כל מה שחשוב ויפה

אות מאיראן במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים

פורטפוליו News: התערוכה ״אות מאיראן - כרזות איראניות מאוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה״, תיפתח ביום חמישי 19.5 במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים, ותציג לראשונה בישראל את גדולי המעצבים הגרפים האיראנים ב-40 השנים האחרונות. אוצרים: יוסי למל וד״ר מרתה סילברסטובה
דברים שלא סופרו, שאדיי רזאי. כרזת דיוקן עצמי מספר 1, 2009. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

דברים שלא סופרו, שאדי רזאיי. כרזת דיוקן עצמי מספר 1, 2009. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

60 כרזות שיצרו 27 מטובי האמנים והמעצבים האיראנים הפועלים בטהרן ומחוצה לה, יוצגו לראשונה בישראל, במסגרת התערוכה ״אות מאיראן״ במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. הכרזות הנוגעות בתחומי החיים התרבותיים והפוליטיים באיראן, מציגות את התפתחות התקשורת החזותית האיראנית ב-40 השנים האחרונות, וכפועל יוצא מכך גם את מקומה המרכזי בסצנה הבינלאומית.

האיסורים והמגבלות שמטילים השלטונות האיראנים שימשו ועדיין משמשים כאלמנט מרכזי בהתפתחותו המשמעותית של העיצוב הגרפי האיראני. המעצבים האיראנים פיתחו אלמנטים חזותיים שונים על מנת להתגבר על המגבלות של המשטר תוך שהם עושים שימוש רחב היקף ברשתות החברתיות השונות המהוות עבורם ערוצי תקשורת נטולי צנזורה, מגבלות פוליטיות, דתיות או חברתיות.

גבירותיי ורבותיי לפניכם סמל השלום החדש, מהדי סעידי, 2006. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

גבירותיי ורבותיי לפניכם סמל השלום החדש, מהדי סעידי, 2006. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

המנעד הרחב של הכרזות המוצגות בתערוכה כולל כרזות מסחריות המציירות תמונה מופלאה של החיים האמנותיים והחברתיים במדינה: כרזות של תערוכות אמנות, של מופעי תאטרון ושל פסטיבלי קולנוע וספרות. לצד כרזות אלו תוצגנה כרזות הנושאות אופי אישי בעלות סממנים פוליטיים מובהקים. כל הכרזות משקפות את ההיסטוריה הפרסית, תרבותה ותרבות הכתב שלה והן משלבות מסורות תרבות עתיקות וטכניקות יצירה מסורתיות עם אלה של זרמים אמנותיים מודרניים – קליגרפיה פרסית מסורתית לצד גופנים דיגיטליים חדשים.

כך לדגומה יוצגו בתערוכה כרזות של מי שנחשבים לאבות אמנות הכרזה האיראנית המודרנית, מורטזא מומייז וק׳ובאד שיווא, שהעלו את העיצוב הגרפי האיראני למפה העולמית. מעצבים אלו ביססו את שמו הטוב של העיצוב הגרפי האיראני בעולם וחיבבו את אמנות הכרזה על דורות של אמנים איראנים צעירים. עבודותיו של רזא עבדיני, המעצב האיראני הראשון שפרץ את גבולות הסגנון הלאומי החזותי ודמות מפתח בתחיית העיצוב הגרפי האיראני, משלבות דימויים וטיפוגרפיה פרסית. עבדיני שינה את מבנה העיצוב הגרפי האיראני והפך את הכרזות למטאפורות חזותיות בעלות מסרים פיוטים.

HIV. אגודה חברתית - כל יום כנקודה. ראמייר ואלא, 2009. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

HIV. אגודה חברתית – כל יום כנקודה. ראמייר ואלא, 2009. אוסף הגלריה המוראבית, ברנו, צ׳כיה

עוד יוצגו עבודות של קולקטיב דבירה המאגד תחת הנהגתו של עבדיני מספר מעצבים צעירים החדשניים ביותר באיראן בהם: הומא דלווראי, פרהאד פוזוני, שהרזאד צ׳נגאלוואי, אריא קסאי ואימאן ראד. עבודותיהם של חברי הקולקטיב עוסקות במקרים רבים ביחסים ההיסטוריים העכשוויים בין מערכות הכתב הערבי והפרסי. מקום מרכזי בתערוכה יוקדש לעבודותיו של המעצב הגרפי מהדי סעידי שנחשב לקוסם הקליגרפיה הפרסית. סעידי, בעל סגנון ייחודי מובהק המתאפיין בעיצוב אותיות בצורות בני אדם ובעלי חיים, שואב את השראתו מההיסטוריה העשירה של איראן ומציג באמצעות צורות קליגרפיות את הרוחניות ואת המגע המיסטי של הזמנים הקדומים.

יותר ממחצית האמנים והמעצבים הפועלים כיום בסצנת העיצוב הגרפי האיראני העכשווי הינן נשים. בעבודתן הן מגשרות בין המורשת התרבותית העשירה של איראן ובין פרקטיקות רב-תחומיות מודרניות ומציגות ביטויים חדשניים בתרבות החזותית העכשווית. בתערוכה תוצגנה עבודותיהן של הדור הצעיר ביניהן: שאדי רזאיי ושהרזאד צ׳נגלוואי.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. הגר

    משהו טוב קורה למוזיאון האיסלאם. אני לא בטוחה מי עומד מאחור, אבל בטוחה שזו רוח צעירה, סופר מעניינת שפונה לכל קהל ומחברת את המוזיאון שהיה לפני כן כמעט אשכנזי ואליטיסטי, זקן מעט, אל הקהל הרחב שמבקש לראות את האיסלאם מכמה זוויות, תרבותית למשל, ולאו דווקא זו הפוליטית. ממש ממש שווה ביקור, והייתי בודקת טוב טוב מה המוזיאון מתכנן להמשך!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden