כל מה שחשוב ויפה

מיקום חדש: יצירות חדשות בעקבות חפצים ישנים

פורטפוליו News: בתערוכה ״מיקום חדש״ שתיפתח ביום ה׳, 11.5 במוזיאון לאמנות האסלאם, 12 יוצרים, מעצבים, אמנים, אדריכלים ואמני וידאו מציגים פרשנות עכשווית לחפצים מתצוגת הקבע של המוזיאון. אוצר: אלון רזגור

קובי סיבוני, צילום: שי בן אפרים

במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים תיפתח ב־11.5 התערוכה ״מיקום חדש״, שאצר המעצב אלון רזגור, ובה עבודות של 12 אמנים, מעצבים ואדריכלים, המתייחסים בעבודות חדשות למוצגים וחפצים היסטוריים מתצוגת הקבע של המוזיאון. בדומה למוזיאונים אחרים גם מוזיאון זה עוסק בחפצים: אוסף אותם, רוכש אותם, חוקר אותם, מציג אותם ומספר באמצעותם את סיפורם של התרבות, של ההיסטוריה ושל בני אדם. משתתפי התערוכה הם אמנים, מעצבים ואדריכלים. העבודות החדשות שיצרו מעניקות פרשנות אישית של היוצר לחפץ שבחר ומטעינות אותו בתכנים חדשים. הן ממחישות כיצד נעשה לסמל, איך הוא מצליח לספר סיפור וכיצד הוא משמר זיכרון. העבודות החדשות אינן עוסקות דווקא בתכונותיו הפיזיות של החפץ, בצורתו או בתפקידיו, אלא מעלות שאלות העוסקות במטענים החברתיים, הסביבתיים, ההיסטוריים או האישיים שהחפץ נושא עמו.

רמי טריף, צילום: שי בין אפרים

דורון רבינא, צילום שי בן אפרים

עבודתו של דורון רבינא מורכבת מ״תבליט״ בד מגוהץ בקפלים, שתצלום בית־הקברות המוסלמי שייח׳ מוראד מדרום תל־אביב מודפס עליו. לצדו מגהץ הפוך נתמך בספרים ופינג׳אן קפה. העבודה עוסקת בכוחו של החפץ לשאת היסטוריה ומהלכים תרבותיים ופוליטיים בני מאות שנים, בהשטחה של זיכרון ו״בגיהוץ״ של שכבות היסטוריה ותרבות ועיבודן מחדש.

עבודתו של קובי סיבוני מתכתבת עם תכשיטים ביזנטיים קדם־אסלאמיים מן המאה ה־6 עד ה־8, שיוצרו כנראה בתורכיה ובמזרח הקרוב, ועם תכשיטים מוסלמיים מן המאה ה־10 עד המאה ה־12 שיוצרו בטכניקות פיליגרן וגרנולציה. סיבוני הופך את העיטורים הגאומטריים המסורתיים לאובייקטים תלת־ממדיים ומשתמש לשם כך בחוט מתכת ובטכנולוגיה מודרנית של הדפסת תלת־ממד. כך, תכשיטים שקישטו בעבר את הגוף מתגלגלים להיות ״תכשיטים״ לבית, שבנוסף על תפקידם כחפצי נוי מספרים סיפור תרבותי.

פריד אבו־שקרה, צילום שי בן אפרים

המיצב ״תפילה״ שיצר האמן פריד אבו־שקרה עוסק ביחסים המורכבים שבין דת האסלאם ובין פרשניה. שטיח־תפילה מוצג באמצע החלל וממנו מזדקרים מסמרים, שמונעים מן המתפלל לכרוע עליו. על קיר סמוך מוצגות קופסות ובתוכן נעליים, כמו בכניסה למסגד. הנעליים מכוסות באדמת אום אל־פחם, קיבוץ כברי וחדרה. בחירת היישובים מבקשת להצביע על האדמה כמקור לסכסוך העקוב מדם באזורנו.

מיכל היימן, צילום: שי בן אפרים

בתערוכה משתתפים עוד: מיכל היימן, אלון רזגור, הישאם לולו ממרוקו, רמי טריף, אירה רזניק וטליה ינובר, ויק יעקובסון־פריד, טלמון־בירן אדריכלים, יאנה רוטנר ועדן אורבך עפרתלצד העבודות שנוצרו במיוחד לתערוכה יוצגו בתערוכה יצירות של אמנים כמו: משה גרשוני, סיגלית לנדאו, שי אזולאי, זויה צ׳רקסקי, איברהים נובאני ועיד אלהדא׳לין הממחישות את משמעותם של החפצים בחיינו.

נעילת התערוכה 30.11.17

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden