כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

טל ארז (מימין) ורן וולף בבית הנסן. צילום: מ״ל

שבוע העיצוב ירושלים 2019 // המזרח לא מנקודת מבט מערבית

״המימון הציבורי הוא חסר תקדים לאירוע תרבות מסוג זה, מה שמאפשר לנו להעיז לאתגר את עצמנו ואת המשתתפים״, אומרים רן וולף (המנהל הכללי) וטל ארז (האוצר הראשי) על שבוע העיצוב ירושלים 2019, שייפתח ביום חמישי

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


Yuval:

הי רן, הי טל. מה קורה? שלושה ימים לפני הפתיחה של שבוע העיצוב, מה מאחלים? חג עיצוב שמח?‎

Tal:

שהכל יקרה לפי התכנית‎

Yuval:

לגמרי. רק מלהסתכל על התכניות של HQ להנסן אני מחזיק את כל 20 האצבעות שיש לי כדי שזה יקרה. רוצה כבר לטפס‎

Tal:

כולנו יובל‎

Ran:

הרעיון הוא עיצובי לא אמורים לטפס‎. זה בונוס‎

Tal:

ביקשנו מ־HQ לשנות את הדימוי, ההתמצאות, והסירקולציה בהנסן‎. הפתרון שניתן, מורכב ככל שיהיה, הוא די פשוט ומבריק‎: המזרח תמיד למעלה‎; אנחנו מטפסים על החזית של הנסן ממערב למזרח, עד מעל הגג, ויורדים חזרה למטה דרך החצר הפנימית. זה מסובב את הבניין ב־90 מעלות‎: אם הנסן הוא באוריינטציה ברורה של דרום־צפון‎, אז עכשיו, בגלל גרם המדרגות הזה, שעולה 11 מטר, הוא הופך להיות בניין של מערב־מזרח‎, עם פתחים חדשים שנפערים בכל קומה‎

Yuval:

מגניב! מת כבר לראות את זה קורה

90 מעלות, HQ אדריכלים

בית הנסן, ההקמות

אבל בואו נחזור אחורה: אני רוצה לקחת אתכם שנה אחורה, לסוף שבוע העיצוב של השנה שעברה. נגמר שבוע העיצוב 2018, מה המסקנות? מה אתם רוצים שיקרה השנה? מה לקחתם משם והבאתם לשבוע העיצוב הקרוב?‎

Ran:

2018… זה נראה כאילו זה היה לפני שנים‎.

היה שבוע מוצלח אבל רצינו לחזק כמה נושאים מבחינה אסטרטגית כמו קשר עם הקהילה המקומית, חיזוק הנושא הבין־לאומי, עבודה עם האקדמיות ושיתופי בפעולה בעיר. מלבד זאת היה לנו חשוב ליעל את העבודה עם המעצבים המשתתפים ולראות את ההמשכיות של האירוע של 2019 במקומות נוספים בעולם‎. מעבר לכך רצינו להגיע למקומות חדשים ומאתגרים בפרויקטים השנתיים ולא להרגיש שעשינו עוד מאותו הדבר‎

Tal:

מנקודת מבט אוצרותית אנחנו הולכים ומתהדקים כל שנה, ומייצרים – אני חושב – נרטיב חזק שמתפרק ומתאחד דרך כל הפרויקטים למסר חד וברור. מה שנראה בהתחלה כאתגר, לדחוס השנה הכל לתוך בית הנסן, מתברר כיתרון חזק ומשמעותי ביכולת של כל המפלצת מרובת־הראשים הזאת לבנות סיפור של ממש

Yuval:

אז בוא נפרוק את זה לתכל׳ס. ספרו על ההיילייטס של השנה‎

Tal:

אז ברפרוף, כי יש המון – חוץ מהפרויקט של HQ אדריכלים, יש פביליון שמוקם בחצר הנסן שיצרו דניאל זרחי, לילך שטיאט ודפנה קרון, שמתפקד כשעון שמש בין מזרח למערב; רוני לוית בתערוכה מרתקת על התפקיד שמפות משחקות בחידוד המסרים של מי שמשרטט אותן; הדס זמר בן ארי וגלעד רייך בתערוכה שמפרקת את דמות הגמל המעופף שעיצב אריה אלחנני ל״יריד המזרח הקרוב״;‎ פרויקטים של בוטיק שווארמה, חמש אקדמיות מציגות, שוק זריחות של בצלאל, מגזין KAJET מרומניה‎, וכמובן המון פרוייקטים מרתקים בתערוכה המרכזית שלנו‎. וזה על קצה המזלג‎

דניאל זרחי, לילך שטיאט ודפנה קרון, ממזרח השמש

איה בנטור וגלי בליי, גמלים פורחים באוויר

Ran:

שיתופי הפעולה בצוותים הבין־לאומיים ואירוח המעצבים וקבוצות העיצוב מחו״ל בדגש על יפן, טייוואן וסין‎, ועצם העבודה שפונים אלינו מטוקיו, מאיינדבהובן, מפריז וממילנו להציג את שבוע העיצוב ירושלים‎. ואני חושב שפרויקט השדכן קפץ מדרגה באתגר ובתוצאות

Tal:

לגמרי!‎ באמת עבודה מדהימה של דניאל נחמיאס ואדריכל טארק נאסר

Ran:

פרויקט השדכן נולד מהמחשבה על איך מחברים עיצוב לעיר, לכלכלה מקומית ועשייה רוחבית: איך מרחיבים את מעגלי ההשפעה של בית הנסן ושבוע העיצוב למקומות שקשה להגיע אליהם ושעיצוב הוא לא תחום חזק או רלוונטי אצלם. מתוך זה התחלנו לפני שלוש שנים פרויקט קטן ברחוב עזה שעלה על הציפיות, הבהיר לנו המון דברים ובעיקר נתן לנו תיאבון לעוד.

המשכנו עם העיקרון של חיבור מעצבים עם בעלי מלאכה מתוך מחשבה שימורית. ואנחנו עוסקים במקומות שונים בארץ בחשיבה איך משמרים את כל התחומים האלה של בעלי מלאכה ואומנים כמו מסגר, נפחים, סנדלרים, נגרים וכיוצא בזאת, שנעלמים בשוק הקפיטליסטי במערכי הייצור ההמוני‎. לכן לקחנו את בעלי המלאכה כקהילה חשובה ביחד עם מעצבים מקומיים, הפעם ממזרח ירושלים, והפרויקט עובד מדהים וחוצה גבולות גם בין דורות וגם מבחינה גיאוגרפית ותפיסתית‎.

עביר נאג׳ר ויעקוב נתשה, פרויקט השדכן. צילום: עודד אנטמן

שאדי פרנסיס מג׳לטון ועארף סייד, פרויקט השדכן. צילום: עודד אנטמן

אגב, גם מעיריות אחרות בארץ וממקומות אחרים בעולם, כולל קשר מהאיחוד האירופי, התעניינו במודל הזה ובחשיבות שלו כחלק ממערך שימור המלאכות‎

Yuval:

נייס! זה באמת פרויקט יוצא דופן, ונראה שהוא מתחבר לכם יופי לתמה השנתית השנה – מזרח. טל, רוצה לספר קצת עליה, מאיפה היא הגיעה?

אין מקום כזה מזרח‎ ‎

Tal:

האמת שהפעם זה די פשוט‎: המזרח טעון פה, את זה אנחנו יודעים,‎ ובאופן מחזורי הוא גם מאוד טעון בעולם – מה שקורה בסין, ברוסיה, תרבות שמגיעה מכאן לשם, המזרח התיכון ותהפוכותיו‎. הנושא בוער תמיד ועכשיו יותר מתמיד‎, אבל בחקר האינטנסיבי שלנו גילינו דבר מאד מעניין.‎

אתה יושב?‎ כדור הארץ הוא עגול‎. ולכן, אין מקום כזה מזרח‎, ומה שאנחנו נוטים לתאר כמזרח הוא לא עניין גיאוגרפי, אלא סך של השלכות תרבותיות, חברתיות, היסטוריות וגיאו־פוליטיות שמושלכות עליו, תלוי נקודת המבט שלך. ואת המנגנונים האלה, שאנחנו משליכים על המזרח, רצינו לחקור, ובסופו של דבר לפרק‎.

אז אנחנו מנסים להסתכל על מזרח בכל קני המידה שלו – מהצד המזרחי של ערים מסוימות בעולם (ירושלים וברלין לדוגמה, ממזרח אירופה, המזרח התיכון ועד מזרח אסיה. ודרך שורה של פרויקטים, מיצבים, אירועים ותערוכות, להתחיל לתהות על המונח הזה – החל מהפרי־קונספציה שלנו של מזרח מול מערב, דרך ההיברידים שהוא מייצר, העתידים שהוא מציע, המזרח של מי הוא תלוי נקודת המבט, ולבסוף מה שאנחנו יודעים כולנו אבסולוטית – אם אנחנו יכולים להסכים על משהו – שהשמש זורחת במזרח, וזה סיבוב כדור הארץ‎. בסוף, אני רוצה שאנשים ייצאו מהתערוכה מעורערים מהנחות היסוד שלהם על המונח הזה ״מזרח״‎

Yuval:

אגב, לא כולם מסכימים שכדור הארץ הוא עגול…‎

Tal:

גם זה בתערוכה, של רוני לוית‎. מאמיני הארץ השטוחה‎

Ran:

מעניין לראות גם איך רואים אותנו הצופים עלינו מאסיה

Zhijun wang, Carles Carabi & adidas, Tianzhuo Chen, Hyperbation CLUB ALL

שני דבורה

Yuval:

אני רוצה רגע להתעכב על הבחירה במזרח ולא במזרחי או מזרחיות. זה שיח אחר? מקביל? הוא קיים בשבוע העיצוב?‎

Ran:

בקול קורא שפרסמנו הנושא לא קיבל המון מקום, ובסוף השימוש שעושים במושג הזה במלחמת התרבות המיותרת שפתחו פה הוא שולי בשיח של העיצוב המקומי. וזה מבלי להמעיט בדחיקה של תרבות שנעשתה פה ומנסים לעשות אותה גם היום‎

Tal:

אבל גם הוא קיים, בפרויקטים כמו של שני דבורה או של רונן אידלמן שיוצגו בתערוכה המרכזית‎. מעבר לכך, להתמקד בנושא אחד כזה, במקום לקשור רוחבית את התופעה, יהיה לחטוא לקשרי הרוחב שהמונח הזה מייצר גלובלית: המזרח הוא מסתורי, הוא אחר, הוא איום, כמעט תמיד בעיניים מערביות.‎ אבל אנחנו לא מסתכלים אל המזרח מנקודת מבט מערבית, אלא על המונח ״מזרח״, וכל סט ההקשרים שהוא מייצר בקני מידה שונים, ואז אני חושב שנוצרת פרספקטיבה רחבה שנוגעת גם בשאלות האלה, אבל בהקשרים גדולים יותר‎

תחושה של קהילה ושותפות

Yuval:

אז דיברנו קצת על המזרח ועל התמה, ועל מה אתם רוצים שיקרה למבקר מהבחינה הזו, ואני רוצה לעבור לשדה ולתחום בכלל. ראיתי פרסומת של שבוע העיצוב שדיבר על אירוע העיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בישראל. הגדול זה ברור, בואו נדבר על משפיע: איך אתם רואים את ההשפעה של שבוע העיצוב על השדה ועל התחום בכלל?‎

Ran:

אני חושב שמעל הכל, הציבוריות של האירוע במובן של מימון ציבורי של המשרד לירושלים והרשות לפיתוח ירושלים הוא חסר תקדים לאירוע תרבות מסוג זה, והבסיס הזה מאפשר לנו להעיז לאתגר את עצמנו וגם את המעצבים המשתתפים.

במהלך ההקמות בשנה שעברה ניגשה אלי מעצבת ותיקה שמלמדת במוסדות הכי טובים ומצליחה בזכות עצמה, ואמרה לי שהכי חזקה מבחינתה היא התחושה של קהילה ושותפות בין המשתתפים כחלק מדבר גדול וייחודי, וזה חסר בתחום התרבות בכלל בארץ: אירוע ש־90 אחוז מהמוצג בו נעשה במיוחד ושכל המעצבים ממומנים, הקהל נכנס ללא תשלום ולמרות האיכות והמורכבות של תכנים, קהל גדול ומגוון של עשרות אלפי אנשים מגיע אליו‎

Tal:

אני אגיד שההזדמנות הבאמת נדירה למעצבים לצאת מתוך תוכן ולא מתוך מטרה רווחית, מייצרת הזדמנות לחדד קול שרלבנטי לתכונות של המקום הזה, מקום שכמו שכתבנו פעם, מונע יותר מכל מתוך קונפליקט ולא מתוך תעשייה או קראפט‎. וזה משמעותי: בטווח הקצר והארוך, מערכתית ואישית‎

Ran:

מ.ש.ל‎

Yuval:

יפה. מה עוד חשוב לפני שמסיימים? כי מן הסתם יש עוד המון מה להגיד‎

Tal:

זו תקופה מאד לחוצה של הקמות. שבוע לפני הפתיחה כרגע אין פה כמעט כלום, ועוד שבוע יהיו פה עבודות של 200 מעצבים ואוצרים מהארץ ומחו״ל. ובכל זאת, כשאני כותב עכשיו מתוך החצר של הנסן, נראה שהולך להיות מצוין השנה, יותר טוב מתמיד. זה מרגש במיוחד בשבילנו, כי גם אנחנו הולכים לראות הכל פעם ראשונה, ואני מקווה גם בשביל כל מי שיבוא. אז תבואו. יהיה כיף

סטודיו סווטלודג׳

Ran:

אני רוצה להגיד מילת תודה לפני שהתחלנו, יש קבוצה של מעצבים צעירים שנקראת סווטלודג׳ שהכירה לי יעל בורשטיין שהנחתה אותם בבצלאל. הם מובילים את המיתוג של שבוע העיצוב השנה ואנחנו כולנו כל כך נהנים מהדרך והתוצאה. שאפו‎. וגם תודה לטל‎

Tal:

נכון! תודה! ההתגייסות פה היא לא נורמלית. בתנאי קומנדו קם פה משהו מטורף, ואחרי ההפקה, והצוות, וכל זה, בסוף זה הכל הכל הכל המעצבים.‎ זה באמת מרגש, ובטח שנה רביעית, שהקהילה הזאת רק הולכת וגדלה. ותודה לך רן, על המחמאות‎

Ran:

שנה תשיעית! שנה הבאה עשור!‎

Tal:

יאללה זהו. יום חמישי, 13.6. בואו

לקריאה נוספת

שבוע העיצוב ירושלים בית הנסן – רחוב גדליהו אלון 14, ירושלים
שעות פעילות: ערב הפתיחה, 13.6 – 19:30-23:00; 14.6- 16:00-10:00; 15.6- 22:00-10:00; 20.6-16.6 – 22:00-16:00

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden