כל מה שחשוב ויפה
שמלה של סיאללי לבית לנווין, מתוך התערוכה ״אלבר אלבז מפעל החלומות״. צילום: אלעד שריג
שמלה של סיאללי לבית לנווין, מתוך התערוכה ״אלבר אלבז מפעל החלומות״. צילום: אלעד שריג

״אהבה מביאה אהבה״: מפעל החלומות של אלבר אלבז

הטלפון המפתיע מהמורה משנקר, הודעת הווטסאפ ״יש אלוהים״, אצבעון התפירה שקיבל מניצולת שואה אחרי שפוטר מלנווין: האוצרת יערה קידר מספרת במוזיאון העיצוב חולון את סיפורו של אלבר אלבז בתערוכה הגדולה ביותר שהוצגה אי פעם על חייו ויצירתו של המעצב

לפני שנה קיבלה האוצרת יערה קידר טלפון מפתיע. זה היה אחרי שהתערוכה ״הנשף״ כבר נפתחה במוזיאון העיצוב חולון, והפכה לשוברת קופות; ואחרי שמיה דבש, האוצרת הראשית של המוזיאון, הזמינה אותה לחשוב על שיתוף פעולה נוסף עם המוזיאון.

״נושא התערוכה שחשבנו עליו היה ׳העתיד׳, וכשהייתי באמצע תהליך המחקר קיבלתי שיחת טלפון משלי ורטהיים, שהייתה מורתו של אלבז עוד בשנקר, ליוותה אותו בדרכו המקצועית במשך יותר מ־20 שנה, ונחשבה לאחת מהנשים הקרובות ביותר לאלבז.

ורטהיים ביקשה לחבר בין קידר לאלכס קו, בן זוגו של אלבז, שביקש להקים תערוכה לזכרו. ״בתחילת הדרך חשבנו רק על נדידה של תערוכת המחווה שהוצגה בפריז, לא חשבנו אז על תערוכה בסדר הגודל הזה. עם הזמן התערוכה גדלה והפכה לתערוכה גדולה ומקיפה, ומאז אני כל כולי בפרויקט הזה״. 

״לא חשבנו להקדיש עוד תערוכה לאופנה מיד לאחר תערוכת הנשף״, אמר דני וייס, מנכ״ל המדיטק ומוזיאון העיצוב. ״התכנית שלנו היתה להציג תערוכה על אוכל, אבל כשעלה עניין התערוכה לזכרו של אלבר אלבז, היה לנו ברור שהיא חייבת להיות אצלנו.

״חולון היא עיר הולדתו של אלבז. לכאן היה מגיע בביקוריו בארץ, בילה עם משפחתו שאליה היה קרוב במיוחד, וזהו גם מקום קבורתו. מיותר לציין שמאמצים ואמצעים חסרי תקדים הושקעו בתערוכה הזו, שהיא מהמורכבות והיקרות ביותר בתולדות המוזיאון״.

גרסה טובה יותר ממה שאני

״אלבר אלבז: מפעל החלומות״ היא התערוכה השלישית שקידר אוצרת במוזיאון העיצוב חולון, ותערוכת האופנה הגדולה ביותר שהוצגה אי פעם על חייו ויצירתו של המעצב. היא מתפרשת על פני כל המבנה של המוזיאון: מוצגים בה 100 דגמי קוטור; מעל ל־300 צילומים, חפצים אישיים וחומרי ארכיון נדירים שמעולם לא נחשפו; כמו גם 46 דגמי אופנה שעוצבו על ידי בתי אופנה עולמיים כהוקרה לאלבז, ״מחווה מרגשת ונוגעת ללב החוגגת את חייו ואת יצירתו״ אומרת קידר. 

התערוכה נפתחת שנה וחצי לאחר מותו של אלבז ממחלת הקורונה ולאחר שהובא למנוחות בעיר חולון, שם נולד וגדל ושם היו נטועים שורשיו עד יומו האחרון. אלבז, שנולד בקזבלנקה, גדל בחולון, היגר לניו יורק, כבש את פריז והותיר אחריו מורשת מפוארת ששינתה את פני האופנה לנצח, נחשב למעצב הישראלי המצליח בעולם, אבל בישראל לא ממש יודעים עד כמה הוא באמת הצליח. 

״אחת הסיבות לכך״, מסבירה קידר, ״היא שכשאלבז היה מבקר בישראל, הוא נהג לפגוש כמעט רק את בני משפחתו ולהקדיש רק להם את מלוא תשומת הלב. הוא לא רצה לעשות שום דבר אחר מעבר לכך. מסירותו והחיבור למשפחה היו מובהקים, וגם כעת המשפחה שיתפה וליוותה אותנו לאורך כל התהליך ברוחב לב ובפתיחות בלתי רגילה. הם פתחו והכניסו אותנו לעולמו הפרטי של אלבז ודרכם נחשפנו לעולם ומלואו״.

אלבר אלבז מפעל החלומות במוזיאון העיצוב חולון. צילומים: אלעד שריג

אלבר אלבז מפעל החלומות במוזיאון העיצוב חולון. צילומים: אלעד שריג

מסיבת הפיג׳מות בחולון. צילום: אלעד שריג

מסיבת הפיג׳מות בחולון

סקיצה להצבת קבוצת ״חולון״ בתערוכה. איור: קייטי ריס

סקיצה להצבת קבוצת ״חולון״ בתערוכה. איור: קייטי ריס

עגילים בעיצוב אלבר אלבז, באדיבות AZ Factory

עגילים בעיצוב אלבר אלבז, באדיבות AZ Factory

״בביקורים בישראל, הדבר שאלבר הכי אהב לעשות היה מסיבות פיג׳מות בבית״, מספרת קידר. ״הקבוצה בתערוכה שמוקדשת לתחנה של חולון בדרכו של אלבר היא מחווה לסיפור הזה – היא מורכבת מהפיג׳מות שעיצב ל־AZ Factory ובנויה כולה כמסיבת פיג׳מות. במרכז הבמה המסתובבת, החוגגות מחזיקות שרשרות של גרילנדות, ולצד כל כדורי הדיסקו יש פסל גדול של לב עם אורות. הלב היה אלמנט שאלבר אהב במיוחד וצייר אותו שוב ושוב – והלב שעיצבה קייטי ריס בתערוכה לוקח השראה מעגילים של אלבר ל־AZ Factory״.

כך, הגלריה התחתונה במוזיאון מתחילה דווקא מנקודת השיא האחרונה בחייו של אלבז: השקת המותג AZ FACTORY, סטארט־אפ אופנה מהפכני שנולד ב־2021 לאחר ארבע שנות הפסקה שלקח אלבז עם פרישתו מלנווין, והיה עסוק בהן בחיפוש אחר התשובה לשאלה – מהו עתידה של האופנה.  הקולקציה נחשפה לראשונה בינואר בשבוע האופנה בפריז ב־2021, וזו הפעם הראשונה שהיא מוצגת כתערוכה במוזיאון.

עיצוב החלל נוצר בהשראת חלונות הראווה המפורסמים שיצר לאורך השנים אלבז לבית לנווין, בחלוקה למקומות השונים שעיצבו את מסלול חייו: טנג׳יר, חולון, פריז וניו יורק. כל קבוצה בחלל מדגימה כיצד ביצירתו האחרונה אסף אלבז את המיטב מכל תחנה בחייו, ולבסוף יצר שפה חדשה של אופנה שמזמינה אותנו לראות ולחשוב על העתיד.

״AZ FACTORY הוא מותג אופנה שעוסק בחיים, לא רק בסגנון חיים״, אמר בזמן ההשקה אלבז על מותג האופנה החדש שלו, שמציע טווח מידות רחב במיוחד, בלי קולקציות עונתיות ובלי החלוקה המסורתית לבגדי ערב ובגדי יום. השם AZ Factory נבחר בזכות האות הראשונה (A) של שמו הפרטי והאחרונה (Z) של שם משפחתו. המשמעות הנוספת היא הצהרת כוונות מסקרנת יותר: המותג יציע לנשים עולם ומלואו של פריטי אופנה אביזרים ונעליים, מ־א׳ ועד ת׳ (או מ־A עד Z), והחידוש הגדול היה טווח המידות הרחב מ־XXS ועד XXXXL.

המסדרון ההקפי של המוזיאון מזמין את המבקרים למסע של 54 מטרים בעקבות סיפור חייו של אלבז, הכולל את כל התחנות המרכזיות ואנשי המפתח בחייו, ציטוטים, סיפורים, אנקדוטות, ויותר מ־300 צילומים ואיורי אופנה, חפצים אישיים ופריטי ארכיון שלא נחשפו מעולם. 

הגלריה העליונה היא עיבוד חדש לתצוגת המחווה של מעצבי העל שעלתה לזכרו של אלבז בפריז בסוף 2021. התצוגה, ״אהבה מביאה אהבה״, הייתה אירוע חסר תקדים בהיסטוריה של האופנה. בן זוגו של אלבז, אלכס קו, יזם אותה יחד עם המותג AZ FACTORY וזו היתה תצוגת אופנה שבה הציגו 46 מעצבי האופנה המובילים בעולם מערכות לבוש מקוריות, בהשראתו של אלבז. בין בתי האופנה והמעצבים שהתגייסו לכך אפשר למצוא את ורסצ׳ה, גוצ׳י, בלנסיאגה, כריסטיאן דיור, ג׳ורג׳יו ארמני, קום דה גרסון, ראלף לורן, אוף וויט ועוד. 

התצוגה היתה הגשמת חלום של אלבז, שחלם ליצור תצוגת אופנה שתאחד את מיטב מעצבי העולם כדי להציג מסר של שלום בעתות מלחמה. את ההשראה הוא שאב מתצוגת אופנה נודדת של בובות, שהתקיימה בפריז ב־1945 בהשתתפות מיטב מעצבי הקוטור של פריז. את באי הגלריה מקבלת מחווה נוספת לאלבז: מיני־תערוכה של אופנת על ובה יותר מ־30 בובות פורצלן מהאוסף הפרטי שלו, שמוצגות בפעם הראשונה לקהל. כל בובה היא דגם מוקטן של מיטב העיצובים האייקוניים שעיצב לבית לנווין.

Love Brings Love. צילום: אלעד שריג

Love Brings Love. צילום: אלעד שריג

אלבר אלבז, 2008. צילום: ג׳יובני ג׳יאנוני

אלבר אלבז, 2008. צילום: ג׳יובני ג׳יאנוני

גלריות נוספות בתערוכה מציגות שולחן ערב ערוך בשילוב חוויית הקרנה המזמינה את המבקרים לשבת ולהאזין לרגעי השיא מההרצאות הפופולריות ומלאות ההומור שערך אלבז במסעותיו בעולם; חוויית וידאו בת 8 דקות המוקרנת על שלושה מסכים עם סאונד הקפי המאפשרת למבקרים להיכנס לעולמו של אלבז בבית לנווין; ו״שמלת השלום״ שעיצב אלבז בהשראת ציורי הכלות של מארק שאגאל, ואת השמלה האייקונית שעיצב בהזמנה אישית למריל סטריפ לטקס האוסקר 2012, שנשלחה אישית על ידיה לתערוכה. 

קידר מספרת שכשעיצב לסטריפ את השמלה ובחר עבורה בד בצבע זהב אמר לה ״אם תלבשי זהב תביאי זהב״, וכך היה. סטריפ זכתה באותה השנה בפרס אוסקר על המשחק בסרט אשת הברזל. אלבז היה המעצב האהוב על סטריפ שנהגה לומר עליו ״כשאני לובשת את הבגדים של אלבז אני מרגישה שהוא לא מנסה לשנות אותי, הוא פשוט עושה ממני גרסה טובה יותר ממה שאני״.

יש אלוהים

אלבז חלם ונשם אופנה מילדות, נחשב לעילוי בקרב מעצבי האופנה בעולם, והיה ידוע לא רק בכישרונו הייחודי לעיצוב, אלא גם בזכות חזון חדשני ויכולתו הנדירה לספר סיפור, לגעת ולרגש. הוא היה אדם שנאהב והוערך על ידי רבים בכל העולם והשפיע על יוצרים רבים. החלומות, הכוח המניע בחייו, מקבלים מקום של כבוד במרכז התערוכה, לצד דגמי קוטור מרהיבים.

ההכרות של קידר עם אלבז החלה עוד כשעבדה על התערוכה ״ז׳ה טם רונית אלקבץ״ לזכרה של השחקנית, שהוצגה אף היא במוזיאון העיצוב חולון. אלבז היה חברה הקרוב של אלקבץ והלביש אותה במספר הזדמנויות לשטיח האדום ולערב הפתיחה של שבוע האופנה בתל אביב. קידר מספרת שהוא הציע מיוזמתו לעזור ביצירה של התערוכה.

יערה קידר: אלבר אלבז לא אהב לסכם, ולא אהב רטרוספקטיבות. הוא אמר את זה יותר מפעם אחת. וכך גם התערוכה נאמנה לדרכו, לא שואפת לסכם ולסיים, אלא לפתוח סיפור חדש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים חדשים: לאפשר למבקרים להכיר, ולהתאהב

״שלומי אלקבץ (אחיה של רונית) ואני, נפגשנו איתו בניו יורק ובהמשך נפגשתי איתו גם בפריז. בכל שלב בדרך שיתפתי אותו איפה אנחנו נמצאים והוא נתן לי עצות והנחיות. לפגישה הראשונה הוא הגיע עם ספר שלו עם רפרנסים והמלצות איך להעמיד ולהציג את הדברים. הוא עשה הכל בנדיבות בלתי רגילה ודאג כל הזמן ושאל אם כבר מצאתי את השמלה הצהובה – ׳שמלת השמש׳ בעיצובו שלבשה אלקבץ באחת מהופעותיה האחרונות והאיקוניות״.

לקידר לקח זמן רב לאתר את השמלה שנמצאה בסופו של דבר באופן אקראי במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שם עבדה בזמנו. ״כשמצאתי את השמלה, שלחתי לאלבז ווטסאפ ועדכנתי אותו. הוא ענה לי בפשטות, ואולי בסלנג ישראלי, ׳יש אלוהים׳; זו הודעה ששמורה אצלי עד היום. אלבז כמובן הגיע לתערוכה בחולון, ובהמשך שמרנו על קשר גם לטובת תערוכה נוספת שאצרתי בניו יורק, תערוכת צילומים שנמצאו בזבל, ואחד מהם היה של אלבז. לא חלמתי אז שאני אהיה זו שאאצור תערוכה לזכרו מספר שנים אחרי.

״אלבר לא אהב לסכם, ולא אהב רטרוספקטיבות. הוא אמר את זה יותר מפעם אחת. וכך גם התערוכה נאמנה לדרכו, לא שואפת לסכם ולסיים, אלא לפתוח סיפור חדש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים חדשים: לאפשר למבקרים להכיר, ולהתאהב. התערוכה מזמינה את המבקרים לחוויה אישית ומרגשת, אך גם אוניברסלית, שכולה השראה״.

יערה קידר. צילום: מאיר כהן

השמלה שעיצב אלבר אלבז למריל סטריפ. צילום: אלעד שריג

השמלה שעיצב אלבר אלבז למריל סטריפ. צילום: אלעד שריג

המשקפים, הפפיון ואות לגיון הכבוד של אלבר אלבז. צילום: יסמין אבנר

המשקפיים, הפפיון ואות לגיון הכבוד של אלבר אלבז. צילום: יסמין אבנר

אצבעון התפירה שקיבל אלבז לאחר שפוטר מלנווין. צילום: יסמין אבנר

אצבעון התפירה שקיבל אלבז לאחר שפוטר מלנווין. צילום: יסמין אבנר

birds

איזה חפץ הכי ריגש אותך בתערוכה?

״זה כמעט בלתי אפשרי לבחור, אבל כנראה שהחפץ הסמלי ביותר עבורי בתערוכה הוא דווקא החפץ הקטן ביותר – שיש מאחוריו סיפור חשוב: אצבעון תפירה. הוא קיבל אותו במתנה אחרי שפוטר מלנווין, אחרי 14 שנה של הצלחה מטאורית.

״האצבעון היה שייך לניצולת השואה מרגיט זינגר ששרדה את אושוויץ בזכות כישרון התפירה שלה. בתה אסתי נתנה לאלבר את האצבעון ׳כדי שיזכור שאי אפשר לקחת ממנו את הכישרון שלו, וכדי שיקבל כוח מהאצבעון׳. מאותו רגע אלבר נהג לשאת איתו את האצבעון לפגישות חשובות בכיס ושמר עליו מכל שמר. האצבעון מוצג בתיבה עם הפפיון והמשקפיים של אלבר״.

אז מה עכשיו? את שוב שוברת שיאים של עצמך?

״מזה שנה שאני כמעט ומנותקת מכל עשייה אחרת פרט לעיסוק בתערוכה הזו, שקרתה בתוך שנה, פרק זמן קצר במיוחד. זה ממש ׳פרויקט חיי׳: נדרשה מכולנו עבודת מחקר ואיתור של פריטים וחפצים מהירה ומעמיקה, כולנו היינו 100% בעשיה הזו. כעת אני עסוקה בכתיבת הספר של התערוכה ואחרי זה אני מניחה שאחזור ואשקע בעבודת הדוקטורט שלי, ובעיקר אהיה עם בני המשפחה והחברים שלי״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. Malli Langotsky

    יערה ,יערה,
    התערוכה של אלבז,עוצרת נשימה.
    תודה,זה היה מרגש ברמות

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden