כל מה שחשוב ויפה
אופנה דיגיטלית של FUTURE-POSITIVE
אופנה דיגיטלית של FUTURE POSITIVE

FUTURE POSITIVE: אופנה וירטואלית לאזרחי המטאוורס

המעצבים רותם וניר גואטה, בעלי מותג האופנה HANNAH, מנסים לקשר בין בגדים אמיתיים למציאות מדומה ובין NFT לאופנה

הקולקציה הדיגיטלית החדשה של HANNAH, מותג האופנה של רותם וניר גואטה, נוצרה בהשראת הרעיון של נסיעה בזמן. ״מסע דיגיטלי בין זמנים ומקומות, בין העבר לעתיד ובין המוחשי לווירטואלי״. הקולקציה מורכבת מ־20 פריטי לבוש דיגיטליים בלבד – כלומר, כאלה שאינם תפורים ואינם תלויים על קולבים בעולם המוחשי, אולם הם מתאימים לכל גיל, מידה ומגדר. בעיצובם משולבות מיומנויות מסורתיות של עיצוב, עם האפשרויות המתקדמות של עיצוב בתוכנות הדמיה ותלת־ממד.

זוהי סנונית ראשונה במותג החדש של אופנה דיגיטלית שהשיקו בני הזוג גואטה, FUTURE POSITIVE, המשרטט חזון של ״המלתחה החדשה לעידן המטאוורס״. לדבריהם, הם מבינים שנוכח המציאות העולמית שמשתנה, רלוונטיות היא מילת המפתח לעתיד העסקי שלהם, ולעתיד של עסקי האופנה בכלל. כחלק מההתמודדות שלהם עם מה שמתחולל כאן (שלא כולנו ערים או מודעים לכך), ובמטרה להגדיר מחדש את התעשייה, הם יוצרים חיבור בין אופנה לטכנולוגיה, תוך מציאת פתרונות חדשניים ליצירת עתיד טוב יותר, בדגש על קיימות וצמצום הפגיעה באיכות הסביבה.

Future Positive X Dressx

הקולקציה הדיגיטלית נמכרת באופן בלעדי ב־Dressx, המרקטפלייס הגדול ביותר כיום של אופנה דיגיטלית. הפריטים ניתנים ל״לבישה״ באמצעות הטמעת תמונה עבור תוכן לרשתות חברתיות, ובהמשך יתאימו ללבישה גם במציאות רבודה ובמציאות וירטואלית. טווח המחירים של הקולקצייה נע בין 25 ל־70$. ובהמשך, הם אומרים ישיקו קולקציה שתימכר במהדורה מוגבלת כ־NFT (פריטים חד פעמיים מוגנים בקוד דיגיטלי).

האנחנו החדש

רותם וניר, שניהם בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, הקימו את מותג האופנה שלהם HANNAH בשנת 2014, והם מתמחים בבגדי נשים בסגנון מחוייט עכשווי. השנה פתחו סטודיו חדש ויסדו את המותג הווירטואלי, ובמקביל ליצירת הקולקציות, הם אומרים, ״הסטודיו פועל לגשר בין העולם הפיזי לעולם הווירטואלי ומעניק שירותי יצירת תוכן דיגיטלי עבור מותגי אופנה; מציע מנטורינג למעצבים צעירים ונותן שירותי ייעוץ לחברות בנושא דיגיטציה, לייעול תהליכי העיצוב והייצור״.

לכל אחד מאיתנו תהיה נוכחות נוספת בעולם הווירטואלי. אפשר להתפרע בדמיון, נוכל לנהל חיים שלמים עם דמותנו האמיתית ונוכל גם למצוא לנו דמות שנוח לנו יותר שתייצג אותנו בעולמות של חיבורים חברתיים, בידור, גיימינג, כושר, עבודה, חינוך ומסחר

למי אתם מייעצים?

״אנחנו מייעצים לחברות אופנה מסחריות ולסטארט־אפים שמחברים בין אופנה וטכנולוגיה. מרבית הלקוחות מתעניינים בנושא של דיגיטציה; כלומר, איך ניתן להטמיע ולהשתמש בתוכנות תלת־ממד כדי לייעל את כל תהליך העיצוב, הפיתוח והייצור. הסיבה לכך היא שכולם היום רוצים לחסוך עלויות ולהתחבר גם לנושא של קיימות שמבחינתנו הוא גם חשוב. לצמצם את הבזבוז שנוצר כתוצאה מתהליכי פיתוח וייצור שפוגע בסופו של דבר באיכות הסביבה״, אומרת רותם גואטה, שמנסה להכניס אותי לרזי השפה החדשה, ולנבכי העולם המסתורי של המטאוורס.

תסבירי לי: איך יראה העולם שלנו? או מה זה עידן המטאוורס שאתם מקדימים להיערך לקראתו?

״המטאוורס הוא מעין יקום וירטואלי שבו אנשים יסתובבו כשהם מיוצגים על ידי דמויות וירטואליות (אוואטרים). החזון, שכנראה נמצא ממש בפתח, יתאפיין בשילוב בין מציאות פיזית לווירטואלית. לכל אחד מאיתנו תהיה נוכחות רציפה נוספת על זו הפיזית גם בעולם הווירטואלי. זה יקרה באמצעות דמויות אוואטר מסוגים שונים – רובוטים, מפלצות או דמויות של סלבריטאים, או שנבחר להופיע כאוואטרים של עצמנו.

״אפשר להתפרע בדמיון, נוכל לנהל חיים שלמים עם דמותנו האמיתית ונוכל גם למצוא לנו דמות שנוח לנו יותר שתייצג אותנו. הדמות הזו, ׳האנחנו החדש׳, פשוט תתנהל ותפעל בעולמות הווירטואליים שבתוכם יתקיימו חיבורים חברתיים, בידור, גיימינג, כושר, עבודה, חינוך ומסחר ועוד״.

גואטה מציינת שזו אותה בשורה, או יקום מקביל, שמארק צוקרברג, מייסד פייסבוק רוצה לטעון לבעלות גם עליו, וכצעד ראשון לצורך כך אף שינה את שמה של פייסבוק ל־META, מהמילה מטאוורס.

רותם וניר גואטה. צילום: מרב בן לולו

ניר ורותם גואטה. צילום: מרב בן לולו

״המושג מטאוורס מושאל מספרי מדע בדיוני כמו ׳סנוקראש׳ או ׳שחקן מספר אחת׳, שבהם הדמויות נשארות נטועות חזק מול מסך זה או אחר, מתעלמות מהמציאות הפיזית ובמקום זה משקיעות יותר ויותר תשומת לב, זמן ובעיקר כסף בעולמות מדומים שנשלטים, מה לעשות, על ידי מונופולים טכנולוגיים חובקי עולם.

״צוקרברג לא באמת מביא משהו חדש, פייסבוק מצטרפת למגרש צפוף בשחקנים שונים ומגוונים, שכל אחד מהם רוצה לבנות את החלק שלו במטאוורס״, אומרת גואטה. במקרה של פייסבוק/מטא – זה שקשור לעולם התוכן שלו. ואילו במקרה שלה ושל המותג החדש – FUTURE POSITIVE – ״אנחנו פועלים בעולמות האופנה, ולכן מציעים את האופנה אותה נלבש במטאוורס שלנו״, היא מסבירה.

״המטאוורס יהיה חלק מהמציאות היומיומית של חיינו. זה יקרה באמצעים שונים, כמו משקפי מציאות מדומה או מציאות רבודה ובהמשך באמצעות הסמארטפון, מכשיר לביש או כל אמצעי אחר. חשוב להבין שהמגמה הזו, שמתרחשת בכל עולמות התוכן, צריכה לעניין את כולנו ויותר מכל את החברות שמפתחות טכנולוגיות לקראת העתיד לבוא״.

ללא מידות או מגדר

מי קהל היעד שלכם לאופנה הדיגיטלית?

״קהל היעד מגוון. רבים נוטים לקשר בין דור ה־Z לרכישת אופנה דיגיטלית מכיוון שהם כבר גדלים בעידן דיגיטלי ומבלים המון שעות ברשתות החברתיות, בתוספת מודעות חברתית וסביבתית גבוהה, הם ככל הנראה הלקוחות האידיאליים. עם זאת, אנחנו מאמינים שזה לא בהכרח קשור לגיל אלא יותר לסגנון החיים, אנשים שהזהות הווירטואלית שלהם ברשת חשובה להם – כלומר אלו שיוצרים וצורכים תוכן דיגיטלי לעיתים קרובות הם הלקוחות העיקריים. מה גם שאופנה דיגיטלית היא ללא מידות או מגדר ולכן מלכתחילה מתאימה למגוון יותר רחב של לקוחות״.

מכרתם כבר פריטים דיגיטליים?

״כן. הקולקציה אמנם הושקה רק לפני חודש וחצי ב־dressx וכבר הספקנו למכור לא מעט פריטים. אנחנו מודים שאפילו אותנו זה הפתיע וזה בעיקר מעיד על הפוטנציאל הענק שיש לתחום ואנחנו מקווים שימשיך ויגדל בעתיד״.

ההתייחסות היום לאופנה דיגיטלית היא דרך הפוטנציאל העתידי, כלומר זה תחום שילך ויתפתח ויגדל ב־5-10 השנים הקרובות וכמובן עם בניית המטאוורס יש סיכוי טוב ששוק האופנה הדיגיטלית ישתווה בגודלו לשוק האופנה הפיזי, שככל הנראה ילך ויצטמצם. אנחנו נבלה את רוב זמננו במטאוורס

מה הקף השוק של אופנה וירטואלית?

״אין לנו הערכה מדויקת של שווי השוק, המייסדת של dressx, דריה שפובלובה (Daria Shapovalova) סיפרה לא מזמן בכתבה ל־BOF ששווי השוק הפוטנציאלי לאופנה דיגיטלית הוא 31 מיליארד דולר.

״לדעתנו ההתייחסות היום לאופנה דיגיטלית היא דרך הפוטנציאל העתידי, כלומר זה תחום שילך ויתפתח ויגדל ב־5-10 השנים הקרובות, וכמובן עם בניית המטאוורס יש סיכוי טוב ששוק האופנה הדיגיטלית ישתווה בגודלו לשוק האופנה הפיזי, שככל הנראה ילך ויצטמצם. אנחנו נבלה את רוב זמננו במטאוורס באמצעות משקפי מציאות רבודה (AR) או מדומה (VR) ובעזרת אווטארים שייצגו אותנו, אנחנו נעבוד, נבלה ונטייל בחללים וירטואליים ולכן נצרוך ונלבש הרבה בגדים דיגיטליים״.

birds

זו הסיבה שלדברי הזוג גואטה, יש לבחון מחדש את הרלוונטיות של תחום האופנה. יתכן שאת פריטי הלבוש שלנו בעתיד, אולי הלא רחוק, נצטרך לרכוש גם (או רק) בגרסה דיגיטלית. היתרון התחרותי של ישראל, טמון בהובלה בתחומי טכנולוגיה שמבוססת על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. בישראל פועלות כיום כ־145 חברות בתחום ה־VR ו־182 חברות בתחום ה־AR, והזוג גואטה מבסס את מעמדו כאוטוריטה בשירותי ייעוץ ומנטורינג למעצבים צעירים, כמו גם ייעוץ לחברות בנושא דיגיטציה, לייעול תהליכי העיצוב והייצור.

לדבריהם, המטאוורס לא יהיה רק דרך נוספת לצרוך מידע או לחוות דברים. המטרה הסופית היא שהוא יחליף את האינטרנט. כלומר, שאנשים יצרכו תוכן, יקיימו שיחות ויכירו אנשים באמצעות המטאוורס. דוגמה מצוינת לכך מספקת חברת נייקי, שיצרה את NIKELAND ב־Roblox – פלטפורמה המאפשרת לשחקנים להפסיק להיות פסיביים והופכת אותם ליצרני תוכן – בין אם מדובר בדמויות או במשחקים אחרים, ששחקנים אחרים יוכלו לשחק בהם יחד.

אופנה דיגיטלית של FUTURE-POSITIVE

אתם מרבים להשתמש גם במושג NFT – איך הוא מתקשר לעולם שלכם?

״זהו עולם הקניין הרוחני של הנכסים הדיגיטליים״, מסבירה גואטה ומפרטת: ״NFT – ראשי תיבות של NON FUNGIBLE TOKEN, ובעברית אסימון חסר תחליף – הוא אמצעי טכנולוגי, קוד דיגיטלי, שמאפשר להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי כמו ציור, סרטון, קובץ וידאו, דמות במשחק מחשב וגם בעלות על פריטי אופנה דיגיטליים. הקוד המקורי של NFT מגיע עם תעודת זהות ייחודית, שערכה המסחרי נקבע בבלוקצ׳יין שגם הוא מטבע דיגיטלי, וכך בעצם אי אפשר לזייף או לשכפל אותו״.

אתם כבר בעתיד, אז לאן מכאן? מה היעד הבא שלכם?

״כאנשים שמתפרנסים מיצירה, אנחנו עסוקים בהתפתחות שלנו וההתאמה לעידן שבו אנחנו פועלים. תוך ניסיון להבין מה יוליד יום. אנחנו מגדירים את זה להיות רלוונטיים, לא להישאר מאחור.

״נמשיך ונעצב קולקציות למותג HANNAH שנכון להיום הוא ליבת העסקים שלנו, אבל אנחנו רואים וחווים שהשוק העולמי של המציאות הרבודה, מציאות מדומה ומציאות משולבת, מתפתח במהירות ומייצר פוטנציאל מסחרי ועסקי עצום עבור עסקים שונים, כולל עסקי אופנה. המטרה שלנו היא להמשיך ולהתפתח לצמוח ולמכור. אנו בעיצומה של מהפכה ועלינו לא רק להשתלב בה אלא להוביל אותה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden