כל מה שחשוב ויפה
קרן בר גיל, מדיה מעורבת. צילומים: הילה מרסל קוק

המתכונים לחיים וליצירה של קרן בר גיל

מרקי סלק, דלעת וכרובית הפכו לקומפוזיציה של רותקו; ״ורסצ׳ה אל דנטה״ היא מנה דרמטית וחגיגית בצבעי זהב, אדום ושחור‎ נועזים. קרן בר גיל ממשיכה לשלב בספר ״מדיה מעורבת״ בין אמנות, אוכל והחיים עצמם

Yuval:

הי קרן, בוקר טוב. מה שלומך?

Keren:

בוקר אור. שלומי מצויין

Yuval:

מגניב. קודם כל אני מאוד אוהב את השם, מדיה מעורבת. מתי הוא נקבע כשם הסופי? היו לו מתחרים?

Keren:

לא היו לו מתחרים. מהרגע שהתחלתי לחשוב על הספר באופן קונקרטי, ולפני שאפילו אספתי את אנשי הצוות ידעתי שהשם יהיה מדיה מעורבת. אמנם לקחתי בחשבון שהרבה לא יבינו את הקשר של השם לאמנות (שמן על בד, אקריל על נייר, מדיה מעורבת) אבל החלטתי ללכת על זה

קרן בר גיל. צילום: עדי אורני

Yuval:

כשהתחלת לחשוב על הספר באופן קונקרטי, מה היה לך בראש? למה ספר? ואולי תוסיפי גם כמה מילים על החיבור שלך לאוכל ולאמנות

Keren:

החיבור שלי לאוכל ולאמנות הוא ותיק וממושך ומגיע מכמה כיוונים. התחלתי לחשוב על החיבור ביניהם כשהכרתי את השוקולטיירית ננסי פומגרין והוזמנתי למסיבת השוקולד שלה. עקבתי אחרי היצירה שלה – ההשקעה, הטוטליות, התכנון, יצירת הקונספט והשימוש בחומרים – וחשבתי לעצמי שהיא אמנית. אחר כך במשך שנה הרכבתי רשימה של שפים ו״פודיז״, שמעשה יצירת האוכל בעבורם הוא כמו תהליך יצירת האמנות, ומצד שני של אמנים שגוף העבודה שלהם עוסק באוכל – ויש כל כך הרבה. האוכל כל כך נוכח בחיים שלנו. גם בחיינו הרגשיים

Yuval:

איך המשכת משם? אני שואל כי הספר הוא לא בדיוק ספר בישול וגם לא ספר אמנות רגיל, ואני לא מציין את זה לשלילה. אפשר להגיד שקשה להכניס אותו למגירה אחת

Keren:

אחרי שחשבתי על החיבור בין אוכל ואמנות יצרתי ערבי אוכל שמפגישים בין אמנים לשפים; אחרי הערב השני שהיה מאוד מוצלח, החלטתי שאני אאגד את כל המפגשים המרתקים האלה לספר שיושק בערב אמנות ואוכל. בחרתי לאגד את החומרים שנאספו לספר כי אני חובבת ספרי בישול וממשיכה לקנות אותם, אף שאני נעזרת הרבה באינטרנט. יש משהו כיפי בפתיחת ספר בישול, ורציתי שהספר הזה יתעתע ויתחפש לספר בישול בשניה הראשונה, עד שהקוראים יבינו שהמתכונים הם מתכונים ליצירה באופן כללי

Yuval:

הייתי אומר אפילו מתכונים לחיים

Keren:

לגמרי. מתכונים לחיים

החיבור שלי לאוכל ולאמנות הוא ותיק וממושך ומגיע מכמה כיוונים. במשך שנה הרכבתי רשימה של שפים ו״פודיז״, שמעשה יצירת האוכל בעבורם הוא כמו תהליך יצירת האמנות, ומצד שני של אמנים שגוף העבודה שלהם עוסק באוכל – ויש כל כך הרבה. האוכל כל כך נוכח בחיים שלנו. גם בחיינו הרגשיים

Yuval:

אז יש חיבור ויש חזון, ועכשיו צריך לפנות לאנשים שישתפו פעולה. אני מניח שחלק ממי שפנית אליהם לא ממש הבינו מה את רוצה…

Keren:

נכון. לחלק מאלה שלא מכירים אותי מקרב השפים לא היה ברור לגמרי מה החזון שלי, ובהתחלה היה קשה להסביר. אבל חלקם (כאלה שאולי ראו דבר או שניים בפייסבוק), כמו ניר צוק, נענו מייד, ועם חלקם נפגשנו ודיברנו. מי שמאוד עזרה לי בפרויקט היא הילה נבו, עורכת התוכן של הספר. היא פנתה להרבה שפים והצליחה בשיחה די קצרה לאתגר אותם להשתתף – כמו, לדוגמה, מוטי טיטמן ממלגו ומלבר ואוראל קמחי מפופינה. הדיאלוג איתם יצר גם חברות וביקורים תכופים במסעדות שלהם. חנוך שכטר מבאנה, שאין לו קשר עמוק לאמנות, לא הבין בהתחלה מה אני רוצה ממנו. אבל זוגתו נעה מכירה אותי, והחלום שלה היה להגיע לערב אמנות ואוכל, אז היא דאגה להסביר לו…

Yuval:

איך התבצע התהליך? מה היה הבריף לאמנים ולשפים?

Keren:

עם האמנים זה היה קל כי פשוט בחרנו מגוף העבודה שלהם את הדימויים הכי מזוקקים לנושא. עם השפים הבריף היה הכנת מנה שנקודת המוצא שלה היא יצירת אמנות ספציפית או אמן אהוב; שיבינו שלא מדובר בצילחות יפה, אלא בחיבור עמוק בין היצירה לתוצאה האכילה

Yuval:

בואי תני כמה דוגמאות

Keren:

חנוך שכטר, לדוגמה, הסביר שבעבר הוא בישל עדרים וכעת עבר לבשל את שדות המרעה של העדרים. לכן הוא חיבר את השדה לשדות הצבע של רותקו. הבישול שלו הוא מאוד עונתי; הוא הכין מרקים שכל אחד מהם היה בצבע שונה ומאוד מוגדר – מרק סלק סגול, מרק דלעת כתום ומרק כרובית לבן – ופשוט צייר עם המרקים קומפוזיציה של רותקו. ניר צוק מאוד אוהב את ורסצ׳ה ואת התעוזה שלו. בעקבות זאת המנה שלו הייתה מאוד דרמטית, חגיגית ומלאת צבעים נועזים – זהב, אדום ושחור‎

חנוך שכטר

ניר צוק

Yuval:

מה לגבי האמנות שבחרת?‎

Keren:

התחלתי מאיתמר גלבוע שאני עובדת איתו כמה שנים, ושבשנת 2009 החליט לרשום כל מה שהוא אוכל במשך שנה שלמה בלי להחסיר גרגר מלח. אחר כך הוא יצק את כל מה שהוא אכל – 8,000 פריטים – ובנה סופרמרקט שהכיל אותם. ‎עקבתי גם אחרי נלי הורביץ שכל יום מצלמת את קופסת האוכל שהיא מכינה לבת שלה לבית הספר, וההצטברות של הקופסאות האלה הופכת את הצילום היומיומי ליצירה קוהרנטית ומרגשת‎.

יש עוד הרבה אמנים שהאוכל נוכח אצלם – לפעמים כשחקן ראשי ולפעמים כשחקן משנה. לדוגמה, אוהד מטלון שהוא צלם יחסית חמור סבר בעבודותיו, השתמש בירקות כדי ליצור קומפוזיציות פיסוליות סוריאליסטיות מצד אחד ועם הרבה הומור מצד שני‎

Yuval:

איפה בסופו של דבר את ממקמת את הספר כחלק מהעשייה הכוללת שלך בתחום האמנות? אני שואל כי יש בו מנעד שנע מארוחות ותערוכות ביתיות ועד פרויקטים בגלריות ובמוזיאונים נחשבים. זה פרויקט צד? זה חלק ממהות היצירה שלך? ‎

Keren:

זה לגמרי חלק מהמהות. שלוש שנים עסקתי בפרויקט הזה, והספר הוא סיכום שלו. חלק מהאג׳נדה שלי בהצגת אמנות מוזיאלית בבית הוא לשבור את היחס הפטישסטי בין הצופה לבין יצירת האמנות הקדושה, וגם הספר עושה את זה. הספר מאפשר לכל קורא להיכנס לעובי הקורה של יצירת אמנות באופן שונה, כיפי, מצחיק ומרגש. ניסיתי לפתוח פתח לחלק המסתורי והלא מובן באמנות ‎בלי טקסטים כבדים וארוכים שאף אחד לא קורא 

Yuval:

מעניין. לא חשבתי על זה ככה: על פתיחת פתח לחלק המסתורי והלא מובן‎ של האמנות

רונית ברנגה

מרילו לוין

Keren:

אני לא יודעת אם שמת לב בספר לחלק של זמן ההכנה. הוא מאוד חשוב לי. כשמכינים אוכל זמן ההכנה מובן מאליו, אבל גם בהכנת יצירת אמנות זמן ההכנה הוא קריטי, והוא נע בספר בין צ׳יק צ׳ק לחיים שלמים‎. זה אחד האלמנטים שמחברים בעיני בין הכנת אוכל להכנת יצירה‎

Yuval:

לגמרי שמתי לב. בדיוק לזה התכוונתי כשאמרתי מקודם מתכונים לחיים‎.
מה הלאה? את יכולה לספר על מה את עובדת היום? מה הפרויקטים העתידיים?‎

Keren:

כרגע אני בחופש אחרי שנה מאוד עמוסה ואינטנסיבית. בשנה הבאה אני מתכננת לאצור תערוכת יחיד לנעמי מנדל וללטיסיה בולו – שתי אמניות שמציגות בספר. אבל העבודות החדשות שאעסוק בהן לא קשורות בכלל לאוכל‎. באופן עקרוני, אחרי החגים אראה אינטואיטיבית מה הדבר הבא ש״יקרא״ לי‎

Yuval:

יפה. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?‎

Keren:

כן. בחרתי לא להכניס את הספר לרשתות הגדולות, כי על כל מכירה שם אקבל פחות ממה שעלה לי להדפיס את הספר. לכן הוצאתי אותו לאור לבד ובאופן עצמאי, וכעת הספר נמכר בחנויות הספרים הבוטיקיות כמו ״סיפור פשוט״ ו״מגדלור״, או דרך פנייה ישירה לאי־מייל שלי

סיון שטרנבך

אורלי פלאי־ברונשטיין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden