כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021

״יאג״ של להקת בת שבע: המחול כסרט, לאן מועדות פניו?

קלוז־אפ וזוויות צילום מרובות הם תוספת מבורכת לחוויית הצפייה, למרות הגעגוע לצפייה בביצוע חי על הבמה. ״יאג״ בהקרנה אונליין בסוף השבוע

״יאג״ הוא יצירה קאמרית. מחול לשישה רקדנים, שיצר אוהד נהרין ב־1996 והעלה בעיבוד מחודש ב־2016 עם להקת בת שבע. לאחרונה, באוקטובר 2020, עיבד נהרין את היצירה למסך, וכעת היא עולה להקרנה נוספת בסוף השבוע (29־31 בינואר) בביצוע רקדני להקת בת שבע.

ב״יאג״ כל אחד מששת הרקדנים הופך לחבר במשפחה מדומיינת – שתי אחיות ואח, זוג הורים וסב. שמות הדמויות כשמות הרקדנים שמבצעים אותן – משפחה חדשה בכל ביצוע. היצירה נעה בין מקצבים תזזיתיים ובין תנועות בסלו־מושן, מפרקת ומרכיבה את הקשרים המשפחתיים. אחת הרקדניות בביצוע החדש כהת עור, ואילו האחרים בלונדיניים – מה שמותח עוד את גבולות המשפחה.

יאג, להקת בת שבע 2020-2021

יאג, להקת בת שבע 2020-2021. צילומים: אסקף

בין הביצוע של 2016 לביצוע הנוכחי החליט נהרין להשמיט את קטע הסיום, שבו נשמעה ילדה מקריאה טקסט. ונראה שזו בחירה טובה. בלב המופע הרקדנים חוזרים על טקסט פשוט בשינויים קלים. כל דמות אומרת את שמה ומזכירה את בני המשפחה האחרים: ״השם שלי חני, יש לי אח ואחות, לאחותי קוראים לונדיווה, לאחי קוראים שון. אמא שלי מתה, אבא שלי גם מת. את סבא שלי לא הכרתי. פעם המשפחה שלי אהבה מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד לרקוד״.

בגרסת הסרט, הטקסט מופיע באמצע המסך, בין הדמויות, כמו ישות נוספת במרחב. הטקסט נוכח מאוד, שלא כמו שורות תרגום בכתוביות, המנסות להצניע את עצמן ולא להטריד את העין. זו בחירה ויזואלית משמעותית.

מעניין לבדוק כיצד היצירה צולחת את המעבר הלא טריוויאלי מהבמה לווידאו. כשאנו צופים ביצירה באולם, נקודת המבט שלנו היא אחת. אנחנו בוחרים במה להתמקד מתוך האירועים שעל הבמה, ולהסיט את מבטנו מאחד לשני. את כל המתרחש אנו רואים מאותו מרחק (בערך) – ומבטנו יכול להקיף את כל הבמה.

הבמה האינסופית

כשהמחול הופך ליצירת וידאו, קודם כול עלינו לעקוב אחרי נקודת המבט שבוחרים עבורנו הבימאי והעורך (נהרין ורועי שאלתיאל), מתוך זוויות הצילום שצולמו באולם סטודיו ורדה, שבמרכז סוזן דלל. יתכן ויבחרו להראות את הבמה במלואה, יתכן ונראה מבט חלקי או קלוז־אפ. אפשר למקם את המצלמות בזויות מגוונות ולצלם מבטים שלא היינו יכולים לראות כקהל.

birds

חלק מהכוח של יצירת וידאו נראה בעיצוב הבמה של ״יאג״, שגבולותיה לא נראים על המסך, עד שהיא נראית כמעט אין סופית. הצילום בגרסת הווידאו של המופע מצויין. המצלמות ממוקמות בעמדות טובות, חלקן ניידות – רובן מזווית הקהל, אבל לעיתים גם מזוויות אחרות. קשה לדעת אם המופע צולם במהלך ריצה אחת (ביצוע רציף) של המופע או יותר, המעברים זורמים ועובדים נכון.

גם מחלות ילדות שנצפו בתיעודי וידאו־מחול אחרים, כמו חוסר סנכרון בצבעים או ברמות התאורה בין מצלמה אחת לאחרת, נמנעו כאן. היצירה עוברת באופן שלם למסך, אך בכל זאת נשארת מרוחקת יותר מצפייה חיה באולם.

אולי זה בגלל שאנחנו מחוייבים לבחירת העורך. גם כאשר אנחנו מהופנטים על ידי תנועה שקורית במקום אחר על הבמה, עלינו ללכת איתו לפוקוס שבחר עבורנו. לפעמים זה מרגיש נכון, ולפעמים נוצר מתח, לראות את מה שנחתך מהעין.

הרגעים החזקים בווידאו הם לא פעם בתקריבים, שמביאים את עוצמת הגוף קרוב אל הצופה. שתי דמויות במגע קרוב, פנים מביעות, יחסים בין גוף לגוף. מבט צילומי שנראה כאילו מגיע מתוך להקת הרקדנים

דווקא מתוך עבודה שמתוסרטת היטב, צפה שאלה רחבה יותר לגבי מחול בעולם הדיגיטלי – כיצד אפשרי עוד להעביר אותו דרך המסך? הבחירה של בת שבע, וכן של ההפקה של פסטיבל הרמת מסך 2020 שצפיתי בה לאחרונה, הייתה לצלם מחול שנועד להצגה לפני קהל. רוב הצילום נעשה מתוך זווית הראייה של הקהל הפוטנציאלי.

עם זאת, הרגעים החזקים בווידאו הם לא פעם בתקריבים, שמביאים את עוצמת הגוף קרוב אל הצופה. שתי דמויות במגע קרוב, פנים מביעות, גוף אקספרסיבי, יחסים בין גוף לגוף. מבט צילומי שנראה כאילו מגיע מתוך להקת הרקדנים שזזה בפראות.

לווידאו יש אפשרויות רבות שאין במחול על הבמה, כפי שאפשר היה לראות בעבודה ״בחוץ״ שיצרו ענבל פינטו ואתגר קרת, במיוחד לתקופת הקורונה. אפשר לצלם במקומות שונים ובזמנים שונים. אפשר ליצור אפקטים אשלייתיים ולצלם מנקודות מבט שלא ניתן לצופה רגיל להגיע אליהן.

נקווה שעצירת ההופעות החיות תניב עוד יצירות מחול שמיועדות לווידאו מראש, או שעוברות התאמה משמעותית יותר. כאלה שמנצלות את המדיום המגוון הזה לא רק לתיעוד, אלא ליצירה חדשה שמביאה את החוויה הגופנית של המחול קרוב יותר אל הצופה.


״יאג״  – הסרט
כוריאוגרפיה ובימוי: אוהד נהרין; צילום: רועי שאלתיאל; תלבושות: ארי נקמורה
רקדנים: יעל בן־עזר, שון האו, יוני (יונתן) סימון, חני סירקיס, איגור פטשנצ׳וק, לונדיווה קוזה
29-31.1, כרטיסים לצפייה אונליין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden