כל מה שחשוב ויפה
אלינור סאם. צילום: ורדה פולק־סאם

מה קורה // אלינור סאם

אלינור סאם בישלה את המיצב האימרסיבי שלה באווירה ירוקה ופסטורלית ברוסיה. בתערוכת היחיד שלה בסדנאות האמנים בתל אביב, היא מזמינה את המבקרים לנסות להכנס לחלל מאתגר שמשלב סאונד ובטון

מי?

אלינור סאם, בת 32, גרה בתל אביב.
אתר / פייסבוק / אינסטגרם

סטטוס זוגי?

נשואה לליאור הופמן, מעצב תאורה ושותף לפשע.

מה בצלחת?

כבר זמן מה ללא גלוטן וסוכר מעובד ,שמפצה על כל הבצקים הסוכרים והשמנות שהאכילו אותי שלושה חודשים ברזידנסי ברוסיה לפני שנה. הקיץ הפך אותי לפירותנית! אני מוצאת את עצמי עכשיו אוכלת כמעט אך ורק פירות וקצת גבינות שמנמנות. אבל בתכל׳ס יש לי שלוש אהבות בחיים: צ׳יפס (דקיק סטייל מקדונלד׳ס), פיצה (ביג אפל) ומקרונים עם רוטב עגבניות וגבינה צפתית קשה מגורדת (מבית סבא). זה אהבות של ילדת ניינטי׳ז ירושלמית. אם מישהו אוכל לידי טונה, יקח לי הרבה זמן לסלוח.

איפה ומתי אפשר לראות את העבודות שלך ומה כדאי שנדע עליהן לפני שאנחנו רצים לשם?

כרגע מציגה תערוכת יחיד שאצר איתן בוגנים בסדנאות האמנים בתל אביב בשם ״הפעמון צלצל אך המלכה מתחת למים״ (עד 21.9). זו עבודת מיצב אימרסיבית שמשלבת פיסול, סאונד ומראה דו־כיוונית שמשתנה לפי משחקי התאורה. הצופים הנכנסים אל תוך חלל התצוגה נתקלים בקונסטרוקציית בטון אימתנית שזרועותיה מזכירות קרחון עצום המכוון כלפי גופם. כבר עם הכניסה לחלל, הצופים נדרשים לבחור: האם לעקוף את הקרחון מימין או משמאל? להתכופף תחתיו? מעליו? ואולי הם אינם אמורים להיכנס?

״הפעמון צלצל אך המלכה מתחת למים״. צילומי הצבה: סיגל קולטון

General Health Care. צילום: לי ברבו

Deus Ex Machina. צילום: סיגל קולטון

זו עבודה שהתבשלה בפסטורליות הירוקה והאוויר הצח של רוסיה. שם פתאום כל הרעש נעלם, או יותר נכון – פעמוני האזהרה סוף־סוף צלצלו בחוזקה, והצלחתי לראות בבהירות את גודש ההכחשות שאני עוטפת את עצמי בתוכן, כמו כולנו, אחרת לא היינו יכולים לקום מהמיטה. והרי מנגנון ההגנה הזה יבוא בסיבוב לנשוך אותנו בתחת כי הוא הרסני. ואם הוא הורס אותנו – איך הוא מגן עלינו?

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

מעבר לעבודה העצמאית שלי אני חלק מקבוצת ״המבחנה״ יחד עם האמנית מיכל רוט והאוצרת טלי קיים. לאחרונה הצגנו בבית הנסן את בית מרקחת לילי, שהצגנו לראשונה בקוריטיבה, ברזיל. בקרוב נציג פרק נוסף וחדש, שעליו נעדכן בהמשך.

איזה אמן מפורסם פגשת ואיך היה?

כשהייתי בת 13 התארחו אצלנו לארוחת ערב וים ונדרס ואשתו. הייתי די אדישה כלפי הביקור, עברו אצלנו תמיד כל מני ״חשובים וחשובות״. מסתבר שהוא מאוד התלהב ממני, ולפני שעזבו רץ מהר לאוטו להביא לי את הפסקול של הסרט שבשבילו הגיע לארץ, ״מלון מיליון דולר״. אחרי כמה שנים שכבר גדלתי ו״מלאכים בשמי ברלין״ הפכו לחלק בלתי נפרד מהנפש שלי, פגשתי אותם שוב בפרימיירה שלו בברלין. אז כבר מ מ ש לא הייתי אדישה והמפגש היה מרגש מאוד לכל הצדדים. אגב, חלק מהסאונד בתערוכה הנוכחית שלי הוא מתוך הפואמה של פטר הנדקה הפותחת את ״מלאכים בשמי ברלין״.

מתוך בית מרקחת לילי. צילום: טלי קיים

Priests Warning. צילום: ורה ולדימירסקי

מהו פרויקט החלומות שלך וכמה כסף צריך כדי לממן אותו?

יש לי בכספת פרויקט סביבתי בארץ שההפקה שלו היא גדולה מאוד, ואולי אפילו לא אפשרית; סטייל קריסטו וז׳אן־קלוד ז״ל. אני מעריכה שיעלה חצי מיליון שקל אבל הגיוני יותר שאני טועה וזה יעלה מיליון.

מה פריט הלבוש האחרון שקנית?

קניתי לא מזמן בברלין כפכפים מסדרת suede של פומה, בצבע ירוק בקבוק עם כיתוב זהב בוהק. הרגיש שתפור עלי, כמו פיוז׳ן בין ארמון הנציב (השכונה שבה גדלתי בירושלים) לגרמניה (החצי השני של הזהות שלי). קלאסי עם קיק ים־תיכוני קיצוני.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

Cardoon and Cynara. צילום: סיגל קולטון

Lumos Bulbous. צילום: Polenovo Museum

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. נאוה הראל-שושני

    מאד מרשים! לא הכרתי עד כה, בעוונותי, את השם אלינור סאם. אמנם הזדמנתי לבית הנסן בעת פירוק התערוכה [לצערי], אך עפ"י הפריטים המסקרנים הצלחתי לראות רק שפספסתי תערוכה מיוחדת…! ממש שמחה שהבאתם כאן את הכתבה הזאת אודותיה. שיהיה בהצלחה, אלינור!! נ

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden