כל מה שחשוב ויפה

פיקאסו במוזיאון ישראל

פורטפוליו News: תערוכה חדשה שתיפתח במוזיאון ישראל בירושלים ב-7.7 עוקבת אחר יצירתו הפורה וחייו הסוערים של האמן הגאון, מתחילת המאה ה-20 ועד מותו בשנות ה-70. יצירות נדירות מה-MOMA וממוזיאון פיקאסו בפריז מוצגות בין מאות היצירות של האיש ששינה את פני האמנות
פבלו פיקאסו. אישה עם כובע יושבת, 1915

פבלו פיקאסו. אישה עם כובע יושבת, 1915

יותר מ-300 יצירות של פאבלו פיקאסו יוצגו בתערוכה רחבת יריעה שתיפתח במוזיאון ישראל ב-7.7. באוסף מוזיאון ישראל שמורים יותר מ-800 רישומים והדפסים על נייר, שבשל עדינותם כמעט ואינם נחשפים לאור. בתערוכה זו יוצגו יצירותיו החשובות מהאוסף, לצד יצירות מפתח שהושאלו ממוזיאונים מובילים ברחבי העולם. העבודות יוצגו באופן כרונולוגי, החל מ-1904, עת היה בן 23, ועד 1970, שלוש שנים בלבד לפני מותו של פיקאסו.

פבלו פיקאסו. ראש גדול. 1962. אוסף מוזיאון ישראל (Succession Picasso 2016)

פבלו פיקאסו. ראש גדול. 1962. אוסף מוזיאון ישראל (Succession Picasso 2016)

העבודות הפותחות את התערוכה משתייכות ל"תקופה הכחולה", שעגמומיותה מיוחסת לתגובתו הרגשית לאחר התאבדותו של חברו הטוב, ו"התקופה הוורודה" המגיעה מיד לאחריה. שלוש שנים בלבד לאחר מכן, מחולל פיקאסו את המהפכה הגדולה שטלטלה את עולם האמנות: הקוביזם מיוצ בתערוכה ביצירות מפתח, שביניהן "נערה עם מנדולינה", שהגיעה בהשאלה מיוחדת מה-MOMA במיו יורק, והוסרה ממקומה הקבוע בתצוגת הקבע של המוזיאון. יצירה זו תוצג לצד רישום מאוסף המוזיאון של גבר עם מנדולינה. בהתבוננות בשתי היצירות ניתן לראות את מאפייני הקוביזם של פיקאסו וכיצד הוא מפרק צורות תלת מימדיות ומציג חפצים ודמויות מנקודות מבט שונות בעת ובעונה אחת.

הסיור בציר הזמן בין התקופות והסגנונות ממחיש את כושר ההמצאה והחדשנות המתמדת של פיקאסו. סדרת צילומים של פיקאסו מאת גדולי הצלמים בני התקופה, כמו מאן ריי וברסיי, ממחישה כיצד האמן עצמו הפך לאייקון בינלאומי בולט ומוכר, לא רק בקרב חובבי האמנות.

התערוכה מנסה לספר באופן שלם את סיפורו של האיש והאמן: פיקאסו נע בין סגנונות וחוזר שוב ושוב לאותם מוטיבים, כשבכל פעם המשמעות משתנה בהתאם לאהבות החדשות בחייו ולהתפתחויות הקריירה שלו.

פבלו פיקאסו. פאון מגלה אישה. סדרת וולאר. 1936. אוסף מוזיאון ישראל. קרדיט Succession Picasso 2016

פבלו פיקאסו. פאון מגלה אישה. סדרת וולאר. 1936. אוסף מוזיאון ישראל. קרדיט Succession Picasso 2016

בשתי גלריות בתערוכה נחשפות באופן נדיר שתי סדרות במלוא היקפן: סדרת ההדפסים של וולאר, המוצגת לראשונה במלואה במוזיאון ישראל, ובה 100 הדפסים שפיקאסו יצר במשך שבע שנים, עבור אמברואז וולאר, אספן האמנות והגלריסט שייצג אותו בתחילת דרכו. בסדרה ניכרת שליטתו של פיקאסו במגוון שיטות הדפס ומופיע בה המינוטאור – אחד המוטיבים המרכזיים ביצירתו. יצור מיתולוי זה, חציו שור וחציו בן אנוש, שימש לו כאלטר-אגו ובאמצעותו הוא מספר סיפורים אישיים מחייו ומחיי הזוגיות שלו. דמויות בסדרה זו ובעבודתו הפוליטית הראשונה של פיקאסו "חלום וכזב של פרנקו" שתוצג גם היא בתערוכה, יופיעו שוב כעבור כמה שנים בציור המפורסם – הגרניקה.

לצד הסדרה המוקדמת מופיעה הסדרה המאוחרת "347", שיצר בערוב ימיו. זוהי סדרת הדפסים אירוטיים ואפילו בוטים (ולכן יוצגו בגלריה נפרדת) שנוצרו בטכניקות שונות, בתוך תקופה אינטנסיבית של שבעה חודשים בלבד. האמן, שכבר היה כמעט בן 90, המשיך ליצור מדי יום בתחושת דחיפות. ההדפסים חתומים והתאריכים שרשם האמן מאפשרים לעקוב אחריהם כמעט כמו יומן של יצירה, שבוערת בחיוניות אדירה, מתריסה מול אימת המוות המתקרב ואינה יודעת מנוחה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. כרמית

    שלום
    אשמח לדעת עד מתי תערוכה זו מציגה במוזיאון. תודה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden