כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

דרורה דומיני ומדלן בושאן בגלריה חזי כהן

פורטפוליו News: שתי תערוכות פיסול ייפתחו ב-18.2 בגלריה חזי כהן: דרורה דומיני הישראלית בוחנת בעבודותיה את המרחב האורבני המשתנה של דרום תל אביב ומדלן בושאן מברלין מפסלת מודלים של חללי מעבר ומרחבי ביניים, שבאמצעותם היא חוקרת מושגים של מקום ושל זמן
דרורה דומיני, ראש לבנה

דרורה דומיני, ראש לבנה. צילום: אלעד שריג

בגלריה חזי כהן תיפתח ב-18.2 תערוכת יחיד חדשה של האמנית דרורה דומיני, לראשונה מאז 2011. דומיני, אמנית ותיקה ופעילה החל משנות ה-80 ומרצה בכירה לפיסול בבצלאל, היא גם אחת מהיחידות המאתגרות את הפיסול הגברי בישראל, תוך שילוב של פרקטיקות מסורתיות, כמו יציקה, ריתוך והרכבה. את התערוכה החדשה,"פ נ פועל נופל", אצרה טלי תמיר. התערוכה צמחה מתוך העניין המתמשך של דומיני בתהליכי התפרקות ופרגמנטציה של המרחב האורבני ועל רקע עבודות השיפוץ הרבות המתבצעות בתל אביב, בעיקר בחלקיה הדרומיים (שם היא מתגוררת): חפירות כבישים, החלפת מערכות ביוב וחשמל, הצבת פיגומים עטופים בבדי הצללה והחלפת ריצופים, הכרוכים גם בהרס עקבי של בניינים ישנים.

דומיני פיתחה שפה פיסולית המגיבה לחוסר היציבות של פני השטח והמרחב, כשהיא מחברת חומרים שנאספו מתוך חורבות בניינים, מדרכות וכבישים עם חלקים אחרים שטופלו בסטודיו, ו״הומרו״ לז׳רגון פיסולי ביציקות בטון וברונזה. ההכלאה בין חומר אצילי כמו ברונזה, המזוהה עם פיסול גבוה, לבין ברזלי פיגומים או אבני-מדרכה מתעתעת בצופה ומשבשת את הקריאה הפיסולית הנעה בין קלאסיקה לרדי-מייד, בין כיליון להחייאה.

התערוכה בגלריה חזי כהן תיבנה כהצבה בקומת הרחוב, כהמשך טבעי לסביבתה האורבנית הקרובה של הגלריה. ההצבה מורכבת משלושה מוקדים: במה מרכזית, עליה יוצגו כ-25 פסלים נמוכים; רישום קיר גדול בפחם, המייצג עיבוד של נוף-הריסות אורבאני בשילוב כתובת גרפיטי; ורשת בנייה התלויה על פיגום שיורד מהתקרה, ורגליו טובלות במי ״שוקת״, המכילה פרגמנטים מאתרי בנייה וחלקי פסלים במצבי התהוות שונים.

הפיסול האורבאני של דומיני מתכתב עם פיסול הברזל האנגלי של שנות ה-60 וה-70, ועם הפיסול הגברי בישראל. הכותרת "פ נ פועל נופל" מותחת קו בין אירועי מוות (״פה נקבר״ או ״פה נטמן״) לבין אירועי הנפילה ההולכים ומתרבים באתרי הבנייה בישראל בשל נוהלי הבטיחות הרעועים הנהוגים בהם, ובהרחבה – לזילות חיי הפועלים במרחב הנדל״ני הישראלי.

מדלן בושאן, ללא כותרת

מדלן בושאן, ללא כותרת. צילום: אלעד שריג

הפסלת מדלן בושאן (Madeleine Boschan) מברלין תציג תערוכה שנייה בישראל: in which its gaze, bent merely on itself, upholds and gleams. בפסליה החדשים היא מזקקת את שפת הפיסול הרגשית, האינטימית והמופנמת, שאפיינה את פסליה עד השנה האחרונה, ועוברת לשפה צורנית מינימליסטית יותר. בגוף עבודותיה החדש היא בוחנת רעיונות אדריכליים שונים ומפסלת חללי מעבר ומרחבי ביניים שבאמצעותם היא חוקרת מושגים של מקום ושל זמן. 

בושאן מציגה סדרה של מודלים מרחביים מוקטנים, מעין הצעות לפסלים מונומנטאליים שרובם דמויי שערים או אכסדראות עמודים, המנסחות אפשרויות של כניסה, מעבר, מפגש ואינטראקציה. פסליה שואבים השראה מאלמנטים של אדריכלות יוונית עתיקה – ערש התרבות האנושית – לבין מנגנונים חברתיים, ומציפה בכך שאלות חברתיות, אתיות ואישיות המלוות תמיד את יצירת החללים והמרחבים בעבודותיה.

בושאן נולדה ב-1979 בגרמניה, חיה ופועלת בברלין. עבודתה נובעת מחקירת צורות שונות של מרחבים קיומיים. היא שואבת השראה מתולדות המינימליזם, מאדריכלות יוונית עתיקה לצד פסלים שבטיים, כמו גם ממדעי ההתנהגות, ממדע בדיוני ובשנים האחרונות מתחום הספרות. מאז שנת 2008 השתתפה במספר רב של תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בינלאומיות, ועבודותיה נמצאות באוספים פרטיים וציבוריים רבים.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden