כל מה שחשוב ויפה
שבוע העיצוב ירושלים 2021. צילומים: דור קדמי
שבוע העיצוב ירושלים 2021. צילומים: דור קדמי

שבוע העיצוב ירושלים // 40 אלף מבקרים חגגו את קרקס הבריחה

פרפורמנס, חוויה והשתתפות הקהל, המרחב הווירטואלי והאפשרויות שלו, מערכת היחסים עם הטבע - הנושאים שמעסיקים עיצוב היום. סמדר צוק, מנהלת שבוע העיצוב וטל ארז, האוצר הראשי, בראיון סיכום חגיגי

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


חגית: שלום סמדר וטל, מה שלומכם בימים שאחרי שבוע העיצוב? כבר הסדרתם את קצב הנשימה? היה ממש… קרקס 🤡

טל: כפי שלמדנו השבוע, קשה לברוח מהמציאות, אז היא מושכת חזרה. אבל ללא ספק עדיין לא מחוברים לקרקע

סמדר: בית הנסן לאט לאט חוזר לעצמו, הפירוקים נמשכים לאורך השבוע. הצוות עצמו עדיין נשאר באוויר. מנסים לקלוט את גודל האירוע מגבוה

חגית: מזווית הראייה שלי, אני חושבת שהיה מרגש במיוחד השנה. משהו בדחיסות של האירוע הטעין אותו בהמון אנרגיה. ואולי עצם העובדה שהצלחתם לקיים את התוכנית במלואה, שאפו!

טל: תודה! בהחלט מרגש. מסיבות שקשורות בנו אני מקווה, אבל גם מכאלה שלא

צילום: אלון שריד

חגית: אז עכשיו לסיכומים: יש כבר מספרים ומסקנות?

סמדר: בערב הפתיחה היו כ־7,000 איש ולאורך כל השבוע 40,000 מבקרים – עלייה משמעותית ממהדורות קודמות. אני חושבת שהתמה השנה זימנה אליה קהל מגוון ורב־גילאי. באמת הקהל הכי יפה שראיתי באירועים המון זמן. כיף…

טל: בעיניי, היתרון הגדול של לחזור לאירוע הזה שנה אחרי שנה – בייחוד באופן שאנחנו מפרקים ובונים אותו מחדש כל פעם – הוא שאנחנו כל הזמן בתנועה קדימה. אני חושב שהשנה התוכן הצליח לעבוד באמת כמו שתמיד דמיינו – בשכבות של מורכבות, לגעת בבטן הרכה של מגוון מאוד גדול של קהלים. מהקהילה המקצועית בכל הדרגים, ועד חובבי תרבות ואפילו ילדים. ומה שסימן לי את זה בצורה מובהקת, היה שבסוף היו גם פייבוריטים זהים של אלה ושל אלה. וזה ממש מחדד עבורי את הכוח של עיצוב

חגית: מבחינת הפירוק וההתחלה מחדש – התמה של הקרקס התאימה בול. ובאמת איך היו התגובות? איך הסתמנו הפייבוריטים?

סמדר: מעבר לרשת שמוצפת בתגובות נלהבות, לשמוע את האנשים בשטח, ילדים שעומדים ליד מיצבים וצועקים מהתרגשות – אין דבר מספק מזה. היו הרבה עבודות שהקהל הגיב אליהן כמו קסם – באמת היו קריאות תדהמה מכל עבר

טל: התגובות היו מצוינות. מן הסתם היו פרוייקטים שיותר קפצו לתודעה להרבה אנשים, אבל זה לא מקטין כהוא זה פרוייקטים אחרים. חלק מהעבודה שלנו בלהגיע ל־40,000 איש הוא לייצר מספיק מגוון שכל מיני אנשים יימצאו את הפייבוריטים שלהם.

היה מעניין לשמוע תגובות ששמו דגש על פרוייקטים בקני מידה שונים, והבחינו בניואנסים שלא היו תמיד בפרונט. זו השאיפה בפאזל מורכב כזה – לא מכנה משותף דווקא, אלא גם מגוון שפונה לכל מיני קהלים

חגית: ממש כך. אבל יש גם סימני שאלה – מה זה עיצוב, למה זה עיצוב. ואם כבר מדברים על כוחו של עיצוב – אחד הדברים הקשים להסבר, הוא איך גינה חלופית (אורנה לאלו) או מתפרת מיחזור (סלון עלייה של בוטיק שווארמה ושות׳) או זירת איגרוף (בצלאל) – איך כל אלה נכנסים תחת מטריית שבוע העיצוב?

סמדר צוק: שבוע העיצוב זה מעבר לעיצוב אובייקט. זה מתחיל בהתערבות בסביבה, בנוף הציבורי. אפילו שלטי החוצות שאנחנו עושים הם חלק מהאג׳נדה העיצובית של האירוע

טל: הדיון על עיצוב הוא ארוך, אבל הקונטקסט כאן לדעתי היה די ברור. אנחנו תמיד מדברים על מתח בין תוכן, חוויה וצורה, בכל הרמות וקני המידה של הפרוייקט. היכולת הזאת לתקשר בלי להתפשר היא מהותית לדעתי לעיצוב מוצלח.

בעיניי הקונטקסט הוא עיצובי לחלוטין – אסקפיזם היא אשליה עיצובית אצלנו. כך גם הפרוייקט נבנה – לא רק דרך התוכן, אלא גם דרך החוויה והאסתטיקה שהוא מספק. אז נכון שיש עבודות שיכלו לחיות גם בהקשרים של דיסציפלינות שונות, אבל המכלול, והפרספקטיבה שאנחנו שואפים לייצר הם סביב שאלות של עיצוב

סמדר: שבוע העיצוב זה מעבר לעיצוב אובייקט. יש במסגרתו הזדמנויות לעיצוב של כל מבנה בית הנסן למשל. זה מתחיל בהתערבות בסביבה, בנוף הציבורי. אפילו שלטי החוצות שאנחנו עושים הם חלק מהאג׳נדה העיצובית של האירוע – להתערב בנוף שבדרך כלל מוקדש למסחר

חגית: תוכלי לתאר את החוויה מהמקום שלך, ממבט על? זו אופרציה מורכבת ומלאה אי־ודאות, והרבה אחריות. הצלחת גם ליהנות?

סמדר: אני כל כך אוהבת את העבודה שלי – אז התשובה היא בהחלט כן. נכנסתי לבית הנסן ממש בשיאו של העבודה על שבוע העיצוב; ידעתי לאן אני נכנסת, אבל לא יכולתי להעריך את גודל האירוע. זה משהו שאם אתה לא בפנים קשה מאוד להבין. זכיתי לעבוד עם הצוות הכי מקצועי ומסור שיצא לי להכיר

סמדר צוק ציום דור קדמי

סמדר צוק

טל ארז. צילום דור קדמי

טל ארז

birds

חגית: אם לחזור לתכנים, הפעם היה מרכיב מאוד חזק של נוכחות אנושית, ואני מתכוונת כמובן לאנשי ״הליצן X״ שעבדו קשה והיה ניכר שהם ״תופרים את המרחב״ ומעניקים לו מאפיינים. זו יצירה יוצאת דופן, דינמית, נטולת הגדרות – איך נוצר החיבור?

טל: אין ספק שהרכיב הפרפורמטיבי היה משהו אינהרנטי השנה. לא מכיר הרבה אירועים שיש להם קבוצת פרפורמנס, שפועלת עליהם למשך שבוע שלם ולאורך כל שעות הפעילות. באיזשהו שלב הבנו ששבוע העיצוב השנה הוא בעצמו מיצב – הוא הופך לקרקס של ממש, ולא יכולנו לדמיין קרקס ללא הקרקסנים.

החיבור לליצן X, שבראשו מעצבת (בילי רגב) ואמן קרקס (אלדד פריבס) נראה טבעי לחלוטין, והרבה מהתקשורת היתה על חיבור שתי הדיסציפלינות, שעבדה לדעתנו באופן מופלא

סמדר: ברגע שצוות הקרקס הגיע – המקום קם לתחייה. דרך הליצנים הקהל הצליח לברוח מהמציאות, הם עיצבו את העולם האחר

טל ארז: לא מכיר הרבה אירועים שיש להם קבוצת פרפורמנס, שפועלת לכל אורכו. באיזשהו שלב הבנו ששבוע העיצוב השנה הוא בעצמו מיצב – הוא הופך לקרקס של ממש. החיבור לליצן X נראה טבעי לחלוטין

חגית: הייתה גם תת־תמה שמערבבת בין חי־צומח־דומם־וירטואלי. נראה שהרבה מהעבודות היו פרפורמטיביות או לחליפין כאלה שקמות לתחייה בהשתתפות הקהל

טל: למה הכוונה?

חגית: לדוגמה: בגינה של ארז נאבי פנה, גן חיות – הצמחים רוקדים והם בכלל מייצגים בעלי חיים – כל הצמחים בעלי שמות הקשורים לעולם החי, והם ממוקמים במעגל הגינה בהתאמה ליחסים בין זנים של בעלי חיים. בעבודה של אורנה לאלו הייתה צמחייה מכנית, במטוס שבעליית הגג, הקהל משתתף בהצגה אבסורדית לרגע. בפרויקט של חממת העיצוב של בצלאל מצמיחים פרחים וירטואליים – ועוד ועוד.

אני הרגשתי שחלק מהעבודות השתלבו או המשיכו אלה את אלה, כמעט באופן טבעי. זה נראה יותר טוב ממה שאפשר לצפות מראש. האם גם אתם הופתעתם מההתאמה של הכל?

טל: אנחנו תמיד מתכוננים ותמיד מופתעים – ככה זה כשלמעלה מ־80% מהעבודות הן חדשות. אנחנו מדמיינים את המכלול וככל שהפרוייקטים מתקדמים, המכלול כל פעם מתפרק ונבנה מחדש. נגיד גם שהחיבור הזה בין החי, הצומח, הדומם והווירטואלי הם הכלים והשאלות שעיצוב מתעסק בהן היום. החלוקה הדיסציפלינרית הקלאסית כבר פחות מעניינת.

פרפורמנס ועיצוב, המקום של הקהל כמשלים את החוויה, המרחב הווירטואלי והאפשרויות שלו, מערכת היחסים עם הטבע – יש הרבה שאלות חדשות והאפשרות שלנו להתמקד בתוכן מאפשר לנו לנכוח במקום שעיצוב עוסק ברלבנטי – גם מקצועית, אבל גם בנושאי הדיון החברתיים. או יותר נכון, במקום שבו תרבות מנסה תמיד להרחיב את גבולותיה

שבוע העיצוב ירושלים 2021. צילומים: דור קדמי

חגית: מה ההשפעה של אירוע כזה על הסצנה המקומית? כיום כמעט אין תערוכות עם הגדרות כל כך פתוחות. זו הזדמנות? אתגר? ניסוי?

סמדר: אירוע בסדר גודל כזה בהחלט משמעותי. שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים, כאשר המטרה העיקרית היא פיתוחה ושגשוגה של העיר ירושלים. מעבר לתיירות פנים האירוע מהדהד כלפי חוץ במשך חודשים רבים

טל: האירוע הזה נבנה לאורך השנים מתוך הבנה שמעטות הפלטפורמות שמקדמות, יוזמות ומממנות פרוייקטים מבוססי תוכן ואקספרמנטליים. ההזדמנות של מעצבים צעירים לממש את הפוטנציאל של פרוייקט היא נדירה. זה אירוע ששואף לפתוח דלתות, גם בחיבור הבינלאומי.

וגם מול הקהל, אני מקווה שאנחנו מרחיבים את הדיון למקומות חדשים, ואולי מציגים את האפשרות איך עיצוב במקום כזה – בלי תעשייה חזקה ומסורות קראפט עשירות כמו באירופה – יכול להיראות ולהישאר רלבנטי. אז כן – הזדמנות, אתגר, ניסוי. בהחלט. הכי חשוב שיהיה מעניין

חגית: ומה הלאה? אחרי מנוחה ורגע על זרי הדפנה, מסתכלים כבר לעבר השנה הבאה?

טל: בעיקרון מסתכלים לשנה הבאה, ומחברת המסקנות והמחשבות כבר מלאה. אבל רגע עוד ננוח. העבודה על האירוע הזה היא מרתון, אז נעשה קצת מתיחות קודם

חגית: מגיע לכם 🙂 עוד משהו חשוב לפני שניפרד, יש איזו תובנה אסקפיסטית שאפשר לקחת לדרך?

טל: דווקא לא אספקפיסטית, אלא מאד מחוברת למציאות. הסיכום הוא תמיד זהה ותמיד חשוב: בלי הגב המדהים של משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים, בלי הניהול המופלא של סמדר ורן (וחן גזית), בלי הצוות המדהים שעובד על הפרוייקט הזה כל השנה, ובלי 160 מעצבים ויוצרים מדהימים, רעבים, עקשנים ומוכשרים, זה לא היה קורה. זו הוכחת הערך האולטימטיבית לדעתי, למה אפשר לעשות כאן וזו זכות להיות חלק מזה. אז תודה לכולם

חגית: סמדר, איך את מסבירה שאירוע מאוד אלטרנטיבי באופיו, בכל זאת מצליח להיות פלורליסטי מאוד ולשגשג בתוך המקום המורכב הזה, ירושלים, בית הנסן…

סמדר: זה בהחלט אירוע חריג מכל הבחינות. יש צוות מקצועי שמנהל את שבוע העיצוב לצד הגופים העירוניים, ובכך הוא שומר על האיכות והרלוונטיות לעולם העיצוב בכלל (בדומה לניהול השוטף של בית הנסן עצמו). יש אפס פשרות ומקסימום שאיפות, וכך זה נראה. המציאות עולה על כל דמיון

חגית: להתראות בשנה הבאה 🙂


קרקס הבריחה | שבוע העיצוב ירושלים 2021
בית הנסן, רח׳ גדליהו אלון 14, ירושלים
ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף
מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden