כל מה שחשוב ויפה
מלון סר ויקטור, בברצלונה. צילומים: עמית גרון

ברנוביץ קרוננברג: מסביב לעולם ב־20 שנה

ממועדון בפלורנטין למלונות בברצלונה ובאיביזה, חנות למותג יהלומים חדש בבוורלי הילס וכורסה חדשה בשבוע העיצוב של מילאנו: עם סדר יום עמוס ולוח טיסות צפוף, אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג מציינים 20 שנה לפעילות המשותפת

עם הרבה באזז תקשורתי הושק ביוני האחרון מלון סר ויקטור, בברצלונה. בעבור מתכנניו, האדריכל אלון ברנוביץ והמעצבת אירנה קרוננברג, בני זוג בחיים ובעבודה, הוא היה עוד פרויקט שהושק בפרק זמן קצר, אחרי שבאפריל האחרון הוצגה בשבוע העיצוב במילאנו כורסה שעיצבו בעבור מותג הרהיטים ההולנדי לנסבלט, ובסוף מאי הושקה בלוס אנג׳לס חנות מותג של רשת התכשיטים AME. למרות שעשייה בין־לאומית, בעיקר בשדה האירוח, היא כבר מזה זמן החלק המשמעותי בסדר היום שלהם, בשיחה עם קרוננברג ניכר שהקצב המהיר של החודשים האחרונים מעורר גם בה התרגשות.

״כן, יש נחת, אבל אנחנו באמת ׳מתאבדים׳ על הפרויקטים שלנו, ומדייקים אותם עד הפרט האחרון בלי שום מקום לפשרות ועם אמונה במצוינות כערך, ולא כפראזה או כמילים גבוהות. אין קיצורי דרך להשגים וצריך להשקיע הרבה כדי שהם יגיעו. ההצלחה היא רק התחנה האחרונה, ומה שחשוב זו ההשקעה בדרך שמובילה אליה״, היא אומרת, ומקפידה לציין את חלקו של צוות העובדים המקצועי והמסור, שמועסק במשרדם. 

לראות את התמונה הגדולה

שני עשורים עברו מאז הקימו ברנוביץ וקרוננברג את משרדם המשותף לפני 20 שנה ב־1999, והעיסוק שלהם בתעשיית האירוח אינו תוצר של החלטה מכוונת מראש. הוא קרה באקראי, כשיזם שהזדמן יום אחד למועדון שעיצבו באזור פלורנטין, התרשם מהמקום והפקיד בידיהם פרויקט עיצוב של בית מלון באנגליה. שם החל סיפור האהבה שלהם עם העולם המלונאי, שנקודת המפנה המשמעותית בו הייתה פרויקט תכנונו של מלון W באמסטרדם.

אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ. צילום:שרון דרעי

״W אמסטרדם היה פרויקט גדול במגוון ובהקף השירותים שהוא מספק. למעט מספר מצומצם של פריטי ריהוט, כל פרט ואלמנט בו תוכנן ייעודית בהתאמה לנרטיב שגיבשנו בעבורו, ואין דרך לעשות זאת בלי חשיבה אסטרטגית. שם גם למדנו כמה גדול הוא ערכה של מתודולוגיית תכנון.

זה משהו שהוא מעבר לכישרון וליכולת היצירה: זו היכולת לראות את התמונה הגדולה, ואני מאמינה שבמקרה שלנו גם ההבדלים בינינו תורמים לה ומהווים חלק ממנה. אלון (ברנוביץ) נוטה להתמקד יותר בפרטים, בהבטים אמנותיים ובפיתוחים מקוריים, ואני נוטה יותר למכלול, ולהבטים כמו פרקטיקה ותפעוליות. היינו שותפים עוד לפני שהפכנו לבני זוג, והאיזון הזה בין היכולות והנטיות השונות של כל אחד מאיתנו, שמייצר את המבט השלם, נוצר כבר אז״. 

birds

נכון לעכשיו הם מתכננים בעבור רשת W שני בתי מלון נוספים: האחד בפראג, שיהיה ממוקם במבנה בו שכן מלון גרנד הוטל אירופה, מבנה מתקופת האר־נובו שנתון לתקנות שימור מחמירות במיוחד ותכנונו עתיד להגיע לקו הסיום לקראת 2021. המלון השני שוכן באיביזה, בבניין קיים משנות ה־80.

״התכנון המחודש שלו הוא דרמטי בקנה המידה של תהליכי האדריכלות ושל עיצוב הפנים שמבוצעים בו. עיצוב מלונאי ככלל, הוא הרבה מעבר לאסתטיקה בלבד, כי לאסתטיקה בלי הקשרים תוכניים אין ערך. מבחינתנו מדובר בחקר רב ובלמידה מעמיקה של מכלול רבדים רחב – תרבותיים, חברתיים, היסטוריים ומקומיים – שמטרתם לכנס אותם לתוצר מזוקק ושלם״. 

סר ויקטור, ברצלונה

סר ויקטור בברצלונה הוא המלון הרביעי שעיצבו בעבור רשת המלונות SIR, שבפיתוח הקונספט המיתוגי שלה גם היו מעורבים: מלונות שנושאים גון אישי־ביתי ומעוצבים סביב דמות פיקטיבית כלשהי, שיש לה סיפור. ״המבנה שבו שוכן סר ויקטור היה קודם לכן מלון מינימליסטי בשם HOM, ויש גם פואנטה נחמדה לגביו. לפני שהוא עבר לרשת סר, מותג מחדש והעיצוב שלו הופקד בידינו, זה היה המקום האהוב עלינו, שבו נהגנו להתאכסן כשעבדנו על מלון סר חואן באיביזה״.

בשלב הראשון הם עיצבו את קומת הקרקע של סר ויקטור, המכילה את כל הפונקציות הציבוריות (מבואת קבלה, לובי, בר, לאונג׳ ומסעדה) ואת קומת מינוס אחד שמכילה שירותים, ועכשיו הם מתכננים את הסוויטות, שלדברי קרוננברג, ידברו באותה שפה של חללי קומת הקרקע.

״העיצוב שלו שואב מהרובד הפיזי של העיר, ש׳נמתחת׳ מים להר, כמו גם מדמותו של סר ויקטור, שעונה על הקונספט האישי־סיפורי של מלונות סר. ויקטור קטלא היה שם העט של הסופרת הקטלנית קטרינה אלברט אי פרדיז, סופרת מוכשרת שבשנת 1898, כשהייתה רק בת 29, זכתה בפרס בתחרות ׳משחקי הפרחים׳, תחרות שירה מסורתית ונחשבת במקומה. תוכן היצירה שזיכתה אותה בפרס היה קשה ואכזרי, וכשהתגלה שהיא נכתבה על ידי אישה התעוררה סערה רבתי, שגרמה לה להשתמש מאז בשם גברי״.

שפתו האסתטית של סר ויקטור לוכדת את התמצית הנופית של ברצלונה, שנוכחת בחלל באמצעות סכמת הצבעים המשתנה, כמו גם באופן שבו מרחב הקומה משתנה ככל שנכנסים לעומק חלליו, כשהוא ״עובר״ מפתיחות בהירה ומאווררת לאווירה אינטימית וחמימה.

הדואליות של נשיות־גבריות, שנגזרת מדמותו של סר ויקטור, שזורה במקום כסבטקסט מתוחכם: קיימת ונוכחת, אך לא מובהקת מידי, מתעתעת משהו. ״הווילונות לדוגמה, נראים מרחוק כמו בדים רכים וחושניים, ורק כשמתקרבים אליהם מסתבר שהם עשויים ממתכת. דרך הסיפור ׳המגדרי׳ של סר ויקטור אלמנטים מסוג זה יוצקים לחלל רובדי תוכן נוספים, שנמצאים היום בשיח״. 

לחפור אל תוך העתיד

תכנון חנות מותג התכשיטים החדש AME, ששוכנת בשכונת בוורלי הילס בלוס אנג׳לס, הפגיש אותם עם עולם תוכן שונה, וככזה היה מאתגר ומרתק במיוחד. ״חנויות תכשיטים הן נישת תכנון מצומצמת, שדורשת הרבה ידע בתחום. במקרה של AME מדובר ברשת שמתמחה ביהלומי מעבדה, שמגודלים בתנאים מבוקרים, והיינו צריכים ללמוד את המטריה מבראשית״.

לדברי קרוננברג, עיצוב החנות נרקם ברוח של ערכי המותג, שחותר לדבר לכולם, לכל מי שאוהב יופי ללא הבדלי גיל, מגדר או תרבות, ומציג סוג חדש של יוקרה, שמבוססת על ערכים, גיוון ואותנטיות. ״את החלל יצרנו בהתאם, כחוויה עם הרבה נשמה, שנועדה להצית את הדמיון, לדבר אל החושים ולעורר השראה, ולהנגיש את התכשיטים בדרך שונה מהמקובל בענף. לדוגמה, האופן שבו כל אחד נתון בתוך פעמון זכוכית (קלושה) או בתוך מעין קפסולה, מייצר תחושה שהם יותר ׳מוגשים׳ מאשר מוצגים. עכשיו אנחנו מתכננים בעבור המותג שתי חנויות נוספות בסוהו״.

AME, לוס אנג׳לס. צילומים: עמית גרון

אם חנות התכשיטים הייתה מפגש עם עולם תוכן שונה מהעולם התוכן המלונאי שאליו הם מורגלים, הרי שעיצוב הכורסה ללנסבלט לקח אותם למקום חדש ואחר בתכלית. ״זו הייתה חוויה בכל הבט. גם ההיכרות עם האנס לנסבלט, בעליו של המותג, שהוא אדם מקסים שמאמין בערכו של עיצוב, וכמובן תהליך העיצוב עצמו.

״אנחנו אמנם מעצבים אוביקטים, אבל הם תמיד בתוך קונטקסט של חלל שאנחנו מתכננים. אף פעם לא התנסינו בעיצוב אוביקטים שעומדים בפני עצמם ללא קשר עם מרחב מסוים וגם לא ידענו שאנחנו מסוגלים לזה, כך שבמידה מסוימת זה עזר לנו ׳להתבגר׳. להבדיל מעיצוב חלל, שהוא תהליך שואב שכרוך בהמון מרכיבים שונים, עיצוב אוביקט מאפשר להתרכז רק בו, ולכן זה היה מרענן״.

הכורסה שעיצבו היא פרשנות עכשווית לכורסת צ׳סטרפילד האיקונית מהמאה ה־18, ותהליך העבודה עליה כונה על ידם ״לחפור אל תוך העתיד״. במסגרתו הם חקרו את הכורסה המקורית כדי לזקק את האישיות שלה ולהחיל אותה על הכורסה ברוח עכשווית של המאה ה־21. ״הכורסה היא סנונית ראשונה של קולקציה שאמורה לכלול גם כיסא, ספה דו מושבית וכיסא בר. זה משמח, כי המפגש עם עיצוב מוצר ׳עצמאי׳ שאינו חלק מפרויקט עשה לנו חשק לעוד. לא ניזום עיצובים כאלה, אבל נשמח להיענות להצעות מעניינות דומות״.

עם סדר יום עמוס ולוח טיסות צפוף, שמפגישים אותם תדיר עם דינאמיקה קוסמופוליטית ועולם לייף סטייל נחשק, לקרוננברג חשוב לציין ש״זאת העבודה שלנו ואנחנו בהחלט נהנים ממנה ,אבל אלה לא החיים שלנו ׳כאנחנו׳, שמעדיפים יותר אינטימיות בקשרים שלנו. בכלל, הדבר האהוב עלינו ביותר הוא לנסוע למקום שקט ולהיות עם עצמנו בלי שום רעשי רקע. סיטואציה כזאת מאפשרת לנו גם לחשוב נטו, בשקט, ושם נולדים הרבה מהרעיונות שלנו״. 

כורסאות צ׳סטרפילד. צילום: JanWillem Kaldenbach

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. שושי

    תודה שאתם משתפים ביופי שאתם יוצרים. אהבתי הכול. אסטטיקה יופי צבע צורה.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden