כל מה שחשוב ויפה

מבנים חסרי אונים של אלמגרין & דראגסט במוזיאון תל אביב

פורטפוליו News: ב-31.3 תיפתח תערוכה ראשונה בארץ לצמד האמנים אלמגרין ודראגסט, שיציגו במוזיאון תל אביב הצבה מפתיעה ורדיקלית המתפרשת על פני חללים שונים במוזיאון ובגן הפסלים. אוצרת: רותי דירקטור
העתיד, 2014. באדיבות גלריה ניקולאי ולנר, קופנהגן. 
צילום: אנדרס סונה ברג

העתיד, 2014. באדיבות גלריה ניקולאי ולנר, קופנהגן. 
צילום: אנדרס סונה ברג

עבודותיהם של מיכאל אלמגרין (נ. 1961, קופנהאגן, דנמרק) ואינגר דראגסט (נ. 1969, טרונדהיים, נורבגיה) – העובדים יחד כצמד אמנים מאז 1995 – נוגעות בסוגיות של מגדר, זהות אישית ופוליטית ובמקומה של האמנות במציאות הכלכלית-תרבותית בעידן הגלובלי. הן נעות בין מיצבי ענק לעבודות זעירות, כתיבת מחזות ומיצגים, וגישתם לאמנות היא אירונית ורומנטית בה בעת.

עבודתם המשותפת היא אחת הדוגמאות המובהקות לתופעה של שני אמנים העובדים יחד כיחידה אחת. בביאנלה בוונציה ב-2009 הציגו אלמגרין ודראגסט בביתן הדני ובביתן הנורדי הסמוכים, תערוכה שקראו לה ״האספנים״. הם שימשו למעשה כאוצרים של תערוכה קבוצתית גדולה שהתפרסה על פני שני הביתנים, והכילה עבודות של עשרות אמנים. בפתח הביתן הנורדי הייתה ממוקמת העבודה ״מות האספן״ – בריכה שבתוכה צפה גופתו של האספן, שרוע על בטנו, לבוש בבגדי פראדה. הדימוי של האספן המת הפך לאחד הדימויים המפורסמים של אמנות העשור האחרון.

משה המודרני, 2006. באדיבות אוסף גץ, מינכן. צילום: אנדרס סונה ברג

משה המודרני, 2006. באדיבות אוסף גץ, מינכן. צילום: אנדרס סונה ברג

בעבור תערוכתם הראשונה בארץ, יצרו אלמגרין ודראגסט הצבה מפתיעה ורדיקלית המתפרסת על פני חללים שונים במוזיאון ובגן הפסלים. העבודות מאורגנות סביב שבע תחנות: בחלל הכניסה לבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר מוצבת תיבת תרומות – תיבה שקופה מהסוג שמוצב לא פעם בכניסה למוזיאונים והקהל מוזמן לשלשל לתוכה כסף, אלא שהתיבה חסומה ובתוכה חפצים אישיים; מתחת לגרם המדרגות המוביל לגלריות של האמנות הישראלית מוצג משה המודרני – בובת תינוק בתוך תיק, המונח על הרצפה לרגלי מכשיר בנקומט, גרסה עכשווית ומצמררת של משה בתיבת הגומא; ובמפלס התחתון של הבניין, לא רחוק מפתח הגלריה הרב-תכליתית, מוצבת העבודה מאטיס: נופים אחרים – מיצב של הכנות לתערוכה שלא תהיה.

הגלריה עצמה, הגלריה הרב-תכליתית ע״ש משה ולילי אלשטיין, נחצית על-ידי העתק של חומת ברלין, בגודל אמתי. מאחורי החומה תלוי על הקיר מבנה של מדרגות חירום ועליו יושב נער שמביט למטה. לצידו שלט רחוב ברלינאי Zimmerstrasse. הגלריה הגדולה עומדת ריקה, הצופה אינו יכול לראות מה מאחורי החומה, ואינו יכול לראות על מה מתבונן הנער. בגן הפסלים מוצבת באר המשאלות: בריכה קטנה עגולה שבתוכה משוקעים כשלושים מטבעות לפני שהוטבע עליהם הערך הכספי.

העבודות כולן מצטברות למסלול שעובר דרך תחנות המייצגות כוח וחולשה, ייצוגים של עוצמה כלכלית, תרבותית ופוליטית בעמדת קריסה, כזו או אחרת, מרוקנת ממשמעות. הצופה ייתקל בעבודות בהפתעה, תוך כדי הליכה במוזיאון. כולן מעוררות תחושה של שאריות, דברים שנשארו מאחור, נשכחו, נשמטו או הוזנחו. חומת ברלין היא בה בעת קיר בטון מלא עוצמה וחומה שקרסה בין לילה והתרוקנה מכל מה שייצגה.

תיבת תרומות, 2006. אוסף פרטי, פריז. צילום: אנדרס סונה ברג

תיבת תרומות, 2006. אוסף פרטי, פריז. צילום: אנדרס סונה ברג

התערוכה במוזיאון תל אביב היא החלק השלישי של טרילוגיה בשם ״ביוגרפיה״, שחלקה הראשון הוצגו במוזיאון אסטרופ פירנלי באוסלו (21 במרץ – 24 באוגוסט 2014), וחלקה השני בגלריה הלאומית של דנמרק בקופנהאגן (19 בספטמבר 2014 – 5 בינואר 2015). קטלוג משותף, בן שני כרכים, יצא לאור מטעם שלושת המוזיאונים. הכרך הראשון מכיל דימויים בלבד והוא נערך ועוצב בידי האמנים, הכרך השני מכיל טקסטים שנכתבו במיוחד עבור פרויקט ״ביוגרפיה״ בידי האוצרים וכותבים נוספים.

הרצאה של אלמגרין & דראגסט לקהל הרחב תתקיים ביום שישי 1.4 בשעה 14:00.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden