כל מה שחשוב ויפה

מ״ם מפתיעה וקו״ף שובבה

לאחר שעיצב פונט עברי לסמסונג ולגוגל פונטס, עודד עזר הרגיש צורך להתרענן, ויצר את פונט אקספרימנטה, הומאז׳ לענקי הבאוהאוס. ״קשה לי קצת עם המיחזור ועם מה שאני קורא לו ׳הבינוניות המצויינת׳ ששורה על תחום עיצוב הפונטים בשנים האחרונות״, הוא אומר

Yuval:

הי עודד

Oded:

הי יובל!

Yuval:

מה שלומך?

Oded:

מצוין! מודה על מזלנו הטוב לחיות בעידן המזגן. ואתה?

Yuval:

בדיוק. אני לגמרי לא מבין איך פעם חיינו בלעדיו. אני יכול להבין בלי גוגל ומחשב וענן או ווי-פיי, אבל בלי מזגן? נשגב מבינתי

Oded:

אכן

Yuval:

אבל בוא נתחיל עם אקספרימנטה, וקודם כל מזל טוב!

Oded:

תודה רבה. משמח ביותר

Yuval:

לגמרי. ספר קצת קודם כל מה זה הפונט הזה ובאיזה הקשר הוא נוצר

Oded_Ezer_6 Oded_Ezer_8

Oded:

המטרה באקספרימנטה היתה להציע אלטרנטיבות לאותיות המוכרות, לאתגר את עצמי, להסתכן. את אקספרימנטה יצרתי אחרי שלושה פרויקטים של פונטים סנס־סריפיים תואמי אנגלית, שנועדו לשימוש נרחב – פונט דוּ, פונט סמסונג (יחד עם המעצב הבריטי נוויל ברודי, בעבור מערכות ההפעלה של סמסונג) ופונט היבּוֹ (בעבור גוגל פונטס). שלושת הפונטים האלה עוצבו ברצף, והרגשתי צורך להתרענן עם משהו קצת פחות צפוי

Yuval:

תכף נדבר על סמסונג (!) וגוגל (!), אבל אני רוצה להבין – סתם ככה בוקר אחד קמת ואמרת שאתה רוצה לעצב פונט אחר וחיפשת אחר הנושא המתאים?

Oded:

תמיד עניינה אותי האפשרות של צמצום האות, ואפילו האפשרות לייצר שלד שונה לאותיות מסוימות – שזה מעשה ״מסוכן״ במונחי עיצוב פונט. באקספרימנטה אני מנסה לשלב בין עקרונות שאנחנו מכירים מהבאוהאוס לבין שלדים של אותיות עבריות עתיקות מהמאה הראשונה לספירה. מהצד של הבאוהאוס זה סוג של אינטרפרטציה לנסיונות של פאול רנר, קורט שוויטרס, הרברט באייר ואירנה הופמן, וגם לנרקיס־רותי של צבי נרקיס, במידה מסויימת. מהצד של העברית הושפעתי מאותיות חצובות באבן על גבי קברים עתיקים. אלה נושאים שאני די חי אותם בשנים האחרונות

Yuval:

תפרט קצת על עניין ה״מסוכן״, לטובת אלו מאיתנו שלא מעצבי פונטים…

Oded:

ב״מסוכן״ הכוונה לשילוב אחר, שאינו מובן מאליו, שהוא אולי פחות מסחרי. קשה לי קצת עם המיחזור ועם מה שאני קורא לו ״הבינוניות המצויינת״ ששורה על תחום עיצוב הפונטים בשנים האחרונות. אנחנו, מעצבי הפונטים, הולכים לדעתי יותר מדי ״על בטוח״. אני בהחלט מבין את הצורך שלנו למכור, אבל מדובר כבר ברגרסיה של ממש.

אקספרימנטה מנסה לשבור את זה. הוא בטוח לא פונט ״רץ״ או ״מעודד״ מבחינת הפוטנציאל המסחרי, אבל לא כל דבר נמדד במונחים כלכליים. במובן הזה אני קצת אידאליסט: מבחינתי היה מספיק שווה לקום בבוקר כדי להמציא מ״ם מפתיעה כזו, או קו״ף שובבה כזו

Yuval:

קוף שובבה! אהבתי. בוא תתן קצת דוגמאות קונקרטיות מתוך הפונט ומהחיבורים של האותיות

Oded_Ezer_7

Oded_Ezer_9 Oded_Ezer_9b

Oded:

לדוגמה המ״ם – זו המ״ם העתיקה ה״מעויינת״, שנמצאת בין השאר בכתובות קבורה יהודיות מהמאה השלישית לספירה, ששולבה עם אחת מצורות היסוד המוכרות של הבאוהאוס – עיגול מושלם. צירוף די אבסורדי שבמפתיע נראה נכון – מהרגע הראשון שציירתי אותו! גם הקטיעה של רגלי הלמ״ד, הקו״ף והת״ו לכאורה היתה אמורה לגרוע מזיהוי האותיות, אבל הן נשארו נהירות לעין וחיזקו את האופי המשחקי של הפונט

Yuval:

מוזר איך שדברים מתחברים. והנה אתה קורא לזה הומאז׳ לענקי הבאוהאוס. אתה מרגיש שהם עדיין רלוונטיים בעולם הפוסט מודרני דיגיטלי שאנחנו חיים בו?

Oded:

לא כל כך מוזר! את אותם העקרונות שהם דגלו בהם מצאתי כבר במאות הראשונות לספירה – הצמצום, הנקיון והדיוק של עבודת הסתתים העבריים של אז. זאת הסיבה שאני מעז לייצר את השילוב הזה. ההומאז׳ שלי מגיע ממקום משחקי, שאמנם מתייחס בכבוד למודרנה, אבל גם מודע לחשיבות הגדולה יותר שיש להיסטוריה של הכתב העברי

Yuval:

אני מניח שזו הייתה חוויה שונה לגמרי מתהליך העיצוב לסמסונג וגוגל…

Oded:

בהחלט. אני חתום על הסכם סודיות מאוד נוקשה ולכן אני לא יכול לספר הרבה על העבודה על סמסונג One העברי, אבל אני כן יכול לומר שכשמדובר בנוויל ברודי, זו רמה עילאית של מקצוענות וירידה לפרטים, ויחד עם זאת ניתנה לי יד חפשית והרבה אמון מצידו ומצד מי שניהל את הפרויקט. המטרה היתה לייצר פונט עברי למהדרין שיתפקד היטב עם הפונט הלטיני שהוא עיצב לסמסונג.

את היבּוֹ יצרתי לבקשת גוגל פונטס כגרסה עברית לפונט Roboto (שעיצב כריסטיאן רוברטסון), אחד הפונטים הפופולריים ברשת והפונט הדיפולטי של אנדרואיד, של גוגל ושל Chrome. המשימה שלי, כפי שראיתי אותה, היתה לייצר פונט עברי שיעבוד באופן חלק עם האנגלית, בגדלים ממש קטנים ובקריאות מירבית.

לעומת זאת, את פונט דוּ יצרתי תוך כדי דיאלוג אינטנסיבי עם סיירוס הייסמית׳, מעצב בכיר של בית הפונטים האמריקאי הנודע Font Bureau. עיצבתי אותו לבקשת הייסמית׳, כגרסה עברית לפונט Benton Sans (עיצוב מחודש לפונט News Gothic, סנס־סריף שעיצב מוריס פולר בנטון בשנת 1903). Benton הוא הפונט הנמכר ביותר של פונט־בירו… מעצבים קוראים לו ״ההלווטיקה של אמריקה״

Yuval:

מה אם כך אתה יכול לספר על האתגר בלעצב פונטים לסביבת מסך?

Oded:

האמת שלדעתי האתגרים כיום די דומים לעיצוב פונט לפרינט. רמת המסכים עולה כל הזמן, וכיום יש אפילו מסכים איכותיים כמו ואפילו יותר מנייר! גם עניין ההינטינג (ציור הפיקסלים בעבור המסך) השתפר פלאים, כך שלמעשה אנחנו שוב חוזרים לשאלות ולאתגרים שנוגעים לעיצוב עצמו – איכות ציור האותיות, הבידול שלהן זו מזו ומידת הקריאות שלהן בגדלים קטנים. מבחינתי האתגר הגדול יותר נוגע ליכולת להמציא שוב ושוב צורות חדשות וקריאות לז׳אנר ה-א־תגי (סנס־סריפי) שאותו האינטרנט כל כך אוהב. אפשר לראות דוגמאות לכך בהבדלים שבין הפ״א של שלושת הפונטים – דוּ, סמסונג והיבו, למרות ששלושתם מאותו ז׳אנר

Oded_Ezer_4

Yuval:

רגע, אני מסתכל על שלושתן.

כן, הן באמת שונות.

אז אני חייב לשאול אותך: מה הלאה? כי בכל זאת יש לך פרויקטים סופר מעניניים, גם מסחריים, גם במוזיאונים, מה הדבר הבא?

Oded:

יש כמה וכמה… מרוב עניינים וחשק חזרתי לעבוד לאחרונה כמו סטודנט… בלילות 🙂

שלחתי בימים האחרונים פוסטר חדש לתערוכה בסיאול. במקביל מתחיל לחשוב על עבודות לתערוכת סולו שהוזמנתי להציג בשנה הבאה במוסקבה, וגם עובד עם תלמידתי לשעבר, שני דבורה המצוינת, על פרויקט סודי ביותר

Yuval:

כן, היא גם זרקה משהו. אתם טובים בטיזינג

Oded:

תלמידה שלי, כבר אמרתי 🙂

Yuval:

כן כן. תגיד, משהו חשוב נוסף לפני שאנחנו מסיימים?

Oded:

זה המקום להגיד תודה למאות המעצבים ואנשי המקצוע שרוכשים ומשתמשים בפונטים שלי, ועל הפרגון הענק שאני מקבל מהם. ותודה גם לך!

Yuval:

בהחלט! ובכיף

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden