כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

פייסבוק לייט

לייק או לייט? מובילת תחום העיצוב בפייסבוק ישראל רוצה לחבר את העולם לאינטרנט

״אחד הדברים שאני הכי אוהבת בעבודה שלי הוא היכולת שלנו לשנות את החיים של אנשים״; ״המשמעות והמורכבות של המוצר, כולל הביקורות שהוא מקבל, מראות כמה הוא מורכב ומשמעותי בחיים של אנשים״. עידית יניב, מובילת תחום העיצוב בפייסבוק ישראל, רואה ביכולת לגרום ליותר אנשים להגיד מזל טוב לחברים שלהם ביום הולדתם, חלק מהמומחיות של ״לעצב מתוך אמפתיה לאנשים שהם לא אתה״

בחודש אוקטובר 2013, שלוש שנים בסך הכול לאחר שסיימה את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, עידית יניב מצאה את עצמה בסיטואציה שהייתה יכולה להלחיץ גם מעצבים מנוסים ממנה: המעצבת הראשונה של פייסבוק מחוץ לארצות הברית. ״באותה תקופה עבדתי בסטארט־אפ בשם Onavo, וכשפייסבוק קנתה את החברה התחיל המסע המטורף: להקים את צוות העיצוב של פייסבוק בישראל. אני עדיין קצת המומה כשאני מסתכלת על זה מהצד. אני עובדת עם אנשים הרבה יותר חכמים ממני, שהערצתי את יכולות העיצוב שלהם״.

ארבע שנים לאחר מכן, מרכז הפיתוח של פייסבוק בתל אביב הוא אחד ממרכזי הפיתוח היחידים של החברה, ולצד המרכז בלונדון הוא היחיד שנמצא מחוץ לארצות הברית. שניים מהמוצרים העיקריים של פייסבוק שעליהם עובדים בו הוא אפליקציית פייסבוק לייט ואקספרס וויי־פיי (חלק מ־internet.org, יוזמה שפייסבוק היא חלק ממנה).

אקספרס ווי־פיי

אחד הדברים שאני הכי אוהבת בעבודה שלי הוא היכולת שלנו לשנות את החיים של אנשים דרך גישה לאינטרנט וגישה למידע. אחד מכל עשרה אנשים שמתחברים לאינטרנט יוצא מהעוני, הסיבות לכך ברורות

״כיום, פחות משני שליש מהעולם לא מחובר לאינטרנט״, מספרת יניב. ״הדבר הראשון שחשוב לנו הוא לעזור להם להתחבר לעולם, ובמקרה הזה זה לאינטרנט. דאטה היא דבר יקר ולסמארטפון לא תמיד יש גישה לרשת, כי האזור לא מרושת או שהרשת לא באיכות מספיק טובה. אנחנו מעצבים אפליקציה שדרכה אנשים יכולים לקנות דאטה ויכולים בצורה פשוטה לנהל את התקציב שלהם כדי שתישאר להם חבילת גלישה.

״אחד הדברים שאני הכי אוהבת בעבודה שלי הוא היכולת שלנו לשנות את החיים של אנשים דרך גישה לאינטרנט וגישה למידע. אחד מכל עשרה אנשים שמתחברים לאינטרנט יוצא מהעוני, הסיבות לכך ברורות״.

לעצב מתוך אמפתיה

יניב, בת 33, היא כיום מובילת תחום העיצוב בפייסבוק ישראל. לתפקיד, שבמסגרתו היא אחראית על צוות שמונה כעשרה מעצבים, הגיעה אחרי שעבדה בסטודיו לעיצוב ומיתוג ובסטארט־אפ שעסק בתחום המובייל בשם After Download. פרויקט הגמר שלה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל – באופן כמעט־נבואי – עסק בקשר בין ״ביג דאטה״ לדימויי גוף כפי שהם באים לידי ביטוי בעידן הדיגיטלי.

עידית יניב. צילום: הדר שחר

חלק ניכר מזמנה מוקדש לפייסבוק לייט, אפליקציית פייסבוק שמיועדת לשווקים מתפתחים כמו דרום אמריקה, אפריקה והודו (למרות שאפשר להשתמש בה גם בישראל). ״האתגר היה למצוא דרך לבנות מוצר שעובד בצורה פשוטה, במיוחד בשווקים מתפתחים שיש בהם יותר ניתוקים ברשת, של מכשירים זולים יותר, עם פחות זמן בטריה, פחות מקום על המכשיר לאפליקציה (היא שוקלת 1.5 מגה־בייט). זה אחד הפרויקטים הכי מרגשים בפייסבוק.

״האפליקציה גדלה בקצב מאוד מהיר, והגענו למעלה מ־200 מיליון משתמשים אחרי שנה. קצב הגדילה היה מאוד מהיר והסיבה לכך היא שיש צורך באפליקציה קלה ופשוטה, שטוענת כל מסך בנפרד, בלי פייסבוק לייב או פיצ׳רים אחרים שיכבידו עליה״.

למה שכולם לא ישתמשו בה?

״לגמרי. אני חושבת שכולם צריכים להוריד אותה, זה יעזור לנו לשפר אותה״, היא עונה בחיוך. ״אחת המטרות היא להבין איך מפשטים לא רק את הטכנולוגיה אלא גם את העיצוב. אחד ההבדלים העיקריים שהופכים אותה קלה הוא שרוב המידע נשאר בשרת: האפליקציה ממש קוראת לשרת וחוזרת עם מידע, והדבר הזה לוקח זמן. מעבר למהירות, השאלה היא איך התהליך נראה ומרגיש.

״לדוגמה, לפני ה׳פרוגרס בר׳ היה לנו ׳ספינר׳ עגול, והבנו שהוא מעצבן את המשתמשים. עשינו השוואה בין ספינרים, לפרוגרס בר, ובדקנו איך אנשים חווים את האפליקציה בשני המקרים, וההבדלים היו עצומים. ממש היה אפשר לראות איך כשיש פרוגרס בר פחות אנשים מבטלים פעולות. זה היה שינוי לכאורה נורא קטן, שגרם לאנשים לחוות אחרת את המוצר״.

מתוך תהליך העבודה על מסך ימי ההולדת בפייסבוק לייט

מסך ימי ההולדת של פייסבוק לייט, לפני (משמאל) ואחרי

אנחנו מפתחים מומחיות תוך כדי עבודה סביב הסוגיה מה זה לעצב מתוך אמפתיה לאנשים שהם לא אתה. מה זה אומר לעצב חווית אופליין למשתמש שחולק את אותו הטלפון עם שלושה או ארבעה חברי משפחה נוספים, להבין את הצרכים ואת הקשיים שלהם, ולמצוא בשבילם פתרונות

בנוסף, היא מספרת, בעבר מסך ימי ההולדת של האפליקציה היה רק גודל אחד של פונט, והאתגר היה להבין אין באמצעות גודל אחד אפשר ליצור היררכיה ולהציג את המידע בצורה נעימה ואינפורמטיבית, כדי שהמשתמשים יוכלו להבין מה יותר חשוב. מתמחה, שעבדה על פרויקט אחר, החליטה שהיא רוצה לשנות את מסך ימי ההולדת ויצרה מסך נקי ומעניין יותר. ״ממש לפני כמה חודשים הוצאנו גרסה עם שלושה גדלי פונטים… אלו מגבלות היסטוריות שעכשיו אנחנו פורצים.

״בגלל שהתחלנו לפתח מוצרים שפונים לשווקים מתפתחים, אנחנו מפתחים מומחיות תוך כדי עבודה סביב הסוגיה מה זה לעצב מתוך אמפתיה לאנשים שהם לא אתה. מה זה אומר לטוס להודו, לאפריקה או לפרו, לראות איך אנשים משתמשים בטלפון שלהם, להבין את הצרכים ואת הקשיים שלהם, ולמצוא בשבילם פתרונות. מתחיל להצטבר פה ידע שאנחנו חולקים כל הזמן עם עוד מעצבים בחברה.

״בסופו של דבר פייסבוק לייט היא פלטפורמה: אנחנו לא היחידים שעובדים עליה. אנחנו מעצבים ומפתחים אבל אם מחר יש מעצבים שרוצים לעצב מחדש את מסך הלוג־אין לאפליקציה, אנחנו יכולים להגיד להם מהמומחיות והניסיון שלנו מה עובד יותר טוב, מה זה אומר לעצב חווית אופליין למשתמש שחולק את אותו הטלפון עם שלושה או ארבעה חברי משפחה נוספים״.

עיצוב הוא עיצוב הוא עיצוב

יניב מספרת, שכשהייתה ילדה, אביה נתן לה במתנה ספר שדרכו הבינה שיש דבר כזה תקשורת חזותית. ״הייתה לי תובנה נאיבית שבעזרת עיצוב, אני – עם הכישורים הוויזואלים שלי – יכולה לשנות משהו בעולם. הדוגמה של ימי ההולדת היא כזו: אפשר היה לראות ממש תוך כמה ימים איך עולה מספר האנשים שמאחלים לחברים שלהם מזל טוב ליום ההולדת. זה לקחת את החזון המאוד נאיבי של לשנות את העולם ולעבוד בחברה שמאפשרת לך לעשות את זה, ושכל כך מעריכה עיצוב״.

ובכל זאת את חלק מתאגיד שזוכה להרבה ביקורת.

״כשעובדים בפייסבוק אני לא מרגישה שאני עובדת בקורפורייט. כל צוות מוצר עובד כצוות בפני עצמו, אני לא עובדת עם עוד אלפי אנשים כל יום, ואני עובדת עם אנשים שאני מאוד מעריכה״.

איפה את רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

״אין לי ספק שאני אמשיך לעבוד על מוצרים משמעותיים בחיים של אנשים, אני מאוד מתרגשת מהעתיד של פייסבוק, מאיך שאנחנו עוזרים לחבר את העולם לאינטרנט, אחד לשני. המשמעות והמורכבות של המוצר, כולל הביקורות שהוא מקבל, מראות כמה הוא מורכב ומשמעותי בחיים של אנשים״.

פייסבוק לייט

אני לא מרגישה שאני עובדת בקורפורייט. המשמעות והמורכבות של המוצר, כולל הביקורות שהוא מקבל, מראות כמה הוא מורכב ומשמעותי בחיים של אנשים

מה את יודעת היום על עיצוב שלא ידעת שסיימת את הלימודים?

״בלימודים הייתי במסלול אינטראקטיב וידעתי שאני אוהבת מיתוג, אבל שבע שנים לאחר מכן אני פחות חושבת על תחומים ומבינה שעיצוב הוא עיצוב הוא עיצוב. בשנים האחרונות אני עובדת עם אנשים מתחומים אחרים כמו מהנדסים או מנתחי מידע, ואנחנו חלק מצוות המוצר. אנחנו לא נותנים שירות, אנחנו חלק אינטגרלי מהניהול ומהפיתוח של המוצר ואחראים לקחת אותו מיליון צעדים קדימה. זה משהו שאני מנסה להעביר למעצבים שאני עובדת איתם, ואלה העובדים שאני מחפשת.

״יש לנו תכנית מתמחים שבה סטודנטים לעיצוב יכולים בקיץ בין שנה ג׳ ל־ד׳ לעבוד בפייסבוק במשך שלושה חודשים על מוצר או פרויקט. זו הזדמנות מטורפת. זה אחד הדברים שאנחנו עושים בכל העולם ולסטודנטים יש הזדמנות להשפיע על המוצר, זה לא פרויקט תיאורטי״.

ומה נשאר אותו דבר מאז הלימודים?

״אתה חייב להיות מדויק גם בדיגיטל, להבין טיפוגרפיה, צבע, טקסטורה, קומפוזיציה, לדעת לתת תחושה טקטילית גם למוצר דיגיטלי. כדי לתת תחושה לחוויה שקורית במסך אתה חייב שיהיו לך יסודות טובים של עיצוב, אתה לא יכול לזייף. הבסיס של מה זה עיצוב טוב, והיכולת לדבר על עיצוב, זה משהו שקיבלתי בלימודים.

״עד היום אני משתמשת בכלים שקיבלתי בביקורת עבודות בבצלאל. האנשים שלמדתי מהם עזרו לייצר את היצור השאפתני הזה שאני היום, ולהנחיל את הנאיביות שהיא לא באמת נאיביות: התכונה של לעשות כל יום את העבודה הלא זוהרת; ההבנה שמעצבים הם האנשים שיכולים להזיז ולשנות דברים בעולם. את זה אני לוקחת מהמרצים שלי בבצלאל״.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden