כל מה שחשוב ויפה
אורן פישר. צילומים: רוני קאופמן
אורן פישר. צילומים: רוני קאופמן

אורן פישר // זה בידיים שלנו

ארטיביזם סביבתי: לכבוד 50 שנה לארגון גרינפיס, אורן פישר צייר ציור קיר ענק בקריית המלאכה, כחלק מפרויקט עולמי להעלאת מודעות למשבר האקלים

הפרטים הטכניים

״זה בידיים שלנו״, רחוב התנופה 7, קריית המלאכה, דרום תל אביב. עבודת קיר במרחב הציבורי, בהזמנת ארגון גרינפיס.

מי אני

הקריירה האמנותית שלי מתחלקת לשתיים: עבודת סטודיו אישית, שבאה לידי ביטוי לרוב באמנות פלסטית; ואמנות חברתית וקהילתית, לעיתים עם אופי ארטיביסטי (ארט־אקטיביזם) וכחלק מקולקטיב. אני עובד במדיומים שונים ומסרב להתמסר לאחד מהם באופן טוטאלי.

לאורך השנים אני בעיקר עובד על פיתוח השפה האישית שלי. אפשר לראות עבודות שלי בפיסול, ציור, וידיאו ומיצבים תלויי חלל. אני פועל גם במרחב הציבורי, בהפגנות, בציורי קיר – חלקן מטעם עצמי וחלקן פעולות יזומות, שמטרתן לייצר אימפקט ושינוי מציאות קיימת.

אני מציג בגלריות ומוזיאונים בארץ ובעולם, בעבר הייתי ממקימי מרכזי התרבות גלריית משונע והבית האדום בתל אביב. בעקבות זכייתי בפרס הפטיש ביריד צבע טרי לשנת 2019, הצגתי השנה תערוכת יחיד מקיפה בשם ״נשמות״ בבית סותבי׳ס בתל אביב. כרגע אני עובד בסטודיו בבית פנורמה, במסגרת שהות אצל האספן סרז׳ תירוש.

העבודה

העבודה ״זה בידיים שלנו״ נעשתה במסגרת פרויקט ״תקווה דרך פעולה״ (hope through action), לציון 50 שנות פעילות של ארגון גרינפיס העולמי. גרינפיס משלבים אמנות באקטיביזם מאז המסע הראשון לאוקיינוס השקט, בשנת 1971. אוצר הפרויקט, פול ארנשו, הזמין 12 אמנים מ־12 מדינות שונות, ליצור עבודת רחוב ענקית בעיר מרכזית. הפרויקט נועד להעלות למודעות בעזרת אמנות, את נושא ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים.

אני נבחרתי לייצג את ישראל, והתחלתי לגבש את המסר שהיה לי להעביר וכנגזרת ממנו את הציור עצמו. בציור אני מאניש את כדור הארץ ומצייר אותו עם עיניים שמשדרות מצוקה, את הכדור עצמו אוחזים אנשים מלמטה במעין מחווה לגיבור המיתולוגי אטלס, מונעים ממנו ליפול, מרימים אותו למעלה, מחזיקים אותו במאמץ משותף. באופן ליטרלי, זה גם שם העבודה: ״זה בידיים שלנו״, המשמעות פה היא שאנחנו כחברה יכולים לשנות את המציאות במו ידינו בכל נושא שנבחר למקד בו את האנרגיה שלנו. הסוד הוא שיתוף פעולה ואמונה בכוח של האדם הפשוט לייצר שינוי.

בתוך העבודה שילבתי פרטים קטנים ורמזים מתוך השפה האישית של העבודות שלי – טקסטים, דמויות אנשים ובעלי חיים. מפינגווינים וגמלים עד לדינוזאורים, חדי קרן ודובוני אכפת לי; שחיתויות, מצבורי נפט, זיהום, קורונה ועוד, מעין מפה של האנושות כפי שאני תופס אותה כיום, הנושאים מובאים לעיתים בהומור שחור ולעיתים פשוט נונסנס.

צילומים: יאיר צימרמן

תעבירו את זה הלאה

אני שמח על המיקום של העבודה, מה גם שזה לא באמת אפשרי להזיז או לשנע אותה, היא צמודה לבניין ונעשתה במיוחד למקום. הייתי רוצה לייצר עוד עבודות גדולות בסגנון הזה – זו הייתה חוויה חדשה ועוצמתית לעמוד במשך עשרה ימים על מנוף, בגובה של כמעט 20 מטר, ולצייר בקנה מידה כזה. למדתי מזה המון. גם האימפקט הסביבתי של עבודה בגודל כזה משמעותי.

פלוס אחד

בקנה מידה שונה אבל משמעותי, הטריפטיך שיצרתי לטובת תערוכת היחיד האחרונה שלי בבית סות׳ביס תל אביב. עבדתי על העבודה הזו כחמישה חודשים על רצפת הסטודיו שלי. לתערוכה קראתי ״נשמות״, היא הייתה עבורי משמעותית מאוד והעבודה הזו הייתה הלב של החלל המרכזי.

אורן פישר צילום רן ארדה

נשמות בבית סותבי׳ס. צילומים: רן ארדה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden