כל מה שחשוב ויפה
מתוך התערוכה התרחבות, מרכז אדמונד דה רוטשילד. צילום: יובל נאור

נקודת פתיחה: מרכז רוטשילד יוצר סביבה מצמיחה ליוצרים צעירים

תכניות לפיתוח אמנים ומעצבים צעירים, תערוכות עם שכר אמן ופרס עיצוב חדש יוצא דופן בהקפו: איריס ניצני אביבי, מנהלת מרכז אדמונד דה רוטשילד, מספרת על השאיפה לחבר בין צרכני האמנות, המוסדות האקדמיים והיוצרים הצעירים

יובל:

הי איריס, צהרים טובים, מה שלומך? איך עברה ועוברת עלייך תקופת הקורונה?

איריס:

תקופה מעניינת, עוברת בסדר: יש בה אתגרים והזדמנויות. גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית. ומה שלומך? אני עוקבת אחרי ההתפתחות של הברבורים בלונדון דרך האינסטגרם שלך ומאוד נהנית

יובל:

כן, אני פה עם הברבורים והברווזים, לא מתלונן.

אבל בואי נדבר עלייך ועל מרכז אדמונד דה רוטשילד. בשנה האחרונה אני שומע כל הזמן על דברים שקורים במרכז: התערוכות, הליווי לאמנים ומעצבים, הפרס ועוד. לא שקודם לא עשיתם דברים, גם לי יצא לשתף איתכם פעולה בשתי תערוכות שאצרתי, אבל נדמה לי שבשנה האחרונה העליתם הילוך והתמקדתם יותר. אני צודק?

איריס:

צודק לגמרי. 

בשנה האחרונה שאפנו באמצעות פעילות המרכז להעמיק את הקשר עם המוסדות האקדמיים לאמנות ועיצוב בישראל, במטרה להפוך לשותפים פעילים בטיפוח וקידום אמנים ומעצבים בתחילת דרכם, ולתת להם מעטפת שכוללת אפשרויות תצוגה וחשיפה לצד ליווי ופיתוח הזדמנויות מקצועיות

איריס ניצני אביבי. צילום: יובל נאור

מרכז אדמונד דה רוטשילד: צילום אסף פינצ׳וק

יובל:

רגע לפני שנדבר איך זה בא לידי ביטוי, תגידי רגע מי זה אנחנו? באיזו מסגרת פועל המרכז?

איריס:

מרכז אדמונד דה רוטשילד הוקם על ידי קרן אדמונד דה רוטשילד כחלק מחזון הקרן לצמצום פערים בחברה הישראלית באמצעות השכלה גבוהה. הקרן פועלת במגוון תחומים כשהמרכז מתמקד בתחום האמנות ופועל לקידום וטיפוח אמנים ומעצבים בשנים הראשונות לאחר סיום לימודיהם. את הפעילות שלנו בשנה האחרונה מלווה מקרוב ועדת היגוי שבה חברות פרופ׳ שרון פוליאקין, ד״ר טל בן צבי וגלית גאון, ביחד עם צוות המרכז, טל שגיא, עדי גולדנר ואני

יובל:

מרשים. ובואי נעבור לתכל׳ס: בואי נדבר על תכניות האמנים והמעצבים. מה הן כוללות ואיך זה עובד?

איריס:

מתוך הדיאלוג שלנו עם בתי הספר הגבוהים לאמנות ועיצוב עלה באופן ברור, שהשנים הראשונות לאחר סיום לימודי התואר הראשון מלוות בקשיים רבים ומעט הזדמנויות. היה לנו חשוב להעניק כלים ליוצרים בתחילת דרכם וכך נולדה התכנית לפיתוח מקצועי לאמנים ומעצבים.

מתוך הדיאלוג עם בתי הספר לאמנות ועיצוב עלה באופן ברור, שהשנים הראשונות לאחר סיום לימודי התואר הראשון מלוות בקשיים רבים ומעט הזדמנויות. היה לנו חשוב להעניק כלים ליוצרים בתחילת דרכם וכך נולדה התכנית לפיתוח מקצועי לאמנים ומעצבים

תכנית האמנים מתמקדת בתכנים תיאורטיים ומעשיים, הכוללים בין היתר סקירה ומיפוי של האפשרויות המקצועיות וכלים לפיתוחן; מפגשים אישיים (מנטורינג) עם אוצרים ויוצרים בכירים. תכנית המעצבים, בשיתוף עם עמותת לצאת מהקופסא, מתמקדת בין השאר בבניית תכנית עסקית והכרות בסיסית עם העולם הפיננסי העצמאי, לצד מפגשי מנטורינג על ידי יועצים ואנשי מקצוע מובילים בתחומם.

המחזור הראשון היה מוצלח ומשמעותי למרות שבניגוד לתכנית המקורית, הוא הועבר בזום. בימים אלה אנחנו נערכים לפתיחת המחזור השני בתקווה שכולם יפגשו פנים אל פנים פה אצלנו, במרכז

יובל:

איך זה עובד? איך מתקבלים לתכנית? צריך להגיש מועמדות? אתם מפרסמים קול קורא?

איריס:

כחלק משיתוף הפעולה שלנו עם המוסדות האקדמיים, בחירת המשתתפים בתכנית נעשית בשיח מולם והבחירה נעשית על ידי המוסדות לפי קריטריונים שהוגדרו מראש, וביניהם בוגרים בעלי מוטיבציה גבוהה לעבודה עצמאית, להצלחה ולמצוינות שמשקפים את כלל האוכלוסייה

יובל:

ואיך התערוכות משתלבות בפעילות שלכם? כי גם פה, היו בעבר תערוכות. איך זה קורה? מה חשוב לכם להציג? איך אתם מחליטים על תכנית התערוכות?

איריס:

נכון, בעבר אירחנו פרויקטים של המוסדות האקדמיים שהתמקדו יותר בסטודנטים. כיום, כחלק מהרצון לקדם ולטפח יוצרים בתחילת דרכם, אנחנו רואים בתערוכות קבוצתיות דרך נוספת להעשיר את הניסיון המקצועי שלהם בעבודה עם אוצרים ולהעניק להם חשיפה. 

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר של פורטפוליו >>

התערוכות נעשות על ידי אוצרים.ות עצמאיים.ות שנבחרים מתוך העשייה שלהם וההכרות שלהם עם יוצרים בתחילת דרכם. כלל המציגים בתערוכות סיימו את לימודיהם בחמש שנים האחרונות. התערוכות הן דרך נוספת עבורנו לעודד עשייה של יוצרים בתחילת דרכם, שכן ברוב התערוכות מוצגות עבודות חדשות שהמרכז מסייע בהפקתן, ובכל התערוכות כלל המשתתפים מקבלים שכר אמן

יובל:

שזה בכלל דבר יוצא דופן, שכר אמן. מתי התחלתם עם זה?

איריס:

בתחילת 2020

אביב גרינברג מתוך התערוכה התרחבות. צילום: יובל נאור

ניצן יולזרי מתוך התערוכה התרחבות. צילום: יובל נאור

מתוך התערוכה מסיבת תחפושות. צילום: יובל נאור

מתוך התערוכה פני שטח הכרחיים. צילום: נטע קונס

יובל:

את יכולה לתת דוגמה לתערוכה או שתיים מהזמן האחרון? מהצד שלי אני אגיד כמה התפעלתי מיצאו מכלל שימוש, התערוכה שאצרה גלית גאון (ביחד עם שירה באום) בשבוע האיור האחרון

איריס:

אני שמחה שהתרשמת מהתערוכה של גלית ושירה. הן עברו תהליך מרתק עם המאיירים שהסתיים בהתערבות ועבודה לתוך ספרים שלמים. 

בשבוע שעבר פתחנו את התערוכה ״התרחבות״ שעוסקת בתיאוריה הקווירית, בטשטוש הגבולות בין קטגוריות חברתיות ובאתגור המיינסטרים. את התערוכה אוצרת נוהר בן אשר ומשתתפים בה 12 אמנים בוגרי המוסדות השונים לאמנות.

עולה על מטוס ומגיע?

יובל:

פחות… איך הברבורים יסתדרו בלעדי?

ורגע לפני שנחזור למאקרו, תגידי מילה על הפרס החדש? כי זה ממש שווה, פרס עיצוב ועוד הפעם הראשונה מוקדשת לתקשורת חזותית

איריס:

הפרס יוענק מדי שנה באחד משלושת תחומי העיצוב: עיצוב תקשורת חזותית; עיצוב תעשייתי ואוּמנוּת; עיצוב טקסטיל, אופנה, תכשיטים ואביזרי לבוש. שבכל שנה יזכו שני מעצבים בתחילת דרכם ב־45,000 ש״ח כל אחד ושני מעצבים בכירים ב־90,000 ש״ח כל אחד. הגשת המועמדויות בתחום עיצוב התקשורת החזותית הסתיימה במאי האחרון ואנחנו נרגשים לקראת ההמשך.

בתור מי שלמדה עיצוב תקשורת חזותית אני מאוד מתרגשת מהפרס. הפרס הוא צעד נוסף של הקרן לקידום המודעות הציבורית וההכרה בחשיבות שדה העיצוב הישראלי

בתור מי שלמדה עיצוב תקשורת חזותית אני מאוד מתרגשת מהפרס. הפרס הוא צעד נוסף של הקרן לקידום המודעות הציבורית וההכרה בחשיבות שדה העיצוב הישראלי

יובל:

אז אני רוצה לחזור למאקרו. מעבר לכל הכבוד על הפעילות (באמת), בטח בתחומים שכמו שאנחנו יודעים אין בהם כסף, ובטח לא של גופים שתומכים ביוצרים, אני תוהה איזו השפעה יש לפעילות שלכם בסופו של דבר. איך אתם מודדים הצלחה? או איך תמדדו הצלחה אחרי איקס שנים?

איריס:

הצלחה בעינינו היא כשאנחנו רואים אמן או מעצב בתחילת דרכו מצליח לייצר פעילות, מתקדם בעשייה המקצועית שלו ונפתחות בפניו דלתות דרך הפעילות והכלים שהוא מקבל במסגרת פעילות המרכז. דוגמה להצלחה שכזו מבחינתנו היא כשאוצרת שביקרה בתערוכה ״פני שטח הכרחיים״ שאצרה אילנית קונופני, הציעה לאחת המשתתפות בתערוכה, מאיה זהבי, לאצור עבורה תערוכת יחיד בחלל אחר

יובל:

נייס. מה עוד? תגלי לנו מה עוד מתוכנן לשנה הקרובה? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

איריס:

לשנה הקרובה מתוכננים שני מחזורים נוספים של תכנית פיתוח מקצועי לאמנים ומעצבים ושתי תערוכות נוספות.

ולסיום, המורשת והניסיון רב השנים של משפחת רוטשילד בעולם האמנות, חידדו לנו את החשיבות בחיבור שבין שלושת העולמות (צרכני האמנות, המוסדות האקדמיים והיוצרים הצעירים) כשהבסיס המנחה הוא הידע הרב, החדשנות והמקצועיות שיש למשפחת רוטשילד בתחום האמנות ברחבי העולם

מתוך התערוכה מסיבת תחפושות. צילום: יובל נאור

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. יוסי

    צבע, ריענון, תכן אור ותרבות הראויים להערכה רבה במיוחד בעת הזו.
    כל הכבוד למרכז רוטשילד, ליוזמה, לפעילות ולצוות המוביל!

  2. נובאמת

    עד מתי נפוטיזם וחוסר הכלה בתרבות הישראלית

  3. בעלת המאה

    היא בעלת הדעה – 270 אלף ש"ח פרסים בשנה – שאפו

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden