כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל

MadeFor: הפונט החדש של וויקס

עם למעלה מ־300 מעצבים, ״הגענו לנקודה שבה אנחנו כבר מותג גדול מספיק״, אומרת חגית קאופמן, סמנכ״לית העיצוב של וויקס, על ההחלטה לעצב פונט מותאם אישית לחברה

יובל:

הי חגית. בוקר טוב, מה שלומך? איך עובר עלייך בינתיים סגר ב׳?

חגית:

צפוף. אני משנה בראש שלי את כל תפיסת המרחב בדירה עם ילדים, וממש מחכה ליום שאחרי, אבל חוץ מזה – סבבה

יובל:

כן… התרגלת כבר לעבוד מהבית? מתגעגת למשרד?

חגית:

האמת, שלפי התקנות, ההייטק מוחרג ואפשר לעבוד מהמשרד. בהעדר חדר עבודה סגור בבית, אני מבלה הרבה שעות במשרד הפיזי. אבל האנשים כל כך חסרים! הפורמט האונלייני לא יוכל לעולם להחליף את שיחות המסדרון והצ'יטוטים האקראים עם האנשים. אני הכי מתגעגעת לראות תהליכים על המסך של המעצבים… אז אני מאוד מאוד מאוד מתגעגעת לעשייה המשותפת ולרחש שהיה בימים הרגילים בסטודיו

יובל:

יכול להבין לגמרי. בסוף אנחנו בני אדם והמסך עדיין לא יכול להחליף לגמרי, קשר פיזי. בכל מקרה נראה שלא היה לכם משעמם השנה, עקבתי קצת אחרי הדברים שאתם עושים בוויקס, והנה אחד מהם יצא לאוויר העולם – MadeFor, הפונט החדש שלכם. 

אז קודם כל מזל טוב, ולפני שנדבר עליו תגידי מילה על הסרטונים המהממים שמלווים את ההשקה? הם יצירת אמנות בפני עצמה

חגית:

יאאאאא איזה סרטים מרגשים! תיכף נדבר על הפונט אבל באיזשהו שלב של עבודה עליו הרגשנו שאנחנו רוצים להכניס עוד ועוד מעצבים מהסטודיו לבחינתו: רציתי לוודא שמעצבים באמת שמחים לעבוד איתו כפונט (היו עוד כל מיני צוותים שעשו בו שימוש). מעצבי ה־motion שלנו קיבלו בריף ״להכין סרט שחוגג את הפונט החדש״. זהו.

את הקריאייטיב פיתחנו בתוך הצוות עצמו והייתה שם ממש חדוות עשייה- זה נשמע ביטוי מטרחן, אבל מאוד מדוייק למה שהלך בעבודה על הסרטים. אני מניחה שזה מורגש ומה שהופך אותם ליצירת אמנות

יובל:

זה לגמרי מורגש

חגית קאופמן. צילומים: Wix.com

יובל:

ובואי נלך אחורה ונשאל: למה לעצב פונט יחודי לוויקס? יש מיליוני פונטים, ורוב האנשים שהם לא מעצבים גרפיים שמתמחים בטיפוגרפיה, לא יזהו בהכרח את השינוי

חגית:

זו שאלה טובה והתלבטנו בה לא מעט. עד היום השתמשנו בהלווטיקה, פונט קלאסי ועל־זמני. אני חושבת שהגענו לנקודה שבה אנחנו כבר מותג גדול מספיק בשביל להקיף אותו בחומרים מקוריים.

ברמת ההפקה והעבודה הטכנית, להחליף פונט במוצר עם כמויות תוכן כמו שלנו זה פרויקט אופרטיבי עצום, ולכן החלטנו שנעצב את הפונט שמותאם בדיוק לערכים ולצרכים שלנו: web first, mobile web, mobile app, print – כזה שגם ברמת הטכנולוגיה מאחורי הקלעים בנוי בצורה שתתמוך במהירות טעינת הדפים חסרת הפשרות שלנו, ובסוף שילווה אותנו לאורך שנים בלי להיות תלויים ומחוייבים לבעלים אחרים.

ואחרי כל זה, יש גם הרבה מעצבים ואנשים שכן רואים את ההבדל ונהנים ממנו. שלא לדבר על 300 המעצבים של החברה שנהנים לעבוד איתו 😉

יובל:

אז מה מיוחד בו? במה הוא שונה מהלווטיקה? ואיך הוא עונה על מה (ווב, מובייל וכן הלאה)

חגית:

יש לו צורה ייחודית. הוא קלאסי ומאוד נוח לקריאה מהירה על מסך. האותיות סימטריות, יחסית רחבות ויש קריצה בתכנון החללים הפנימיים של האותיות – חיבור של קו ישר ועיגול. יש לו ארבעה משקלים לטקסט ועוד שלושה משקלים לכותרות (display) שבהם האותיות קצת יותר רחבות ובעלות נוכחות חזקה יותר. ובמה הוא שונה מהלווטיקה? הוא פשוט פונט אחר

הוא קלאסי ונוח לקריאה מהירה על מסך. האותיות סימטריות, יחסית רחבות ויש קריצה בתכנון החללים הפנימיים של האותיות – חיבור של קו ישר ועיגול. יש לו ארבעה משקלים לטקסט ועוד שלושה משקלים לכותרות (display) שבהם האותיות קצת יותר רחבות ובעלות נוכחות חזקה יותר

יובל:

הבנתי שעבדתם עם דלתון מאג שעבדו עם נטפליקס והבי.בי.סי: למה פניתם אליהם? מה את יכולה לספר על תהליך העבודה איתם?

חגית:

בתחילת הדרך פנינו לכמה חברות ובדקנו איתם התאמה מקצועית ואישית. דלתון מאג הרשימו אותנו מאוד מאוד. מדובר בסטודיו בריטי שמכיל 50 טיפוגרפים ומאוד קוסמופוליטי (רק בצוות שלנו עבדו יווניה, בריטי, ספרדי ואמריקאי – אפילו שזה נשמע כמו התחלה של בדיחה). וכבר בראיון הראשוני הם מאוד הרשימו אותנו ברמה המקצועית והרגשנו שנוכל אפילו לשתות בירה ביחד: בסוף אנחנו ישראלים והקשר הבלתי פורמלי חשוב לנו מאוד גם בתהליכים מקצועיים.

פתחנו בנוכחות של שבוע שלהם בסטודיו שלנו. הם הנחו אותנו בוורקשופ שמטרתו הייתה להכיר את העבודה והצרכים שלנו, את הדי.אן.איי של החברה. ובסוף אותו שבוע כבר הציגו לנו שישה כיוונים עקרוניים ליסודות הפונט.

יובל:

וואלה. שישה כיוונים שונים שהייתם אמורים לבחור מתוכם אחד או כאלו שמשלימים אחד את השני?

חגית:

שישה כיוונים עקרוניים. אני חושבת שאם היום נסתכל אחורה, אף אחד מהם הוא לא מה שהתפתח להיות Made-For, אבל הם בהחלט עזרו לכולנו להבין יותר טוב מה אנחנו מחפשים ועל איזה אלמנטים חשוב לנו לשים דגש

יובל:

אז איפה היום אני יכול לראות את הפונט הזה בפעולה?

חגית:

קודם כל באתר של הפונט, וגם האתר והמוצר של editor x נבנו בשימוש של Made-For

יובל:

סבבה. ועכשיו לשאלה המתבקשת: האם ומתי תהיה לו גרסה עברית או שפות לא לטיניות אחרות?

חגית:

בטח שתהיה גירסה עברית! אנחנו פטריוטים בנפשנו. הגרסה העברית בעבודה בימים אלו ממש. וגם שפות נוספות יתווספו בהמשך

יובל:

אז אם אני מסכם, חלק ממה שאמרת על הערכים והצרכים שלכם לעיצוב פונט, נכון גם לחברות טכנולוגיה ותוכן אחרות, מאפל וגוגל ועד אמזון או נטפליקס. מה הדבר הכי חשוב במה שאתם עושים היום, ואיך הפונט החדש והייעודי שלכם משרת את זה (וכן, אני יודע שזו שאלה גדולה…)

חגית:

הדבר הכי חשוב במה שאנחנו עושים היום כחברה הוא להעמיק את המוצרים והתכנים לקהל הרבה יותר בוגר, מקצועי, ולקהילת המעצבים. לכל חברה יש את סט הערכים שלה ויכול להיות שחלקם מתאימים לכמה חברות. כביכול, כל ענקיות ההיי־טק יכולות להשתמש באותו פונט והציבור הרחב לא ישים לב, אבל זו כנראה תמציתה של תורת המיתוג…

יובל:

יש מצב. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

חגית:

הסיפור של הפונט פתח לנו את התיאבון להמשיך לעשות דברים גדולים ועמוקים עם המותג שלנו. זה מיילסטון רציני כחברה שמדגיש כמה עיצוב קרוב לליבנו בכל מה שאנחנו עושים

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. ג׳ון למון

    זה תוכן ממומן?

  2. אריק

    יודעים רק להעתיק אלו.. עוד סנס סריפי גנרי עכשווי שלא נראה שונה מWalsheim או Circular ודומיהם..

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden