כל מה שחשוב ויפה
שירה כהן
שירה כהן. צילום: אורי שיפרין ענבי

אינסטגרם להמונים: קלה, זריזה ומשלנו

״כשאנחנו רואים משהו שאולי נכון למוצר אבל לא למשתמשים, אנחנו לא נקדם אותו״, אומרת שירה כהן, שהייתה שותפה בפיתוח הגרסה החדשה של אינסטגרם לייט. ״המטרה בסוף היא לחבר את האנשים למה שמעניין אותם״

כשחברת פייסבוק החליטה ליצור גרסה קלת־משקל של אפליקציית אינסטגרם, היה לה על מה להסתמך. לפני חמש שנים הכריזה החברה על השקת אפליקציית פייסבוק לייט, שיועדה לשווקים מתפתחים כמו דרום אמריקה, אפריקה והודו. פיתוח גרסת הלייט הובל על ידי מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בתל אביב, אחד ממרכזי הפיתוח האסטרטגים הגדולים ביותר של פייסבוק בעולם.

לכן, זה היה אך טבעי שגם בגרסת הלייט של אינסטגרם המרכז המקומי יהיה מעורב. אולם, מכיוון שאינסטגרם יושבת בארצות הברית, הפתרון שהוחלט עליו לבסוף היה להקים צוות שחציו יורכב מהמפתחים והמעצבים של אינסטגרם, וחציו השני מצוות המוצר שעבד על פייסבוק לייט בתל אביב. 

״ההתחלה הייתה החלק הכי קשה״, מספר המעצבת שירה כהן, מהצוות המקומי של האפליקציה החדשה. ״יש לנו הרבה ניסיון וידע מפייסבוק לייט, אנחנו יודעים שדברים מסוימים עובדים יותר ואחרים פחות. זו קרקע יותר יציבה ממוצר שמתחיל לגמרי מאפס. אבל ידענו שאם ניצור צוות חדש לגמרי זה לא יעבוד, ולכן הצוות הוא חצי מאינסטגרם וחצי מפייסבוק לייט״.

איך היה לעבוד מתל אביב עם צוות בארצות הברית? 

״המזל הוא שרובנו רגילים לעבוד בשיתוף פעולה מרחוק. היתה חלוקה מעולה: מנהלת מוצר בארץ ואחת בניו יורק, מהנדסים שאחראים על חלקים מסוימים כאן ומהנדסים בניו יורק. כל החלוקה הייתה חצי חצי עם המון פידבק בין כולם, כל אחד הביא את הידע שלו. אנחנו לימדנו אותם על פייסבוק לייט, על הטכנולוגיה שלה, על כללי עיצוב שצריך לשמור בראש. הם לימדו אותנו על הערכים של אינסטגרם, על הדברים החשובים, על הגישה למוצר״. 

מאיפה מתחילים?

״התחלנו במיפוי של הדברים הכי בסיסיים: פיד, פרופיל, סטורי; והמשכנו עד לרמת האפליקציה: ממה היא מורכבת, תתי הפיצ׳רים במסכים וכן הלאה. התחלנו להבין האם כל דבר שווה את המאמץ שאנחנו יכולים להשקיע בו מבחינת הזמן, ומבחינה טכנית: האם אנחנו בכלל יכולים לעשות את זה? והכי חשוב, האם זה נכון למשתמשים החדשים? אנחנו לא מנסים להעביר משתמשים מהגרסה הרגילה לאינסטגרם לייט״.

משתמשת. לגמרי

הגרסה החדשה של אינסטגרם לייט שוקלת פחות משני מגה־בייט בלבד, ועל כן אפשר להוריד ולהתקין אותה במהירות. עם ביצועים ומהירות תגובה משופרים, תוך שימוש מופחת בנתונים, היא עתידה לספק חווית משתמש טובה בכל תנאי גלישה.

מאחר שבמדינות מתפתחות רבות אין חיבור יציב לאינטרנט והרשת עלולה להיות איטית, ולאחוז ניכר מהאנשים במדינות המתפתחות כלל אין חיבור ל־Wi-Fi במהירות גבוהה, הם נתלים בחיבור האינטרנט של הטלפון הנייד, שלא עולה על 2G או 3G במרבית המקרים.

אינסטגרם לייט, סטורי אינסטגרם לייט, אקספלור

כך, אינסטגרם לייט פותחה במטרה לספק למשתמשי אנדרואיד את הפיצ׳רים המרכזיים של אפליקציית אינסטגרם ולהעניק חווית גלישה מהירה ואיכותית ליותר אנשים, ללא כל קשר למכשיר, לפלטפורמה או לרשת שבה הם משתמשים. כל זאת תוך הבנה שהשווקים המתפתחים יהיו אחראים ליותר מ־90% מלקוחות המובייל החדשים ברחבי העולם.

מה הכי חשוב בלייט?

״הדבר הראשון הוא הפרפורמנס, כדי שבכלל תהיה היתכנות לדבר הזה; לאחר מכן להצליח לתת חוויה שתהיה כמה שיותר טובה ונכונה למי שמשתמש בלייט, ולא רק לנסות להעתיק את הגרסה הקיימת. אם אני משתמשת באינסטגרם, אני לא רוצה להנגיש את הגרסה המלאה למי שמשתמש בלייט. להפך: אנחנו רוצים שהחוויה בלייט תהיה כמה שיותר דומה לגרסה המלאה״. 

״אם״ את משתמשת באינסטגרם? או כש…

״משתמשת. לגמרי״, היא עונה בחיוך. 

לתת חוויה שתהיה כמה שיותר טובה ונכונה למי שמשתמש בלייט, ולא רק לנסות להעתיק את הגרסה הקיימת. אני לא רוצה להנגיש את הגרסה המלאה למי שמשתמש בלייט. להפך: אנחנו רוצים שהחוויה בלייט תהיה כמה שיותר דומה לגרסה המלאה

איך ההרגשה לעבוד על משהו שכולם מסביבך משתמשת בו, וגם את?

״אני זוכרת שכשלמדתי בתיכון לאמנויות, מוזיקאים אמרו שהם לא נהנים אותו דבר ממוזיקה, כי כשאתה מפרק כל דבר למרכיבים ומנתח אותו אתה לא צורך אותו באותן אופן. אני לא מרגישה ככה: אני אמנם צריכה להיות באפליקציה, להסתכל עליה בעיניים של מעצבת ולרדת לפרטים, אבל אני לגמרי נהנית מהחוויה; אני לא מרגישה את הקלאש עם העבודה. זה ממש מזל״.

מה את הכי אוהבת באינסטגרם?

״ברמה האישית אני הכי נהנית מסטוריז: אני חושבת זה המקום שאני כנראה מבלה בו הכי הרבה זמן באינסטגרם, אבל גם בעמודי השראה. עוד שימוש חזק אצלי הוא שאני מאוד אוהבת לחפש. אם פעם היינו מחפשים בגוגול־מפס מקומות לישון או לטייל בהם, היום אני לגמרי מסתכלת באינסטגרם על תמונות מהתיוג של הלוקיישן, ומחליטה אם בא לי לטייל שם״.

במה שונה אם כך אינסטגרם לייט מהגרסה המלאה?

״ברמת הפרפורמנס היה לנו חשוב להבין איך הגרסה תרוץ על מכשירים ישנים וקטנים יותר. זה הבדל שבא לידי ביטוי בחוויה, בשימוש, ויש הבדל במספר הפיצ׳רים; היה תהליך תעדוף של מה יותר נכון לכלול כרגע. לדוגמה, ליצור היילייטס זה משהו שעוד לא הכנסנו, אין בגרסת הלייט את היכולת ליצור igtv; אתה יכול לראות אבל לא ליצור.

״בנוסף שקלנו כל מיני פיצ׳רים שנשענים על דאטה הרבה יותר יקרה. לדוגמה, בגרסה המלאה, כשאתה רוצה לשתף פוסט עולה לך עוד שכבה על המסך עם פריוויו לפוסט, אפשרות להוסיף טקסט, לחפש אנשים ועוד; המון פונקציות ברכיב אחד. זה משהו מורכב והיינו צריכים להבין האם זו הדרך הנכונה גם בגרסת הלייט, במכשירים קטנים, כשמהמקלדת תופיע ואנשים יחוו תסכול, או אולי שווה לפתוח מסך חדש מבלי לוותר על פונקציות״. 

People First

כהן, שסיימה את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר לפני שנתיים, החלה את דרכה בפייסבוק כמתמחה בין השנה השלישית לרביעית בלימודים, בצוות שעבד על פייסבוק לייט. לאחר שסיימה את הלימודים חזרה לצוות וכעבור שנה הצטרפה כמעצב מוצר לצוות המקומי של אינסטגרם לייט. 

״אחד הדברים המשמעותיים שלקחתי מהלימודים בשנקר הוא הביקורת״, היא מספרת. ״בכל שיעור אתה מביא עבודה ומקבל עליה פידבק. בפייסבוק זה ממש ערך, חלק מתרבות העבודה: פידבק הוא משהו מבורך, כל הזמן מעודדים אותך לבקש ולתת פידבק, בצורה רלוונטית ועניינית. 

אחד הדברים המשמעותיים שלקחתי מהלימודים בשנקר הוא הביקורת. בכל שיעור אתה מביא עבודה ומקבל עליה פידבק. בפייסבוק זה ממש ערך, חלק מתרבות העבודה: פידבק הוא משהו מבורך, כל הזמן מעודדים אותך לבקש ולתת פידבק

״זה הולך ומשתכלל עם הזמן, וזה לא רק עם המעצבים. אנחנו לא חלק מסטודיו שנותן משימות לצוותים אחרים, אנחנו חלק מצוות המוצר, והפידבק יכול להגיע לדוגמה גם מהמהנדסים. בנוסף ההתעסקות בפרטים, לא לוותר, זה משהו שמלווה אותי עד היום״.

את יכולה לתת דוגמה לפידבק שקיבלתם בתהליך?

״היום, כשאתה נכנס לפרופיל שלך באינסטגרם, או של מישהו אחר, ואתה נכנס מתוך הגריד לתמונה אחת, אתה יכול להמשיך לגלול הלאה מבלי לחזור אחורה. זה משהו חדש יחסית מהשנה־שנתיים האחרונות. מבחינה טכנית זה לא פשוט לעשות את זה באינסטגרם לייט, זה לא מובן מאליו.

״היינו צריכים לחקור איך לפתור את זה, היו הרבה שלבים בדרך, להבין מה אפשר ומה אי אפשר. אולי לנסות גלילה בצורה אחרת, אולי בכל פעם לטעון רק עוד פוסט אחד. בסוף החלטנו להחזיר בלייט את הטאב האמצעי של הפיד: זה לא היה מובן מאליו, זה לא היה הדבר האוטומטי שחשבנו עליו. זה משהו שתופס מקום יקר ׳בנדל״ן׳, וצריך לחשוב אם אנחנו רוצים להשקיע בו או לא״.

אינסטגרם לייט, הפיד אינסטגרם לייט, סטורי

המשתמשים שאתם פונים אליהם באינסטגרם לייט, זו אפליצקיה חדשה מבחינתם? או שהם הכירו את הגרסה המלאה?

״כנראה שרוב המשתמשים יהיו חדשים, זה משהו שנכון גם לפייסבוק לייט. הרבה מהמשתמשים הם חדשים באינטרנט, השימוש באפליקציות ואינטרנט הוא משהו שחדש להם בשפה, בתחושה. ומכיוון שאנחנו מצפים שהרוב יהיו חדשים, אנחנו שמים המון דגש על חוויות יותר ׳חינוכיות׳ שאמורות לעזור להם לשלוט יותר טובה באפליקציה.

״לדוגמה, שימוש יותר נרחב באייקונים: אם אנחנו כבר מכירים את המחוות של איך להעביר סטורי ימינה או שמאלה, בגרסת הלייט הוספנו חיצים. זה משפר את התפיסה והחוויה של מי שלא מכיר את המוצר״.

מה בכלל המוצר? רשת חברתית? מרקט פלייס? אפליקציית צילום?

״אני יכולה לצטט את הערכים של אינסטגרם אבל הדבר המשמעותי הוא People First; האנשים שמשתמשים במוצר: בשבילם אנחנו עושים את זה. כשאנחנו רואים משהו שאולי נכון למוצר אבל לא לאנשים אנחנו לא נקדם אותו. 

הדבר המשמעותי הוא People First; האנשים שמשתמשים במוצר: בשבילם אנחנו עושים את זה. כשאנחנו רואים משהו שאולי נכון למוצר אבל לא לאנשים אנחנו לא נקדם אותו. ולכן מה שליווה אותנו מהיום הראשון הוא הקראפט; הירידה לפרטים

״ולכן מה שליווה אותנו מהיום הראשון הוא הקראפט; הירידה לפרטים: ריווחים, צבעים, אנימציות, כל מה שאתה מרגיש כשאתה משתמש באפליקציה. הם ממש שמים את זה כדגל באינסטגרם, לא רק המעצבים; כולם מבינים את הערך של זה. זה לא פשוט בלייט, כשיש המון מגבלות, למרות שהיום אנחנו במקום אחר מלפני חמש שנים. גם היום, אם רוצים לתמוך באנימציות יש לזה מחיר בפרפורמס ובחווית השימוש. 

״בסופו של דבר המטרה היא לחבר בין אנשים לדברים שהם אוהבים ונותנים להם השראה. זה קצת שונה מהמטרה של פייסבוק, עם הדיבור על קהילות והחיבור בין אנשים. אז זה גם חיבור בין אנשים וגם ביניהם לדברים אחרים: אתה עוקב אחרי האשתג, אחרי לוקיישנים, אחרי תחומי עניין. המטרה בסוף היא לחבר את האנשים למה שמעניין אותם״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden