כל מה שחשוב ויפה
גיא קניגשטיין, חרושת של זהב באירוע הפתיחה של שבוע העיצוב ירושלים

שבוע העיצוב ירושלים 2018 // על שימור ושמרנות

פורטפוליו Promotion: חדשני ורדיקלי או מקבע דפוסים מוכרים? מבט לעבר או מבט לעתיד? ענת ספרן, המנהלת האמנותית, וחן גזית, המנהלת הכללית, על שבוע העיצוב ירושלים שייפתח בשבוע הבא

כ־40 אירועים, תערוכות ופרויקטים מקומיים ובין־לאומיים ייערכו בשבוע העיצוב ירושלים 2018, שייפתח בשבוע הבא תחת הכותרת ״שמורה״. בעידן שבו פריצות דרך טכנולוגיות ותמורות גיאו־פוליטיות קורות על בסיס יום־יומי ובאופן שגובר על כל דמיון, גוברת המשיכה אל העבר, כעוגן להיאחז בו בתקופות סוערות. אולם העבר תמיד משתנה כשהוא מועתק אל ההווה, וההיאחזות בו משפיעה באופן בלתי נמנע על העתיד. שימור ושמרנות הם הכלים שלנו להיאחז בעבר.

כיצד אפשר לפרק מונחים אלו כדי לשאול מחדש שאלות על העתיד? אילו טכניקות חבויות בבסיסן, כיצד הן זולגות מעבר למשמעויות הצפויות המשויכות אליהן? ואיך פועל העיצוב בתפר שבין עבר לעתיד – כפורץ דרך או דווקא כמקבע מוסכמות? שבוע העיצוב יעסוק השנה בשאלות של שימור ושמרנות ובמערכת היחסים בין העבר לעתיד דרך ההווה – במובניו החברתיים, האנושיים, הטכנולוגיים והתרבותיים, ובכוחו של העיצוב לשחק בתוכם.

Yuval:

הי חן, הי ענת. מה קורה? כמה אתן מתרגשות?

Chen:

מתרגשות מאוד!

Yuval:

אני יכול להבין… וחן, אני מניח שאת מתרגשת במיוחד מאחר וזה שבוע העיצוב הראשון שאת מנהלת

Chen:

נכון, זה שבוע העיצוב הראשון שלי, את שבוע העיצוב הקודם ראיתי רק כצופה מהצד וזה מרגש פי כמה לראות את הדברים נוצרים, ושיש לך יד בדבר

Anat:

ואני אגיד שגם בשנה השלישית ההתרגשות לא פוחתת

Yuval:

מגניב! זה באמת מרגש לראות איך הדבר הזה צומח וגדל משנה לשנה, ואולי נתחיל בזה: מה חדש השנה ומה ממשיך מהשנה שעברה? 

Anat:

קודם כל יש תמה שנתית חדשה כמובן – השמורה. השנה אנחנו עוסקים בנושא שימור ושמרנות שכחלק מהתכניות מהשנה שעברה ממשיכות: תכנית הצוותים הבין־לאומית, התערוכה ההיסטורית, תכנית העסקים, זירות העיצוב… ובנוסף יש עוד הרבה אירועים ותערוכות חדשות

Chen:

מה שמעניין הוא שהבנו שכל שנה אנחנו מחפשים לוקיישן מסקרן ומיוחד לחשוף לקהל, והשנה החלל שייחשף הוא מקומות בבית הנסן שלראשונה יפתחו למבקרים

Anat:

ובנוסף אנחנו שוב במרכזת בזק ובתאטרון ירושלים

Yuval:

מאיפה הגיעה התמה של השמורה? איך מחליטים על כזה דבר?

Anat:

טל ארז, האוצר הראשי של שבוע העיצוב, ואני, מנסים לאתר נושאים שמצד אחד רלבנטיים למקום שבו אנו חיים – לישראל בכלל ולירושלים בפרט – אך יחד עם זאת כאלה שהפכו להיות אקטואליים גם בעולם. הפעם רצינו להתיחס לתופעה גולבלית שקשורה לפחד שלנו מהעתיד. השינויים המהירים הן בזירה הגיאו־פוליטית והן בזירה הטכנולוגית גורמים לאי ודאות גדולה ביחס לעתיד ולכן עולות תנועות שמרניות

Sophie De Oliveira Barata, The Alternative Limb Project

ענת ספרן. צילום: דור קדמי

ענת ספרן: שאלות לגבי שימור – מה אנחנו רוצים לשמור לעתיד ומה נשאר בחוץ – הופכות להיות רלבנטיות מתמיד. רצינו לבחון מה המקום של עיצוב בתהליך הזה, האם הוא חדשני ורדיקלי או שמא דווקא מקבע דפוסים מוכרים וקבועים

הצורך לחפש עוגנים בעבר, לחזור למוכר ולבטוח מתחזק. שאלות לגבי שימור – מה אנחנו רוצים לשמור לעתיד ומה נשאר בחוץ – הופכות להיות רלבנטיות מתמיד. רצינו לבחון מה המקום של עיצוב בתוך התהליך הזה, האם הוא באמת חדשני ורדיקלי או שמא דווקא מקבע דפוסים מוכרים וקבועים

Yuval:

חן, אני מניח שכשעלה נושא השימור, הוא התאים לבית הנסן כמו כפפה ליד

Chen:

ממש ככה, וזה לא במקרה. שבוע העיצוב נולד בבית הנסן והוא האירוע המרכזי שלו. מי שלא מכיר, בית הנסן הוא מבנה לשימור מחמיר וקשה מאוד לקיים מרכז לעיצוב וטכנולוגיה בתוך חלל כל כך שברירי ועתיק ועם זאת מהווה בית וגלריה למעצבות ומעצבים המייצרים תוכן באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. זה גם הסיפור של שבוע העיצוב השנה, המתח בין מבט לעבר ומבט לעתיד והשילוב המורכב והעדין ביניהם

Yuval:

אז בואו תתנו כל אחת דוגמאות לשני פרויקטים, שיתופי פעולה או אירועים שיקרו השנה ושאתן מצפות להם במיוחד

Anat:

וואוו, שאלה קשה, יש כ־40 פרויקטים המערבים כ־100 מעצבים… קשה לבחור. אבל אם חייבים אז אציין את התערוכה המרכזית העוסקת בשימור הקיום האנושי. היא מבוססת על עבודות של מעצבים מהארץ ומהעולם ובמרכזה חמשת הפרויקטים החדשים של הצוותים הבין־לאומיים – זוגות של מעצבים ישראלים ובין־לאומיים שעבדו כל אחד על תת נושא אחר בתערוכה: התודעה, הגוף, אנחנו, הקולקטיב ו־״הכל״.

לדוגמה, אליאור קרמני וג׳ואנה פיקלבאוור מדמיינים את היום שבו התודעה שלנו התנתקה מהגוף ומתקיימת כישות דיגיטלית, ובסדרה של מכונות רובוטיות ומסכים מנסים לדמיין מהם הדברים שאליהם תתגעגע התודעה הזאת יותר מכל (ספוילר: למגע, לטעם, לתחושה של רוח על העור…). 

והדוגמה השניה היא הפרויקט של ג׳ון סתם – מעצב קנדי שחי באמסטרדם ומייצר מיצב חדש העוסק בנושא ״זמן״. הוא מתבסס על רעיון ה־״commonplace book״, מעין ספר סקיצות אישי שבו אוספים רשמים ורישומים שונים. בתערוכה יוזמנו המבקרים לייצר ספר אישי שכזה – הם ימצאו בחלל שמונה שולחנות העוסקים כל אחד בסוגיה אחרת של זמן, יניחו את המחברת הריקה על השולחן, וזרוע רובוטית תאייר ותרשום בעבורם תגובות שונות לנושא. כך, כל מבקר יוכל ליצור לעצמו מחברת אישית ושונה עם אסופה של מחשבות

ג׳ון סתם, פרויקט זמן. צילום: Ilco Kemmere

קולקטיב אנייה, זירת הגן

Chen:

הדבר הראשון שחשבתי עליו, כמי שכמעט חיה בבית הנסן, הוא הפרויקטים שהם site specific להנסן, שמאוד מרגשים אותי: לראות איך המרחב מהווה השראה למעצבים ועד כמה עיצוב יכול לבטא חזק את את הסיפור של המקום אז והיום. הפרויקטים האלו נקראים בשם כולל ״מראות״ ולוקחים בהם חלק מעצבים מהארץ ומחו״ל.

אחת העבודות המיוחדות היא עבודה של ממו אקטן, יוצר טורקי שאימן רשת נוירונים לראות רק גלי ים וכך כל מה שהיא רואה יתרגם למראות של גלים. היא רואה רק את מה שהיא מכירה, קצת כמונו. עבודה נוספת בפרויקט הזה היא של המעצבים אורי בן צבי ועמרי פישר, המייצרים התערבות בתערוכה ההיסטורית הקבועה של הנסן ויוצרים תמונת מראה של הרהיטים ותפקידם בטכנולוגיות חדשות. 

הדוגמה השנייה זירת הגן העוסקת בשימור וסביבה: קולקטיב אניה השתלט על הגינה ההיסטורית של בית הנסן והזמין מעצבים שונים להתערב בטראסות שחולקו לארבעה ״שדות״ – הבית, הגן, הכרם והפרא. בכל שדה מוקמה תגובה עיצובית אחרת וחויה שונה של אדם וטבע

Yuval:

הגענו אם כך לשלב השאלה המכשילה: זה נשמע סופר מעניין, אבל אני מניח שאתם לא פונים רק לקהל של מעצבים. מהניסיון שלכם בכלל ומשבועות עיצוב קודמים, מה מושך את הקהל הרחב ומה מעניין אותו? עד כמה זה שיקול מבחינה אוצרותית? ואיך הקהל מגיב לדבר הזה שנקרא שבוע העיצוב?

Anat:

לא שאלה מכשילה אך בהחלט חשובה. קודם כל חשוב להדגיש ששבוע העיצוב פונה לכל הקהלים – גם לקהל מאוד מקצועי וגם לקהל רחב, לילדים ולמשפחות, ואנחנו בהחלט חושבים על זה בבחירות שלנו. אנחנו מאמינים שבתכניה העשירה של שבוע העיצוב, הן של התערוכות והן של האירועים, כל אחד ימצא מקום שאליו הוא מתחבר יותר.

חשוב לזכור שאנחנו עוסקים בעיצוב – דיסציפלינה המחוברת לכולם ונוכחת בכל אספקט בחיינו, אולי יותר מכל דיסציפלינה אחרת. השנה, כמו בשנה שעברה, פרויקטים רבים משתפים את הקהל והופכים אותו לחלק אינטגרלי מהעבודות כך שבניגוד לתערוכות מוזיאליות כאן בהרבה מהמקומות מותר לגעת, להגיב ולהשתתף

Chen:

אני בכלל לא מגיעה מעולם העיצוב והתאהבתי בתחום הזה בזכות שבוע העיצוב. כשמגיעים מבחוץ מבינים עד כמה ההשפעה של עיצוב מרכזית באופן שבו אנחנו פועלים וחושבים, גם כשנדמה לנו שהבחירות שלנו נטולות הכוונה חיצונית. תרצה או לא אתה לא יכולה להתעלם מהמקום שעיצוב תופס בחיים של אנשים. שבוע העיצוב מביא את הסוגיות האלו אל הקהל הרחב תוך שמירה על רמה גבוהה. הקהל הוא מכל הסוגים בלי התפשרות על מקצועיות וזה הרבה בזכות הצוות האמנותי שלנו

Yuval:

והקהילה המקצועית? איך אתן רואות את שבוע העיצוב תורם לה, מקדם אותה?

Anat:

אנחנו רואים בשבוע העיצוב פלטפורמה ליצירה של פרויקטים חדשים, כזאת שנותנת הזדמנות למעצבים ישראלים ליצור עבודות שאינן מסחריות, בתקציבים הולמים ובחשיפה מקסימלית. חשוב לנו שכל מעצב הלוקח חלק באירועי השבוע יקבל שכר לעבודתו, ולא פחות חשוב חופש אמנותי ליצור עיצוב מעורר מחשבה, ביקורתי, חוקר ולא מסחרי. לצערנו יש מעט מאוד הזדמנויות כאלה בארץ היום והחשיפה של העיצוב הישראלי די מוגבלת. 

מעבר לזה השבוע מייצר מוקד לשיח ומפגש של כל הגורמים בקהילת העיצוב וכן חשיפתם לעולם. מעבר לשיתופי הפעולה עם מעצבים בין־לאומיים אנחנו מארחים כמה משלחות של עיתונאים, אוצרים ומובילי דעה מהעולם, בשיתוף פעולה עם משרד החוץ ועם ארגון vibe israel 

ארוחת מלחים באירוע פתיחה. צילום: יערה בר

חן גזית. צילום: מידן אלקובי

חן גזית: הקהל המקצועי מקבל הרבה משאבים בירושלים. יש פה תמיכה אדירה ביוצרים ומושקעים הרבה משאבים כדי לקדם עיצוב מקומי.‎ שבוע העיצוב הוא דוגמה מובהקת לכך

Chen:

הקהל המקצועי מקבל הרבה משאבים בירושלים. אני יודעת שזה מפתיע אנשים כי ירושלים מצטיירת כעיר מאוד שמרנית, ובמובנים מסוימים היא אכן כזו, אבל יש פה תמיכה אדירה מהרשות ביוצרים ומושקעים הרבה משאבים כדי לקדם עיצוב מקומי.‎ שבוע העיצוב הוא דוגמה מובהקת לכך שהקהל המקצועי הוא דבר מרכזי בעיר וחשוב להשקיע בו. הוא זה שימשוך אחריו קהל סמי־מקצועי ואת הציבור הרחב

Yuval:

תגידי רגע מי בכלל עומד מאחורי כל הדבר הזה ומי ממן את שבוע העיצוב?‎

Chen:

השותפים לפרויקט הענק הזה הם רבים גם בארץ וגם בחו״ל. חשוב לציין כי שבוע העיצוב הוא האירוע השנתי של בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, והוא בשום צורה לא אירוע מסחרי. כל האירועים פתוחים לציבור ללא עלות. האירוע מתקיים בהובלת משרד ירושלים ומורשת וביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים

Yuval:

יפה. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?‎

Anat:

שערב הפתיחה ב־7.6 הולך להיות מרתק עם הרבה אירועים ומיצגים שיתחילו בשעה 19:30, לדוגמה מיצג הכולל 15 טון מלח בגינת הנסן של מיכל אביתר וכרמל בר, מיצג בלוני הליום של גיא קוניגשטיין, הופעת מוסיקה סודית, ועוד… וגם במהלך השבוע מתוכננת סדרה של אירועים משתנים מדי יום, אז ממש שווה לפנות זמן ולהגיע לירושלים כמה שיותר

Chen:

חשוב לציין ששבוע העיצוב הוא השיא של פעילות שמתקיימת לאורך כל השנה בהנסן ואנחנו לא מפסיקות לחפש שיתופי פעולה מקומיים ובין־לאומיים

Yuval:

יפה. ניפגש בשבוע הבא!‎

מרב פרץ מתוך אירוע הפתיחה

אליאור קרמני וג׳ואנה פיקלבאוור

גיא קניגשטיין, חרושת של זהב באירוע הפתיחה של שבוע העיצוב ירושלים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden