כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

בחזרה לעתיד: כנס ותערוכה בשנקר

פורטפוליו News: בחזרה לעתיד, כנס רב-תחומי של מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל, יתקיים בשנקר ביום חמישי 2.6 בעקבות המותגים הישראלים שהמציאו את עצמם מחדש. עם סיום הכנס תיפתח תערוכה שתבדוק מה קרה למותגים האיקונים שחזרו לחיינו?

לוגו

מוזיאון תל אביב, אמקור, משכית, האוניברסיטה העברית ואתא הם רק כמה מוסדות ומותגים אייקוניים שנדרשו לעדכן את התדמית שלהם בשנים האחרונות. כיצד מתבססים על העבר ונותנים לו פרשנות חזותית הקשורה לטרנדים עכשוויים? מתי צריך לוותר על הישן כדי ליצור משהו חדש ומתי כדאי להתבסס על המורשת ולעדכן אותה? מה בין נוסטלגיה לבין הרצון להיות חדשני? וכיצד מעצבים שעובדים עם אייקונים תרבותיים נותנים לעבר פרשנות חזותית עכשווית, מבלי לאבד את הזהות המקורית שלהם?

בשאלות אלה ורבות אחרות יעסוק הכנס ״בחזרה לעתיד״, שיוזם מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל. הכנס יעסוק במותגים איקוניים ישראלים שנדרשו בשנים האחרונות לעדכן את תדמיתם באמצעים עיצוביים כאלה ואחרים וביניהם: רמיקוב, אתא, אמקור, האוניברסיטה העברית, משכית, מוזיאון תל אביב ועוד.

״במהלך הכנס נבדוק עד כמה מותגים היום, בעידן הדיגיטלי ובהווה שמשתנה בקצב מהיר, יכולים לשמור על האיקוניות שלהם ולהיחשב על זמניים״, אומר יובל סער, ראש מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל והעורך הראשי של פורטפוליו. נדון במתח שבין הרצון לשמור על האפיל של המותגים הידועים, שהצלחתם מוכחת, לבין הצורך להיחשב עדכניים ועכשוויים בכדי לחזק את ההצלחה הכלכלית של המותג.

״בנוסף, נעלה לדיון שאלות מעניינות כמו האם העבר הוא פרה קדושה שאסור לגעת בה, בין השאר על רקע מקרים כמו זה של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק ששינה לגמרי את הלוגו האיקוני שלו, ואף קיצר את השם שלו באופן רשמי לשם החיבה שלו, The Met. עד כמה הרדיפה אחר העכשווי, המעודכן והצעיר מכתיבה החלטות כמו שינוי שמו של מוסד ושל הלוגו שלו? האם נכון לקחת מותגים שחדלו לפעול ולתת להם חיים חדשים רק מתוך רגש נוסטלגי? מה הקשר בין כל אלה להצלחה כלכלית של מותג? האם יש קשר בין הביקורת של קהילת המעצבים על מהלכי מיתוג לא מוצלחים לבין ההתקבלות שלהם בקרב הקהל הרחב? ועד כמה הקהל הרחב בכלל שם לב למהלכים האלו?״
.

זליג סגל (1954), אריאל שקל (2015), האוניברסיטה העברית

זליג סגל (1954), אריאל שקל (2015), האוניברסיטה העברית

הכנס שיתקיים ב-2.6  ייפתח בהרצאה של גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, תחת הכותרת ״לא רטרו״. בכנס ייערכו פאנלים וביניהם:

בין מוזיאון תל אביב והאוניברסיטה העברית למוזיאון ארץ ישראל ואוניברסיטת תל אביב – מנחה: עודד בן יהודה (xnet) המחלקה לתקשורת חזותית שנקר, ובהשתתפות מיכל סהר, המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל ודקל בוברוב, ראש המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר.

בין משכית לאתא – מנחה: יערה קידר (היסטוריוניות וחוקרת אופנה); משתתפים – טל אמית (ארכיון האופנה של שנקר), שרון טל (משכית), יעל שנברגר (אתא).

פאנל סיכום – פרופ׳ ירום ורדימון, דיקן הפקולטה לעיצוב בשנקר; פרופ׳ עדי שטרן, נשיא בצלאל; ליסה פרץ, עורכת גלריה שישי (הארץ); יובל סער, ראש מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל.

כמו כן, יתקיימו שלוש הרצאות תחת הכותרת ״בין אמקור, לפיד ורמיקוב״: פרופ׳ עזרי טרזי – העיצוב מחדש של מקררי אמקור; שלומי איגר – העיצוב מחדש של משחק הרמיקוב; מאיה בן דוד ויהונתן הופ – אוצרי התערוכה ״פועל יוצא״ בבית בנימיני שבודקת מה היה קורה אם מפעל לפיד היה ממשיך לפעול.

תכנית הכנס המלאה, ליחצו להגדלה

תכנית הכנס המלאה, ליחצו להגדלה

אורלי אדלביץ מתוך ״פועל יוצא״. צילום: שחר תמיר

אורלי אדלביץ מתוך ״פועל יוצא״. צילום: שחר תמיר

בחזרה לעתיד – התערוכה

בתערוכה יוצגו פריטים של מותגים איקוניים מהעבר של המותגים שידונו בהם בכנס – אמקור, רמיקוב, אתא, משכית, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב ועוד – ולצדם העיצובים החדשים כפי שהם מופיעים ומוצגים כיום. בין המציגים: אריאל שקל – שיצרה מערך תדמית חדש לאוניברסיטה העברית בירושלים; מיכל סהר – שיצרה תדמית ולוגו חדשים למוזיאון תל אביב; עזרי טרזי – שעיצב מחדש את המקררים של אמקור; שלומי איגר – שעיצב מחדש את משחק הרמיקוב המיתולוגי; שרון טל – שחברה לרות דיין והחזירה לחיים את משכית, המותג שהמציא את המונח ״אופנה ישראלית״.

רשימת המשתתפים המלאה בתערוכה: אורלי אדלביץ, איתי אהלי, אריאל שקל, יעל שנברגר, מיה מוצ׳בסקי פרנס, מיכל סהר, סטודיו Reddish, סטודיו שי ואנדריי, עודד ובמן, עזרי טרזי, שלומי איגר ושרון טל. בתוך כך, יוצגו פרויקטים של סטודנטים משנה ג׳ בשנקר, שהשתתפו בסדנת בחזרה לעתיד במסגרת ״שבוע מרקחה #4״, התנסו בהחייאת מותגים כתרגיל אקדמי והפיחו חיים חדשים ברכבי סוסיתא, התרכיזים של עסיס, עיתון דבר והלוף הצבאי המוכר, שבשילוב טופו עדכני הפך ל״לופו״. אוצרים: יובל סער וחגית פלג רותם.

בחזרה לעתיד
כנס: יום חמישי 2.6, 13:00-19:00. אודירטוריום 2000, שנקר, ידע עם 8, רמת גן. הכניסה חופשית, אין צורך להירשם
תערוכה: 2-16.6, פתיחה: 2.6 בשעה 19:00. גלריה לורבר, שנקר, ידע עם 8, רמת גן

 

מיתוג חדש לסוסיתא שיצרו סטודנטים משנקר במסגרת שבוע מרקחה (שי גרשקוביץ, נעמה טורנר, טל רוזנטל, שירן צ'זיק, עמיר גלברד)

מיתוג חדש לסוסיתא שיצרו סטודנטים משנקר במסגרת שבוע מרקחה (שי גרשקוביץ, נעמה טורנר, טל רוזנטל, שירן צ'זיק, עמיר גלברד)

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden