כל מה שחשוב ויפה
פאנטסטיקו של חיימה חיון במוזיאון העיצוב חולון. צילום: בן קלמר

בכיף שלו: חיימה חיון במוזיאון העיצוב חולון

תמיד הייתי קצת ד״ר ג׳קייל ומיסטר הייד, אומר חיימה חיון, לרגל פתיחת תערוכת היחיד שלו במוזיאון העיצוב חולון. למה שהוא עושה הוא קורא Artising - שילוב של המילים Art ו-Design - וטוען שמה שחשוב זה היצירתיות ולא ההגדרות

בחודש אוקטובר פירסם מגזין Wallpaper את רשימת 200 המעצבים החשובים והמשפיעים של ימינו. במקום ה-13 ברשימה – אחרי נאוטו פוקאסווה וטום דיקסון ולפני פיליפ סטארק והאחים קמפנה – מיקמו עורכי המגזין את המעצב הספרדי חיימה חיון, שתערוכת היחיד שלו Funtastico נפתחה בשבוע שעבר במוזיאון העיצוב חולון. מספיק מבט אחד על הפריטים שמוצגים בתערוכה בשביל להבין שזו לא תערוכת עיצוב רגילה, וכדאי לקרוא את מה שחיון אומר בשביל לעמת את הנחות היסוד של עולם העיצוב לגבי מהו עיצוב ומה צריך להניע מעצבים.

לא חייבים להסכים איתו כמובן, אבל אלו דברים שכל מעצב – ובמיוחד סטודנטים לעיצוב ומעצבים צעירים – צריכים לקרוא. בעולם שדורש ממעצבים לפתור בעיות ולהיות קשובים למה שקורה מסביבם, יש מעט מאד מעצבים שה-Fun והמשחקיות הם מוטיב חוזר בעבודתם, ושלא מנסים להצניע אותם תחת מילים גדולות או תיאוריות מתוחכמות. הדבר בא לידי ביטוי גם בעבודותיו של חיון, שמוצגות בתערוכה.

״אני משתדל אף פעם לא לקחת את עצמי יותר מדי ברצינות. אני אוהב לשבור את החוקים, לעבוד כמעצב אבל לראות את עצמי כאמן״, אומר חיון. ״בגלל זה אני קורא לעצמי Artising (שילוב של המילים Art ו-Design). תמיד הייתי גם אמן וגם מעצב, ואני משתדל לקחת קצת משני העולמות. אין לי בעיה עם זה. אני לא שם לעצמי גבולות, מה שחשוב זה היצירתיות. העיסוק בהנאה הוא הדרך שלי להפוך את העבודות לאותנטיות ולריאליסטיות יותר. זה שיקוף של מי שאני: המשחק עם הומור ואיכות והשילוב בין כל המרכיבים האלו הופכים את העבודות שלי להרבה יותר ׳חיוניסטיות׳.

״זאת הדרך שלי לשבור את הקרח ביני לבין הקהל שמגיע לצפות בעבודות. מצד שני, אני חושב שהדבר הכי חשוב בתערוכה, הוא האיכות של העבודות, הירידה לפרטים הקטנים והעידון שבו הכל נעשה. זה הדבר הראשון שאתה תראה, לא משנה אם זאת יצירת פורצלן מיפן, עבודה מספרד או איטליה – תשומת הלב שהושקעה על הפרטים הקטנים בכל עבודה.

״חלק מהמוצגים במוזיאון העיצוב בחולון, אתה לא בטוח אם זה עיצוב או אופנה או אמנות. הם בני כלאיים, ומהבחינה הזאת אני מעריך את הכיוון שבו המוזיאון הולך, את החזון שלו: הם שוברים את הקטגוריות בעוד שבמקומות אחרים רק מחזקים את ההבדלים. אני חושב שכאדם, כשאתה מצליח לחצות את הגבולות ולעבור מקטגוריה אחת לאחרת, כשאתה מבין שהקונספט הוא מה שהכי חשוב, אתה יכול לפתח כל רעיון שיש לך. בין אם זה אדריכלות או עיצוב פנים מיצבים או מיצגים אמנותיים. זה נהדר, וככה אני חושב שזה אמור להיות״.

חיימה חיון והמסיכה שעיצב לאבן קיסר

חיימה חיון והמסיכה שעיצב לאבן קיסר

פאנטסטיקו, שהוצגה לראשונה ב-2014 במוזיאון חרונינגר בהולנד, מציגה את מיטב עבודותיו של חיון מעשר השנים האחרונות – מוצרים, רהיטים, פריטי עיצוב פנים, ספרי סקיצות, רישומים וציורים פרי מכחולו – כולם ביחד מדגישים את הממדים הפנטסטיים, ההומוריסטיים, הפופיים והקיטשיים בעבודותיו, שעשויות במיומנות אומנותית יוצאת דופן ומאופיינות בשימת לב מוקפדת לפרטים וגימורים. בנוסף, במיוחד בעבור התערוכה בחולון, עיצוב חיון מראת קיר בקנה מידה גדול המאזכרת מסיכות ענק פרימיטיביות בעבודת שיבוץ באבן קיסר, כתרומה לאוסף הקבע של המוזיאון.

״כשמסתכלים על רצף העבודות של חיון, עולה תחושה שהוא מעצב ששיך לדור אחר״, אומרת גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון. ״הוא פועל כמו האדריכלים והמעצבים שפעלו באיטליה אחרי מלחמת העולם השנייה אל תוך שנות ה-60 וה-70, כמו אטורו סוטסטס, אקילה קסטיליוני, ברונו מונארי או אנזו מארי. כולם פעלו באופן עצמאי ונעו באופן חופשי ואינטואיטיבי בין הדיסציפלינות השונות: הם עשו ציור, פיסול, עיצוב תעשייתי, והכל מתוך חופש גדול, שמחת יצירה ושמחת חיים, תוך כדי עבודה עם המפעלים והתעשייה.

״ולמרות שחיון הוא מעצב צעיר, נדמה שהוא שייך לאותה קבוצת מעצבים. זה לא משהו שמאפיין כיום מעצבים צעירים: הם מתמקצעים בנישה שלהם וכאילו שוכחים את האהבה למקצוע ואת החופש ליצור מאפס. כדי להיות מעצב שיכול לייצר את ה-Fun הזה באיכות הגבוהה ביותר אתה צריך ביטחון עצמי וחופש מאד גדול, ואת שני הדברים האלו יש לחיון. ככה הוא כנראה בא מהבית, זה לא משהו שאתה לומד בבית ספר לעיצוב.

״זו אופטימיות שמלווה את העבודה שלך כי אתה יודע שתהיה טוב, שתדע לתת את התשובה הנכונה ושתדע לקחת קדימה את המפעל שאתה עובד איתו עכשיו. זה מבוסס על כבוד גדול לאנשים שאיתם הוא עובד: הוא לא בא להחליף אותם אלא הוא בא עם כבוד ורצון ללמוד, קצת כמו ילד סקרן; עם המון אופטימיות ונעימות. הוא לא מעצב שיריב עם הלקוחות שלו על כל פינה, העבודות שלו לא מזיעות, לא רואים שהוא עבד קשה, למרות שהוא עובד מאד קשה. אין לו צורך להוכיח שהוא עבד קשה״.

BEN_9873 BEN_9875

״ההבדל בין איך שאני מעצב לבין איך שעיצבו בשנות ה-50 הוא שבשנות ה-50 עיצוב היה אנונימי״, אומר חיון בתגובה להשוואה שלו עם המעצבים שפעלו באיטליה לאחר מלחמת העולם השנייה. ״בימינו העיצוב מספר סיפור מעבר ללהיות פונקציונלי. לעורר באנשים צחוק זה חלק מהעניין. ככלל, תמיד הייתי קצת ד״ר ג׳קייל ומיסטר הייד. אני חושב שאם אתה מעצב משהו פרקטי, אתה צריך ליצור משהו טוב ומעניין שיהיה גם שימושי. אבל אם אתה יוצר משהו משלך, יש לך את העולם שלך ואת הדברים שאתה אוהב. אני חושב שלא משנה מה אני עושה, עדיין אפשר לראות את הקישור בין זה לבין עיצוב פונקציונלי.

״אני חושב שזה מה שקושר אותי לאמצע המאה ה-20: המעצבים של אותה תקופה פשוט היו מאוד טובים במציאת האיזון הזה, והחלק הזה משתקף בעבודה שלהם. זה לא משנה אם זה משהו אמנותי, או תרנגולת משוגעת, פסלים של חלקי משחק לשח-מט שהוצגו בכיכר טרפלגר בלונדון ויוצגו גם בתערוכה בחולון או רהיטים שעיצבתי בשנים האחרונות. יש בזה ממד של צורה, והתחשבות בחומר שאתה עובד איתו. אלו הדברים שחשובים לי״.

BEN_9520

במבט לאחור, איך העבודה שלך התפתחה לאורך השנים?

״אני מרוצה מהשליטה שיש לי בתהליכי העבודה, מהדרך שבה אני משלב בין האמנות לעבודה היותר פונקציונלית, ומהאופן שבו אני משלב את הצד המשחקי שלי בעבודות השונות ובמיצבים. אני ממשיך לאתגר את עצמי, ולמרות שיש לי הרבה הזדמנויות לשיתופי פעולה, אני מאד בררן. אני אומר הרבה ׳לא׳ ומנסה לבחור מה יהיה הכי טוב להתפתחות שלי.

״בנוסף, עם השנים הפכתי להיות אדם פשוט יותר. אני סומך על האנשים שאני אוהב, משתדל להיות עם הרגליים על האדמה, ועם הראש בכוכבים; לחלום בגדול אבל לבצע את הדברים בצורה הנכונה. ובממד האישי, יש לי עכשיו גם אישה יפה וילדים מדהימים, אנחנו חיים על הים התיכון ואני עובד ברחבי העולם, והכל ביחד מאפשר לי להיות מי שאני״.

מה אתה רוצה שהצופים יחוו בזמן התערוכה, ומה אתה רוצה שישאר איתם אחרי הביקור?

"הרבה אנשים שצופים בתערוכות שלי יוצאים ואומרים ׳וואו, הבחור הזה עושה ממש הרבה דברים׳. התגובה השנייה היא בדרך כלל ׳הבחור הזה עושה ממש הרבה, וממש טוב׳, וזה תמיד משמח לשמוע את זה, אבל אני רוצה להראות שמקצוע העיצוב יכול להיות שונה ממה שחשבתם, ושיש שחקנים כמוני שמנסים לשבור את הקרח, ולשבור את החוקים. ככה יוצרים את העתיד, על ידי זה שתאתגר את עצמך באופן מתמיד. אני לא מעצב שניגש כדי לפתור בעיות, אני לא שייך לסוג הזה של מעצבים. אני מעצב שיוצר דברים מלאי תשוקה, וכשאני יוצר אני לגמרי נכנס לזה״.

הריאיון עם חיון פורסם בגרסה אחרת במגזין טיים אאוט תל אביב. לכתבה המלאה ליחצו כאן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden