כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
אפרת גל־נור, עפולה החופשית. צילומים: לנה גומון

הצייר הנודד: ערבי שיח לרגל פתיחתה המחודשת של התערוכה ״עפולה החופשית״

פורטפוליו Promotion: עם פתיחתה מחדש של הגלריה העירונית עפולה והתערוכה ״עפולה החופשית״, שמסכמת את פרויקט  הדרך לעין חרוד - מסע עכשווי של אפרת גל־נור, יתקיימו בגלריה שני ערבי שיח שישודרו בפייסבוק לייב

תל אביב – הרצליה – טייבה – קיבוץ גבעת חיים – אום אל פחם – עין חרוד – מגידו ועפולה. שבע תחנות סימנה אפרת גל־נור במשך מסע כבן שנתיים, שאליו יצאה בעקבותיו של גיבור ספרו של עמוס קינן, הדרך לעין חרוד. בכל תחנה קיימה תערוכה שנבעה מהנוף, מהמפגשים ומשיתופי הפעולה שהתהוו בדרכה. 

״עפולה החופשית״, התערוכה האחרונה והמסכמת של המסע, מציגה עבודות מהדרך כולה וכן עבודות חדשות משתי התחנות האחרונות של המסע: מגידו ופארק עפולה. התערוכה נפתחה מחדש בתחילת החודש והיא תוצג בגלריה עד ה־30 ביוני. תחת הכותרת ״הצייר הנודד״ יתקיימו במהלך החודש שני מפגשי שיח שיערכו בגלריה וישודרו במקביל גם בפייסבוק לייב בעמוד הפייסבוק של הגלריה

גיבורו של קינן בורח מתל אביב כמעט בלית ברירה. המסע הנוכחי של גל־נור יצא מתל אביב כפעולה של הקשבה, טעיה והתרשמות. רפי, גיבור הספר ״הדרך לעין חרוד״ הוא גבר כוחני ואלים, וכמעט כל מי שבא במגע איתו מת. לעומתו, גל־נור נתנה למפגשים אקראיים לטוות את מסלולה, וייצרה שיתופי פעולה עם האנשים שנקרו בדרכה.

מגשים, גבעת חיים

עפולה החופשית, מראה הצבה

פסיפס, מגידו

במפגש הראשון שהתקיים ביום שלישי ה־9.6 שוחחו גל־נור, עוז זלוף (אוצר התערוכה) וגליה בר אור שליוותה את הפרויקט מראשית דרכו בתל אביב.

במפגש השני שיתקיים ביום שלישי ה־23.6 יעסקו גל־נור, האמן שלומי ללוש, והלל רומן, ראש תחום ציור במדרשה לאמנות בית ברל, בעמדה המסורתית של צייר הנוף, וכיצד ניתן לחשוב אותה בהיבטים נוספים פוליטיים, מגדריים, ועוד. 

כמו ספרו של עמוס קינן, כך גם ציוריה של אפרת גל־נור מתבוננים בנוף כרווי מראש באידיאולוגיה והיסטוריה. מעבודותיה נשקפת הרשמים והתובנות שהותיר בה המסע, ביחס לתמונה העכשווית, המורכבת והחמקמקה של ישראל – כפי שהצטיירה לה בדרך מתל אביב לעין חרוד.

מפחמה, תחנת אום אל פחם

פארק עפולה, דגלים

דברי עוז זלוף, אוצר התערוכה: ״לכל אורכו, הפרויקט שואל שאלות על המקום ׳הקטן׳, עיר, ישוב, דרך, תרבות מקומית, כמו על המקום ׳הגדול׳ – מדינה, ארץ, מדיניות תרבות כוללת. מעצם פעולתה העצמאית של האמנית עולות שאלות על חופש וגבולות במרחב החברתי של שדה האמנות הישראלי. כדאי וחשוב לשים לב להיקף ולעומק הפעולה של גל־נור, הנגזר מתוך מחוייבות פנימית לתרבות, ומתוך דאגה להגיון הקולקטיבי המתפתח. העבודות אשר נוצרו מתוך שיתוף פעולה עם פעילים מקומיים באתרי הפעולה השונים, מעלות ערכים של שיתוף, השתתפות וקהילתיות לצד מידת האחריות התרבותית של האמן היחיד.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר של פורטפוליו>>

״בפרויקט המעלה שאלות על חופש פעולה ומגבלותיו – מכוננת האמנית לעצמה ולמשתתפים חופש יצירתי. לפנינו מהלך אמנותי שמחייב דיאלוג ישיר עם הקהל ומזמין להשתתפות, שיש לו שליחות רעיונית ומטרה לפתח עמדה ביקורתית. העמדה הביקורתית של האמנית מתרגמת כאן לפעולה בה קולקטיב ופרט, אסתטיקה ומוסר משתלבים למהלך משלים״.

אתר הדרך לעין חרוד – מסע עכשווי מתעד את המסע ומאפשר למשתמש לשוטט ולעקוב אחר תוואי הדרך, ולערוך מסעות עצמאיים בתוך החומרים השונים. האתר הוקם בתמיכת מפעל הפיס. המפגשים בגלריה יתקיימו בחסות הקרן ליוצרים עצמאים של משרד התרבות והספורט.


הדרך לעין חרוד – מסע עכשווי | אפרת גל־נור
עפולה החופשית: הגלריה העירונית לאומנות עפולה, רח׳ חטיבה תשע מס׳ 15
ראשון 17:00-20:00, חמישי 17:00-20:00, שלישי 10:00-13:00 (או בתיאום מראש)
נעילה: 28.6

הצייר הנודד 2
האופק הישראלי – יום שלישי 23.6 בשעה 20:00

שלומי ללוש, הלל רומן ואפרת גל־נור בשיחה על ציור נוף

הצייר הנודד 1
אני חייב לצאת מתל אביב – יום שלישי 9.6 בשעה 20:00

עוז זלוף, גליה בר אור ואפרת גל־נור בשיחה על הליכה לשוליים ויוזמה עצמית

המפגשים יתקיימו בגלריה ובמקביל בשידור פייסבוק לייב בעמוד הפייסבוק של הגלריה. ההשתתפות במפגשים והביקור בגלריה אינם כרוכים בתשלום.

אגדת נר הלילה, פריים מתוך וידאו. צילום: איציק לוי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden