כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

מותר לצאת מהקווים

סטודנטים במרכז האקדמי ויצו חיפה לקחו את הטרנד של חוברות הצביעה למבוגרים עד הקצה, ויצרו לכבוד שבוע האיור 2016 חוברת צביעה ענקית, שדפיה תלויים על קירות מחסן 2 בנמל יפו. התערוכה הפעילה משתנה מרגע לרגע, כשהקהל מצייר על הקירות
איור: שרון שפיץ, גרסת המקור

איור: שרון שפיץ, גרסת המקור

כפי שצולם בשבת

כפי שצולם בשבת

IMG_5991

וביום ראשון

כל מי שעוסק בתרבות חזותית, באיור, בעולם הספרים, ואפילו מי שסתם חלף ליד חנות ספרים בשנה-שנתיים האחרונות, בוודאי התקשה להתעלם מהטרנד של חוברות צביעה למבוגרים, שצץ לפתע (אולי בעקבות אפליקציות טרנדיות לא פחות של ציור על מסכי הסלולר). המחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה החליטה לעלות על הגל ולהגדיל לעשות, תרתי משמע. התערוכה של המחלקה בשבוע האיור 2016 מציגה סדרת כרזות, שהן דפי-צביעה שיצרו סטודנטים במסגרת קורס איור בשנה ג׳, בהנחיית דנה שמיר.

קהל המבקרים בתערוכה לא נותר אדיש, וכבר ברגעי התלייה הראשונים היו מי שנמשכו אל הדפים הלבנים, המודפסים בקווי מתאר בלבד, והחלו לצבוע בהתלהבות. ״התגובות מגוונות, אבל המשיכה אל הצבעים והרצון לגעת ניכרים״, אומרת שמיר. ״מעניין לראות שילדים וסבים ניגשים בשיא הטבעיות למלאכה, ודווקא בני דור הביניים – הורים לילדים צעירים, אנשים שנמצאים בשלב הזה בחיים, שהם עובדים, טרודים ומפרנסים – דווקא הם שואלים אם זה בסדר. אולי זה מעיד על כך שמהם זה הכי רחוק. לסבים ולילדים יש את המנהגים המשותפים שלהם, הם מבלים יחד״.

נעם גלעדי: הנושא שהגרלתי לטפל בו כחלק מחוברת הצביעה הכיתתית שלנו היה מלחמה. המטרה שלי באיורים הייתה לייצר כאוס. האיורים שלי מציגים רגע של מתקפה, שיכולה להיות מתקפת טילים חסרת רחמים, או מתקפה יותר יומיומית כמו עומס החיים שמצטבר לנו

איור: נעם גלעדי, גרסת המקור

איור: נעם גלעדי, גרסת המקור

שבת

שבת

יום ראשון

יום ראשון

אבל ברגע שהבינו שמותר (ואף רצוי) לגעת ולצבוע כאוות נפשם, בני כל הגילאים מתמסרים למשימה, מי לרגע ומי לשעה. כך הופך המפגש עם התערוכה הדינמית והמיוחדת הזו למרתק במיוחד. קודם כל מהסיבה הפשוטה שהיא משתנה כל העת: מי שביקר בה בשבת לא מזהה אותה ביום ראשון, עם כל הצבעים שנוספו לדפים. אבל עובדה נוספת המשפיעה על פני השטח של התערוכה היא שכל אחד בוחר את הכרזות שמושכות את ליבו – ואלה מגוונות ומעניינות בפני עצמן.

האיורים, במבחר מרתק של נושאים, נוצרו כתרגיל שעניינו הוא מחקר אחר קווים, טקסטורות וכתמים בשחור-לבן. הסטודנטים קיבלו את הנושאים בהגרלה והפכו אותם לדימויים מגוונים המיועדים לצביעה. כך, אפשר לפגוש בין הכרזות התלויות על קירות ההאנגר האפורים ציורי נוף ובעלי חיים, ציורי פנטזיה, סיסמאות מחאה, ציורים מעולם ספרי הילדים וציורים מעולם הקעקועים, בנושאי משפחה או טיול ובנושאי חלומות ואף סיוטים.

שמיר מסבירה שנקודת המוצא הייתה באמת התייחסות לטרנד. ״חוברות הצביעה חרגו בשנים האחרונות מטריטוריית ספר-משחק ותעסוקה המיועד לילדים, וזלגו לעולם המבוגרים. יחד עם המעבר לקהלי יעד חדשים, גם מגוון הנושאים בחוברות נעשה בוגר ומורכב יותר״, אך עדיין, לדבריה רובם ככולם אסתטיים, משובבי עין ונפש. ״אנשים נמשכים ומתמסרים לצביעה. יש סברה שעצם פעולת הצביעה מומלצת כפעילות להפגת מתחים ולהגברת הקשב והריכוז. יכול להיות גם שהטרנד צמח מתוך המשיכה לחזור לגעת בנייר ובצבעים״, היא אומרת.

״מתוך המגמות האופנתיות הללו, עלה הרעיון להשתמש בפורמט של חוברת הצביעה, אבל החלטנו להציע חוברת שאינה אחידה בנושאיה. כזו המציבה אתגר בראש ובראשונה בפני יוצריה – הסטודנטים, שהם מאיירים ומעצבים בהתהוות. זוהי הזדמנות מצוינת לחיפוש, גילוי וחידוד השפה האישית של המאיירים, תוך הפגנת מיומנויות טיפול בכל נושא. מחוברת בגודל רגיל הפכו דפי הצביעה לכרזות ענק, המציבות אתגרים רבים ושכלול האיורים, תוך התאמתם לתערוכה אקטיבית״.

אייל לוי: העבודה שלי עוסקת בפחדים ובסיוטי לילה. ההשראה הגיעה מהדימוי המוכר של מפלצת מתחת למיטה. תחושות של חרדה שלעתים מתלוות לחוויית היצירה התגלגלו לדמויות שדים, עכברים ועיניים חלולות

איור: אייל לוי, גרסת המקור

איור: אייל לוי, גרסת המקור

שבת

שבת

יום ראשון

יום ראשון


על התכנים מעיד גם ירון שין (Jewboy) ראש המחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה:
״דפי הצביעה שאיירו הסטודנטים במחלקה מכוונים לקהל מבוגר. לעיתים הם בוטים, לעיתים מצחיקים ותמיד מפתיעים. זו השנה השלישית שהמחלקה משתתפת בתערוכת ענק במסגרת שבוע האיור. אנו רואים בכך את הפלטפורמה המושלמת בעבור מאיירים מוכשרים וצעירים להתבטא ולהציג״.

הסטודנטים מספרים על התהליך

אניה גפטר: הנושא שהגרלתי היה 20,000 מיל מתחת למים. העבודה מתארת את ה״מתחת למים״ בעולם שלנו אך הסצנה מתרחשת בעולם הדגים – דגים שחיים במים העמוקים ולא יודעים הרבה עליהם וגם לא רואים אותם. זהו דימוי של העולם האפל ה״לא חוקי״- התחתית של התחתית. גם בקרקעית המים וגם של החברה.

נעם גלעדי: הנושא שהגרלתי לטפל בו כחלק מחוברת הצביעה הכיתתית שלנו היה מלחמה. המטרה שלי באיורים הייתה לייצר כאוס. האיורים שלי מציגים רגע של מתקפה, שיכולה להיות מתקפת טילים חסרת רחמים על ספינת מלחמה המצויידת במיטב השכלולים, או מתקפה יותר יומיומית כמו עומס החיים שמצטבר לנו, המופיע בדמות ערימת כלים מלוכלכים בכיור.

אניה גפטר: הנושא שהגרלתי היה 20,000 מיל מתחת למים. העבודה מתארת את ה״מתחת למים״ בעולם שלנו. זהו דימוי של העולם האפל ה״לא חוקי״- התחתית של התחתית. גם בקרקעית המים וגם של החברה

איור: אניה גפטר, גרסת המקור

איור: אניה גפטר, גרסת המקור

שבת

שבת

אייל לוי: העבודה שלי עוסקת בפחדים ובסיוטי לילה. ההשראה הגיעה מהדימוי המוכר של מפלצת מתחת למיטה. תחושות של חרדה שלעתים מתלוות לחוויית היצירה התגלגלו לדמויות שדים, עכברים ועיניים חלולות.

שרון שפיץ: הנושא שקיבלתי – מלנכוליה – גרם לי לחשוב על עולם העבודה. בחרתי לייצג אותו דרך מסה של אנשים שמשועבדים לרעיון/ לתבנית של שיגרה. כולנו קמים בבוקר ו״הולכים לעבודה״.

אולי חוץ מאלה מאיתנו שקמים בבוקר ויוצאים לצייר. התערוכה מוצגת עד סוף השבוע (24.9) במחסן 2 בנמל יפו.

איור: ענת רוזנשיין, גרסת המקור

איור: ענת רוזנשיין, גרסת המקור

שבת

שבת

יום ראשון

יום ראשון

IMG_5914

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden