כל מה שחשוב ויפה

איינדהובן 2016: נעמה אגסי

בניגוד לעיצוב הסטנדרטי של שעונים, האוביקטים שעיצבה נעמה אגסי מגלמים באופן חופשי וסובייקטיבי את מושג הזמן. היחידות הנמדדות כוללות עונות, פעימות לב ומשכים אקראיים ומשתנים, וחלוף הזמן מבוטא באמצעות מגוון חומרים וצורות. ״מרגיע אותנו לתפוס את הזמן כיסוד שחוזר על עצמו; זה עוזר לנו לשאת את המחשבה שהזמן חולף, שהחיים שלנו חולפים״

נעמה אגסי

בוגרת התואר השני באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, במסלול Contextual Design. בת 32, מתל אביב. בשנה האחרונה לפני התואר השני עבדה כמעצבת עצמאית, ולפני כן כמעצבת אינטראקציה במעבדה לאינטראקציה של המכון הטכנולוגי חולון ובחברת שחם אריכא, שמייצרת ריהוט רחוב.

www.naamaagassi.com

נעמה אגסי, A Calendar of Affects, צילום: Gabriele Mariotti

נעמה אגסי, A Calendar of Affects, צילומי הפרויקט: Gabriele Mariotti


פרויקט הגמר:

פרויקט הגמר שלי מבוסס על המתח בין זמן טבעי וזמן מלאכותי ובוחן את האינטראקציה בין זמן ובין תחושות, סביבות ופעילויות. המטרה שלי היתה לעצב שעונים שמשקפים בצורה מורכבת ומדויקת יותר את האופן שבו אנו חווים את חלוף הזמן, ולשלב את השעונים באוביקטים שכבר מצויים בסביבה שלנו ושקשורים לחוויית הזמן שלנו. במסגרת הפרויקט עיצבתי ארבעה אוביקטים, שכל אחד מהם מתאר יחידת זמן אחרת, וביחד הם מתפקדים כמעין לוח שנה מרחבי.

הזמן, כפי שאנחנו מכירים אותו, הוא שילוב בין יסודות טבעיים, כמו תנועת כדור הארץ סביב השמש וסביב הציר של עצמו, לבין יסודות מלאכותיים ומעוצבים, כמו הסדר והאורך של חודשי השנה, או יחידת הזמן של השניה, שחוזרת על עצמה 60 פעמים בדקה. התחלתי את המחקר שלי ממצוות השמיטה היהודית, שמצווה על הפסקת העבודה החקלאית למשך שנה מדי שבע שנים. באמצעות ההנחיה הזו נוצרת תחושה של מעגל זמן שאינו מתקיים באופן טבעי, כך שזהו אחד המקרים המוקדמים שבהם בני האדם עיצבו את הזמן.

Naama-Agassi_A-Calendar-of-Affects_Photo-by-Gabriele-Mariotti-16 Naama-Agassi_A-Calendar-of-Affects_Photo-by-Gabriele-Mariotti-8

בשלב אחר בתהליך עסקתי בשעון השמש בתור המקור לצורניות של השעון האנלוגי המוכר לנו כיום, שהתנועה המתוארת בו היא מעגלית. הצורניות המעגלית של השעון, אם כך, מקורה בתנועה המעגלית של כדור הארץ, אבל תנועת הזמן והחוויה האנושית של הזמן מורכבות יותר. לדעתי עיצוב השעונים השתמר והתקבע כי מרגיע אותנו לתפוס את הזמן כיסוד שחוזר על עצמו; זה עוזר לנו לשאת את המחשבה שהזמן חולף, שהחיים שלנו חולפים.

בניגוד לעיצוב המקובע של השעונים המוכרים לנו, האוביקטים שיצרתי מגלמים באופן חופשי וסובייקטיבי יותר את הזמן בתור נקודה, מעגל או לינאריות; היחידות הנמדדות כוללות עונות, פעימות לב ומשכים אקראיים ומשתנים; וחלוף הזמן מבוטא באמצעות מגוון חומרים וצורות.


פרויקט נוסף מהלימודים:

בשנה האחרונה ללימודים יצרתי פרויקט שצמח מתוך מחקר על צבע. במרוצת ההיסטוריה, הגוונים הכחולים והירוקים שויכו לאצולה ולמלוכה, מפני שהיה קשה מאוד למצוא אותם בצורתם הטבעית ולכן הייצור שלהם היה יקר במיוחד. את הפיגמנטים הפיקו ממתכות שנמצאות באדמה או מצמחים נדירים (הפרחים הכחולים שנפוצים בימינו הם מהונדסים, וממילא לא מכל צמח בעל צבע כחול או ירוק אפשר להפיק פיגמנט כזה). כיום, לעומת זאת, קל להפיק את הצבעים האלה ואפשר למצוא אותם גם במוצרים זולים. כך, ברגע שההקשר של הייצור השתנה גם המעמד של הצבעים הללו אבד.

בפרויקט בחנתי את הסטטוס של הצבעים דרך הצבע טורקיז. הפקתי בעצמי צבע טורקיז על ידי חימצון נחושת. את הצבע שהפקתי שילבתי בתוך אובייקטים קיימים בצבע דומה. בשילוב בין השניים, ניסיתי לבחון את הערך ההיסטורי של הצבע אל מול השימוש העכשווי בו ולהחזיר לו את היוקרה האבודה דרך חפצים חדשים ומעוצבים, כלומר בעלי ערך כספי במציאות העכשווית.

royal green blue naama agassi 8 royal green blue naama agassi 9 royalgreen blue naama agassi 3 royal green blue naama agassi 7 royalgreen blue naama agassi 5


למה איינדהובן?

תמיד ידעתי שארצה להמשיך לתואר שני וזיהיתי באיינדהובן סביבת עבודה שנראתה לי מתאימה לכיוון שבו רציתי להתפתח, סביבת עבודה שיש בה דגש על השלב המחקרי בתהליך העיצוב ויישומו בתוך מגוון רחב יחסית של תוצרים. בנוסף, רציתי לפגוש אנשים מגוונים וצורות עבודה וחשיבה חדשות, אבל דווקא באיינדהובן גיליתי שיש הומוגניות מסוימת בתפיסות עיצוב במקומות שונים בעולם. עם זאת, מכיוון שעיצוב מושפע מאוד מהסביבה שממנה מגיע המעצב ומהרקע שלו, החשיפה למגוון רחב של אנשים השפיעה עליי והעשירה את העבודה ואת חיי היום-יום שלי.


תכניות לעתיד

אני חוזרת לישראל. מצאתי מרחב עבודה משותף בשם ״קיבוץ גלויות״, שבו הקמתי את הסטודיו החדש שלי, ועכשיו אני מחפשת אנשים לשתף איתם פעולה או פרויקטים מעניינים לעבוד עליהם. השאיפה שלי היא להמשיך להתמקד בעיצוב שיש בו אלמנט מחקרי.

Naama-Agassi_A-Calendar-of-Affects_Photo-by-Gabriele-Mariotti-3 Naama-Agassi_A-Calendar-of-Affects_Photo-by-Gabriele-Mariotti-4

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden