כל מה שחשוב ויפה
מתוך פסטיבל B_Tours, לייפציג, גרמניה

תנועה אמנותית

ביום רביעי ייפתח ברחובות תל אביב, יפו ולוד אירוע האמנות דריסת רגל, שמזמין את הקהל לצפות בעבודות סאונד ופרפורמנס תוך כדי תנועה במרחב הציבורי. ״השם ׳דריסת רגל׳ מבטא כמה רבדים״, אומרת איריס פשדצקי, מצוות הניהול האמנותי והאוצרות של האירוע: ״של התחלה, של אקטיביות, של יצירת מקום, אבל גם של אלימות״

Yuval:

הי איריס, מה שלומך?

Iris:

מצוין, תודה. מה שלומך?

Yuval:

לא רע בכלל גם כן. אני חייב להגיד שאני מאוד סקרן לגבי דריסת רגל!

Iris:

☺ בצדק. נראה לי שהולך להיות מאוד מעניין

Yuval:

אז מה זה הדבר הזה, עבודות סאונד ו/או פרפורמנס תלויות מסלול?

Iris:

עבודת סאונד ועבודות פרפורמנס שמתקיימות במרחב הציבורי – ברחובות תל אביב, יפו ולוד במקרה שלנו – שהצפייה בהן נעה במסלול מסוים. אתה לא עומד במקום אחד וצופה או מאזין לעבודה, אלא העבודה משוטטת ברחוב ובעיר, ועוברת בכמה מקומות וכמובן מתייחסת אליהם. זה יכול להיות מסלול במקום יחסית מוגדר כמו כיכר הקומנדו בלוד או מסלול בין הערים, עבודה שמתחילה בתל אביב ומסתיימת בלוד

Yuval:

ומאיפה הגיע הרעיון? זה משהו שעשית בעבר? שיצא לך להשתתף בו?

Iris:

עבודות תלויות מסלול הן לא פורמט שאנחנו המצאנו ויש הרבה אמנים שעובדים בו גם בארץ, את חלקם יצא לי לראות. אבל הרעיון של להפוך את המדיום הזה כפלטפורמה לרצף של אירועים הגיע מברלין, מפסטיבל b_tour שמוקדש כולו לעבודות תלויות מסלול. אנחנו (גילי זיידמן ואנוכי) עובדות עם יעל שריל מb_tour ודריסת רגל זו הפקה משותפת של כולנו

Yuval:

זה בדיוק הזמן להגיד כמה מילים עלייך, על גילי ועל יעל, מה כל אחת עושה ואיך נוצר החיבור ביניכן

Iris:

יעל שריל שחיה בברלין היתה בצוות המייסד של b_tour ומנהלת אותו עד היום. הפסטיבל נוסד ב2013 ומאז מתקייים בערים שונות באירופה. גילי זיידמן היא אוצרת ואנחנו עובדות ביחד כצוות אוצרותי בשנתיים האחרונות, אחרי שהפקנו ואצרנו את פרויקט המקרר. היה כל כך כיף לעבוד עליו ומאז פשוט המשכנו לעבוד ביחד: הקמנו עמותה וקראנו לה המקרר, ודרכה אנחנו מפיקות ואוצרות אירועים עצמאיים ותערוכות.

גילי ויעל מכירות עוד מהתיכון והקשר התחיל משם. חלק מהרעיון של לעסוק בעיר ובחיבור ביניהן ימשיך איתנו גם להפקה משותפת של שלושתנו בברלין, באוגוסט הקרוב, הפקה שתתבסס גם על הניסיון של העבודה כאן

מתוך הסיור של יעל פרי, יפו

Yuval:

אז יש פסטיבל בברלין, איך מממשיכים לישראל? אתן מכירות יוצרים שעושים כאלו דברים בישראל? מוציאות קול קורא? מזמינים אמנים מחו״ל? מחליטות על תמה משותפת או משאירות הכל פתוח?

Iris:

הפסטיבל בברלין נתן את הנקודת מוצא, מכאן בנינו את הכל באופן שהיה נראה לנו מתאים ומעניין. קודם כל הבחירה לעבוד בלוד והבחירה לפעול בשלוש ערים במקביל: זו היתה אחת ההחלטות הראשונות שלנו, החלטה שכמובן השפיעה על התמה ועל בחירת האמנים, שהתבססה על קול קורא שהוצאנו ועל מחקר לגבי אמנים שעוסקים במדיום ושהיה נראה לנו מעניין לעבוד איתם בהקשר של תל אביב, יפו ולוד. בנוסף, לפני כשנה התחלנו עבודת מחקר ומיפוי בלוד, חיפשנו כמה שיותר אנשים ועמותות לעבוד איתן ודרך נקודת המבט שלהם.ן. התהליכים האלו השפיעו על המחשבות שלנו לגבי התמה, לגבי אופני העבודה השונים, לגבי מעורבות של תושבים בסיורים עצמם או בתהליכים של קבלת החלטות

Yuval:

בואי תתני שתייםשלוש דוגמאות לעבודות שיוצגו (איך אומרים, יוצגו? יתקיימו? ייערכו?) בדריסת רגל

Iris:

שיהיו?

Yuval:

נזרום עם שיהיו…

Iris:

סכנדר קובטי הכין סיור וירטואלי (אוגמנטד ריאלטי) ביפו שכולו מועבר על ידי ארנסטו גולן, מדריך סיורים. הסיור משוטט בכמה רחובות ביפו שיש להם באופן מפתיע שמות של הרבה רבנים מרכזיים בחסידות ומסביר על ההשתלשלות ההיסטורית שהובילה לבחירה המעניינת בדמויות האלו כשמות לרחובות דווקא שם. אם תיקח את אוטובוס 461 מתל אביב ללוד תשתתף בסיור של קמילה רודי שעובדת עם אנסמבל תיאטרון לוד, וביחד הם יוצרים כל מיני אינטראקציות עם המשתתפים ועם הנוסעים.

בלוד יש עבודת סאונד שיצרה יוהנה שטיינדורף, סיור שמשוטט עם רודי ביינסאי, שהיא גם תושבת העיר וגם זמרת מוכרת מ״דה וויס״. כמקשיב אתה הולך במקומות שרודי בחרה ומקשיב לסיפור שלה ולמחשבות שלה על מוסיקה, על הביוגרפיה שלה ועל הדרך שלה. ויש גם פאנלים, או שיחות פתוחות שאנחנו קוראות להן b-talks, ומסיבת רחוב מגניבה בשוק של לוד ביום שישי

Yuval:

את יכולה להגיד משהו על השם, דריסת רגל?

Iris:

שם שמבטא הליכה, שהיא בבסיס כל העבודות: גם היוצרים הולכים וגם אנחנו כקהל, הולכים איתן. עוד נקודה שהעסיקה אותנו, היא איך אפשר לחוות את העיר כתושב העיר וכמישהו מבחוץ. השם דריסת רגל מבטא כמה רבדים – של של התחלה, של אקטיביות, של יצירת מקום אבל גם רמז לאלימות. כל הרבדים האלו העסיקו אותנו בעבודה על דריסת רגל. בנוסף, העבודה עם קהילות מקומיות, עם תושבים, עם אמנים מקומים ועם אמנים ביןלאומיים מייד מכניסה הרבה נקודות מבט והתייחסויות למקום; נקודות מבט שאני מקווה שיהיו חלק מהחוויה ומהעניין של ההשתתפות בדריסת רגל. השם דריסת רגל מנסה להעביר משהו מהמורכבות הזו

מתוך פסטיבל B_Tours, ברלין, גרמניה

Yuval:

אז מה אתן רוצות שיקרה למי שיבוא לאירוע? שמה הוא יבין או ירגיש? שמה ישאר אצלו, גם במובן של מחשבה על אמנות, גם במחשבה על התוכן שהוא חווה וגם במחשבה על המקום שהוא פוגש?

Iris:

לא נראה לי שאנחנו יכולות או רוצות לכוון למשהו ספציפי. אני חושבת שזו הזדמנות להכיר סיפורים לא מוכרים, הזדמנות לחשוב מחדש על דברים מוכרים. הזדמנות נהדרת להגיע ללוד, עיר מרתקת שיש בה המון מה להכיר, לחוות ולשמוע. אנחנו מקוות שאנשים מלוד יגיעו לתל אביב ושאנשים מתל אביב יגיעו ללוד. יש משהו במדיום הזה, של עבודות אמנות שהן סיורים בעיר, שהוא פשוט וכייפי ומחובר לעיר מייסודו. אנחנו מקוות שזה יכול להגיע לאנשים, ואולי לפתוח ערוץ חשיבה והתבוננות על הרחובות שאנחנו הולכים בהם כל יום‎

Yuval:

יפה! משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים? ‎

Iris:

שני דברים: הפתיחה של הפסטיבל תהיה ביום רביעי 17 במאי ביפו, והדבר השני זה שלוד זה בסך הכל 15 דקות מתל אביב (לכל מי שזה מרגיש לו אולי טיפה יותר רחוק…)‎

*כוכבית מייצגת שדות חובה

9 תגובות על הכתבה

  1. אבנר

    בהצלחה וסחטיין!

  2. לילך

    מחכים בקוצר רוח! עלו והצליחו 🙂

  3. שמוליק

    הייתי בתערוכות שונות של איריס פשדצקי ובפרט בתערוכת "המקרר" בתל אביב בשנה שעברה.
    אני חושב שהיא אומנית מדהימה ואוצרת מוכשרת בטירוף.

    מזמין את כל הקוראים לא להחמיץ את דריסת רגל. מי שלא בא, פשוט מפספס!

  4. מיכל

    נשמע מאוד מסקרן, במיוחד העיר לוד שמעניין לגלות אותה.

  5. יאיר

    נשמע מעניין, מרענן בנוף האמנות שנשאר בדרך כלל תלאביבי בלבד

  6. שיר

    ראיון מרתק. איריס וגילי כבר פעם שניה מצליחות לבנות אירוע אמנות פורץ גבולות. תודה

  7. יונת

    נשמע מרתק ! עושה חשק להשתתף בתערוכה עצמה

  8. עינת

    יש עוד שלושים ושש שעות לפתיחה ואני סופרת כל רגע! יוצרות ואומניות מדהימות!

  9. אפרת

    נשמע כמו פרוייקט ששווה לנסוע בשבילו מחוץ לירושלים. המקרר היה מדהים

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden