כל מה שחשוב ויפה

כותבים ציור, מציירים טקסט: יום עיון

פורטפוליו News: חוקרים, מעצבים, מאיירים ואמנים ישתתפו ב״כותבים ציור, מציירים טקסט״, יום עיון על מערכות היחסים בין דימוי לטקסטים, שמארגנים פורום שנקר לתרבות, אמנות וחברה והספרייה הלאומית בירושלים

כותבים ציור מציירים טקסט

מה קודם למה: טקסט, איור או כותרת? איך משפיע המעצב על קצב הדפדוף שלנו בספרים? האם ניתן לקרוא ולהתבונן בציור בו-זמנית ומה עומד מאחורי עיצוב הגופנים העבריים המודרניים? אלו כמה מהנושאים שיידונו בכנס. הזמנת מקומות מראש על בסיס מקום פנוי, ללא תשלום.

תוכנית הכנס:

13:00-11:10 // מושב ראשון: הצורה אמרה את דברה
יו״ר: גיא טל // היחידה ללימודי תרבות, שנקר

ציורים על מילים
לארי אברמסון // ראש ביה״ס לאמנות רב-תחומית, שנקר
האם החזותי הינו רק אמצעי להעברת תוכן המושגי, או שהינו בעל ערך אוטונומי העומד בפני עצמו? האם ניתן בה בעת גם לקרוא וגם להתבונן בציור, או שמא כאשר הצופה ״רואה״ הבט מסוים של המידע החזותי הוא תמיד גם ״עיוור״ להבט אחר?

הביצה והתרנגולת: יחסים בין כותרת לדימוי/קריקטורה בטור עיתונות
איתמר דאובה // ראש תחום לימודי איור ואנימציה, המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר
מה קודם למה? הטקסט? האיור? הכותרת? ההרצאה תשפוך אור על תהליכי העבודה, ויחסי הכוחות בין המילה הכתובה לקו המצויר.

עיצוב ומקצב: יחסי גומלין בין החלטות עיצוביות לשיטוט ודפדוף בפורמט הספר
דקל בוברוב, ראש המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר
שליטה על קצב הדיפדוף או השיטוט בתוך ספר נקבעת על ידי המעצב הגרפי. הקשר בין דף לדף נרקם באמצעות יחס הדימוי והטקסט בתוך עמוד או כפולה ופריסתם לאורכו של המסמך המדופדף כולו.

תרגילים בפואטיקה חזותית
מרב סלומון // ראש מסלול איור, המחלקה לתקשורת חזותית, בצלאל
במציאות שמחליפה יותר ויותר את הטקסט באימג׳, הולכת ומתבססת תת תרבות אמנותית-ספרותית המקדשת את הספר כמדיום עצמאי.״הפואטיקה החזותית״ היא סוגה ספרותית-חזותית המחברת בין ערכים פואטיים הלקוחים מאמנות השירה, וביטויים בכלים חזותיים.

14:00-13:10 // הפסקת צהריים

15:00-14:00 // מושב שני: שפת הסימנים
יו״ר: חנוך מרמרי // ראש אגף חינוך ותרבות, הספרייה הלאומית

מבחר פריטים הממחישים יחסי טקסט-דימוי מאוצרות הספרייה הלאומית
גיל ויסבלאי // ארכיונאי, הספרייה הלאומית
רחל יוקליס // אוצרת אוסף איסלאם, הספרייה הלאומית
חזי עמיאור // אוצר אוסף ישראל, הספרייה הלאומית

16:00-15:00 // מושב שלישי: הבעת הפנים הפנים של הטקסט
יו״ר: גיל ויסבלאי // ארכיונאי, הספרייה הלאומית

טיפוגרפיה כדימוי
קובי פרנקו // ראש תחום לימודי עיצוב גרפי, המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר
מה הופך טיפוגרפיה מטקסט אינפורמטיבי לדימוי, והאם ניתן לוותר לחלוטין על הדימוי ולהשתמש בטיפוגרפיה בלבד?

לצייר אותיות: עיצוב אותיות עבריות בידי צבי נרקיס
יהודה חופשי // ראש תכנית טיפוגרפיה בפקולטה לעיצוב, מכון טכנולוגי חולון
על חשיבות המיומנות הידנית והידע בכתיבה קליגרפית, כבסיס לעיצובם של הגופנים העבריים המודרניים שיצר צבי נרקיס, גדול מעצבי האותיות העבריות במאה העשרים. ההרצה תבחן את נוכחות ״כתב היד הרישומי״ של נרקיס באותיות שלא הגיעו לשלב עיצובן כגופן מלא, ויוצגו גם סקיצות מצוירות שהיוו בסיס הלימוד החזותי של נרקיס ביצירת הגופנים פרי עטו בהם אנו משתמשים כיום.

סיכום: קרב עין בעין
עודד היילברונר // היחידה ללימודי תרבות, שנקר
האופן שבו אנו מביטים על טקסט ודימוי והפרשנות שאנו נותנים להם דרך המבט שלנו. המבט של המביט החיצוני שונה מזה של מעצב הדימוי וכותב הטקסט: הוא מבט מכליל המסכם הן את הטקסט והן את הדימוי לכלל אמירה אחת, שיכולה להיות לעיתים שונה לחלוטין מכוונות המאייר והכותב.

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden