כל מה שחשוב ויפה
חסדים, סילביה גריבאודי בתל אביב דאנס. צילום: פביו סאו
חסדים, סילביה גריבאודי בתל אביב דאנס. צילום: פביו סאו

תל אביב דאנס 2022: ביטוי אנושי, אקטואלי ועל זמני

בכורות ישראליות במחול ומדיה חדשה, עבודות בינלאומיות והיפ הופ בועט; נעמי פרלוב, המנהלת האמנותית של מרכז סוזן דלל: ״במטרה להרחיב את התפיסה של הקהל לגבי מהי אמנות המחול״

פורטפוליו בשיתוף מרכז סוזן דלל


28 מופעים ישתתפו השנה בפסטיבל תל אביב דאנס, שיפתח במרכז סוזן דלל ביום חמישי (28.7) ויארך כשבועיים, עד 13 באוגוסט. הפסטיבל חובק מגוון קטגוריות – מופעים לכל המשפחה, פרמיירות ישראליות, מופעים רב־תחומיים וגם מופעים בינלאומיים. לראשונה מאז השקתו ב־1999, השנה תתקיים במסגרת הפסטיבל גם תוכנית היפ־הופ, שבמרכזה אירוע ג׳אם פתוח לקהל ברחבת מרכז סוזן דלל. במהלך אירוע הג׳אם תתקיים גם תחרות בין אמני היפ־הופ מובילים בארץ.

״האוצרות השנה בוחרת להרחיב את התפיסה של הקהל הרחב לגבי מהי אמנות המחול״, אומרת נעמי פרלוב, המנהלת האמנותית של מרכז סוזן דלל. ״מחול עכשווי קשור לסאונד, לתאורה, לקולנוע, לאימג׳ים. בפסטיבל תל אביב דאנס 2022 אנחנו מציגים מופעים רב־תחומיים, שמשלבים את כל אלו״.

עולם אנושי להפליא

מתוך המופעים הרב־תחומיים, שווה לבדוק את המופע ״החולמים״. נדב ברנע הוא אמן רב־תחומי ומעצב תאורה. במופע ״החולמים״ הוא משכלל וחוקר את טכניקת הקלטות הווידאו והאודיו הדוקומנטרית שפיתח. המופע הוא פרפורמנס למסכי פלזמה ולגופי תאורה שעוסק במאוויים ובתהפוכות אנושיים כמו חלומות, שאיפות, תקוות, התפכחות, אכזבה והגשמה.

במהלך דרמטי־תיאטרלי, שנעדרת ממנו כמעט לחלוטין נוכחות פיזית, נשמעים קולות של חמש דמויות: ילדה ישראלית ממוצא פיליפיני המועמדת לגירוש, הלום קרב, שחקנית, אם פלסטינית שכולה וקשיש באחרית ימיו. כל אחת מהן מציגה פרספקטיבה אחרת בנושאים בהם עוסקת היצירה. בשפה בימתית חדשה ומרתקת, המשלבת קולנוע דוקומנטרי, תיאטרון ומיצב תאורה, ברנע יוצר חוויית צפייה מהפנטת ורצף של רגעים חיים, הבוראים עולם אנושי להפליא, אף שכמעט ולא נראים בו אנשים.

הבחירה לשלב מופע וידאו והקרנות בפסטיבל מחול אינה מובנת מאליה. פרלוב מסבירה שהחליטה לשלב אותו בפסטיבל כי הבימוי שלו למסכים ולגופי תאורה שונים הוא כוריאוגרפי במהותו. לדבריה: ״ברנע מייצר יחסים ותנועה בין הגורמים הבימתיים השונים, ויוצר תחושה של צפייה במופע המגדיר מחדש מהי אמנות הכוריאוגרפיה״.

נעמי פרלוב. צילום: סילה אבקום

נעמי פרלוב. צילום: סילה אבקום

חלומות, נדב ברנע.צילום: דניאל שטרית

חלומות, נדב ברנע. צילום: דניאל שטרית

גורנישט, רועי אסף. צילום: אלי כץ

גורנישט, רועי אסף. צילום: אלי כץ

למי שמחפשים מופע שיתאים לבילוי משפחתי משותף, אנחנו מציעים לבדוק את ״גורנישט״ של רועי אסף: אדפטציה לכל המשפחה של יצירה מקורית של אסף, כוריאוגרף מקורי ומוביל, שהקים להקה משלו בישראל רק השנה. ״גורנישט״ מתקיים במרחב שבין הברור והמובן מאליו ובין כל מה שעובר עלינו כאשר ההבנה מתערערת ומוטלת בספק. האם אפשר להתמלא בדמיון כשהמילים לא עושות הגיון?

זו יצירה ״מדהימה בעיצוב הבימתי שלה״, לדבריה של פרלוב. עם פתיחת המסך, עץ שמזכיר את עצי הדובדבן בפריחתם עומד במרכז הבמה, פשוט ועוצמתי. ״העץ עומד כמשל לבדידות מהולה ביופי ופואטיקה המצויה ביחסים בין האדם לטבע, בין היחיד לחברה, בין המיינסטרים לאלטרנטיבי.

״אסף משחק על כפלים אלו בהשתמשו בטקסטים של זמרי פופ מפורסמים וכוריאוגרפיה הומוריסטית וקלילה, נגישה לכולם ועוצמתית במסרים הבהירים שלה״, ומוסיפה עוד ש״סוד ההצלחה של מופע זה הוא לא רק באסתטיקה שלו, אלא גם בהומור המנחם שלו״.

זכרונות וחסדים

להקת המחול שאדן מנצרת מציגה בפסטיבל פרמיירה לא שגרתית, בשיתוף עם המוזיקאי המפורסם סעיד מורד. ״כשהגוף זוכר״ עוסק בהפרעה פוסט־טראומטית שלאחר הנכבה, והשפעתה החוצה דורות, ומדבקת כביכול. מה חווה מערכת העצבים לאחר הרגע הטראומטי, איך מגיבה מערכת הנשימה, מחזור הדם, מערכת העיכול, המפרקים, עמוד השדרה? כיצד נוצר המתח והתרופפות השרירים? ואיך כל זה קשור לדיאלוג בין השכל, הנשמה, הרוח, האינטואיציה, האינסטינקט והאנרגיה?

שאדן היא כוריאוגרפית ערביה, נוצרית ישראלית מנצרת. היא פעילה כיזמת בתחום החינוך והמחול בקהילה הערבית בצפון הארץ, ונחשבת לאמנית מרתקת ואמיצה, המגדלת דורות חדשים של רקדנים בפריפריה.

בתוכנית הבינלאומית המופע ״חסדים״ של סילביה גריבאודי מאיטליה נראה מבטיח, מעורר מחשבה ומלא הומור. גריבאודי, כוריאוגרפית עטורת שבחים, יוצרת מופע גוף פוזיטיבי ואמפתי, ומעלה את הפגמים אנושיים באופן חוצה קלישאות וזהויות. העבודה שואבת השראה מהפסל הקלאסי הידוע ״שלושת החסדים״ (שלוש הגרציות), של המאסטר אנטוניו קאנובה – שבו נראות בנותיו של זאוס המייצגות את יופי הנעורים, עליצות ואלגנטיות.

פרלוב מדגישה את היפוך התפקידים ומספרת כי במופע מופיעים שלושה רקדנים גברים, יחד עם גריבאודי עצמה, והוא כולל עירום חלקי. ״היצירה מחפשת משמעויות חדשות עבור המילה חסד, בתנועה וטקסט, אבל יותר מכל בחום וקלילות. הביצוע חושף גרעין של אנושיות שטמונה בכולנו״.

הקשר האורבני

תוכנית המחול האורבני שנקראת ״סייפר קונקשן״ תתפרס על פני חמישה ימים ותכלול סדנאות עבור רקדנים מקצועיים, ותחשוף קבוצות היפ הופ מפתיעות ממגזרים שונים בחברה הישראלית: קבוצה של חרדים שנקראת ״חרדים לקצב״, קבוצת היפ הופ של נשים מוסלמיות מכפר יאסיף ונצרת, וגם קבוצה של נוער מלוד.

במרכז התוכנית, כאמור, יתקיים אירוע ג׳אם פתוח לקהל הרחב, עם אמנים אורחים מארצות הברית, מפרנקפורט, מסלובקיה ומחוף השנהב. בנוסף, תתקיים בלייב תחרות בין אמני היפ הופ, וזוהי הזדמנות לחוות את האנרגיה המטורפת שהם מביאים. אולוי, אמן אורח מחוף השנהב, יופיע במועדון התדר עם המופע ״שחור״ – מופע בעל מסר פוליטי עכשווי, וישתתף גם בג׳אם.

שחור, אולוי. צילום: פסטיבל היפ הופ ברצלונה

שחור, אולוי. צילום: פסטיבל היפ הופ ברצלונה

״באירופה היפ הופ משולב כבר שנים בתרבות המחול, והיה לי חשוב להביא אותו גם לסוזן דלל, ולחבר אותו לעולם המחול בישראל״, אומרת פרלוב. ״זו הפעם הראשונה שהיפ הופ נכנס לסוזן דלל, והגיע הזמן. זהו גם שיתוף פעולה ראשון ומשמעותי עם התדר. אני מקווה שהקהל ייחשף לתרבות המחול הזו, שחשובה חברתית ופוליטית, דרך הג׳אם הפתוח, הקרב, והסדנאות שיופעלו בימי הפסטיבל״.

שני מופעים מומלצים של יוצרים מצויינים ישתתפו בתל אביב דאנס: בכורה של אנסמבל מחול קייזר אנטונינו ״הקרוון השקט״. היצירה הכוריאוגרפית החדשה של אבי קייזר וסרג׳יו אנטונינו, מתבססת על תערוכת צילומים של עבודותיו של דני קרוון, שהלך לעולמו השנה. בשפתם הייחודית, האישית והמופשטת כאחד של זוג היוצרים, היצירה נוגעת ברעיון העתיק והאקטואלי כאחד של ״המסע״, לא רק כפעולה פיזית הכרוכה בכוח וביכולות שלנו, אך גם כמטאפורה לשאיפה לעבר מקום ״אחר״ שלא תמיד ניתן להגיע אליו ואולי כלל אינו קיים.

״ילד ושמו נטע״: נטע וינר הוא מבצע מוכשר של ראפ בועט, והמופע מהווה נקודת מפגש מרקידה וסוחפת בין סיפורי חיים אישיים ומערכות יחסים אינטימיות, לבין נקודת מבט חברתית רעננה ונוקבת. השירים כתובים בעברית, יידיש, ערבית ואנגלית – יסודות יצירתו של וינר בעשור האחרון.


תל אביב דאנס, 28.7 – 13.8
התוכנית המלאה וכרטיסים: מרכז סוזן דלל

ילד ושמו נטע, נטע וינר. צילום: אלה ברק

ילד ושמו נטע, נטע וינר. צילום: אלה ברק

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden