כל מה שחשוב ויפה
אירית חיון ותמר ברניצקי בהשקת הקולקציה (צילומים: יח״ץ)

דפי תמר: תמונות טקסטיל על הקירות

קשר ראשוני שנוצר דרך אינסטגרם, התגבש לשיתוף פעולה בין אמנית הטקסטיל תמר ברניצקי לגלריה 1of135 שממנו נולדה ״שפת הים״ - סדרת עבודות ייחודיות בהשראת הים והחוף, המרחיבה את הגדרות העבודה של שני הצדדים

שיתוף פעולה בין אמנית הטקסטיל תמר ברניצקי לגלריה 1of135 מרחיב את הפעילות של שני הצדדים. הגלריה שהקימו טל עידו ואירית חיון לפני כשלוש שנים, לצד הסטודיו של חיון לעיצוב ומיתוג, מציעה עבודות הדפס במהדורה מוגבלת, של אמנים ומעצבים. עיקר פעילותה במכירה באינטרנט ושם המותג ״1 מ־135״ מעיד על גודלה המקסימלי של כל סדרת עבודות: עד 135 עותקים. אולם כעת היא יוצאת להרפתקה חדשה, ומשתפת פעולה על מעצבים נבחרים ליצירת סדרות של עבודות יחידות, One of a kind.

הסדרה של ברניצקי, שהושקה לאחרונה, היא פרי פיתוח משותף של קולקציית קפסולה בשם ״שפת הים״, ובה עבודות נייר וטקסטיל שנוצרו בהשראת סדרת צילומים של ברניצקי, המתעדת את הים בכל עונות השנה (תוך כדי ריצה על החוף). ברניצקי היא מעצבת ואמנית טקסטיל, בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר והתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. בשנים האחרונות היא חוקרת את תכונות הבד, מפתחת טכניקות הדפס שונות וכמו שהיא מכנה זאת: ״ממציאה את פני השטח מחדש״. בשנה האחרונה הציגה ביריד צבע טרי ובתערוכת הנייר ״מצבי קיצון״ במוזיאון ארץ ישראל.

בשיחה עם פורטפוליו לפני מספר שנים כבר עלה הזיהוי של עבודותיה כיצירות אמנות שיכולות להיות תלויות על הקיר. ברניצקי אמרה אז: ״אחת התגובות הראשונות מלקוחה שקנתה ממני צעיף בסיום הלימודים היתה, שהיא לא יודעת אם לתלות אותו על הקיר או ללבוש אותו על הצוואר. אני מניחה שהגבול הדק הזה הוא מה שהופך את המוצרים המסחריים לכה ייחודיים״.

״כתבתי לעצמי את רצף הפעולות שעשיתי בכל עבודה, כדי לחזור עליהן – כמו מתכון. אבל כל ׳עוגה׳ היא אחת ויחידה וזה בסדר, כי עבודות מסוג זה מיועדות ללקוחות שמבינים את המהות של יצירה ידנית ויחידנית״

סדרת העבודות ״שפת הים״ מרחיבה את הסגנון המוכר שלה, ומציעה פרשנות חדשה לעבודה בטקסטיל ובהדפס. בכל אחת מהעבודות היא משלבת בד ונייר עם מרקמים ייחודיים, שנוצרו בטכניקות מעורבות של ציור, תפירה, פרימה, צריבות כימיות, צביעה, קריעה והדפסת משי. בעבודות משולבים חוטי זהב מארון הבגדים של סבתה משנות ה־50; דפים ישנים מספרי מתכונים ומפות אטלס, שנתפרו ועובדו כך שהטקסט הפך לטקסטורה.

״את אירית וטל פגשתי דרך אינסטגרם״, מספרת ברניצקי. ״התחלנו בריינסטורמינג במטרה לייצר סדרה ייחודית אבל נגישה לקהל הרחב. זה היה עבורי תהליך מעניין ביוחד כי בדרך כלל בתהליך העבודה שלי אני מאוד ספונטנית – אין סקיצות וסמפלים, אני מסתכלת על הבדים ורואה מה הם רוצים להיות״.

ומה שונה הפעם?

״אירית רצתה עבודות שניתן לחזור עליהן, אז כתבתי לעצמי את רצף הפעולות שעשיתי בכל עבודה כדי לשחזר, וניסיתי לחזור עליהן כמו כשעובדים לפי מתכון. זה גם התאים לחומרי הגלם שאני משלבת בעבודה. אבל כל ׳עוגה׳ היא אחת ויחידה וזה בסדר, כי עבודות מסוג זה מראש מיועדות ללקוחות שמבינים את המהות של יצירה ידנית ויחידנית״.

ברניצקי הקימה את הסטודיו שלה לפני שמונה שנים, והיא מספקת טקסטיל ייחודי למעצבי אופנה ורהיטים, לצד קו מצומצם של מוצרים עצמאיים משלה, שנמכרים בעיקר בחנויות מוזיאונים.

את מצליחה כנגד כל הסיכויים, בשוק שבו תעשיית הטקסטיל גוועה ותחום האופנה נאבק על נשמת אפו.

״אני עובדת בתחום של קראפט עכשווי. כבר בזמן הלימודים בשנקר שמעתי ממרצים שלי שאין מה לעשות עם טקסטיל בארץ. ובכל זאת – לקוחה ראשונה פנתה אליי עוד לפני שהקמתי את הסטודיו – מעצבת תעשייתית שעובדת במילאנו, שרצתה ריפוד בעיצוב מיוחד. במשך השנים עבדתי עם קום איל פו וביקלה, עם חנויות מוזיאונים ועם אדריכלים ומעצבים שיוצרים קולקציות לעיצוב פנים״.

חיון: ״הרעיון היה לספק לאנשים יצירות
שלא יראו בכל בית ובטח לא אצל
השכן. לקחנו משהו טכני, הסדרה המוגבלת, והפכנו אותו לקונספט״

אירית חיון וטל עידו, גלריית 1of135. צילום: תמי בר שי

אירית חיון למדה עיצוב גרפי (תקשורת חזותית) בוויצו חיפה, והקימה את חברת המיתוג והעיצוב שלה לפני 18 שנה. את 1 מ־135 הקימו היא ובעלה־שותפה טל, כשחיפשו עניין חדש וזיהו את קסם השיווק האינטרנטי. ״כשהתחלתי לטפל בבית הפרטי שלי הבנתי שלא מתאים לי להוציא סכומי עתק על אמנות. אני משתנה והטעם דינמי. חיפשתי משהו יותר נגיש״, היא מסבירה.

מרבית היצירות בגלריה הן על התפר שבין אמנות דקורטיבית ועיצוב. כיום יש בהיצע שלה למעלה מ־800 יצירות במגוון סגנונות וטכניקות – איור, צילום, עיצוב גרפי – של אמנים שונים, ביניהם jewboy (ירון שין), טל פז פרידמן, Meirco, גלית דויטש, מירב שחם, תמי בר שי אהוד רז ועוד – כולם ישראלים.

״הרעיון היה לספק לאנשים יצירות שלא יראו בכל בית ובטח לא אצל השכן. היתרון של האינטרנט הוא שאפשר להגיע לכל קצות העולם. לקחנו משהו טכני – הסדרה המוגבלת – והפכנו אותו לקונספט. טל ישב והכין רשימה של 135 מדינות שאליהן ניתן לשלוח מישראל ללא קושי – וכך הוחלט על גודל הסדרה. החלום שלי הוא שיהיה אחד בכל מדינה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden