
״חומרים חכמים, חומרים טיפשים״ בגלריה ויטרינה בחולון
בספריית החומרים הידועה Material ConnecXion שבניו יורק מכריזים מדי חודש על עשרות חומרים חדשים. פיתוח חומרים חדשניים, חומרים חכמים ונגזרותיהם, נמצא בלב ההתעניינות בהקשר של עיצוב וקראפט. חומרים אלו נגישים למעצבים ולאנשי קראפט באמצעות ספריות חומרים למיניהן, אך לעת עתה הם עדיין מועטים ברפרטואר החומרים הנבחר לשימוש.
המאפיינים העיקריים של החומרים החדשים הם חוזק רב, קלות מרבית וקשיחות; כמו כן הם בעלי יכולת הרכבה עצמית, שכפול עצמי, תיקון עצמי ומחזור עצמי. פיתוח חומרים חדשים בכלים שונים (ננוטכנולוגיים, ביוסינתטיים, רב מערכתיים) מאפשר לבחון מחדש פיתוח אסטרטגיות עבודה בחומר ויצירת חפצים בהתאמה לשימושים שונים באמצעות טכנולוגיות חדשות. בשנים האחרונות אף גברה המודעות לפיתוח חומרים מתמחזרים או שאינם מזיקים לסביבה הן בתהליך היצור שלהם והן מבחינת התפרקותם במהלך או בתום השימוש.

דוגמה לחומרים חדשים היא קבוצת החומרים המכונה חומרים ״חכמים״, או ״אינטראקטיביים״. חומרים אלו מגיבים באמצעות חיישנים או טכנולוגיות חדשות לשינויים המתרחשים בסביבה בה הם נמצאים, כמו שינויים בטמפרטורה, לחץ אטמוספרי, קרבה לחומרים אחרים וכדומה. חומרים אלו מעניינים מנקודת מבט עיצובית, הן מבחינת המעצב והן מבחינת המשתמש.
מנגד, למרות ההבטחה להשתנות מואצת של הסביבה החומרית, החומרים ה״מסורתיים״ (חומרים אורגאניים ומינרלים למיניהם) טבועים עמוק בתוך התרבות החומרית בה אנו חיים. לעת עתה, השימוש בחומרים אלו לא מצטמצם ולעיתים מופגנת באמצעותם חשיבה עכשווית פורצת גבולות וחוכמת ידיים. בתודעתנו, אנו מתייחסים בנפרד לחומרים ה״חכמים״ (אינטראקטיביים) ולחומרים ה״מסורתיים״ (הטיפשים כביכול) כשני שדות חומר נפרדים: הראשונים מתקשרים אוטומאטית לחדשנות ואילו השניים למסורת.
משתתפים: איתי אהלי, לוקה אור, עדיטל אלה, ירון אליאסי, אריאל בלונדר ושירה שובל, ארתור ברוטר ועידו ברונו, טל גור, עמי דרך ודב גנשרוא, יהונתן הופ, רועי יהלומי, ערן לדרמן, טליה מוקמל, סטודיו Cozi, סטודיו DIncubator, סטודיו Nomadity, אילון ערמון, אפרת פרידלנד, גד צ׳רני
תגובות