כל מה שחשוב ויפה
לייזה זיו, משרדי חברת אמניר. צילומים: נויה שילוני חביב
לייזה זיו, משרדי חברת אמניר. צילומים: נויה שילוני חביב

לייזה זיו נלחמת על כל סנטימטר

בשיפוץ קומת המשרדים של חברת אמניר, שעיסוקה במיחזור, המעצבת לייזה זיו התבססה על שקיפות מקסימלית, חשיפת המבניות המקורית ושימוש בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה

״כשמדובר בפרויקט שיפוץ של משרדי חברה שעיסוקה במיחזור, אך טבעי היה שהקונספט הרעיוני שגובש בעבורו יתיישר עם מהות העיסוק שלה״, אומרת המעצבת לייזה זיו, שהייתה אמונה על שיפוץ קומת המשרדים של חברת אמניר. כחברת בת של חברת נייר חדרה, משרדי אמניר שוכנים בקומה השנייה של בניין ישן הממוקם במתחם של חברת האם, ושטחה, המשתרע על כ־300 מ״ר, היה מאופיין בחלוקה מסורתית של חדרים נפרדים. 

הפרוגרמה שקדמה לתכנון החדש ביקשה להקצות בשטחו של החלל הקיים מקום לעובדים נוספים, ולעצבו כאופן־ספייס תוך מתן דגש על שקיפות מקסימלית – הן בפועל, בנראות שלו, והן ככלי רעיוני שנועד לבטא את מדיניות החברה הדוגלת בשקיפות מלאה. התהליך, לדברי זיו, היה מאתגר: ״הוא דרש ממני להילחם על כל סנטימטר ועל כל פיסת שטח קטנטנה, ואף המעבר ממערך מסורתי של משרדים ׳רגילים׳ למרחב אחד שכולו שקיפות ופתיחות היה כרוך במורכבות מסוימת״.

הבניין הוותיק שבו שוכנים המשרדים נבנה על טהרת יציקות בטון בשנות ה־50 של המאה הקודמת, ותכניות מעודכנות של מהלכים מבניים שונים שבוצעו בו בחלוף השנים לא היו בנמצא. בתוך כך, השלב הראשון של השיפוץ נועד לחשוף את המבניות המקורית, שאכן הפתיעה. עם הסרת קירות החלוקה שהיו בחלל נחשפו אלמנטים ארכיטקטוניים ומבניים שהיו ״קבורים״ מאחוריהם, כמו גומחות/כוכים ועמודי בטון רבים לכל אורכו. 

למעט עמוד אחד שהוסר והומר בקורת פלדה, כל האלמנטים שהתגלו עם ״גילוח״ החלל נותרו בו וטופלו באופן שמנצל אותם בתכנון החדש, פונקציונלית ואסתטית כאחד. בגומחות הרבות שולבה תוספת נגרות שהפכה אותן לחללי אחסון (״כמעט ולא נדרשתי לשלב ארונות״), והעמודים טופלו רק בסילר אוטם שחושף את כל פגעי הזמן שנחרצו בהם ״ברוח הוואבי סאבי״, כפי שמגדירה זאת זיו.

בגלגולם הנוכחי והחשוף הם מנוצלים כאלמנטים המחברים/תומכים במחיצות זכוכית שתוחמות־מגדירות חללים סגורים, כמו גם לקיבוע גופי תאורה, ונוכחותם שמהדהדת את העבר מדגישה את העיקרון המקיים של שימוש חוזר. שריד נוסף של המבניות המקורית הוא קיר קונסטרוקטיבי שניצב במרכז החלל, וככזה לא ניתן היה להסרה. בתכנון החדש הפכה אותו זיו לקיר ירוק, שנרקם ממעין אדניות עם צמחים בתוכן שהותקנו על פני שטחו, בשילוב עם מערכת הידרופונית הממחזרת את מימיה ומונעת בזבוז יקר ומיותר של מים. 

אותה הגברת בשינוי אדרת

מופעו של החלל שהתקבל בתום השיפוץ זורם כמרחב פתוח, כשהשקיפות המבוקשת אכן בולטת בו כממד מוביל. הודות להסרת הקירות שתחמו את החדרים הסגורים, הקומה כולה מוצפת אור החודר פנימה מבעד למקצב פתחי חלונות גדולים שמלווה את שני עברי מעטפת הבניין. החלונות הגדולים טופלו אף הם במסגרת השיפוץ, ובחזותם החדשה, המשלבת מסגרות לבנות וזיגוג בחלוקות מינימליות, הם חוברים היטב לנראות האוורירית של החלל. 

הכניסה פנימה מפגישה את הבאים עם מטבח, שממנו ישנה יציאה למרפסת דק נעימה משובצת באדניות שתולות, שבשטחה ניצבים שולחן גבוה וכיסאות המזמינים להסב אליו. המרפסת, ששטחה כ־60 מ״ר, מספרת זיו ״נוספה לחלל במסגרת השיפוץ, ונוצרה מהרחבת אחד מחלונות המעטפת שצפה על הגג לכדי פתח יציאה אליו ובניית דק בשטחו. קיומה מעצים את ממד הפתיחות של החלל ומשרת את רווחת העובדים, שיכולים כך ליהנות מתחושת חוץ, מנוף ירוק ומאוויר פתוח גם כשהם נמצאים בקומה גבוהה״. 

משמאל למטבח נחשף מרחב הקומה שבו יושמה נוסחת האופן־ספייס באופן שמחלק את שטחה למספר אזורים פתוחים, שהוגדרו ייעודית למחלקות שונות, ומעבר יחיד ורחב למדי קושר אותם לאזור ההנהלה. באזור זה תוכננו המשרדים כחללים שקופים שנתחמו במחיצות זכוכית ומסגרות אלומיניום, כך שהשקיפות, הזרימה הפתוחה, וקשרי העין הישירים בין אזורי החלל השונים נשמרים והרצף השקוף אינו מופר. 

כחלק מהקונספט הרעיוני שעמד בבסיס התכנון נעשה שימוש נרחב ככל האפשר בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, דוגמת גופי תאורה תלויים או קבועי קיר, שעוצבו ייעודית (בשיתוף עם סטודיו מולט) מקרטון כחומר שמזוהה עם אמניר. לריצוף נבחרו אריחי קרמיקה גדולים במופע בטון המשלב בתוכו מעין אגרגטים בדומה לאריחי שומשום, בתקרה נחשפת תעלת המיזוג, ובפלטת הצבעים המונוכרומטית והשקטה בעיקרה משובצות נגיעות ירוקות – הן כצבע שמייצג ערכי קיימות ומחזור והן כצבעה של החברה. 

birds

ככלל, המסרים העולים מפעילות המיחזור של החברה מקבלים הד מחזק מפרטים כמו גרפיקות ששולבו באזורי החלל, ומפריטים שנבחרו בעבורו. כך לדוגמה, בחדר הישיבות ניצב שולחן גדול שעוצב מעץ ממחוזר, ואת הקיר בחללו מעטר ציור של סמל המיחזור, מעשה ידיה של זיו שהגיעה לתחום העיצוב עם רקורד של עיצוב גרפי.

מעל הציור, המדמה שרטוט, משולבות אותיות הלוגו של אמניר, שבוצעו־עוצבו משכבות של קרטון ממוחזר ומקנות לציור/שרטוט נראות תלת־ממדית. באזור השירותים מעטר את הקיר הכהה דימוי מאויר של משאית, שכמו צויר בגיר ומאזכר את מערך המשאיות שמשמש את החברה בפעילותה.

״השיפוץ ארך ארבעה חודשים״, מסכמת זיו את התהליך, שזרם, לדבריה, כשיתוף פעולה הדוק ופורה עם הנהלת החברה ואף עמד בתקציב שהוקצה לכך. ״הכוונה הייתה ׳ללכת׳ עם החלל הקיים וזה מה שעשינו. למרות שקשה לזהות שמדובר באותו מקום, זו לגמרי אותה הגברת רק בשינוי אדרת״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden