כל מה שחשוב ויפה

עבודה בעיניים // ניצן יחיאל כהן

״טריפלט״ - מיצב אנימציה אינטראקטיבי שנעשה בהשראת הבלט הטריאדי של אוסקר שלמר, מוצג בתערוכת המחווה לבאוהאוס במוזיאון ישראל. עולם ססגוני, עשיר ומוזר, שתוהה מה זה בעצם לראות

הפרטים טכניים

״טריפלט״, מיצב אנימציה אינטראקטיבי, עבודה משותפת של האמן ניצן יחיאל כהן, האנימטור שלומי יוסף והמעצבת ים מטרסו. העבודה מוצגת באגף הנוער במוזיאון ישראל, במסגרת התערוכה שוברים את הכלים וכן משחקים לציון 100 שנים לבאוהאוס. תוצג עד ה־18.4.

מי אני

ניצן יחיאל כהן, אמן צעיר, בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל. נע על הציר שבין מחקר רישומי לעולם האיור. בזמני התפוס עובד בהדרכה ובפיתוח הדרכה במוזיאון תל אביב לאמנות.

העבודה

טריפלט הוא מיצב אנימציה אינטראקטיבי שמוקרן על שלושה קירות, ומגיב לאינטראקציות סאונד. הדמויות שבמיצב שואפות להגיע לבמות ההופעה שלהן, דרך מבוכים שונים הבנויים כמו העולמות של הרשם והצייר מאוריץ קורנליס אשר. הדמויות והעולם של טריפלט מושפעים מהבלט הטריאדי של הצייר והכוראוגרף פורץ־הדרך אוסקר שלמר, שיצא בשנת 1922. עבודותיו בוחנות את הקשר בין צורות שונות להגבלה תנועתית; מחשבה ומחקר אלו נמצאים גם בבסיס המחשבה של הנראות והפעולה של טריפלט.

טריפלט. צילומים: שלומי יוסף וים מטרסו

טריפלט לצד הבלט הטריאדי של אוסקר שלמר

צילום: ענבל מנדס פלור

הפרויקט התחיל בסדרת עבודות שלי שנקראות ״אוי ויי פום טראח״, בעקבותיהן נוצר הקשר מול אוצרי התערוכה, נגה אליאש־זלמנוביץ וד״ר אלי ברודרמן. לפיתוח הפרויקט מצאתי את השותפים המדהימים שלומי יוסף וים מטרסו. רצינו יחד ליצור משהו שיש בו קסם, תחושה של חיים משל עצמו, עולם עמוס ויפה שיגרום לאנשים לצלול לתוכו, להתבלבל ולמצוא את עצמם מחדש. הכנסנו דמויות מפתיעות המושפעות מצעצועי ילדים קלאסיים ומבנים שונים מעולמנו בתצריף מוזר ואינטואיטיבי, עולם ויזואלי שמנסה לשאול את הצופה מהי בעצם ראייה? מה אני רואה שאני רואה?

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

בעזרת סטודיו אינסומניה, חיברנו את העולם העמוס והחגיגי הזה למחשבה על החוויה שהמיצב יאפשר. למעשה חיברנו לוגיקה של כמה משחקי ילדות נפוצים – מחבואים, דג מלוח ומשחק השקט – יחד עם מופע בלט, הנחשף רק במקרה שמכבדים את השקט.

תעבירו את זה הלאה

היינו רוצים שהעבודה תוצג במוזיאון הבאוהאוס בדסאו, העיר שבה צמח והתקיים הבית ספר הראשון של הבאוהאוס. אפשרות נוספת שאנו בודקים היא בברלין במרכז הבאוהאוס, שם העבודה אולי יכולה להיחשף לקהל רב יותר.

פלוס אחד

העבודה האחרונה שלי נקראת דיסוננס. זו עבודת נייר בגודל 3.5 מטר על 1.4 מטר, עשויה כולה בטושים צבעונים ומשלבת אסוציאציות חופשיות יחד עם מהלך טריפטיך, השואב השראה מהירונימוס בוש ובעיקר מהיצירה גני־העדן הארציים.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

דיסוננס

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden