כל מה שחשוב ויפה

קצר הוא כל כך האביב

פורטפוליו News: תערוכת היחיד של ברכה גיא ״אבל היופי״ תיפתח בגלריה בית יד לבנים ברעננה ב-4.3


ברכה גיא
משתמשת בכל הבא ליד בבואה לתאר את העולם. צבעים, חפצים וחומרים הופכים תחת ידה לחומר גלם, כלים שלובים, שבאמצעותם היא בוראת תמונה רב-מימדית גדושה ומרובדת. בתערוכת היחיד שלה ״אבל היופי״, שתיפתח ב-4.3 בגלריה העירונית בבית יד לבנים ברעננה, היא מציגה עבודות מקובצות מתקופות ומעולמות תוכן שונים, אשר מתלכדים לכדי דיוקן עולמה הפנימי של האמנית.

חפצים ותמונות, עבודת רקמה וציור, שמן וסוכריות, היא שואבת מבאר זיכרונות ומגישה אותם כמנחה לעיני הצופים. למרות שמדובר באלמנטים מוכרים, הם הופכים תחת ידה לשפת סימנים פרטית, המעוררת סקרנות ודורשת פיענוח. הרמזים ידועים – ציטוטי ואניטס ואלמנטים של ממנטו מורי (זכרון המוות) מעולם האמנות הקלאסית, אך גיא מיטיבה לעטוף את התמונה הכוללת בצבע משלה. בדרך כלל הצבע הוא שחור, אך בין השחורים מתגלה הלבן הבוהק של בובות החרסינה השבריריות (זכרונות ילדות יצוקים מחדש ומטופלים בחמלה), כתם אדום כדם, חוט השני של רקמת האם, הזהב של החלומות.


״הצמצום בסקלת הצבעים, יחד עם הבחירה בנושאי עבודותיה, מובילים אל הפלירטוט של גיא עם נושאים הקשורים למוות, חיים, יופי, קמילה, פריחה, זיכרון וניצחון. בתפר שבין ניגודים חריפים אלה מנציחה האמנית פעם אחר פעם את דמותה: פעם כאלת ניצחון שעל ראשה הקירח מתנוסס זר; פעם כמסכת מוות עצומת עיניים ברקע אדום, לבן ופרחים שחורים המבטאים אבלות, ופעם בבחינת הנעדרת – נוכחת בתיאור שמלה לבנה מרוקנת כליל מגוף נשי״, כותבת האוצרת, אורנה פיכמן.

״ארסנל דימויי ה׳ואניטס׳ בעבודותיה של ברכה גיא כולל שכיות חמדה נשיות כמו בובות חרסינה עדינות צבועות בשחור או לבן, אותן יצקה בתבנית, על פי בובות ששיחקה בהן בימי ילדותה. בבובות מבצעת גיא לאחר יציקתן קלקול או עיוות מכוונים, במטרה ליטול מהן את שלמותן ויופיין. יש וגיא ׳תכלא׳ את הבובות בכלוב זהב או בצנצנת זכוכית כדורית, יש והיא תדחוס אותן אל תוך חלון התצוגה, כאזכור לחלקי העוברים שנשתמרו במיכלי הפורמלין במכון הפתולוגי בו עבד אביה.


״ראש בובה מצופה עלי זהב מתנוסס בגאון על כותרת צמחית בסגנון קלאסי לצד פרוטמות מפוסלות או מצויירות, של אלות (בנות אלמוות), שהוכנו בטכניקות מעורבות על גבי צלולואיד או נייר והודבקו על קופסאות עץ כאיקונין. פסלון מלאכית עם כנפיים מוזהבות תלויי על קיר כפרפר חנוט; נוצה לבנה ושחורה נאטמו במסגרת זהב בעלת דפנות זכוכית; מחרוזת פנינים משולבת בנוצות שחורות וזרי פרחים מבד שחור – כל אלה יוצרים מעין דחיסות מחניקה מהולה בקדושה״.

אל נושאים אלה מצטרפים דימויי הארעיות והזמניות של החיים במשנה תוקף, בתאורי הפרחים של גיא. גם את הפרחים, ששיא יופיים ופריחתם נמשך זמן קצר, היא מרוקנת מצבעיהם, ומתמקדת באחריתם. ״החיים עוברים ממהות אחת לשנייה. משתנים כל העת. היופי בו אני נוגעת הוא היופי הרוחני, הדתי והטהור, והוא גם הצורך ביופי שמעסיק אותי״, אמרת גיא. ״הוא נמצא בנקודה אחת שחורה ועמוקה, שאין בה למעשה דבר. השחור בולע את כל הצבעים והקולות, הוא יוצר חלל בו הזמן קופא ולאט לאט מתפוגג״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden