כל מה שחשוב ויפה

ניסים (נוסקו) חזקיהו ודורית מיה גור במוזיאון הקומיקס

פורטפוליו Promotion: המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס חולון פותח את העונה במסגרת אירועי שבוע האיור 2017 עם שתי תערוכות: רץ לצייר לחבר׳ה, מחווה לנסים (נוסקו) חזקיהו (אוצר: ערן ליטוין); ואקשן, מציירים! של דורית מיה גור (אוצרת: מיכל פז־קלפ)

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס פותח את עונת 2017-2018 עם שתי תערוכות. רץ לצייר לחבר׳ה היא תערוכת מחווה לניסים (נוסקו) חזקיהו, שגדל להיות קריקטוריסט והפך את עיסוקו למפעל חייו. תרומתו לתחום בקריקטורה הישראלית משמעותית ביותר וקשה לדמיין איך היה נראה תחום זה בישראל ללא פעילותו הרב גונית.

נוסקו, שגדל בילדותו בחולון, הוא מאייר פעיל מאז שנות ה־70 אך גם משמש כיזם בתחום הקריקטורה ונחשב אחרי עשרות שנים של פעילות, כ״ראש השבט״ של קהילת הקריקטוריסטים הישראלית. תחנות חייו האישיות נפגשות בצמתים מרתקים עם המאיירים החשובים הפעילים בתחום כזאב ופרידל שטרן דרך דור הביניים ועד לדור הצעיר של ימינו. בתערוכה ייוצגו עבודות מתחנות חייו ובכך מתאפשר מבט רטרוספקטיבי של עולם הקריקטורה והקומיקס הישראלי.

ניסים נוסקו חזקיהו

האירוע המשמעותי בחייו האישיים והמקצועיים היה בשנת 1975, בהיותו בן 13, כשפגש בקריקטוריסט זאב (יעקב פרקש). בין השניים נרקמה ידידות שהפכה את זאב לחונך של נוסקו. קשר זה עיצב את דמותו וזהותו המקצועית. לאורך תחנות חייו הקפיד להנכיח את עולם הקריקטורה והקומיקס בכל מקום שאליו הגיע: בגיל תיכון פרסם קריקטורות בירחון לתלמידי בית הספר החולוני ״קוגל״, וב״מעריב לנוער״ והיה הראשון שפרסם קריקטורה פוליטית שבועית בעיתון נוער.

עם גיוסו לצבא ליחידת הנדסה קרבית, ערך ואייר את הביטאון הגדודי ״מוקש חי״ ומאוחר יותר היה מאייר ורכז מערכת בעיתון ״במחנה״. כשהשתחרר פנה ללימודי עיצוב גרפי ב״בצלאל״, ובמקביל עסק באיור לביטאון הסטודנטים של אוניברסיטת ירושלים, ל״פי האתון״, מדור הילדים ״מעריב סופשבוע״ (של ״הגדולים״ הפעם), המקומון הירושלמי של ״ג׳רוזלם פוסט״ ו״להיטון״ הפופולרי. משם התגלגל לעבוד כעורך גרפי לשבועון הילדים והנוער הדתי ״אותיות״ בעריכת העיתונאי אורי אורבך ז״ל שבו החל לפרסם מדורי קומיקס ברוח הדת היהודית, כשהוא מצרף אליו את חברו לספסל הלימודים, אורי פינק.

ניסים נוסקו חזקיהו

עוד עבד כמעצב גרפי במגזין ״אוטו״ וכמאייר ב״מוניטין״, ״פשוש״ ו״העולם הזה״. באמצע שנות ה־90 פרסם במשך כמה שנים קריקטורה כלכלית במוסף ״ממון״ של ״ידיעות אחרונות״, ערך ואייר (יחד עם מושיק לין) מדור פוליטי סטירי ב״מעריב״ בשם ״כניסה אחורית״. הוא גם הרוח החיה מאחורי הקמת מגזין ״שפיץ״ – עיתון תא הקריקטוריסטים הישראלי שהוציא לאור עד היום 32 גיליונות המהווים את התיעוד החשוב ביותר של סצנת הקריקטורה בישראל.

בשנת 1992, הקים את איגוד הקריקטוריסטים הישראלים, מהלך ששינה את פני שדה הקריקטורה בארץ. הוא שימש כיושב הראש של האיגוד כ־11 שנה. הקמת האיגוד היתה אחת הסיבות להקמת המוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון ונוסקו ליווה אותו כבר בצעדיו הראשונים. כיום משמש נוסקו כמנהלו האמנותי של ״אנימקס״ – פסטיבל הקומיקס, אנימציה וקריקטורה בסינמטק תל אביב זו השנה ה־17, ובמקביל מוציא לאור מגזין סאטירה נשכני בשם ל״פרה דוקס״.

דורית מיה גור

״אקשן, מציירים!״, תערוכתה של דורית מיה גור, תציג עבודות של היוצרת שבסגנון מלא כוח ותנועה עוסקת מזווית מיוחדת בתחום שנחשב למעוז הגבריות. התערוכה שאוצרת מיכל פז־קלפ מוקדשת ליוצרת לדורית מיה גור שנוכחותה לצד אמני קומיקס גברים בולטת בזירה המקומית. השילוב בין הווייתה הישראלית לסגנון הציור האמריקני המובהק שלה עומד בבסיסו של קומיקס מלא חיים, הסוחף את הקוראים לתוך הרפתקאות מסעירות ומציתות דמיון.

מיה גור מפליאה לצייר גיבורי־על כל־יכולים, אך מעדיפה ביצירתה המקורית להתמקד באנטי־גיבורים; דווקא אנשי השוליים הם שמעניינים אותה. ״גבורה,״ היא אומרת, ״היא האומץ להיות אינדיבידואל ולא חלק מהעדר״, ואכן, הגיבורים הראשיים בשתי סדרות הקומיקס שיצרה, פלאפלמן והסייר העשירי, צומחים דווקא מתוך כאב וכישלון ומאופיינים יותר מכול באנושיות, בטוב לב ובאומץ, ולא ביכולות גופניות אגדיות.

דורית מיה גור

היא מביאה לזירה המקומית טכניקות ותפישות השמורות לעולם הקומיקס האמריקני המקצועי. בעבודותיה יש ירידה רבה לפרטים ועיסוק מעמיק בגוף האדם ובדרכי פעולתו. לצד דיוקנאות ורישומי פנים רגישים, בולטות במיוחד סצנות הפעולה הקולנועיות שהיא בוראת. היא מקפידה על תכנון מדוקדק, על סצנות ארוכות ומפורטות של תנועה אותנטית, על שימוש רב בתמונות תקריב ועל התמקדות בזוויות מוקצנות וברגעי שיא של תנועה.

התערוכה מציגה טעימות מעולם הדימויים העשיר של מיה גור ומיכולותיה הווירטואוזיות להציג תנועה ופעולה במדיום הדו־ממדי, ומדגימה את השילוב שמציעה היוצרת בין ציורים אנרגטיים ומלאי תנועה לסיפורים רגישים עם גיבורים אנושיים ומעוררי הזדהות – שילוב המאפשר לקוראים לצלול לתוך חוויה מסעירה ומתגמלת. כמו כן התערוכה עוקבת אחר תהליכי העבודה על סדרות כגון פלאפלמן, שהייתה לאחת מסדרות הקומיקס הישראליות המצליחות ביותר, והסייר העשירי – סדרתה החדשה לצעירים.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס (רח׳ חיים וייצמן 61, חולון)
נעילה: 10.3.18

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden