כל מה שחשוב ויפה
Q, עוזר קולי ניטרלי מבחינה מגדרית. צילומים: Design Museum London

חסרי בית והצהרות אופנתיות: פרסי מוזיאון העיצוב לונדון 2019

חסרי בית, ניטרליות מגדרית, מוצרי איקאה מונגשים ושטיחים למציאות פוסט־אינסטגרמית: שבעה פרויקטים נבחרים ברוח התקופה, מתערוכת הפרס של מוזיאון העיצוב לונדון

ProxyAddress / אדריכלות

מערכת המאפשרת לחסרי בית לקבל תמיכה ממסדית גם לאחר אובדן כתובת מגורים קבועה. המעצב הבריטי הצעיר, כריס הילדרי, משתמש בנתונים קיימים כדי לזהות בתים ריקים בישוב מסוים, ומייצר כתובת ״פרוקסי״ יציבה שיכולה לשמש את חסרי הבית לגישה לשירותים ללא קשר למיקום שלהם. הפרויקט, שהחל לפעול בדרום לונדון, מאפשר לחסרי הבית להגיש מועמדות למשרות, לקבל הטבות סוציאליות, לפתוח חשבון בנק ולראות רופא משפחה: כל השירותים שהופכים ללא נגישים דווקא כשזקוקים להם יותר מכל.


Q / דיגיטל

Q, העוזר הקולי הראשון בעולם (בדומה לסירי או אלקסה) שהוא ניטרלי מבחינה מגדרית, פותח על ידי Virtue – The Agency By VICE קבוצת בלשנים, טכנולוגים ומעצבי סאונד במטרה למגר את הטיית המין הטכנולוגית. הקבוצה הגדירה את הפרמטרים שלפיהם אנו תופסים את המגדר של הקול שאנו שומעים, מרמות תדר ועד דפוסי דיבור, ויצרה את הקול של Q באמצעות תוכנה מיוחדת, על ידי חיבור קולות של חמישה אנשים שלא מזדהים כגבר או נקבה.

Q מצטרף לדיון העולמי על הקשר בין עיצוב, טכנולוגיה ומגדר, ועל האופן שבו סוגיות כמו אמינות, אינטליגנציה ואמון בטכנולוגיה מבוססת על הטיות תרבותיות. מדוע הקול הנשי מוגדר כברירת מחדל לעוזרים קוליים, ואילו קול גברי נפוץ ברובוטים צבאיים? שאלות אלו משתלבות בהטיות תרבותיות נפוצות הנוגעות לתפקידים מגדריים אנושיים, שבהם נשים נחשבות בדרך כלל כמקור לעזרה בזמן שגברים בדרך כלל מייצגים שליטה.


Super Fake / מוצר

השטיחים בקולקציית Super Fake, שעיצבה המעצבת הבריטית בתאן לורה ווד (Bethan Laura Wood) לחברת Tapis, מבוססים על צורות סלעים שונים, בהשראת התנגשות חפצים מעשה ידי אדם עם הטבע. כל שטיח מבוסס על צורה אחרת של סלע, שדפוסי השטח שלו נוצרו כתוצאה מהצטברות של משקעים. ווד רואה בתהליך העבודה שלה מקבילה למחקר של עולם שהיא ממגדירה כפוסט־אינסטגרם וסנפצ׳אט, שבו דימויים דו־ממדים חולפים מתנגשים עם מציאות פיזית וטקטילית, ״עם ההיפר והסופר־פייק של חיי היום־יום שלנו״.


ThisAbles / מוצר

שיתוף הפעולה של חברת איקאה עם העמותות מילב״ת ו־Access Israel יצר קו חדש של מוצרים בהדפסת תלת־ממד, שמנגיש מוצרי איקאה קיימים לאוכלוסיות בעלות יכולות שונות. ThisAbles – משחק מילים בין מאפשר ומוגבל (enable ו־disble) – מלווה באתר ייעודי שהוקם לפרויקט והותאם לאנשים עם מוגבלות. המוצרים ניתנים להורדה בחינם מאתר האינטרנט של הפרויקט או זמינים לרכישה ישירות מאיקאה.


Glove / תחבורה

כפפות רכיבה על אופניים, המשלבות את הסמל האוניברסלי של חיוך ידידותי עם ריפוד וחומר מחזיר אור, מפחיתות כעסים ואי הבנות בכבישים על ידי יצירת רגע משותף בין רוכבי האופניים לנהגים. הכפפות של חברת לופי הושקו בקמפיין קיקסטרטר שמומן במלואו לאחר 32 שעות, והתקבלו בזרועות פתוחות על ידי קהילת רוכבי האופניים המקומית.


הביאנלה הבין־לאומית לטיפוגרפיה של סיאול / עיצוב גרפי

PangPangPang הוא סטודיו לעיצוב גרפי קוריאני המורכב משני מעצבים צעירים. בעבור הביאנלה הבין־לאומית לטיפוגרפיה של סיאול הם הפיקו סדרה של פוסטרים דיגיטליים־אינטראקטיביים, המגיבים לנושא הביאנלה: טיפוגרפיה ואוביקטים. השניים שילבו חפצים שונים כמו כסאות ותמרורים, שמופיעים, נעלמים ומסתובבים מול עיני הצופים. השניים מתייחסים לקשר בין העולם הדיגיטלי לאוביקטים פיזיים, על ידי הצגת האפשרויות להפוך כרזה, אוביקט שטוח באופן מסורתי, לאלמנט תלת־ממדי בתנועה.


Fashion Statements / אופנה

סיסמאות שנשלפו מרשתות חברתיות וחולצות־מזכרות מהוות את הבסיס לשמלות ״הצהרות האופנה״ של ויקטור ורולף, שהצילומים שלהן הפכו לוויראליים ברשתות החברתיות. קולקציית ההוט קוטור, שהוצגה בשבוע האופנה של פריז, נוצרה משמונה קילומטרים של טול בשכבות של פסים אופטיים, שהופכים צלליות פיסוליות, כרקע סוריאליסטי לטענות שאינן קשורות לכאורה לבגדים עצמם.


פרסי העיצוב 2019
מוזיאון העיצוב לונדון
נעילה: 31.1

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden