כל מה שחשוב ויפה

טהרה וטומאה בגלריה אלפרד

פורטפוליו News: סודות מבתי בושת ובתי קברות נחשפים בתערוכה Washing the dead שתיפתח במכון אלפרד ב-15.10. עבודתה של אליענה רנר ילידת שוויץ החיה בגרמניה מטהרת את קבריהן של הזונות היהודיות בבואנוס איירס והמיצב של אחיה כנה יוצר חורש חימר בקנה מידה אנושי. אוצרת: טליה רז
אליענה רנר, צילום: miklos klaus rosza

אליענה רנר, צילום: miklos klaus rosza

התערוכה Washing the dead, שתיפתח במוצ״ש 15.10 בגלריה של מכון אלפרד מציגה שני מיצבים שאינם תלויים זה בזה אך הם מקיימים דיאלוג ביניהם בחלל הגלריה. זוהי השמינית בסדרת התערוכות של 2016, הסובבות סביב התמה של ״האנושי״. המיצב של אחיה כנה, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, מורכב מחמישה אובייקטים בגובה אדם, עשויים חומר קרמי, הנראים כהכלאה בין גוף אדם לגזע עץ. הפסלים יוצרים יחד כעין חורש קטן במרכז הגלריה. הם מאזכרים ארונות חרס דמויי אדם (אנתרופואידים), ששימשו לקבורה בתקופה הכנענית. כמי שחווה את המוות קרוב אליו, גדל בבית דתי ועזב את הדת, כנה תוהה האם ישנו עולם שמעבר, שם נעשה צדק שלא יכול לקרות באופן שלם בעולם הזה.

אחיה כנה, צילום: אורי רז

אחיה כנה, צילום: אורי רז

עבודתה של אליענה רנר – אמנית וחוקרת ילידת שווייץ החיה בגרמניה – מתחקה אחר סיפורה המצמרר של רשת יהודית של סחר בנשים, שפעלה בין מזרח אירופה לארגנטינה. היא מציגה מיצב וידיאו La Organizacion, המתמקד בבית קברות יהודי נטוש בבואנוס איירס. בית הקברות היה בבעלותה של רשת בשם צבי מגדל, שהביאה נשים יהודיות ממזרח אירופה לעבוד בזנות בארגנטינה בין השנים 1870-1930. הקהילות היהודיות בארגנטינה סירבו לשתף פעולה עם הרשת, ועל כן נאלצו אנשיה להקים בית קברות משלהם.

עבודתה של רנר נעה בין מציאות עכשווית, פעולה מבויימת ועובדות היסטוריות. המיצב מורכב משני חלקים: בחלקו הראשון מובילה רנר את הניקיון הפיזי של בית הקברות, וחושפת אותו מתוך ה״ג׳ונגל׳ שצמח פרא וכיסה אותו. בחלקו השני היא עורכת פרפורמנס – טקס זיכרון בבית הקברות לאחר שנוקה, באמצעותו היא מטהרת את שמותיהן של הנשים הללו, ובפרט את שמה של רחל ליברמן, שחשפה את הרשת ומוטטה אותה, לה היא מעניקה כבוד מיוחד על ידי הצבת לוחית לזכרה.

רחל ליברמן הייתה אם לשני ילדים, שהיגרה מוורשה לארגנטינה. לאחר שאיבדה את בעלה, מצבה הכלכלי הנואש הוביל אותה לעבוד בזנות. ב-1930 הצליחה ליברמן להימלט מעולם הזנות והגישה תלונה משפטית נגד הרשת. בעקבות פעולתה נתפסו מאות חברים פעילים ברשת, בתי בושת נסגרו, עשרות סרסורים ומנהלות בתי בושת יהודיים הוגלו ורשת צבי מגדל התפרקה. ליברמן הפנתה את תשומת הלב הציבורית לגורלה, תבעה את רשת צבי מגדל והצילה את חייהן של נשים רבות שנלכדו ואולצו לעבוד בזנות.

אליענה רנר, צילום: miklos klaus rosza

אליענה רנר, צילום: miklos klaus rosza

שם התערוכה Washing the dead מאזכר את מושג טהרת המת, המתייחס לתהליך של רחיצה וניקיון, פנימי וחיצוני, אותו נוהגים לעשות לגופת המת, לפני הלבשתו בתכריכים וקבורתו. שני האמנים מטפלים במת, האחת מתייחסת לזכרו ולכבודו בהקשר היסטורי חברתי, והשני לגוף ולחומר במבט אישי.

במסגרת התערוכה ייערכו אירועי שיח גלריה, הרצאה של אליענה רנר על הפרויקט שהוביל לתערוכה וכן ערב סיפורי מוות, לוויות ובתי קברות בשיתוף הרבנית סילביה צ׳מן מארגנטינה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden