כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

יעל שינקר ועדי ברק // 365 מעלות

יעל שינקר (ראשת מחלקת אינפוגרפיקה בכלכליסט) ועדי ברק (עורכת וכתבת בכלכליסט) מספרות על 365 מעלות, פרויקט האינפוגרפיקה שהן מפרסמות בפייסבוק ובאינסטגרם ועוסק בחיים עצמם

הרבה אנשים עלולים להרגיש מאויימים מהמילה אינפוגרפיקה, והם גם לא יודעים בדיוק מה משמעותה. אבל כדי להבין באופן ברור מהו הפרויקט שלנו – 365 מעלות – כדאי קודם כל לדעת שאינפוגרפיקה היא פשוט אמצעי גרפי להעברת אינפורמציה. אנחנו מנהלות את הפרויקט בצמד, כל אחת מאיתנו מביאה את עולמה המקצועי והכישרון בתחומה: יעל שינקר, מרצה לאינפוגרפיקה במכללה למינהל וראשת מחלקת אינפוגרפיקה בכלכליסט; ועדי ברק, עורכת וכתבת בכלכליסט. יחד אנחנו יוצרות אינפוגרפיקה אחת בכל יום, ומפרסמות אותה בפייסבוק ובאינסטגרם. 

בעיתון, האינפוגרפיקה היא כלי שימושי להעברת מידע מהיר לקוראים מבלי להתעכב על ״האותיות הקטנות״. כדי לייצר אינפוגרפיקה דרושות עורכת ומעצבת אינפוגרפיקה. העורכת מספקת את המידע, מוודאה את אמינותו ואת מידת ההתאמה שלו מבחינת אג׳נדה, או קו מנחה. תפקיד המעצבת הוא לדעת מהי הדרך ההולמת ביותר לייצוג גרפי של הנתונים, במטרה להבליט את המסר העיקרי. זה יכול להיות לדוגמה פאי מחולק לנתחים או גרף על מערכת צירים.

ב־365 מעלות עדי היא העורכת ויעל היא המעצבת, למרות שהרבה פעמים אנחנו מייעצות אחת לשנייה. עדי אמונה על הבאת האינפורמציה, שהיא לרוב נתונים השוואתיים מעולם תוכן מסוים. התיאור הזה הוא דרך אחרת לומר שהמידע הגולמי שאיתו אנחנו עובדות הוא מספרים. את המספרים האלה יעל לוקחת והופכת לידידותיים יותר, כלומר קלים יותר להבנה, על ידי הפיכתם לחלק מאיור, שנותן לקוראים ממד נוסף – גרפי – להפנמת המידע. 

למה התחלנו את הפרויקט? אומרים שלאנשים היום יש פחות זמן מבעבר, או לכל הפחות, פחות סבלנות להתעמק בדברים. לא בדקנו את זה מחקרית, אבל מניתוח זריז של החברים, המשפחה, הקולגות בעבודה וכל היתר – נראה שזה די נכון. התוצאה היא שאנשים צורכים פחות תוכן טקסטואלי ארוך ומורכב, ויותר תוכן ויזואלי פשוט וקליט. לא בטוח שזה פחות טוב, אבל זה בהחלט מצמצם את כמות המידע הזמין שאנשים נחשפים אליו. וזה, בעינינו, חבל.

לכן החלטנו להרחיב את מאגרי המידע הוויזואליים, באמצעות יצירת אינפוגרפיקה. איזה מידע? בעיקרון הכל אפשרי. אנחנו בחרנו לייצר כל יום (במשך שנה) רכיב אינפוגרפי אחד בנושאים שמעניינים אותנו והיינו רוצות שהמודעות לגביהם תעלה. זו האג׳נדה המרכזית שלנו, והקו שמנחה אותנו בבחירת הנושאים, הכותרות, השפה הגרפית והסמלים שמצטרפים אליהם. חשוב לנו לשלב בין נושאים שנחשבים כבדים כמו פוליטיקה, כלכלה ופמיניזם עם נושאים כמו מוזיקה, דיסני וסקס.

אבל מכל אינפוגרפיקה אפשר ללמוד, וזה מה שחשוב! ללמוד לא באופן מייגע שמצריך הרבה זמן וריכוז, אלא בדרך קצרה וקולעת. ואם חידשנו למישהו או מישהי או עוררנו בהם סקרנות – עשינו את שלנו. מכאן, הם מוזמנים כמובן להמשיך את הלמידה בכל דרך נוספת שמתאימה להם.

אז איך זה עובד? את הפרויקט התחלנו ב־1 בינואר השנה ועתידות לסיים אותו ב־31 בדצמבר. לכן קראנו לפרויקט 365 מעלות – 365 ימים בשנה, 365 הזדמנויות להראות דברים מכל כך הרבה תחומי חיים ודעת (אם תקראו את האותיות הקטנות תגלו שזה לא כולל סופי שבוע ואת יום כיפור).

את ההשראה לנתונים עדי משתדלת לשאוב מחיי היום־יום: מלהתבונן סביב ולראות מה משפיע עלינו, על מה אנחנו משפיעים, איך נראית המציאות שלנו. איזה נעליים אנחנו נועלים? (מכירות העקבים בירידה, הסניקרס מזנקות). כמה קפה אנחנו שותים? (הכמות עולה מדי שנה). מתי הישראלים נוסעים הכי הרבה לחו״ל? מה האלכוהול הנמכר ביותר? מה המבנה המשפחתי הרווח בישראל? כמה פעמים בשנה אנחנו עושים סקס?

שאלות אלה ונוספות, שעליהן כבר ענינו ב־365 מעלות, נובעות מסקרנות בריאה, ולפעמים ביקורתית. חשוב להיות בררנים בנוגע למקור הנתונים, כדי לא להפוך טרף קל לפייק ניוז. מוסדות מידע רשמיים, ועמותות וגופים ותיקים בעלי מוניטין מהווים את עיקר המשאבים שלנו. המידע אמנם כבר קיים, אבל הקושי הוא בלשאול את השאלות המעניינות ובללקט תשובות אמינות. 

רכיב נוסף המלווה את הנתונים הוא הכותרת, שאמורה למסגר אותם מבחינה מחשבתית במסגרת משעשעת, אינפורמטיבית, ביקורתית או כל מסגרת אחרת שהעורכת מוצאת לנכון.

אחר כך מגיע החלק של יעל, שדורש יצירתיות ויזואלית ומחשבתית. כאן, האתגר הוא לאזן בין דיוק מבחינה מקצועית ובין מה שנעים לעין. לדוגמה, אם הנתונים הקיימים אינם זהים (נגיד, שיעור רוכבי האופניים לעומת שיעור רוכבות האופניים) – אינפוגרפיקה נכונה תהיה כזו שתציג גלגל אחד קטן יותר מהגלגל השני. הצגת שני גלגלים זהים תחשב טעות. במילים אחרות, המחויבות שלנו לאמינות מונעת מאיתנו לעגל פינות רק כדי שהתוצאה תהיה ״יפה יותר״.

האלמנט הוויזואלי המרכזי שיתאר את נתוני האינפוגרפיקה צריך להיות בעל זיקה ברורה לנושא, כזה שיתכתב עם הנתונים המספריים. כדי לאתר את האלמנט האידיאלי יעל משתמשת באסוציאציות מעולם התוכן שממנו לקוחים הנתונים. מעבר לכך, זה עוד מקום להביע עמדה כלפי נושא האינפוגרפיקה, מפני שלאיור שמתאר את הנתונים יש יכולת להפוך אותם לכאלה שישעשעו את הקוראים, יעצבנו או יכעיסו אותם. כך, באה לידי ביטוי גם האג׳נדה של יעל.

אז מה השורה התחתונה? אנחנו מאמינות שאינפוגרפיקה היא דרך מדהימה לתת לאנשים מסביבנו הזדמנות להסתכל על החיים סביבם במבט קצת אחר; מאמינות שאינפוגרפיקה היא כלי שמתאים לחבר בין עולם הידע הגדל, ובין אופן צריכת המידע המשתנה בימינו באופן דרסטי.

התגובות שקיבלנו עד עכשיו מעודדות אותנו להמשיך וליצור, נותנות תוקף לאינטואיציה שאיתה יצאנו לדרך. אנחנו מזמינות את כולכם לעקוב אחרינו בעמוד האינסטגרם ודף הפייסבוק, וגם לכתוב לנו הערות והצעות.


פינת ההגשות של פורטפוליו כוללת חומרים שהתקבלו במערכת, ופורסמו כחלק מהרצון שלנו לשמש במה לפרויקטים חדשים. שלחו אלינו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים.
פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden