כל מה שחשוב ויפה
ענת ספרן ורן וולף, ב־DesignArt Tokyo
ענת ספרן ורן וולף, ב־DesignArt Tokyo. צילום: מ״ל

שבוע העיצוב ירושלים 2021 // יש לאן לברוח

בלי ״למרות המצב״ ובלי ״בהתחשב בנסיבות״. שבוע העיצוב ירושלים יוצא לדרך ״בדיוק כפי שרצינו, באותו קנה מידה ובאותה אנרגיה יצירתית״, אומרים רן וולף (המנהל הכללי) וענת ספרן (המנהלת האמנותית) לקראת הפתיחה בשבוע הבא

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


יובל: הי ענת, הי רן, מה שלומכם רגע לפני ששבוע העיצוב 2021 נפתח (טפו טפו, ועוד אחד)

ענת: מצוין. מתרגשים מאוד. חיכינו הרבה זמן לרגע הזה…

רן: הרבה יותר מדי. אבל נרגשים ממש

יובל: בצדק. אם אני זוכר, הקורונה תפסה אתכם אחרי הקול הקורא, כשההכנות כבר היו בעיצומן, עד לרגע הבלתי נמנע שבו לא הייתה ברירה אלא להכריז על ביטול האירוע שהיה מיועד להתקיים בשנה שעברה. אני מניח שזה היה אחד הרגעים היותר מבאסים…

רן: זה היה רגע מאד לא ברור. היו כל מיני מחשבות על אופי האירוע והרבה פרויקטים עברו לאונליין, אבל קיבלנו החלטה שאת שבוע העיצוב כאירוע נקיים רק במתכונת של קהל כי כל הדי־אן־איי של הפרויקט הוא לייב בבית הנסן, והחיבור בין אנשים מכל מיני סוגים, ובעיקר חוויה עוצמתית שניתן לייצר רק בבית הנסן

ענת: זה אכן היה רגע מבאס (מהמון סיבות שונות..) ובעיקר חוסר הידיעה לגבי העתיד. היום זה מרגיש כבר כמו זכרון רחוק

יובל: כן, זה קצת מוזר לחשוב על השנה האחרונה, בעיקר הידיעות על הקורונה בעולם והווריאנטים שמתחילים לבצבץ, אבל בואו נהיה אופטימיים. אז מעניין אותי בגדול מה נשאר, מה לקחתם איתכם מהתכניות לשבוע העיצוב של השנה שעברה לשנה, ומה השתנה

ענת: קודם כל התמה – קרקס הבריחה – נקבעה בסתיו 2019 הרבה לפני הקורונה. ומאז היא רק צוברת רלבנטיות. התכנית הכללית נשארה די זהה לתכנון המקורי וכמובן שהתעדכנה ונוספו לה עוד פרויקטים, אבל הבנו די מהר שאנחנו לא הולכים לעסוק בקורונה כי הדבר המרכזי שהיא שינתה אצל כולנו הוא המבט שלנו על העולם. פרויקטים שקיבלנו עוד ב־2019 קיבלו עכשיו משמעויות חדשות, אפילו שהפרויקט עצמו לא השתנה. אנחנו השתנינו…

רן: למדנו גם שבית הנסן אסקפיסטי היה מפלט לבריחה בתקופת הקורונה להמון אנשים: המבנה עם פעילויות תוכן מותאמות, ובעיקר הגינה שהייתה מלאה כל הזמן וממשיכה ככה גם היום בזמן ההקמות… וכך ניצלנו את המרחב הפתוח והוספנו עוד נקודות עניין

יובל: אז בואו נדבר על התמה: קרקס הבריחה. מה היה לכם בראש אי שם כבר בסוף 2018, ומה ברלוונטיות שלה גבר?

אלדד פריבס ובילי רגב, הליצן X מציג: הצטרפו לקרקס

אלדד פריבס ובילי רגב, הליצן X מציג: הצטרפו לקרקס

אביר סולטן, זמן לזרוח

אביר סולטן, זמן לזרוח

ענת: כשהסתכלנו על העולם, התחושה המרכזית היתה שהכל הופך להיות יותר ויותר קודר. התחזיות הפוליטיות, אקולוגיות, חברתיות וכו׳ מנבאות עתיד עגום. וברגעים כאלה כל מה שבא לנו לעשות הוא לברוח… אבל אז נשאלת השאלה לאן בורחים ואיך. כי בעולם שבו המודעות כל כך גדולה לאחריות האישית שלנו על כל פעולה שנעשית – כל בריחה הופכת מורכבת ויש לה מחיר

רן: ראינו שהבריחה אצל כולם חזקה מתמיד, כל אחד והמוצא שלו, הביתה, לספורט, למסך, ואם אפשר למקומות מבודדים

ענת: ואם טסים לחו״ל אז מדברים איתנו על המחיר האקולוגי. אם אכלנו סטייק במסעדה אז עולות מיד בראש זעקות הטבעונים. אם ראינו מופע של לואי סי.קיי אז… הבריחות נעשות מורכבות יותר ויש מעליהן עננה של אשמה ואחריות.

ענת ספרן: ואם טסים לחו״ל אז מדברים איתנו על המחיר האקולוגי. אם אכלנו סטייק במסעדה אז עולות מיד בראש זעקות הטבעונים. אם ראינו מופע של לואי סי.קיי אז… הבריחות נעשות מורכבות יותר ויש מעליהן עננה של אשמה ואחריות

ואת הנושא הזה רצינו לבחון דרך עיצוב. חיפשנו פורמט ראוי שדרכו נתקשר את הנושא ודי מהר הגענו לקרקס. הקרקס הגדול של המאה ה־19 שהיה המודל המושלם לאסקפיזם. מופע ענק שמגיע יום בהיר אחד לעיר ומציע לשכוח לגמרי את היומיום והאמין באשליה הגדולה והמרהיבה. אך גם לו יש מחיר: החיות, הסכנות, החיים הקשים בדרכים…

רן: זו הייתה גם מעין רכבת הרים מאירוע חצי קודר וחצי שמח, אני חושב שהשמחה התחזקה נכון לעכשיו, וגם ההבנה שאין באמת לאן לברוח…

ענת: בדיוק. מאז הגיעה הקורונה ועוד שלל אירועים לא פשוטים שגרמו לצורך שלנו לברוח להיות גדול עוד יותר ומצד שני כמעט ובלתי אפשרי…

יובל: רגע לפני התוכן – אפרופו קורונה ודברים שנדחים ומתבטלים – היה איזה רגע או מחשבה שחשבתם שזה כבר לא יקרה? שלא יהיה מימון? שעיצוב פחות חשוב כשהעולם כולו במגיפה?

רן וולף: יש לנו גיבוי חזק ממשרד ירושלים והרל״י, והבנו ביחד מה אפשר לעשות לאור המציאות המורכבת, גם מבחינה תקציבית. הצורך באירוע, וההבנה כמה העיצוב חשוב ונותן פתרונות, התחדד גם בזמן המגיפה כשפעלנו בהנסן ליצר לצוותי רפואה עזרים בפאב־לאב, וכשהיינו מפלט להמוני אנשים

רן: לא. יש לנו גיבוי חזק של שנים ממשרד ירושלים והרל״י, והבנו ביחד מה אפשר לעשות לאור המציאות המורכבת, גם מבחינה תקציבית. הצורך באירוע, וההבנה כמה העיצוב חשוב ונותן פתרונות, התחדד גם בזמן המגיפה כשפעלנו בהנסן ליצר לצוותי רפואה עזרים בפאב־לאב, ושכאמור היינו מפלט להמוני אנשים

ענת: אני לא חשבתי שזה לא יקרה. אולי בזכות האופטימיות שלי או הבסיס היציב של שבוע העיצוב והשותפים שלו לאורך השנים. היה לי ברור שזה יקרה רק לא ידעתי מתי…

יובל: נייס!

לפרוק אנרגיה ולשחרר מטענים

יובל: ענת, אמרת מקודם שפרויקטים שקיבלתם עוד ב־2019 קיבלו עכשיו משמעויות חדשות אפילו שהפרויקט עצמו לא השתנה. אתם יכולים לתת דוגמה?

ענת: לדוגמה פרויקט של קבוצת מלחמאמי הירושלמית, שהציעו לבנות חלל מועדון עם כל האלמנטים האופיניים לו – סאונד ומגברים, תאורה, וחלל מוחשך שמדמה את כל החוויה של מסיבה במועדון – רק בלי פרט אחד חשוב – הקהל

רן: דוגמה נוספת היא העבודה של המעצבים דב גנשרוא, שרית יודלביץ, דודי אופנהיים ודורון אלטרץ, שהציעו חדר עם שקי אגרוף שבעזרת אלגוריתם שהם בנו הקהל מוזמן לחבוט בשק והאלגוריתם מייצר דימוי חדש, שבו החובט והשק מתמזגים ליישות אחת… מורכב להסביר אבל הרעיון הוא שכשהם הציגו לראשונה את הפרויקט, חשבנו שזה רעיון מעניין, אבל היום אנחנו מרגישים כמה הצורך של כולנו לפרוק אנרגיה ולשחרר מטענים שהצטברו בשנה וחצי האחרונות הלך וגבר, אנחנו צופים תורים ארוכים בפרויקט…

יובל: לגמרי. אני כבר רוצה לקבוע תור. תגידו, לפני שנתיים אחד ההיילייטים היה ההתערבות של HQ אדריכלים במבנה עם המסלול הוורוד. מה ההיילייטס השנה? אני יודע שקשה לבחור, ובכל זאת

דוד אופנהיים, דורון אלטרץ, דב גנשרוא, שרית יודלביץ׳ - פאנצ׳.ג׳נרייט.פריק

דוד אופנהיים, דורון אלטרץ, דב גנשרוא, שרית יודלביץ׳ – פאנצ׳.ג׳נרייט.פריק

מלחמאמי, תאורה לעד: אסף כהן, שי דרור, יונתן דהן ויוסף משיח

מלחמאמי, תאורה לעד: אסף כהן, שי דרור, יונתן דהן ויוסף משיח

אלון שריד, דנה בן שלום, עמית פורטמן

אלון שריד, דנה בן שלום, עמית פורטמן, המעטפת. צילום: אלון שריד

רן: השנה החידוש הגדול הוא ששבוע העיצוב עצמו הופך לאינסטליישן, האירוע הופך לקרקס גם צורנית וגם פרפורמטיבית

יובל: תסבירו

ענת: כל בית הנסן הופך לקרקס על ידי עבודה של כמה צוותים. צוות המעטפת המורכב מדנה בן שלום, אלון שריד ועמית פורטמן משנים את חזית המבנה, הפטיו והגינה בעזרת אלמנטים של אור וטקסטיל (לא מגלה יותר מזה כדי לא להרוס את ההפתעה). קבוצת הליצן x תפעל לאורך כל השבוע בבית הנסן עם תהלוכה גדולה ומופע מרכזי בכל ערב, ואיתמר פלוג׳ה ולילי פלג בונים את אזור הבקסטייג׳ – עיר ארעית קטנה מאחורי הבנין.

שבוע העיצוב ירושלים הוא בוודאות אירוע העיצוב היחיד בעולם שיש לו קבוצת קרקס כחלק אינטגרלי מהתכנית שלו… אבל חשוב לציין שזה לא קרקס סטנדרטי כמובן

יובל: ברור. ומה עם החלק הבינלאומי שתמיד תפס אצלכם חלק חשוב? אני מניח שיש לו פחות ביטוי השנה בגלל הקורונה?

רן: כל הנושא הבינלאומי היה מורכב. בהתחלה היו עשרות פרויקטים שהתחילו להתקדם, אבל די מהר היה ברור לכולם שזה לא יוכל להתקיים ואנשים לא יוכלו להגיע. עם זאת עדיין יש פרויקטים בינלאומיים מעניינים וכמובן המורכבות של ההפקה גדלה

ענת: ועדיין יש פרויקט עיצוב מסלובניה, אינסטליישן גרפי חדש על המגדל של סטודיו הולנדי, עבודות נוספות של מעצבות בריטיות…

רן: וגם תצוגת אופנה סלובקית!!!!

ינטז׳ה אין ט׳וולד, טון קוהורסט

ינטז׳ה אין ט׳וולד, טון קוהורסט. צילום: Koehorst in’t Veld

עתיד החיים, המרכז ליצירתיות ליובליאנה, סלובניה

עתיד החיים, המרכז ליצירתיות ליובליאנה, סלובניה. צילום: IDFL

סלי קריסטל קרמברג, האישה המקועקעת

סלי קריסטל קרמברג, האישה המקועקעת

birds

יובל: ופה מתבקש לשאול ומה עם ירושלים? מה ההתייחסות השנה של שבוע העיצוב לעיר שבה הוא מתקיים?

רן: כשמדברים על אסקפיזם זה לא רק אסקפיזם פיזי אלא גם תודעתי־ רוחני. העיר הזו היא המקום שלהרבה אנשים מהווה נקודת בריחה מהמקום הגשמי למקומות רוחניים.

ואי אפשר בלי להזכיר את פרויקט השדכן שמחבר מעצבים מקומיים לבתי עסק ירושלמים. השנה שיתוף הפעולה מתמקד בחוויות קולינריות וחיבר אנשים ממגוון קהילות בעיר. לדוגמה, יצרנית קיגל חרדית עובדת עם מעצבת קרמית, מפעל ממתקים ממזרח העיר עובד עם מעצבת טקסטיל פלסטינית, ודוכן פלאלפל מיתולוגי מגלה ששאריות המזון שלו הופכות לתכשיטים על ידי מעצב מקומי

יובל: אהבתי. מה עוד? מה עוד חשוב להגיד על התכניות להשנה שלא אמרתם?

ענת: הדבר המרכזי שאני הכי גאה בו בשבוע העיצוב הזה הוא שאין בו שום הנחות או פשרות. הוא קורה בדיוק כפי שרצינו, באותו קנה מידה ובאותה אנרגיה יצירתית כמו בשנים קודמות ואפילו יותר. לא תשמע כאן אמירות כמו למרות המצב… או בהתחשב בנסיבות. ובעיקר אני ממש מחכה ליום הפתיחה – לראות את בית הנסן הומה ושמח ולהיות סוף סוף יחד בתוך הקונטקסט מרומם הנפש שהוא שבוע העיצוב.

ושנצליח לייצר שבוע אסקפיסטי – מעניין ומרגש – שכולנו כל כך זקוקים לו, וכמובן בזכות כל המעצבות והמעצבים הנפלאים שלוקחים חלק בשבוע

רן: חשוב לציין שהשנה מעבר למגיפה ומלחמה, הייתה ויש פעילות ענפה בבית הנסן, כולל הצגה עם תיאטרון החאן.

עברנו גם חילופי תפקיד של מנהלת הבית המדהימה, חן גזית. היא כמובן עוד איתנו, וביחד עם מחליפתה סמדר צוק וכל הצוות – טל ארז, ענת ספרן, קארין שבתאי, טל גולני, יעל הרשקוביץ ואנשי ההפקה והמעצבים הגרפיים המעולים יואב פרי ודן עוזרי, וכל צוותי הפרויקטים – אנחנו עובדים סביב השעון לעשות בדיוק כמו שענת כתבה: שבוע עיצוב ללא הנחות ומרומם נפש

ענת: אני מקווה


קרקס הבריחה | שבוע העיצוב ירושלים 2021
בית הנסן, רח׳ גדליהו אלון 14, ירושלים
ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף
מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז
ה׳ 1.7 – 19:30-23:00
ו׳ 2.7 – 16:00-10:00
שבת 3.7 – 23:00-10:00
א׳-ה׳ 4-8.7 – 23:00-16:00
לצד הביקור בתערוכות ובמיצגים יוכלו המבקרים ליהנות במהלך שבוע העיצוב ממתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה, מבית הקפה של משק עפאים ובר הדיר, ולבקר בחנות הפופ־אפ לעיצוב ישראלי של אסופה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden