuval:

אולי תספרי כמה מילים על מי הוא היה, לטובת מי שלא מכיר, ואיך נוצר הקשר ביניכם

Shira:

אז ככה…

קשה לסכם בכמה מילים בן אדם, ובטח שבן אדם כמו שלמה אברהמוב שפעל במשך שנים רבות בתחומי היצירה והכתיבה, ובכל זאת אנסה בכמה מילים לספר מנקודת מבטי. שלמה היה אמן והוגה, שהתמקד בעיקר בתחום הצילום. לצד זה הוא גם היה חוקר וכותב וגם לימד באקדמיות השונות – ביניהן שנקר והמכון הטכנולוגי חולון – תולדות הצילום ואוריינות חזותית. הוא התמחה גם בחינוך מתוקשב והיה חבר סגל במחלקה לטכנולוגיות למידה במכון.

הכרתי את שלמה לפני כמה שנים, ב״שידוך״ של אורי צייג (שהיא אז ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל היוצא בשנקר). אורי ביקר בסטודיו שלי וראה מספר עבודות ומיד אמר לי ״שירה, יש צלם שאת חייבת להכיר, יהיה לכם מעניין״. אורי כנראה זיהה משהו, איזשהו חוט מקשר בין העבודות שלי לעשייה של שלמה. יצרתי קשר ונסעתי לקיבוץ יקום, לסטודיו של שלמה, עם קופסה של עבודות קטנות. עשינו מספר צילומים יחד ופשוט היה ״קליק״. חיבור כזה שלא קורה כל יום

Yuval:

אז היה קליק, ומה קרה לאחר מכן?

Shira:

התחלנו להחליף רעיונות במייל. אני תיעדתי עבודות בסטודיו והוא שלח הקשרים מתולדות האמנות, מחשבות, ציטוטים, קטעים ממאמרים. זה היה כאילו ששלמה היה הצד התיאורטי ואני הצד המעשי. לאחר תקופה ראיתי פרסום לקול קורא לביאנלה לקרמיקה במוזיאון ארץ ישראל. הצעתי לו שנגבש עבודה יחד. נוצרה ביננו מערכת יחסים של אמן ותיק-אמן צעיר, כמו שפעם היו לומדים, נצמדים ליוצר ותיק, מתבוננים, מקשיבים

Yuval:

תזכירי לי רגע מה הייתה העבודה שהצגתם ובאיזו שנה זה היה

Shira:

הצגנו ב-2013 עבודה משותפת בביאנלה השביעית לקרמיקה שנקראה ״חומר זוכר״ (אוצרת: ענת גטניו) – פרויקט בשם ManLTD שדן בשאלה שהעסיקה את שנינו והיא ״מה הופך חפץ לארטיפקט״? איך אובייקט מקבל משמעות? בפועל הצגנו שולחן, שעליו היו מגוון אובייקטים קטנים, חלקם מתוך האוסף הגדול של שלמה (הוא היה אספן רציני) וחלקם עבודות שלי שהגיבו לאוסף

Yuval:

אז לא נשאר לכם הרבה זמן לעבוד ביחד מאז הביאנלה ועד מותו הפתאומי

Shira:

נכון. שלמה נפטר באופן פתאומי ביוני 2014, שנה בערך אחרי הביאנלה. הוא נכנס לחיי לתקפה קצרה אבל בכל זאת היה מאוד משמעותי עבורי. הוא האמין בפרויקט המשותף שלנו, היו לו המון רעיונות להמשך הפיתוח שלו

Yuval:

אז מה את יכולה לספר על מה שהולך להיות מוצג בתערוכה הקרובה בחיפה?

The-Philosopher-Rose-6

שירה שובל, 2015, מתוך ManLTD Gold

 The-Philosopher-Rose-7 The-Philosopher-Rose-8

Shira:

התערוכה שנפתחת בחיפה, ״ורד הפילוסוף״ היא תערוכה לזכרו של שלמה אך גם ניסיון להמשך דיאלוג איתו. את התערוכה אוצרת שירלי משולם והיא מתקיימת בגלריית גרנדART בחיפה. זו בגלרייה לא שגרתית הפועלת בתוך שטח מסחרי (גרנד קניון), ושירלי עושה שם כבר כמה שנים עבודת אוצרות נפלאה ומצליחה להביא למקום תערוכות אמנות ברמה גבוהה ולהנגיש אותן לעשרות אלפים של מבקרים המגיעים למקום.

בתערוכה יוצגו שני פרויקטים. האחד, המשך של הפרויקט המשותף שלנו שעליו סיפרתי מקודם. לפרויקט נוספו עבודות חדשות שלי המתכתבות עם האוסף של שלמה ומשלבות אובייקטים מן המוכן עם פעולות ידניות שלי של ליפוף וקשירה. לצד העבודות יוצגו גם צילומים של שלמה מתוך תהליכי העבודה שלנו וצילומי טבע דומם שטרם הוצגו. בנוסף, אציג עבודת וידאו ראשונה שנעשתה כפעולת מחווה לשלמה ולאוסף האבנים העצום שלו, שאותו אסף ברחבי העולם ותיעד בפירוט.

הפרויקט השני שיוצג, ״עץ שגווע״, הוא פרויקט אוצרותי משותף של שירלי משולם עם שלמה, שהחל להתגבש לפני כשנה. הרעיון היה להציג תצלום יחיד, גדול מימדים בעוצמתו, בשם ״עץ שגווע״, בחלל תצוגה נקי, נזירי, מדיטטבי, שיהווה מצע להתבוננות, ולהרהור פילוסופי. הפרויקט עוסק בדיון על מהות הצילום.

בתערוכה יוצגו שני היבטים מתוך עבודתו של שלמה: הפן המחקרי תיאורטי והפן המעשי צילומי. אני חושבת שגם יהיה יפה לראות דרך התערוכה את הדרך שבה עבודותיו של שלמה הצליחו לגעת באנשים שונים וליצור דיאלוגים מעוררי מחשבה ושאלות

שלמה אברהמוב, ארבעה אננסים, כפר נטר, 2011. ״את האננס הזה קיבלתי במתנה ממשפחת גולומביק, שגידלה אותו במשק שלה בכפר נטר. העבודה היא בגדר הרהור על החקלאות הישראלית העכשווית וכן מחווה לתצלומי הטבע הדומם של רוג'ר פנטון, שפרי האננס פעל בהם כמעין מטאפורה לעושר של החברה הויקטוריאנית״

שלמה אברהמוב, ארבעה אננסים, כפר נטר, 2011. ״את האננס הזה קיבלתי במתנה ממשפחת גולומביק, שגידלה אותו במשק שלה בכפר נטר. העבודה היא בגדר הרהור על החקלאות הישראלית העכשווית וכן מחווה לתצלומי הטבע הדומם של רוג'ר פנטון, שפרי האננס פעל בהם כמעין מטאפורה לעושר של החברה הויקטוריאנית״

Yuval:

אני רוצה לשאול אותך על החיבור שלך ועל המקום שלך בעשייה הזו: מעצבת טקסטיל, אמנית, ספריית החומרים במוזיאון העיצוב, ובטח יש עוד כמה כובעים. איך הכל משתלב ובא לידי ביטוי בעשייה הזאת?‎

Shira:

וגם… אמא!‎

Yuval:

נכון!‎

Shira:

הכל מתחבר יחד. החוט המקשר הוא עולם החומר שמעסיק אותי מתחילת לימודיי בשנקר. אני מרותקת לחומרים, להשפעה שלהם על הסביבה ועל האדם. טקסטיל הוא מדיום חומרי ומרתק: מצד אחד קדום, מסורתי, ומצד שני בחזית הטכנולוגיה. רבים מהפיתוחים המעניינים ביותר כיום בתחום החומר מגיעים מעולם הטקסטיל.

ספריית החומרים היא מקום שבו ניתן לשאול שאלות, להסתכל ולקבל תמונה רחבה על מה מעסיק אותנו כיום כמעצבים וכחברה, אילו מגמות עתידיות לבוא ואילו חומרים ייראו לנו כמוצגים ארכיוניים בעוד שנה, שנתיים. השאלות הן אותן שאלות: מה הופך אובייקט לנחשק ובעל משמעות? מה הופך חומר לכזה? אני מרגישה בת מזל שיש לי את המרחב הזה להתעמק ולדון בסוגיות שונות סביב עולם החומרים. ‎

העולמות נפגשים ומצטלבים. לפני כמה שנים, לדוגמה, עשינו ערב בספרייה בשם ״תעשייה קיבוצית״. לצד מעצבים מאבן קיסר וטבע נאות הזמנתי גם את שלמה. הוא העביר הרצאה מרתקת על התעשייה הקיבוצית אז ועכשיו, מה הצליח ומה לא ולמה. משפחתו של שלמה הייתה מהמייסדות של קיבוץ יקום, ואביו, מורדו, היה הצלם של התנועה הקיבוצית. לפני מספר שנים שלמה ערך ספר של תצלומים היסטוריים של אביו וביניהם לא מעט תצלומים המתעדים את העובדים בקיבוץ, ברפת, בגני הילדים וגם בקטיף של כותנה.

Yuval:

וואלה. אני קצת מצטער שלא יצא לי להכיר אותו‎

Shira:

אני בטוחה שהיה לך מאוד מעניין לדבר איתו

Yuval:

כן… אז לפני שאנחנו מסיימים, משהו חשוב נוסף להגיד?‎

Shira:

אני אשמח להודות למשפחתו של שלמה, על החיבוק הגדול שאני מקבלת מהם, על הפתיחות והשיתוף. כמובן, גם לשירלי משולם, אוצרת התערוכה שפנתה אלי עם הרעיון לתערוכה, נתנה לי את ההזדמנות להמשיך את הדיאלוג הזה, ולחברתי הטובה עדי בר יוסף שעזרה לי לממש את עבודת הוידאו שתוצג לתערוכה. אני מקווה שהתערוכה הזאת תאפשר לכמה שיותר אנשים להיחשף לעבודותיו של שלמה, שהיה איש מאוד מיוחד, חכם ונדיב. אני רוצה להאמין שלמה היה אוהב את הכיוון שבחרנו להציג

Yuval:

יפה!

3 תגובות על הכתבה

  1. שירלי משולם

    כתבה מעניינת ויפה מאוד.

  2. עודד

    מקסים.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden