כל מה שחשוב ויפה
מתוך התערוכה סולאר גרילה. צילומים: מ״ל

הרשימה המשותפת // 18.7.19

מוזיאון תל אביב מתגייס למאבק במשבר האקלים בתערוכה סולאר גרילה; אמנות מתנסה בארכאולוגיה בסדנאות האמנים בירושלים; מיצב ציור במשכן האמנים בהרצליה מרחיב את החלל האפשרי

סולאר גרילה במוזיאון תל אביב

בתקופה שבה תופעות אקלים קיצוניות הן בין הנושאים הבוערים בעולם, הולכים ומתחוורים נזקי הקפיטליזם והשפעתם ההרסנית על הסביבה. התערוכה ״סולאר גרילה: תגובה בונה לשינויי אקלים״ תעסוק בעיר ככלי לשינוי ותציג מקרי מבחן מהערים שיקגו, מַסְדָר, הונג קונג, לונדון, קופנהגן, שנגחאי, ניו יורק ותל אביב, שבהן התגייסות קהילות עירוניות מקומיות משלבות דרכי פעולה רבות ושונות למלחמה בשינוי האקלים. התערוכה, שאוצרת מאיה ויניצקי בליווי מדעי של ד״ר אורלי רונן, תפתח הערב (18.7) במוזיאון תל אביב ותוצג עד דצמבר.

רוב האנשים לא מקשרים בין הרגלי היומיום שלהם לבין השינויים החלים בסביבתם, אך החלטות יום־יומיות משפיעות באופן ישיר על כילוי המשאבים ופליטת גזי החממה. חלק גדול מההחלטות הללו מותנה על־ידי הסביבה שבה אנו חיים, לכן ערים הן סוכנות שינוי מובילות בדרך לעתיד מקיים. הפרויקטים בתערוכה יוצגו בשישה פרקים; 1.5 עד 2 מעלות צלזיוס, סולארפאנק, עיר ספוג, אנטי־ערפיח, גג שמש, בית פסיבי. אלו נושאים עכשוויים המעסיקים אדריכלים, מתכנני ערים ונוף, אקטיביסטים, מפתחי אפליקציות, מחלקות סביבה של עיריות, חברות טכנולוגיה, מעצבי מוצר וסופרי מדע בדיוני. כל פרק מציג גישה מקצועית, חברתית, פוליטית, סביבתית או טכנולוגית, המקדמת מערכת יחסים שונה עם כדור הארץ שעליו אנחנו חיים.

גרנד קניון בסדנאות האמנים

גרנד קניון, התערוכה המשותפת של רונית פורת וגיא קניגשטיין שתפתח בשבת (20.7) בסדנאות האמנים בירושלים, נוצרה מתוך העניין המשותף שלהם בביוגרפיה ובמחקר של קתלין קניון, ארכיאולוגית בריטית שפעלה בגדה המערבית ובירדן בשנות ה־50 וה־60 של המאה הקודמת. קניון, דמות מרתקת ורבת סתירות, שפיתחה שיטת ארכיאולוגיה רוחבית ייחודית וכתבה ספרים פופולריים בתחום, הציתה את דמיונם של האמנים.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

פורת עובדת במדיום הצילום בטכניקות קולאז׳ שבהן נעשה שימוש ברדי מייד צילומי. קניגשטיין משלב מדיומים באופנים שפורמים את הגבולות שבין עיצוב, פיסול ופרפורמנס. הדיאלוג בין השניים החל ביריחו, נמשך בארכיון בוואקו, טקסס, והושלם בירושלים. באמצעות עבודות פואטיות ומינוריות שמתכתבות זו עם זו הם בוחנים את הגבולות שבין אמת לבדיה, בין מחקר לפעולה אמנותית, ובין ניכוס למחווה.

רונית פורת, ללא כותרת

גיא קניגשטיין, חתך

טל גולני במשכן האמנים הרצליה

מיצבי הציור של טל גולני מונעים מדימויים אדריכליים אותם היא מרוקנת ממהותם, ודרכם היא בוחנת את המרחב המציאותי והמרחב הציורי. כל אחד מהמקומות בהם היא מתמקדת הוא עבורה פוטנציאל להתרחשות אפשרית. בתערוכה ״דלת הזזה״, שתפתח בשבת (20.7), תתמקד גולני בגלריית משכן האמנים בהרצליה; גלריית המשכן היא המקום שבו תוצג, אך גם הזירה האדריכלית שבבסיס העבודה. זהו ציור מפרקי ומתמשך, 17 מטרים אורכו, המוצב על רצפת הגלריה בזוויות שונות. 16 הציורים השונים הופכים למחיצות שפותחות מרחבים אפשריים נוספים לחלל, להכפלה כהה כחלחלה שלו. בחסימת חלקים מהחלל, גולני תפתח אותו למציאות אפשרית, אחרת, מצוירת.

גולני חוקרת בעבודותיה את הנוכחות במבנים שהפונקציה המקורית נעדרת מהם, באמצעות מיצבי ציור גדולים שמזמינים השתהות בתפר שבין המציאות הקיימת לזו המצוירת, ושואלים על מיקומו ותפקידו של הצופה. בתערוכה ״דלת הזזה״, שאוצר רן קסמי אילן, יוזמנו המבקרים לנוע בתוך גלריית המשכן, המשמשת מצע למרחב הציורי, מבעדו נשקף משכן אפשרי אחר, המערב פנים וחוץ. המיצב הוא כהזמנה לנוע בתוך הציור ולגלות אותו. המציאות הקיימת והסביבה הציורית משלימות זו את זו, משתלבות זו בזו, עוטפות את הצופה.

דלת הזזה, טל גולני. צילומים: דור אבן חן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden