כל מה שחשוב ויפה
מאוורר לוטוס בעיצוב דור כרמון לטכנולייט־סווינג. צילום: ארקדי רסקין
מאוורר לוטוס בעיצוב דור כרמון לטכנולייט־סווינג. צילום: ארקדי רסקין

דור כרמון עושה הרבה רוח (וזוכה על הדרך בפרס יוקרתי)

מהפך בעולם מאווררי התקרה, גופי תאורה שמחברים בין העולם המשרדי לביתי, סדרת ארנבים איקונית: דור כרמון מקפיד על קו עיצובי שמתאפיין במפגשי משטחים מעוקלים וישרים שיוצרים קונטור נקי

יובל: הי דור, מה קורה? ואיך הולך לך עם יולי אוגוסט בינתיים?

דור: הכל טוב, אני בתקופה משמחת ופורייה

יובל: כן, אני עוקב. ובוא נתחיל בפרס IF. קודם כל מזל טוב, ולפני שנדבר על מה זכית, ספר בכמה מילים על הפרס לטובת מי שלא מכיר.ה

דור: IF Design Awards – מדובר באחד מפרסי העיצוב החשובים בעולם, שמוענק כבר 70 שנה מטעם ארגון העיצוב העצמאי International Forum of Design. בין השאר זכו בו גופים גדולים כמו פולקסווגן, גוגל, אפל, אמזון ואחרים

יובל: ואיך זה עובד? יש קטגוריות? מגישים מועמדות?

דור: החברה שמייצרת ומשווקת את המוצר הסופי, SWING במקרה הזה, מגישה מועמדות בדגש על המעצב. המאוורר לוטוס זכה בקטגוריית Building Technology וזכה להתייחסות מיוחדת של השופטים לייחודו העיצובי

יובל: נייס. אז מה לך ולמאווררים?

דור: אני עובד מספר שנים עם חברת טכנולייט בהבטים מגוונים, ובניתוח משותף הגענו למסקנה שתחום המאווררים אינו משקף את השפה העיצובית העכשווית ואינו נותן מענה לשוק היוקרה ולאדריכלים. ג׳רמי האוזר, מנכ״ל טכנולייט־סווינג, החליט לקדם את החברה לשוק המעוצב ולפתח מאווררים ייחודיים ומבודלים. על בסיס זה יצאנו לדרך המאתגרת כדי לייצר מהפך ויזואלי, עיצובי וטכנולוגי בתחום

צילומים: ארקדי רסקין

צילומים: ארקדי רסקין

יובל: זה השלב שבו אני שואל מה כבר אפשר לחדש במאווררי תקרה. יש לי תחושה שיש לך הרבה מה להגיד על זה

דור: מבחינה פונקציונלית אכן אין מה לחדש – עושה הרבה רוח 🙂 אבל מבחינה עיצובית יש צורך במהפך הן בשפה והן בחומרים ובטכנולוגיות. הדגש הראשון מבחינתי היה ״להעלים״ את מגדל השכבות של חלקי המאוורר (גוף תאורה,כנפיים, מנוע…).

הרעיון המוביל היה לייצר שקט עיצובי ויזואלי ולמזג את כל החלקים לגוף אחיד ונקי לעין. באמצעות הזרקת פלסטיק יצרנו שלוש כנפיים זהות שמתחברות ליחידה אחת, המכילה בתוכה את המנוע ואת גוף התאורה על ידי שלושה ״קליקים״ פשוטים ללא נראות של עזרי חיבור. בכנפי הפלסטיק משולבים טקסטורות עץ המעניקות למאוורר מראה טבעי עכשווי ומינימליסטי ופותחים מגוון רחב של שילובי צבעים וטקסטורות

הרעיון המוביל היה לייצר שקט עיצובי ויזואלי ולמזג את כל החלקים לגוף אחיד ונקי לעין. בכנפי הפלסטיק משולבים טקסטורות עץ המעניקות למאוורר מראה טבעי עכשווי ומינימליסטי ופותחים מגוון רחב של שילובי צבעים וטקסטורות

יובל: כלומר אם אני מבין נכון אין פה כמעט עזרי חיבור כמו ברגים וכאלו?

דור: נכון – זה הרעיון. מתבסס על חיבורים ומעט הברגים שקיימים פנימיים ומוסתרים

יובל: מעניין אותי איך הולך השוק הזה של מאווררי התקרה, מה אתה יכול לספר? כי הם מאוד יפים, אבל אני – אפרופו יולי אוגוסט – קשה לי בלי מזגן (באנדרסטייטמנט)

דור: ברור שלכולם היום יש מזגן אבל במקביל יש מגמה להכניס מאווררי תקרה בחדרי שינה ובחללי מגורים כמו גם במרפסות, על מנת לייצר תנועת אוויר מלטפת כמו בריזה טבעית. מגמה שמשתלבת גם ברוח התקופה והמעבר לחשיבה ירוקה

יובל: חשיבה ירוקה כי מאוורר צורך פחות חשמל?

דור: גם צורך פחות חשמל וגם פולט פחות חום לסביבה

יובל: הבנתי. אז מעניין אותי בשלב הזה לשאול איך העיצוב של המאוורר משתלב בעשיה הנוספת שלך – התעשייתית והאמנותית. איפה הוא ממשיך עקרונות עיצוביים ואולי תתן דוגמה לעוד דברים שאתה עושה / עשית לאחרונה

דור: אפשר לראות את הקו העיצובי האופייני לי – מפגשי משטחים מעוקלים וישרים שיוצרים קונטור נקי. כדי להגיע לביצוע המדוייק אני לרוב משתמש בטכנולוגיה של הזרקה שמאפשרת לי דיוק רב לצד פשטות ייצור. אפיון זה בולט בגופי תאורה שעיצבתי בשנים האחרונות: לדוגמה BELLA לחברת NUM LIGHTING ובתחום האמנות סדרת הארנבים ROGER & DORIS בגדלים שונים לגלריית גל גאון

דור כרמון עם הארנבים רוג׳ר ודוריס. צילומים: מ״ל

דור כרמון עם הארנבים רוג׳ר ודוריס. צילומים: מ״ל

BELLA לחברת NUM LIGHTING. צילומים: ארקדי רסקין

BELLA לחברת NUM LIGHTING. צילומים: ארקדי רסקין

birds

יובל: תגיד כמה מילים על כל אחד מהפרויקטים האלו?

דור: ב־Bella, חיפשתי לחבר בין העולם המשרדי והביתי ולמצוא את האיזון ביניהם. בחלק העליון – גוף מרכזי שקט ונקי כמו נביעה שמימייה זורמים כלפי מטה, ובחלק התחתון ״סבך״ מאורגן ותבניתי של ״ריבים״ עדינים בהשראת פטרייה בטבע ובחיבור צורני לאלמנטים מארכיטקטורה משרדית כמו רשתות, פתחי מזגנים ומתכת תעשייתית. 

Roger & Doris, זוג הארנבים האיקוני, מקיימים ביניהם דיאלוג אינטימי. התנועות השונות של האוזניים מאפשרות לי לאפיין ולהנפיש את הדמויות וליצר את החיבור הזוגי ביניהם. הם מיוצרים בסדרות ממוספרות וחתומות במגוון גדלים, כולל מידות ענק, ובגוונים לפי בחירה – ומיועדים לפנים ולחוץ. אלה דמויות של חיות עם קריצה אנושית, עולם דימויים שלם שאני חוקר בעין אנושית תוך הפשטה צורנית ויצירת קוו איקוני יחודי 

זוג הארנבים האיקוני, מקיימים ביניהם דיאלוג אינטימי. הם מיוצרים בסדרות ממוספרות וחתומות במגוון גדלים, כולל מידות ענק, ובגוונים לפי בחירה – ומיועדים לפנים ולחוץ. אלה דמויות של חיות עם קריצה

יובל: אז אם אני זוכר נכון אתה פועל משהו כמו 10 שנים בסטודיו שלך (נכון?), אחרי שהיית שכיר (בין השאר בכתר). מה אתה יכול לספר מהפרספקטיבה שלך על התחום, על עיצוב, על הקפדה שלך לא לבחור בנתיב אחד תעשייתי או אמנותי אלא לשלב ביניהם. ובכלל

דור: הסטודיו שלי קיים משנת 2013. השנים שלי בכתר הכשירו אותי בכל הידע הדרוש מהשלב הרעיוני, דרך העיצוב הצורני, ההיתכנות הייצורית, שלבי פיתוח המוצר, תבניות, חומרים וטכנולגיות ייצור תוך חשיבה מתמדת על יעילות, ריווחיות וצרכי לקוח.

בעבודה שלי בסטודיו בחרתי לשלב בין עיצוב ופיתוח מוצרים ובין החלום שלי ליצור אמנות. השילוב, באופן טבעי, גרם לי להשתמש בידע הטכנולוגי ושיטות הייצור מהעולם הזה ולשלב אותם בדמויות האומנותיות – פתח אפשרויות ביצוע רחבות.

אני מגיע מתוך העולם הצורני: בעולם עיצוב המוצר אני מתאים עצמי למוגבלות המוצר והייצור לעומת העולם האמנותי שבו אני מרגיש הרבה יותר משוחרר. מבחינתי העולמות האלו חיים בכפיפה ומייצרים עבורי אתגר ועניין כמו יכולת להשתלב במספר תחומים

יובל: יפה. כמי שעוקב מאז נראה שזה עובד לך טוב. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים? 

דור: רק שהעיצוב הישראלי ימשיך לבעוט ולפרוץ לעולם הרחב

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. דניאל כרמון

    יש לי טת האבא הכי מוכשר בעולםם

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden